ГАРЯЧА ЛІНІЯ---------------
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

---------------

Подай скаргу

Барометр свободи слова за квітень 2022 року

06.05.2022, 17:18

У квітні Інститут масової інформації зафіксував 91 злочин в Україні. З них 85 скоїла росія проти медіа і журналістів на території України. Серед цих злочинів – убивства, обстріли журналістів та офісів медіа, погрози, переслідування, викрадення журналістів, кібератаки на сайти українських медіа, вимкнення українського мовлення, припинення роботи медіа через російські обстріли, неможливість працювати та друкувати газети через знищення інфраструктури тощо. Водночас ІМІ зафіксував шість випадків порушення свободи слова, за які відповідальна саме українська сторона.

Такими є дані моніторингу Інституту масової інформації.

Так, у квітні стало відомо, що російські військові розстріляли в заблокованому Маріуполі литовського режисера та документаліста Мантаса Кведаравічюса. За даними омбудсмена, він потрапив у полон до росіян, які згодом його розстріляли. Його дружині вдалося вивезти тіло режисера до Литви. У 2016 році Мантас зняв документальний фільм “Маріуполь” про місто, яке за рік до того опинилося на передовій російсько-української війни. Фільм був показаний на Берлінському кінофестивалі.

У квітні ІМІ дізнався, що невідомою залишається доля ще щонайменше 14 журналістів з Маріуполя. Оскільки ми наразі не маємо можливості перевірити, що з колегами, вважаємо їх зниклими.

Крім того, ІМІ зафіксував випадок викрадення: у тимчасово окупованій Новій Каховці (Херсонська область) 3 квітня російські військові вивезли в невідомому напрямку місцевого журналіста та письменника, редактора інтернет-видання "Нова Каховка сіті" Олександра Гунька. Перед цим у помешканні журналіста проводили обшук. За декілька годин до приходу озброєних росіян видання "Нова Каховка сіті" опублікувало матеріал про силовий розгін окупантами мирного мітингу в Каховці. Відпустили Гунька росіяни 6 квітня. 

Також ІМІ зафіксував два випадки обстрілів журналістів. Так, знімальна група американського телеканалу CNN потрапила 4 квітня під російський артилерійський обстріл біля Миколаєва. В іншому випадку в частково окупованому Рубіжному Луганської області потрапила під обстріл кореспондентка телеканалу "Дом" Анастасія Волкова. Вона знімала матеріал про евакуацію людей, і в цей час росіяни відкрили вогонь по місцю, звідки мала б розпочатись евакуація.

У квітні продовжилися погрози від росіян на електронні адреси редакцій українських медіа та журналістів. Листи-погрози надходили з російської пошти mail.ru та були підписані різними користувачами. Погрожували журналістам допитами, тортурами, ув'язненням, згодом почали слати навіть віршовані погрози. Такі листи отримали редакції волинських, запорізьких, маріупольських та полтавських медіа. Також про погрози своїм рідним повідомив каховський журналіст Олег Батурин, який раніше був викрадений і перебував у полоні в росіян.

Також росіяни систематично вчиняють кібератаки на сайти українських медіа. Зокрема, у квітні зафіксовано DDoS-атаку на сайт "Детектор медіа", відповідальність за яку взяло російське хакерське угруповання NoName057(16). Хакери назвали їх ворогами росії та зазначили, що атакували, бо видання "дискредитує армію росії та тиражує русофобські фейки". У Запоріжжі хакери зламали молодіжний студентський сайт "Пороги" і вивісили там російську пропаганду. Під час спроби зайти на сайт на головному екрані з'являвся текст російською, в якому йшлося про те, що росіяни й українці – "один народ, який роз’єднав західний світ" і "поставив біля влади маріонеток, смішних "правителів" і наркоманів".

Російські злочини проти журналістів та медіа зафіксовано в 11 регіонах України. Найбільше злочинів зафіксовано в Запорізькій та Волинській областях, де журналісти отримували переважно електронні погрози.

Ситуація зі свободою слова в Україні, відповідальність за яку лежить на українській стороні

У квітні ІМІ зафіксував шість випадків порушень свободи слова в Україні, за які відповідальна саме українська сторона. З них чотири стосувалися фізичної агресії проти журналістів – перешкоджання (1) та погрози (3).

Погрожували у квітні журналістам, зокрема, представники московської церкви. Так, чернівецькій журналістці Галині Єреміці погрожував парафіянин Московського патріархату під час знімання на території храму Успіння Пресвятої Богородиці ПЦУ в селі Михальча Чернівецької області. 

У Чернівцях секретар-архімандрит Чернівецько-Буковинської єпархії (Московського патріархату) Микита Сторожук напередодні Великодня пригрозив війною журналісту, керівнику інформаційного порталу "БукІнфо" Сергію Зарайському через матеріал, в якому згадувалося про нього.

Крім того, погрози отримала фотокореспондентка запорізького сайту 061.ua Катерина Клочко після її допису у фейсбуці про спробу псевдожурналістів колаборанта Кирила Стремоусова потрапити на зустріч волонтерів з місцевою владою щодо питань про прозорість схем отримання і доставлення гуманітарної допомоги до області.

Крім того, експерти ІМІ зафіксували по одному випадку цензури та юридичного тиску. Так, безпрецедентний випадок цензури – вимкнення мовлення трьох опозиційних каналів: "Еспресо", Прямий та 5 канали. Спроби каналів дізнатися причину вимкнення в цифровій мережі Т2 так і не були офіційно оголошені. На захист каналів виступив Медіарух та Комісія з журналістської етики, які закликали Президента України Володимира Зеленського втрутитись у ситуацію з відімкненням телеканалів, пояснити причини та відновити їхнє мовлення. 

Порушення зафіксовано в п’яти регіонах. У Чернівцях та області – два випадки. В інших регіонах – по одному випадку: Київ, Одеса, Запоріжжя, Миколаївщина.

Отже, з початку року ІМІ зафіксував 55 випадків порушень свободи слова, 19 випадків перешкоджання, дев’ять випадків погроз та обмеження доступу, сім випадків кіберзлочинів, п’ять побиттів та один випадок цензури.

Злочини росії

Вбивство – 1

1. У Маріуполі росіяни вбили литовського документаліста Мантаса Кведаравічюса

03.04.2022 У Маріуполі російські військові вбили литовського режисера та документаліста Мантаса Кведаравічюса. Про це повідомили “Армія Інформ”, російський режисер Віталій Манський та литовські ЗМІ. 

“Армія Інформ” зазначає, що режисер загинув при спробі виїхати з міста. За інформацією литовських ЗМІ, в його авто могла влучити ракета.

Президент Литви Ґітанас Науседа уже висловив співчуття через смерть Кведаравічюса, передає delfi.lt.

“Не лише Литва, а й цілий світ втратив відомого творця, який до останнього, попри небезпеку, працював в Україні, на яку напала Росія. Бажаю сил і сил рідним, друзям та всім шанувальникам таланту Кведаравічюса», – сказав президент Литви.

Пізніше українська журналістка Альбіна Львутіна, яка була знайома з режисером, повідомила, що Мантаса Кведаравічюса застрелили російські військові. “Бездушні російські військові взяли Мантаса в полон і вбили. А потім просто кинули. Його героїчна дружина зробила неймовірне. Вона змогла під обстрілами знайти його тіло в Маріуполі й вивезти в рідну Литву. Щоб її саму не вбили, щоб тіло не знищили, треба було приховати інформацію”, – написала журналістка. За її словами, Мантас загинув не 2 квітня, а раніше. На той момент дружина вже намагалася вивезти його тіло через Росію. Про загибель Кведаравічюса в окупованому Маріуполі стало відомо 3 квітня.

Також про обставини загибелі Мантаса Кведаравічюса у Маріуполі повідомила уповноважена Верховної Ради з прав людини Людмила Денісова.

За даними омбудсмена, він потрапив у полон до рашистів, які згодом його розстріляли. “Тіло режисера окупанти викинули на вулицю. Його дружина, ризикуючи життям, вивезла тіло з блокованого міста та привезла до Литви. Справжня причина загибелі режисера раніше не озвучувалась заради її безпеки”, - йдеться у повідомленні.

Мантас Кведаравічюс народився 1976 року. Отримав ступінь магістра культурної антропології в Оксфордському університеті. У 2011 році створив документальний фільм “Барзах” про зруйновану війною Чечню. Прем'єра фільму відбулася на Берлінському кінофестивалі, він отримав премію Amnesty International. 

У 2016-му зняв документальний фільм “Маріуполь” про місто, яке за рік до того опинилося на передовій російсько-української війни. Фільм був показаний на Берлінському кінофестивалі.

Зникнення – 14

Невідомою залишається доля ще щонайменше 14 журналістів з Маріуполя. ІМІ наразі не має можливості перевірити, що з колегами, тому вважає їх зниклими.

Захоплення та викрадення журналістів – 1

1. На Херсонщині окупанти викрали журналіста Олександра Гунька

03.04.2022 У Новій Каховці (Херсонська область) 3 квітня російські окупанти викрали і вивезли у невідомому напрямку місцевого журналіста та письменника, редактора інтернет-видання “Нова Каховка сіті” Олександра Гунька.

Про це повідомила його донька Оксана Гунько, повідомив у фейсбук голова облорганізації Комітету виборців України.

За словами доньки, перед цим у помешканні журналіста проводили обшук.

За декілька годин до приходу озброєних росіян, видання "Нова Каховка сіті" опублікувало матеріал про силовий розгін окупантами мирного мітингу у Каховці. 

Обстріли журналістів – 2

1. Журналісти CNN потрапили під російський обстріл біля Миколаєва

04.04.2022 Знімальна група американського телеканалу CNN потрапила 4 квітня під російський артилерійський обстріл. Ніхто з команди не постраждав, повідомляє CNN.

Команда каналу потрапила під обстріл на перехресті доріг на південь від Миколаєва, поблизу селища Олександрівка. Автомобіль журналістів пошкоджено. 

Кореспондент CNN Бен Ведеман, продюсер Карім Гаддер, фотожурналіст Джон Торіго, перекладачка Валерія Дубровська та їхня команда зупинилися на перехресті, щоб поспілкуватися з кількома українськими солдатами. 

Коли Ведеман знімав стенд-ап, на відстані приблизно 150 метрів від місця їхнього розташування стався потужний вибух. Телевізійники впали на землю, коли прозвучав ще один удар.

“Ми впали на землю, а потім побігли до машин. Стрибнули в наш Mitsubishi Pajero, але він був знищений. Машина не заводилася. Принаймні дві шини були спущені. Всі вікна розбиті. Бак був пробитий, дизельне паливо та інші рідини витекли”, – повідомив Ведеман.

Команда підбігла до свого іншого автомобіля, який також був пошкоджений осколками, сіли та поїхали.

Нагадаємо, на Миколаївщині внаслідок російських обстрілів 4 квітня сталося чотири пожежі: горіло зерносховище, будинок та автомобілі. Осколкові поранення отримали цивільні громадяни.

2. У Рубіжному кореспондентка телеканалу "Дом" потрапила під російський обстріл

28.04.2022 У частково окупованому Рубіжному Луганської області потрапила під обстріл кореспондентка телеканалу “Дом” Анастасія Волкова.

Як розповіла Анастасія представниці ІМІ, вони приїхали 28 квітня до міста зняти матеріал про евакуацію людей. У цей час росіяни відкрили вогонь по місцю, звідки мала б розпочатися евакуація.

“Щойно ми заїхали через п'ять хвилин почали гепати принципово по тому квадрату, де ми знаходилися. Ми заповзли у палац культури по склу на пузі, щоб перебути той обстріл. Ми чули, як зліва, справа, спереду, позаду цієї будівлі, по будівлі прилітало. Ми чули, як працював важкий міномет”, - розповіла Анастасія.

За словами журналістки, вона була у бронежилеті та шоломі, з наліпками “PRESS”.

Виїхала вона, коли зрозуміла, що в окупантів закінчилися боєприпаси і є шанс скористатися цим затишшям. Коли журналістка вже доїхала до Сєвєродонецька, то, зазначила, було чутно, що у Рубіжному поновилися обстріли.

Переслідування журналістів, погрози, залякування – 20

1. Запорізька редакція 061.ua продовжує отримувати нові погрози з росії

03.04.2022 На редакційну пошту запорізької редакції 061.ua продовжують надходити листи з погрозами. Про це регіональній представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники редакції.

Ще два листи із забороненої в Україні пошти mail.ru редакція отримала 3 і 4 квітня. Листи мають майже ідентичний зміст, але різних відправників. 

Так, у листі за 3 квітня, надісланому від користувача “Антоніна Логінова”, зокрема, йдеться, що “армія росії перегруповує свої війська на Київському та Чернігівському напрямками”, після чого вона “піде в наступ” і “скоро рускіє солдати будуть у вашому місті й звільнять його від бандерівців”. “Вам же доведеться відповідати за тиражування антиросійських фейків і за дискредитацію вс рф. Ваші куратори з СБУ та зграї Зеленського вам не допоможуть. На вас чекає тюрма”, – мовиться в повідомленні.

У листі від 4 квітня, надісланого о 2:40 ночі від користувача “Геннадій Бобров”, йдеться про те, що “практично в кожній статті, опублікованій на вашому ресурсі, є склад злочину за кількома кримінальними статтями кк рф”. У повідомленні також мовиться про “звільнення міста від бандерівців” і те, що журналісти “відповідатимуть за злочини помийки, на яку ти працюєш”. В листі попереджають про те, що “кожен журналіст або співробітник сайту, винний у тиражуванні антиросійських фейків і дискредитації дій вс рф, скоро відповість за всією суворістю російських законів”.

Нагадаємо, раніше редакція сайту 061.ua вже тричі отримувала аналогічні погрози – 25 березня, 26 березня та 28 березня.

2. Роскомнагляд погрожує заблокувати видання “Трибун” через новину про обстріли росіянами Рубіжного та Попасної

06.04.2022 Рубіжанське видання “Трибун” (Луганська область) отримало листа від Роскомнагляду з вимогою видалити із сайту новину про обстріл Рубіжного та Попасної російськими окупантами.

Про це повідомив головний редактор “Трибуну” Олексій Артюх.

Якщо редакція відмовиться, Роскомнагляд погрожує заблокувати медіа на території росії.

Олексій Артюх зазначає, що “запропонували компромісне рішення”. Він додав скріншот відповіді редакції, вона російською:

“Предлагаем компромиссный вариант. Есть два стула: один з пиками точеными, другой - с бутылками пол литровыми. На какой сами сядете, а на какой путина посадите? Русский военный корабль, иди нахуй! Слава Украине! С презрением, редакция общественно-политического обозревателя Трибун”.

Попри бої на території Луганщини видання “Трибун” не припиняє роботу та продовжує висвітлювати події в області.

3. Два волинських медіа отримали погрози з росії

07.04.2022 Два волинських медіа отримали листи-погрози на електронну пошту з росії. 

Про це представниці ІМІ у Волинській області повідомили в редакціях “Волинь Online” та “Конкурент”.

Листи надіслані із забороненої в Україні пошти mail.ru, в них погрожують кримінальною відповідальністю через “фейки та неправду на тему дій російських збройних сил в Україні”.

Як розповіла редакторка інтернет-видання “Волинь Online” Мар'яна Метельська, вдень 7 квітня на редакційну пошту прийшов лист російською мовою від користувача “Владислав Єфремов”.

У листі було зазначено: “Всі співробітники українських ЗМІ та сайтів, які розповсюджують фейки та неправду на тему дій російських збройних сил в Україні та покривають бандерівців, будуть притягнуті до кримінальної відповідальності найближчим часом. Ніхто не піде непокараним”.  

Журналістка розповіла, що раніше їй подібні листи не надходили. Мар'яна Метельська хотіла відповісти на надісланий лист, щоб “відправити” адресата слідом за російським воєнним кораблем. Проте надіслати такий лист не вдалося, бо видало помилку, що не вдалося знайти доменну адресу mail.ua.

Аналогічний лист отримав також і редактор ІА “Конкурент” Андрій Лучик. Лист надійшов від користувача “Костянтин Лаврентьев”.

Журналіст розповів, що перед отриманням листа йому телефонував чоловік із московського номера  і пропонував певні послуги щодо сайтів, на що редактор відповів “що тобі москалику треба?” та відправив його в сторону російського воєнного корабля.

4. Редакція “Новин Полтавщини” отримує від окупантів листи з погрозами

07.04.2022 Редакція комунального інформаційного агентства “Новини Полтавщини” отримала 7 квітня листа із погрозами кримінальної відповідальності за нібито тиражування фейків та брехні про дії російських військових на території України. 

Про це представниці ІМІ в Полтавській області розповів керівник “Новини Полтавщини” Юрій Ніколаєв.

За його словами, перший лист редакція отримала від користувача “Ілья Некрасов”, другого – від користувача “Артем Красильников”, надійшли вони з пошти mail.ru.

“Усі співробітники українських ЗМІ і сайтів, які тиражують фейки і брехню на тему дій російських збройних сил на території України і покривають бандерівців будуть притягнуті до кримінальної відповідальності найближчим часом. Ніхто не залишиться без покарання”, – такий текст, але російською мовою отримала редакція.

За словами журналіста, подібні листи з погрозами реакція отримувала і раніше, загалом – приблизно 5-6 разів.

“Спробував посилати за курсом корабля російського, але неможливо доставити лист. Двічі пробував”, - сказав Юрій Ніколаєв.

5. Волинським медіа продовжують погрожувати з росії

11.04.2022 Волинський телеканал “Конкурент TV” та сайт Волинь Online отримали листи-погрози на електронну пошту з росії. У листах є “рекомендації” про відповідальність за  висвітлення дій країни-агресора та її армії.

Про це представниці ІМІ у Волинській області повідомили редакторки медіа.

Як розповіла редакторка каналу “Конкурент TV” Олександра Куртєєва, 8 квітня на редакційну пошту надійшов лист від користувача Николая Петухова. У листі було повідомлення російською мовою: “Скоро всім журналістам і працівникам засобів масової інформації доведеться відповідати за всією суворістю російського закону, бо армія росії вже на підході до Києва. Рекомендую вивчити тюремний жаргон, бо у вас залишилось небагато часу на волі”.

Аналогічного листа від цього ж користувача отримала 8 квітня редакторка Волинь Online Мар'яна Метельська. А 9 квітня вона отримала вже третій лист із погрозами. “За поширення неправдивої інформації про дії російської армії та пропаганду режиму Зеленського, всіх журналістів чекає кримінальна відповідальність з відправкою у виправні установи”, - йшлося у листі. 

11 квітня Мар'яна Метельська отримала четвертий лист від росіян. У листі від користувача “Артем Красильников” російською мовою погрожують допитами та ув'язненням для всіх журналістів, які підтримують “неонацистський” режим Зеленського, відправлять на допит з пред'явленням звинувачень  з подальшим відправленням у виправні установи”.

Нагадаємо, 7 квітня два волинських медіа - ІА “Конкурент” та Волинь Online - отримали листи-погрози на електронну пошту з росії. У листах журналістам погрожують кримінальною відповідальністю через "фейки та неправду на тему дій російських збройних сил в Україні".

6. Запорізький сайт 061.ua продовжує отримувати погрози з росії

11.04.2022 Запорізький сайт 061.ua продовжує отримувати погрози з росії - ще три листи з погрозами ув'язнення редакція отримала з 7 по 9 квітня.

Про це представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники редакції.

Листи надійшли з пошти mail.ru. У темах до листів зазначено: “К прочитанню. ВАЖЛИВО”, “Читайте і думайте”, “Обов'язково до прочитання”. В них знову йдеться про притягнення до кримінальної відповідальності за “розповсюдження фейків і брехні”.

“Усі співробітники українських ЗМІ і сайтів, які тиражують фейки та брехню на тему дій російських військових сил на Україні та покривають бандерівців будуть притягнуті до кримінальної відповідальності в найближчий час”. “Ніхто не піде непокараним”, - йдеться у листі від 7 квітня, автором якого є користувач Олександр Мєдвєдев.

В наступному листі від Артема Красильникова співробітникам редакції рекомендують “вивчити тюремний жаргон, бо у вас залишилося  зовсім небагато часу на волі”.

9 квітня редакція отримала ще одного листа від Артема Осіпова, де коротко повідомлялося, що “за пропаганду фейків усі співробітники засобів масової інформації будуть притягнуті до кримінальної відповідальності за всією строгістю закона російської федерації”.

Вже 11 квітня редакція знову отримала листа від Артема Красильникова із погрозами допитів та ув'язнення. В листі зазначається, що “скоро всіх журналістів, які підтримують неонацистський режим Зеленського, відправлять в слідчі органи на допит і висунення звинувачень з наступною відправкою у виконавчі заклади”.

7. Журналістам запорізького видання inform.zp.ua погрожують з рф допитами та ув’язненням

12.04.2022 На редакційну пошту запорізького сайту inform.zp.ua, а також в особисті повідомлення головного редактора Ерік Бринза з 6 по 11 квітня надійшло понад шість листів з погрозами з росії. Частина з них написана у віршах. 

Про це Ерік Бринза повідомив представниці ІМІ в Запорізькій області.

За його словами, на редакційну пошту останнім часом надійшли два листи. Перший від “Артема Осіпова”, другий від “Артема Красильникова”. Обидва листи були відправлені з пошти mail.ru 8 і 11 квітня відповідно. В листах автори погрожували співробітникам редакції кримінальним переслідуванням за законами російської федерації “за пропаганду фейків”, “підтримку неонацистського режиму Зеленського” і “розповсюдження дезінформації про дії російських військ”.

За словами редактор сайта, чотири листи з погрозами в особисті повідомлення в телеграмі він отримав 6, 7, 8 і 9 квітня. Усі вони були відправлені з номерів рф, два з них були написані у віршованій формі і містили погрози про кримінальне переслідування, допити і ув'язнення. У одному повідомленні, зокрема, говориться: “Обманюючи населення, фейками пропагандуючи, чи не закрадаються у вас сумніви, що Зеленський брехун? Чи готові ви, капітуюючи, у виправні заклади емігруючи, прийняти такий ганебний кінець?”. Також в особистих повідомленнях дублювалася інформація про те, що усіх журналістів, які “підтримують неонацистський режим Зеленського” спрямують “до слідчих органів на допит і висунення обвинувачень з наступною відправкою у виправні заклади”.

8. Росіяни продовжують погрожувати волинським журналістам

13.04.2022 Інформаційне агентство “Конкурент” і сайт “Волинь Online” знову отримали листи-погрози на електронну пошту з росії.

Про це редакції медіа повідомили представниці ІМІ у Волинській області. 

Так, 11 квітня “Конкурент” отримав на редакційну пошту листа від користувача “Артема Красильникова” російською мовою. У листі погрожують допитами та ув'язненням для всіх журналістів, які підтримують “неонацистський” режим Зеленського.

13 квітня редакторці сайту “Волинь Online” Мар'яні Метельській надійшов лист російською мовою у віршованій формі такого змісту: 

Готуйся міняти мікрофон

Готуйся міняти фотокамеру

На блатний тюремний жаргон

І тюремну брудну камеру. 

Нагадаємо, що декілька листів з погрозами у квітні отримали редакції сайту “Конкурент”, телеканалу “Конкурент TV” та "Волинь Online".

9. Редакції "Волинь Online" надсилають з рф віршовані погрози

15.04.2022 Редакторка сайту “Волинь Online” Мар'яна Метельська отримала вже шостий лист з погрозою з росії.

Про це вона повідомила представниці ІМІ у Волинській області. 

Так, 15 квітня на редакційну пошту надійшов лист від користувача “Алексей Сазонов” російською мовою з таким віршем: 

“Російська армія - визволителі

Ведуть операцію, щоб життя спасти

А вам пропагандонам-розповсюджувачам

Від кримінальної відповідальності не піти”.

Нагадаємо, 13 квітня редакторці сайту “Волинь Online” Мар'яні Метельській отримала віршованого листа з погрозою ув'язнення.

Раніше листи з погрозами отримали редакції сайту “Конкурент”, телеканалу “Конкурент TV” та "Волинь Online" та Racurs.ua.

10. Редакція сайту Запоріжжя 061.ua теж отримує з рф віршовані погрози

15.04.2022 Редакція сайту міста Запоріжжя 061.ua отримала нові погрози про ув’язнення журналістів. Цього разу погрози у віршованій формі надійшли 13 і 15 квітня. 

Про це представниці ІМІ повідомили співробітники сайту.

Так, в листі від 13 квітня, підписаним Артемом Осіповим і відправленим з пошти mail.ru, йдеться про таке: “Готуйся змінювати мікрофон, готуйся змінювати фотокамеру на блатний кримінальний жаргон і тюремну брудну камеру!”.

Вже 15 квітня редакція отримала ще одного листа від Олексія Cазонова із закликом “Задумайтеся!” і вже з іншою римою: “Обманюючи населення, фейками пропагандуючи, чи не закрадається у вас сумнів, що Зеленський брехун? Чи готові ви, капітулюючи, у виправні заклади мігруючи, прийняти такий ганебний кінець”.

Нагадаємо, 15 квітня редакторка сайту “Волинь Online” Мар'яна Метельська отримала вже шостий лист із погрозою з росії, цього разу віршований.

Запорізький сайт 061.ua продовжує отримувати погрози з росії: чотири листи з погрозами ув'язнення редакція отримала із 7 по 11 квітня.

11. Волинський журналіст протягом місяця отримав 11 погроз ув'язненням з рф

15.04.2022 Журналіст волинського сайту “Racurs.ua” Юрій Конкевич з 15 березня отримав з рф на електронну пошту вже 11 листів з погрозами ув'язненням.

Про це він повідомив представниці ІМІ у Волинській області. 

Як розповів журналіст, 15 квітня він вперше отримав віршовані погрози від користувача “Алексея Сазонова”. 

“Обманюючи населення, фейками пропагандуючи, не закрадається у вас сумнів, що Зеленський брехун? Чи готові ви капітулюючи, у виправні заклади емігруючи, прийняти такий ганебний кінець?”.

Раніше, повідомив журналіст, на редакційну пошту писали, що практично у всіх статтях на сайті, де він працює, є склад злочину по кількох статтях кримінального кодексу рф. 

Нагадаємо, редакторка сайту “Волинь Online” Мар'яна Метельська отримала 15 квітня шостий лист із погрозою з росії. Також листи від різних користувачів надсилали редакції сайту “Конкурент”, телеканалу “Конкурент TV”.

12. Російські окупанти погрожують рідним Олега Батурина

16.04.2022 Журналіст газети “Новий день” (Каховка, Херсонська область) Олег Батурин повідомив, що російські окупанти погрожують його рідним, які залишилися на тимчасово окупованій території.

Про це Батурин повідомив 16 квітня на своїй фейсбук-сторінці.

“Моїм рідним, які залишилися на тимчасово окупованій території, почали погрожувати. Такі “привіти” їм передають від російських окупантів. Рідні дуже налякані. Росіяни вимагають, щоб я припинив свою професійну журналістську діяльність”, - написав журналіст.

Як повідомляв ІМІ, 12 березня в Каховці (Херсонська область) зник місцевий журналіст Олег Батурин. 20 березня його відпустили.

Правоохоронці розпочали кримінальне провадження за фактом імовірного викрадення російськими окупантами журналіста Олега Батурина на Херсонщині. Кримінальне провадження розпочато за фактом порушення законів та звичаїв війни (ч. 1 ст. 438 КК України).

Олег Батурин впевнений, що його викрали, тримали в полоні вісім діб через журналістську діяльність і чітку громадянську позицію.

13. Запорізький сайт 061.ua отримав з рф чергові погрози про трибунал

17.04.2022 Сайт міста Запоріжжя 061.ua продовжує отримувати погрози з росії - новий лист на редакційну пошту надійшов 17 квітня. 

Про це представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники редакції.

Листи надійшов від відправника “Ніколая Петухова” з пошти mail.ru. В листі знову лякали журналістів тим,  що росія окупує всі міста України дуже швидко і на медіа чекає трибунал.

“Після того як росія займе всі міста України, буде створений воєнний трибунал для всіх, хто підтримував владу нацистів на чолі з Зеленським. Всі журналісти відповідатимуть за тиражування фейків про рф і пропаганду укронацистського режиму”, - йдеться у листі.

14. Маріупольський сайт 0629.com.ua отримав погрози про ув'язнення у Сибіру

20.04.2022 Редакція сайту міста Маріуполя 0629.com.ua отримала на редакційну пошту  погрози ув'язненням у Сибіру. Про це повідомила редакторка видання Анна Мурликіна.

Вона оприлюднила скріншот. Лист до редакції надійшов з електронної скриньки [email protected] від користувача “Дима Буров”.

“Если вы не боитесь попасть в исправительные колонии ФСИН РФ на территории Сибирского федерального округа, можете и дальше заниматься пропагандой украинского режима. Ну хоть одежду теплую подготовьте, ведь ваш длительный отпуск в тюремное заключение будет холодным!”, - йдеться у листі.

У коментарі представниці ІМІ Анна Мурликіна розповіла, що схожі листи вони отримують щодня. Буває, кілька повідомлень на день. Їх надсилають з різних адрес.

З цього приводу редакція зверталася до СБУ і там перевіряли адреси, з яких надходять листи. Більшість з них зареєстровані на російські номери і вже заблоковані.

Зазвичай у цих листах, говорить Мурликіна, нецензурна лексика та відкрита агресія, а цей лист відрізняється змістом і тональністю, тому вона вирішили поділитися ним у соцмережах.

Нагадаємо, 16 квітня редакція сайту 0629 повідомила, що останні три тижні зазнає постійних кібератак. Російські хакери намагалися змінити логотип видання на прапор рф.

15. Керівниці РІА-Мелітополь погрожують протягом трьох тижнів з рф

25.04.2022 Директорці “Головна газета Мелітополя” і сайту “РІА-Мелітополь” Світлані Залізецькій вже кілька тижнів погрожують в коментарях і в особистих повідомленнях. Про це вона повідомила представниці ІМІ в Запорізькій області.

За її словами, погрози протягом, щонайменше, останніх трьох тижнів, надходять на пошту, особисті повідомлення. Також редакторка отримує телефонні погрози з невідомих номерів.

У листах, які Світлана Залізецька надала ІМІ, йдеться про такі ж погрози про допити з тортурами та ув’язненням, які систематично отримують з рф запорізькі сайти 061.ua і inform.zp.ua. В них традиційно говориться про відповідальність за законом рф за фейки і дезінформацію щодо дій російської армії. Журналістці також рекомендують “вивчити тюремний жаргон”, лякають трибуналом та відсилкою “до виправних закладів” за “підтримку нацистів”.

“Це мала частинка того, що ми отримуємо кожного дня. Вони просто спамять з підконтрольної рф території, з росії, а також до них додалися і колаборанти. По суті, намагаються психологічно тиснути”, - зазначила Світлана Залізецька.

Також, за словами директорки, частина погроз надходить у коментарі під дописами в соціальних мережах від невідомих людей. Зазвичай вони містять абьюзивну знецінюючу лексику і погрози здоров'ю і життю журналістки на кшталт: “...Якщо через тебе, (лайка), в місто від ВСУ прилетить точка, де б ти не жила і твій дід, я тобою займуся і сама тебе прикончу (лайка)”. В цих же коментарях йдеться про погрози батьку журналістки.

Нагадаємо, російські окупанти в Мелітополі (Запорізька область) взяли в заручники батька директорки “Головна газета Мелітополя”, сайту “РІА-Мелітополь” Світлани Залізецької 23 березня. Вони вимагали зустрічі з журналісткою як умову для звільнення її батька. Але 25 березня російські окупанти звільнили з полону її батька.

16. Волинські медіа почали отримувати погрози від російських хакерів NoName

24.04.2022 Редакції  волинських медіа “Волинь Online”, “Конкурент” та телеканал “Конкурент TV” отримали нові погрози на електронні скриньки. Цього разу відправники листів підписалися угрупованням NoName057 (16). 

Про це повідомляє представниця ІМІ у Волинській області. 

Так, 24 квітня редакції отримали листи російською мовою з таким змістом:

“V” - значит ПОБЕДА, “Z” - значит за НАМИ, Ваша песенка спета, Пропагандистскими лживыми ртами”.

А 25 квітня редакції отримали інший вірш:

“Жыл-был маленький журналист, Пропагандист и комформист, А его папик, наркоман-юморист, Был настоящий фашист и нацист. У папочки всегда было много дел: Собрать свою шайку, устроить обстрел, Лишь бы сыночек запечатлел, И выложил в сеть сей беспредел. Несколько месяцев так и прошло, Ложью и свастикой все заросло. Папочка был несказанно рад, Ничего теперь не вернется назад, Однако скоро пришли освободители, борцы с фашизмом и правды любители, взяли в плен фашиста-отца, Не забыли и про юнца. Задумайтесь, журналисты, напрягите  умы. Вместе с Зеленским не избежать вам тюрьмы”. 

Раніше цим редакціям вже погрожували допитами та ув'язненням.

Нагадаємо, 22 квітня видання “Детектор медіа” атакували хакери: сайт зазнав DDoS-атаки. Відповідальність за кібератаку взяло на себе угруповання NoName057(16). Хакери назвали їх ворогами росії та зазначили, що атакували, бо видання “дискредитує армію росії та тиражує русофобські фейки”.

Також від хакерського угрупування NoName отримала листа редакція міста Запоріжжя 061.ua.

17. Запорізькому сайту 061.ua прийшли погрози від російських хакерів NoName

25.04.2022 Редакція міста Запоріжжя 061.ua отримала 25 квітня з рф чергового віршованого листа з погрозами. 

Про це представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники редакції.

Погрози прийшли з пошти mail.ru від отримувача “Саші Ісаєва”. Також в листі містився лінк на телеграм-канал хакерського угрупування NoName.

В повідомленні, зокрема, говориться: “Жив-був маленький журналіст, пропагандист і конформіст. А його папік, наркоман-юморист, був справжній фашист і нацист. У батька було завжди багато справ: зібрати свою шайку, влаштувати обстріл, для того, щоб синішка занотував і виклав в мережу це свавілля. Кілька місяців так і пройшло, брехнею і свастикою все заросло. Батька був дуже радий, ничого тепер не повернеш назад. Однак скоро прийшли визволителі, борці з фашизмом і правди любителі, взяли у полон фашиста-батька, не забули і про юнака. Замислитесь, журналісти, напружте розум  - разом із зеленським вам не уникнути тюрми!”.

18. Редакція "Волинь Online" отримала вже 10 лист із погрозами

28.04.2022 Редакція видання “Волинь Online” отримала на електронну пошту вже 10 листа з погрозами від представників “руского міра”. Відправники підписалися як угруповання NoName057 (16).

Про це представниці ІМІ у Волинській області повідомила редактокра видання Мар'яна Метельська.

За її словами, останній лист надійшов сьогодні, 28 квітня. Раніше декілька листів надіслали у віршованій формі. 

“Ми хакерське угруповання NoName057 (16) попереджуємо вас та інших представників вашого “ЗМІ”: поки ви не зупините хвилю фейків про російську федерацію, ми продовжимо класти ваш сайт. За всі ваші злочини вам доведеться відповідати по закону. Подумайте, поки не стало зовсім пізно”, - зазначили в листі. 

Водночас Метельська зазначила, що проблем із роботою сайту чи DDoS-атак жодних не було.

19. Російські хакери погрожують запорізьким медіа “валити сайти”

28.04.2022 Двом запорізьким сайтам, infоrm.zp.ua та 061.ua, почали надходити погрози від хакерського угруповання Noname057(16). Листи надійшли з поштовиків inbox.ru і list.ru. В листах зловмисники погрожують зламати сайти медіа. 

Про це представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники редакцій.

Як розповів головний редактор infоrm.zp.ua Ерік Бринза, лист з погрозами на редакційну скриньку надійшов 28 квітня. В темі листа було вказано: “Важливі дані”. “Ми - хакерське угруповання  NoName057(16), попереджаємо вас і всіх інших співробітників вашого “ЗМІ”: доки не не зупините хвилю фейків про російську федерацію, мі продовжимо класти ваш сайт. За всі ваші злочини вам прийдеться відповідати за законом. Подумайте, поки не стало зовсім пізно”, - йшлося у листі.

На реакційну пошту 061.ua лист від “Чеслави Соловєй” надійшов 30 квітня. Зміст листа був ще коротший: “Не зрозуміли з першого разу - скажемо ще раз. Ми будемо продовжувати валити ваші сайти, якщо ви не зупините конвеєр фейків про рф”.

Наразі обидва сайти працюють в штатному режимі.

20. Російські хакери погрожують “валити сайти” і волинським медіа

30.04.2022 Волинським медіа продовжують надходити погрози від хакерського угруповання Noname057(16). Листи від них 30 квітня отримали редакції “Волинь Online”, “Racurs.ua”, ІА “Конкурент”.

Про це редактори сайтів повідомили представниці ІМІ у Волинській області.

Листи надіслали з поштовика list.ru російською мовою такого змісту: “Не зрозуміли з першого разу - скажемо ще раз. Ми будемо продовжувати валити ваші сайти, якщо ви не зупините конвеєр фейків про рф”.

Редактор сайту ІА “Конкурент” Андрій Лучик розповів представниці ІМІ, що ввечері 1 травня на сайт була здійснена DDoS-атака. Атаку на сайт вдалося швидко відбити. 

Редакторка сайту “Волинь Online” Мар'яна Метельська розповіла, що DDoS-атак на сайт поки не було. Сайт працює у звичному режимі.

Нагадаємо, аналогічні листи від хакерського угруповання Noname057(16) отримали від два запорізькі сайти - infоrm.zp.ua та 061.ua. 

Захоплення та напади на редакції медіа - 1

1. Миколаївська філія Суспільного потрапила під ракетний обстріл російських військ

20.04.2022 У ніч на 21 квітня, під час ракетного обстрілу Миколаєва, російські війська вдарили і по Миколаївській філії Суспільного мовника. 

Про це повідомляє керівництво філії.

Загиблих та потерпілих немає.

"Суспільне Миколаїв" продовжує працювати та оперативно інформувати про все, що відбувається в місті та області.

Кіберзлочини – 8

1. Сайт міста Чернігів 0462.uа повідомив про DDoS-атаку

01.04.2022 Редакція сайту міста Чернігів 0462.uа повідомила про DDoS-атака на ресурс, яка здійснюється зранку 1 квітня. 

Про це повідомляє ресурс на своїй фейсбук-сторінці. 

“З ранку відбувається потужна DDoS-атака на наш інформаційний веб-ресурс. Видно допекли ворогам з-за порєбрика наші матеріали. Для захисту сайту служба підтримки на певний час обмежила доступ користувачів з-за меж України. Тому, якщо ви заходите на сайт з європейських чи інших країн світу, доступ до нього буде обмежений. Вибачте за незручності, ми працюємо над якнайшвидшим і повним відновленням роботи сайту для всіх користувачів”, - йдеться у повідомленні.

Ресурс з 24 лютого 2022 року активно висвітлює перебіг збройної агресії росії на території України, фіксує злочини окупантів на Чернігівщині. 

Сайт входить до п'ятірки найвідвідуваніших в області.

2. Кропивницьке видання "Златопіль" заявляє про спробу "покласти" сайт

01.04.2022 Кропивницький новинний портал “Златопіль” зазнав кібератаки, внаслідок якої доступ до ресурсу було тимчасово втрачено. 

Про це регіональному представникові ІМІ у Кіровоградській області повідомила редакторка видання Олена Шендеровська.

“У ніч з 31 березня на 1 квітня була спроба відключити сайт, перенавантаживши наш сервер. Встановити звідки велася атака важко, адже зловмисники використовували проксі-сервери. Наразі роботу сайту вдалося відновити”, - розповіла Шендеровська. 

Редактора наголосила, що з початку повномасштабної війни рф проти України видання окрему увагу приділяє саме кібербезпеці, аби убезпечити сайт від можливого зламу та втрати інформації.

Як повідомляв ІМІ, наприкінці березня кропивницьке видання "Фотоінформ" зазнало DDoS-атаки, внаслідок чого було втрачено частину вже опублікованих матеріалів. 

3. “Радіо Трек” зазнає системних DDoS-атак

05.04.2022 Найпопулярніше медіа Рівного “Радіо Трек” зазнає системних DDoS-атак з початку повномасштабної війни в Україні.

Про це ІМІ розповів головний редактор “Радіо Трек” Микола Кульчинський. 

Користувачі “Радіо Трек” іноді не можуть завантажити сторінку, адже браузер відображає помилку.

За словами Миколи Кульчинського, атака відбувається на сервер у Львові. Під час потужних атак сайт не працює. Частіше редакція зіштовхується з тим, що не може опублікувати матеріали. Наразі розробники сайту постійно працюють, щоб виправити проблему.

“У нас проблеми з самого початку війни. Тобто як мінімум, з початку березня, вони йшли напливами. Останнім часом були дуже великі. Вони були такі, що ми виключалися. Готуєш матеріал, готуєш, а не можеш його поставити. Поставив, а його ніхто не читає. По-різному було, але останні дні просто не можна було працювати. Це перешкоджання журналістській діяльності, тому що ми не можемо нормально працювати”, - розповів Микола Кульчинський. 

Наразі медіа продовжує роботу. Крім того, за даними сервісу “Similarweb” у лютому відвідування ЗМІ зросло до понад 2 мільйонів.

4. Сайт “Рівне вечірнє” атакували майже триста раз з початку повномасштабної війни 

12.04.2022 На сайт “Рівне вечірнє” із 24 лютого по 12 квітня було здійснено 249 кібератак. Більшість із них відбувалися з території Китаю та росії.

Про це ІМІ повідомив головний редактор сайту “Рівне вечірнє” Богдан Слонець. 

За його словами, 95% атак було відбито, але зловмисникам на короткий термін вдалось зробити сайт недоступний шляхом прямих DOS та DDoS-атак. Загальний час, коли сайт знаходився офлайн, склав 24 хвилини. Здебільшого атаки створювали проблеми при завантаженні публікацій. 

“89 атак -  це атаки типу scan, які сканують сайт на вразливість коду та можливість завантажити shell та віруси. 158 атак - типу DDoS-атак на сайт переважно з Китаю - 37%, росії - 34%, мережа TOR - 16%, Україна - 6%, Німеччина - 4% та менше 3% - з інших країн”, - розповів Богдан Слонець. 

Також сайт зазнав дві масовані прямі атаки безпосередньо на VDS (Віртуальний виділений сервер,) де розміщений сайт. 

За оцінками редактора сайту, атаки відбуваються, коли медіа повідомляє про загрозу нападу з білорусі, яка має кордон з Рівненською областю. 

За даними платформи “Similarweb”, у березні відвідуваність сайту значно зросла і наразі становить 2 мільйони. 

Нагадаємо, постійних атак також зазнає найпопулярніший ЗМІ Рівненщини “Радіо Трек”. 

5. Сайт Маріуполя 0629 зазнає кібератак, рф намагалася змінити логотип на свій прапор

15.04.2022 Сайт міста Маріуполь 0629 останні три тижні зазнає постійних кібератак. Російські хакери намагалися змінити логотип видання на прапор рф.

Про це повідомляється на сайті видання.

Як пише видання, сайт атакують з десятків різних країн світу, в тому числі і з росії. Атаки відбуваються не тільки на маріупольській сайт, але і на інші сайти мережі СitySites.

Технічна служба була вимушена на певний час заблокувати можливість для відвідувачів з деяких країн доступу до сайту, щоб зупинити атаки та стабілізувати роботу сайту.

Доступ до сайту редакція відновила 14 квітня, однак вночі сталася нова атака. 

“На цей раз диверсія стосувалась логотипу сайту.  Він був видалений, разом з деякими іншими зображеннями. Росіяни намагалися встановити замість нашого логотипу - російський триколор! Наразі дуже мало інформації, хто це зробив і у який спосіб. Технічна служба працює над відновленням.

Ми обіцяємо: один з символів Маріуполя не зникне. Його неможливо просто так “видалити зі сторінки”. Тому що 0629 – це не картинки та логотипи. Це – люди. І вони будуть працювати і доносити правду про місто, як би це не заважало нашому ворогу – російській федерації”, - пише видання.

Редакція закликала підтримати їх своєю увагою.

Нагадаємо, Маріуполь з 1 березня перебуває в облозі російських військ, які майже повністю його знищили авіаударами та артилерією. Уже півтора місяця українські військові підрозділи чинять їм опір та намагаються утримати місто.

6. "Детектор медіа" зазнає DDoS-атаки

22.04.2022 Видання “Детектор медіа” 22 квітня атакували хакери: сайт досі зазнає DDoS-атаки. Про це повідомляє проєкт ГО “Детектор медіа” Media Sapiens.

Адміністратор фіксує велику кількість спроб одночасно зайти на сайт. Технічний відділ працює над тим, щоб відновити роботу сайту.

Редакція просить вибачення за тимчасові незручності.

Водночас сайти MediaSapiens та “ДМ Суспільного” продовжують працювати. Читати “Детектор медіа” можна в Telegram, Facebook, Twitter та Instagram.  

Станом на 15.30 сайт “Детектора медіа” не працює.

Як повідомив ІМІ головний редактор “Детектор медіа” Отар Довженко, відповідальність за кібератака взяло на себе угруповання NoName057(16). Хакери назвали їх ворогами росії та зазначили, що атакували, бо видання “дискредитує армію росії та тиражує русофобські фейки.

7. Росіяни зламали запорізький сайт "Пороги" та розмістили свою пропаганду

24.04.2022 У Запоріжжі 24 квітня зламали молодіжний студентський сайт “Пороги” і вивісили там російську пропаганду. Про це представниці ІМІ в Запорізькій області повідомили співробітники сайту.

При спробі зайти на сайт на головному екрані з'являвся текст російською: “Інформація про спецоперацію вс рф, що проводиться” на фоні двох прапорів, українського і російського.

В тексті, зокрема, говорилося про те, що росіяни і українці “один народ, який роз’єднав західний світ” і “поставив у влади маріонеток, смішних “правителів” і наркоманів”. Також в повідомленні наголошувалося на тому, що “росія бореться не проти вас, а за вас”. Автори зверталися до Збройних Сил України із закликом скласти зброю та закликали мирне населення не брати до рук зброю, аби “не жертвувати собою за закликом людей без честі і совісті”. Крім цього, у зверненні наголошувалося на тому, що Україна для росії - “невід'ємна частина нашої власної історії, культури, духовного простору”, згадуючи про те, що це “родичі, пов'язані з нами кровними, сімейними зв'язками”.

Наразі сайт відключено і пропагандистське повідомлення більше недоступне для аудиторії.

8. Сайт LIGA.net зазнав DDos-атаки

25.04.2022 Сайт LIGA.net зазнав 25 квітня DDoS-атаки. Про це медіа повідомило у телеграм-каналі.

Через DDoS-атаку сайт тимчасово не працював.

“Друзі, наразі наш сайт не працює по причині активних DDos-атак. Наші фахівці вирішують проблему. Актуальні новини ви можете читати в нашому telegram-каналі”, - повідомила редакція.

Станом на 13 годину сайт відновив роботу.

22 квітня видання “Детектор медіа” атакували хакери: сайт зазнав DDoS-атаки. Відповідальність за кібератаку взяло на себе угруповання NoName057(16). Хакери назвали їх ворогами росії та зазначили, що атакували, бо видання “дискредитує армію росії та тиражує русофобські фейки”.

Блокування інтернет-доступу до медіа - 1

1. У росії заблокували доступ до низки українських медіасайтів

17.04.2022 У росії за рішенням генеральної прокуратури заблокували сайт громадської організації “Інститут масової інформації”.

Про це йдеться в реєстрі заборонених сайтів.

За даними реєстру, рішення про блокування було ухвалено 12 квітня, дата першого блокування – 17 квітня. 

Як повідомляє проєкт “Роскомсвобода”, також рф заблокувала на своїй території доступ до сайтів правозахисної організації Human Rights Watch та до сайтів українських медіа: dev.ua, “Апостроф”, “Цензор”, “Громадське радіо”, “Газета.ua”, “Сегодня”, MigNews та інших. 

Загалом разом з ІМІ доступ був заблокований до 24 сайтів згідно з рішенням генпрокуратури рф, яким до реєстру внесено посилання на статтю “про проблеми з евакуацією мирних жителів та дії російської армії під час “спеціальної військової операції”. 

Оскільки блокування здійснюється за HTTPS, багатьом російським операторам недоступний відразу весь сайт, зазначає “Роскомсвобода”.

“Ці та інші новинні сайти внесено за “маскою”, а отже обмеження доступу стосується всіх їхніх доменів та піддоменів”, – зазначив проєкт.

Як повідомляв ІМІ, у січні 2021 року Федеральна служба з нагляду у сфері масових комунікацій і зв'язку (Роскомнагляд) на вимогу генпрокуратури рф обмежила доступ до сайту Інституту масової інформації на території росії через новину, яка нібито містить “заклики до масових безладів, ведення екстремістської діяльності”. Йшлося про новину від 18 серпня 2016 року “У Росії заблокували інтерв’ю Громадського ТБ з представником “Хізб ут-Тахрір”.

Вимкнення українського мовлення – 2 

1. Окупанти запустили в Енергодарі своє пропагандистське радіо

10.04.2022 У тимчасово окупованому місті Енергодар Запорізької області російські окупанти ввімкнули “Радіо росії”. 

Про це 10 квітня повідомили в телеграм-каналі Запорізької обласної воєнної адміністрації.

“В Енергодарі ворогу вдалося створити радіостанцію “Радіо росії”, на хвилях якої розповсюджують неправдиву і спотворену інформацію, ворожу пропаганду та крутять пісні, що оспівують путіна і велич рф”, – йдеться в дописі.

Також повідомляється, що окупанти з пропагандистською метою поширюють фото, як вони роздають нібито гуманітарну допомогу від росії пенсіонерам міста. “Судячи з фото, продукти доставили лише чотирьом людям”, – повідомляє ОВА.

Як повідомляв ІМІ, у березні після російської окупації місцеве телебачення Енергодара "ЕНТС" (Енергодарські телевізійні системи) повідомило про вимушене припинення мовлення.

2. Окупанти транслюють в Дніпрорудному на Запоріжжі свої канали та радіо

25.04.2022 В тимчасово окупованому місті Дніпрорудне Запорізької області російські окупанти почали глушити мовлення українських телеканалів та запустили вісім російських телеканалів і три радіостанції. 

Про це повідомляється в офіційному телеграм-каналі міста Енергодар. 

Зокрема, транслюють радіо “Маяк”, один з найпотужніших рупорів кремлівської пропаганди.

В Запорізькій обласній воєнній адміністрації журналістам підтвердили, що окупанти намагаються здійснювати російське телерадіомовлення на всіх тимчасово захоплених територіях. За даними ЗОВА, в Дніпрорудному російські окупанти силами власних фахівців встановили цифровий передавач для теле та радіосигналу, що транслює рашистські телеканали та радіо “Маяк”.

Медіа, про припинення роботи яких через російську окупацію стало відомо у квітні – 35. Це медіа на Луганщині, Донеччині, Закарпатті, в Запорізькій області, Хмельницькій, Львівській, Харківській, Одеській Полтавській, Миколаївській, у Чернівцях.

Донеччина: Антикризовий медіа-центр у Краматорську

Закарпаття: газета “Ужгород”.

Луганщина: кризовий медіацентр “Сіверський Донець”.

Львівщина: газета “Зоря”

Миколаївщина: “Вечерний Николаев”, “Южная правда”, “Николаевские новости”, “Промінь”, “Рідне Прибужжя”, “Березань”, “Голос Баштанщини”, “Очаків”, “Вісті Снігурівщини”, “День за Днем”, “Вперед”, “Нове життя”, “Перемога”, “Прибузький вісник”.

Одещина: ТРК “Одеса Лайф”.

Полтавщина: газета “Гадяцький вісник”.

Харківщина: “Вісник Великобурлуччини”, “Вісник Купʼянщини”, “Вісник Балакліївщини”, 

“Вісті Барвінківщини”, “Дворічанський край”, “Краєвид”, “Обрії Ізюмщини”, “Трудова слава”, ТРК “Сокіл”, медіагрупа “Обʼєктив”, ТРК АТН, радіо “Накипіло”.

Хмельниччина: газета “Старкон City”, газета “Актуально” (Актуально для подолян). 

Чернівці: газета “Чернівці!”.

Ситуація зі свободою слова в Україні, відповідальність за яку лежить на українській стороні

Фізична агресія

Перешкоджання – 1

1. Міський голова Очакова заборонив журналістам Суспільного відвідувати місто

02.04.2022 Кореспондентів Суспільне Миколаїв не пропустили до Очакова (Миколаївська область) за наказом міського голови міста Сергія Бичкова.

Про це мовник повідомив у своєму телеграм-каналі.

Журналістів не пропустили до Очакова попри наявність акредитації від Збройних Сил України та дозвільних документів на проведення зйомок.

На блокпосту автівку Суспільного зупинили військові та зателефонували міському голові, щоб отримати дозвіл на пропуск журналістів на територію Очакова. 

Однак журналістам військові повідомили, що за наказом Сергія Бичкова до міста пустити їх не можуть.

Кореспондентка телеканалу Валентина Гурова зателефонувала міському голові, аби встановити причину, через яку знімальну групу відмовилися пропускати до міста. Але Сергій Бичков відмовився спілкуватися з журналістами, зазначивши, що не знає їх, та запропонував зустрітися у Миколаєві, коли він туди приїде, після чого поклав слухавку. Канал опублікував запис розмови у своєму телеграм-каналі.

Представниці ІМІ у Миколаївській області журналістка Валентина Гурова повідомила, що вони звернуться до правоохоронних органів з відповідною заявою про порушення.

Погрози - 3

1. Парафіянин російської церкви погрожував цеглиною чернівецькій журналістці Галині Єреміці

10.04.2022 Чернівецькій журналістці Галині Єреміці погрожував парафіянин Московського патріархату під час знімання на території храму Успіння Пресвятої Богородиці ПЦУ в селі Михальча Чернівецької області.

Про це вона повідомила на своїй фейсбук-сторінці.

Як розповіла ІМІ Галина, інцидент стався 10 квітня під час конфлікту між священником і парафіянами Московського патріархату з релігійною громадою Православної церкви України. Цього дня релігійна громада ПЦУ відчиняла свій храм, натомість в МП храм вважають своїм. Але, додала журналістка, ще 10 лютого 2019 року на Зборах релігійної громади було ухвалено рішення про перехід храму Успіння Пресвятої Богородиці від МП до ПЦУ.

За словами журналістки, спочатку парафіянин Федько Георгій Миколайович хотів їй розбити техніку, а потім у присутності поліції під час стріму двічі хотів запустити в неї цеглою.

“Ця особа на очах майже сотні озброєних правоохоронців під час проведення мною стріму двічі намагалася запустити в мене цеглою!!! Спершу він хотів мені розбити стрімерську техніку, коли я знімала, як парафіяни МП намагалися знести паркан і прорватися на територію церкви, – я миттєво відійшла,  а потім двічі на очах озброєних поліцейських хотів кинути в мене цеглою!!!” – написала у фб Галина Єреміца.

Вона повідомила ІМІ, що написала заяву до поліції про перешкоджання журналістській діяльності.

2. Фотокореспондентці 061.ua погрожують через допис про "журналістів Стремоусова"

13.04.2022 Фотокореспондентка запорізького сайту 061.ua Катерина Клочко повідомила про погрози, які отримала після свого допису у фейсбуці про спробу псевдожурналістів колаборанта Кирила Стремоусова потрапити на зустріч волонтерів з місцевою владою щодо питань про прозорість схем отримання і доставлення гуманітарної допомоги в область.

Про це журналістка повідомила представниці ІМІ в Запорізькій області.

За словами Катерини, допис про цю зустріч вона написала 5 квітня, після чого їй почали погрожувати оприлюдненням її персональних даних.

“Я написала допис про те, що на цю зустріч волонтерів та представників влади з питань гуманітарної допомоги до ЗОВА (Запорізької обласної військової адміністрації. – Ред.) намагалися пройти люди, які раніше представлялись як “журналісти Стремоусова”. Зокрема, йдеться про Костянтина Кириченка. Перевірити це просто: відеозаписи, де він представлявся “журналістом Стремоусова”, опубліковано на YouTube-каналі Sergey Barskiy. Нашим журналістам відомо, що в березні 2022 року Кирилу Стремоусову вручили заочно підозру в державній зраді за співпрацю з окупантами в Херсоні. Групу людей, серед яких був Костянтин Кириченко, вимагала провести до будівлі ЗОВА волонтерка Юлія, яка була присутня на тій зустрічі. Ні з Костянтином Кириченком, ні з Юлією я особисто не знайома”, – розповіла фотокореспондентка.

Пройти на зустріч людям, які називали себе журналістами, за словами Катерини, не вдалося, їх не допустили до будівлі. Сама фотокореспондентка на зустрічі не була, але дивилися її відеозапис.

Наступного дня Катерині Клочко надійшли в особисті повідомлення в Instagram два голосових сповіщення від користувачки під ніком ____yuliyaa_ про те, що вона чекає від журналістки коментарів та пояснень “з приводу тієї чорноти, що ви про мене написали”. Авторка повідомлення нагадала журналістці, що “за такі речі є кримінальна відповідальність”. В другому повідомленні йшлося про те, що “всі коментарі у фейсбуці, які ви видалили, зафіксовані на відео”. “Я чекаю на пояснення також про ескобарів, якісь угруповання, сепаратистів та інше”, – йшлося в повідомленні.

Пізніше журналістці прийшли в дірект ще два повідомлення від цієї ж користувачки з вимогою пояснень.

“Справа в тому, що в моєму дописі немає жодних звинувачень на адресу Юлії чи будь-кого іншого, тому я не розумію, про яку “чорноту” йдеться, за яку мені ще й погрожують кримінальною відповідальністю. Адресу Юлії або будь-кого з тих, хто був присутній 4 квітня біля будівлі ЗОВА і на зустрічі, я ні в кого не питала. Можливо, Юлія мене з кимось плутає, оскільки в повідомленнях ще й звинувачує мене у видаленні коментарів у фейсбуці, хоча жоден свій коментар під моїм постом я не видаляла, а коментарі про “эскобаров, группировки какие-то” мені не належать. Тим паче звинувачення в замовному характері моїх дописів на особистій сторінці у фейсбуці безпідставні”, – зазначила Катерина Клочко.

За словами журналістки, 6 квітня в Instagram користувач під ніком staraya_zhenshina поширив сторіз ____yuliyaa_ з голосовими повідомленнями, додавши погрози опублікувати її персональні дані. Там, зокрема, йшлося: “Відповідайте за свої слова!!! Або люди особисто будуть з тебе “питати” за твої слова, і повір, твою адресу і всю інформацію про тебе не так складно знайти!!! Поки що викладаю ось так, якщо не буде відповідей – опублікую усю твою особисту інформацію, телефон, адресу мешкання і прописки!! Свій номер ти тут знайдеш”.

Як повідомила Катерина, 11 квітня вона звернулася з усіма матеріалами до СБУ. Наразі правоохоронці проводять перевірку погроз журналістці та обіцяють надати інформацію про стан справи пізніше.

Нагадаємо, 4 березня Кирило Стремоусов погрожував “інакомислячим” в окупованому Херсоні російським ув’язненням. Також він інсценував допит “українського активіста” Олександра Тарасова.

13 березня херсонському блогеру-колаборанту Кирилу Стремоусову заочно оголосили про підозру в державній зраді (ч. 1 ст. 111 КК України). Також йому заочно повідомлено про підозру в державній зраді, вчиненій за попередньою змовою групою осіб (ч. 2 ст. 28, ч. 2 ст. 111 КК України). За даними слідства, 16 березня 2022 року підозрюваний, діючи з пособниками в інтересах країни-агресора, провів незаконне зібрання створеного окупантами псевдооргану влади “Комитет спасения “За мир и порядок”.

Ще у 2020 році Комісія з журналістської етики оголосила публічний осуд директору ІА “Таврія ньюс” Кирилу Стремоусову за масове роздавання журналістських посвідчень стороннім особам.

Костянтин Кириченко – запорізький активіст, соратник херсонського колаборанта Кирила Стремоусова. Себе Кириченко називає або журналістом інформаційної агенції “Таврія ньюз”, посвідчення якої продавали по 600 гривень, або уповноваженим територіальною громадою.

Як зазначає представник ІМІ, останнє звання походить з частини проросійського деструктивного “руху громад”, який виник в Україні до Революції Гідності і активно підтримувався “Українським вибором” Віктора Медведчука.

3. Московський піп оголосив війну керівнику видання "Букінфо"

25.04.2022 Секретар – архімандрит Чернівецько-Буковинської єпархії (Московського патріархату) Микита Сторожук напередодні Великодня пригрозив війною журналісту, керівнику інформаційного порталу “БукІнфо” Сергію Зарайському, повідомляє БукІнфо.

Під час телефонної розмови Сторожук намагався спровокувати журналіста, вимагав зустрічі з ним та цікавився, де розташована редакція порталу. Коли ж укотре почув відмову – розлютився й “оголосив війну” Сергію Зарайському. 

Телефонному дзвінку, зокрема, передувала публікація на порталі “БукІнфо” “Напередодні війни Чернівецько-Буковинська єпархія приймала в гостях рашистського пропагандиста і “врага нацистов” Сергія Мудрова. Йшла мова і про Осачука”. У матеріалі, зокрема, йдеться про інтерв’ю, яке Сторожук дав білорусько-проросійському пропагандисту.

Зважаючи на сказане Сторожуком у телефонній розмові, Сергій Зарайський публічно звернувся до Служби безпеки України з проханням вважати ці погрози пряими перешкоджанням професійній діяльності журналіста і повідомити “БукІнфо” про вжиті заходи.

У коментарі представниці ІМІ керівник БукІнфо Сергій Зарайський розповів, що Сторожук намагався вчинити певну провокацію.

“Дзвінку передувала серія матеріалів на порталі, переважно передруки. Особисто з Микитою Сторожуком я не знайомий, але знаю, що це дуже одіозна фігура Чернівецько-Буковинської єпархії Московського патріархату. Він конфліктна людина, постійно воює з журналістами. Наша розмова тривала 15 хвилин. За цей час він разів 10 намагався переконати мене, що після свят нам обов’язково треба зустрітися. Я категорично відмовився, сказав йому, що не збираюся зустрічатися з адептом кремлівської церкви в Україні. Відтак Сторожук почав говорити про те, що критично оцінює діяльність голови Чернівецької ОДА, вважає, що Осачук (Сергій Осачук, голова Чернівецької ОДА. – Ред.) не справляється зі своїми обов’язками та має багато інформації, яку хоче мене розповісти. Цим він хотів отримати згоду на зустріч та якось зацікавити мене. Коли ж я вкотре відмовився, Сторожук зрозумів, що провокація не вдається й почав виходити із себе. Це було очевидно з тону розмови, надривних криків. На завершення розмови Сторожук сказав, що оголошує мені війну, і кинув слухавку”, – розповів Сергій  Зарайський.

Журналіст зауважує, що не відреагував би так серйозно на погрози, якби не війна, роль Московського патріархату на Буковині та можливі провокації з їхнього боку.

Також журналіст розповів, що з початку повномасштабної війни йому двічі телефонували з російських номерів, пропонували співпрацю та тисли на нього, зазначаючи, що знають, де живе його родина. 

“Про це я також повідомив СБУ. В розмові мені пропонували співпрацю. Казали: “Ну ви ж розумієте, що все буде так, як треба. Ми прийдемо, і краще дружити. Давайте співпрацювати” і т.д. Я посилав їх слідом за руським кораблем. Та мене дещо напружували ці розмови, оскільки вони сказали, що знають, де живе моя сім’я, родичі. Тож дзвінок Сторожука розглядаю в цьому ж контексті. Вони добре знають всіх проукраїнських журналістів, активістів, лідерів громадських думок і шукають можливість психологічного тиску”, – зазначив Зарайський.

Цензура – 1

1. Канали "Прямий", 5-й та "Еспресо" заявили, що Концерн РРТ вимкнув їхнє мовлення

04.04.2022 Телеканали 5-й, "Прямий" та "Еспресо" заявили, що Концерн радіомовлення, радіозв’язку і телебачення (КРРТ) вранці 4 квітня вимкнув мовлення телеканалів.

"Еспресо" заявив, що Концерн РРТ вимкнув мовлення каналу в цифровій мережі Т2 "без будь-яких законних підстав, на власний розсуд", оскільки на цей момент жодні уповноважені державні органи не ухвалювали жодних рішень щодо відімкнення каналу. Також канал зазначає, що не отримав відповідей на спроби пояснення від Концерну РРТ. 

Канал вимагає від Концерну РРТ "припинити антиукраїнську діяльність і діяти виключно на підставі закону". 

"Якщо відключення "Еспресо" було технічною помилкою, її треба негайно виправити та відновити мовлення. В іншому випадку свідоме продовження відключення українського телеканалу "Еспресо" з української цифрової мережі Т2, може бути розцінено не інакше як участь у війні проти України на стороні Кремля", – йдеться в заяві. 

Крім того, канал звернувся до правоохоронних органів "з метою перевірки даних фактів та відкриття кримінальних проваджень щодо чиновників Концерну РРТ за колабораціонізм, державну зраду".

"Еспресо" наголошує, що завжди займав і продовжує займати проукраїнську позицію та фокусується на питаннях війни, "об’єднання нації заради спільної перемоги та інформування наших глядачів про офіційну інформацію від органів державної влади". Також канал повідомив, що в ефірі регулярно виходять щоденні інформаційні блоки іноземних партнерів – новини BBC (Великобританія), Радіо Свобода, Голосу Америки (США), France 24 (Франція). І розцінюють як провокацію позбавлення країн-партнерів можливості комунікації з українцями через свої щоденні та щотижневі передачі, що транслюються в ефірі "Еспресо".

Крім того, "Еспресо" закликає президента Володимира Зеленського втрутитись у ситуацію і посприяти "припиненню цього беззаконня".

Прямий та 5-й канали назвали рішення КРРТ про відімкнення незаконним, оскільки "не існує жодного документа, який би давав підстави концерну РРТ вночі відключати телеканали від мовлення". Канали також наголосили на своїх проукраїнських та патріотичних позиціях і дотриманні принципу єдиної державної інформаційної політики.

Канали зазначають, що в них є всі підстави вважати, що "мала місце незаконна нічна диверсія з відключення мовлення, відповідальність щодо якої несе директор концерну РРТ Кирило Данілов".

"Прикметно, що раніше Кирило Данілов керував телекомпанією "Приват ТВ Дніпро" (9 канал), яка входить до медіаімперії олігарха Ігоря Коломойського. Все вказує на те, що в умовах війни Коломойський замість захисту країни займається вирішенням своїх бізнесових питань із зачистки інформаційного простору. Нагадаємо, що свого часу Коломойський був апологетом дружби з росією і 2019 року в інтерв’ю The New York Times заявив: "Російські танки будуть розміщені біля Кракова і Варшави. Ваше НАТО забруднить штани й купуватиме памперси". Як відомо, щодо Коломойського застосовано санкції США", – йдеться в заяві.

Канали звернулися до Володимира Зеленського "як гаранта Конституції України щодо незаконних дій команди Коломойського у владі та їх можливого підігруванні росії, бо такі дії порушують принцип єдності".

Від КРРТ канали вимагають негайно відновити мовлення телеканалів, а уряд закликають усунути з посади керівника Концерну РРТ.

Як повідомляв ІМІ, 20 березня телеканали "Прямий" та 5-й підтримали указ президента про роботу єдиного інформаційного телемарафону "Єдині новини #UАразом" та заявили, що хочуть отримати на паритетних засадах з іншими учасниками проєкту достатній обсяг часу для трансляції програм каналів на єдиній платформі телемарафону.

19 березня Президент України Володимир Зеленський увів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони України про роботу єдиного телемарафону “Єдині новини #UАразом”.

Реалізувати це рекомендовано Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення.

Депутат фракції "Європейської солідарності" Микола Княжицький розкритикував указ президента, заявивши, що це рішення є незаконним, пише УП. 

"В ефірі мають право мовити лише "Інтер", "Плюси", "Україна" і ICTV,  які роблять спільний марафон. Вороги у владі штовхають президента не на боротьбу з "Росією 24", яку включили в Мелітополі, а на боротьбу з українськими патріотичними каналами, які, на відміну від "Інтера", не підтримували ОПЗЖ і не прославляли агресора. Це незаконно і несправедливо", – написав він.

Радник голови ОПУ Михайло Подоляк у розмові з УП запевнив, що указ президента не передбачає закриття будь-яких телеканалів.

Юридичний тиск

Протиправні обшуки – 1

1. У Чорноморську поліція в пошуках диверсантів провела обшук у місцевої журналістки

10.04.2022 У Чорноморську (Одеська область) 10 квітня поліція провела обшук у будинку місцевої журналістки Ольги Левчук, повідомляє "Ізбірком".

Як розповіла виданню Ольга Левчук, представники поліції проводили перевірку на предмет диверсійних груп та заходили в різні будинки, однак, за словами сусідів, усе обмежувалося перевіркою документів та поверхневим оглядом.

"У будинку журналістки (яка одразу про це повідомила) представник поліції на ім'я Дмитро також забажав перевірити її речі, ноутбук та фотоапарат. На вимогу продемонструвати санкцію на проведення обшуку вони припинили свої дії, а документів на обшук поліція не надала", – пише видання.

Як пише "Ізбірком", у ГУНП в Одеській області випадок поки не коментують.

Ольга Левчук планує звернутися до Державного бюро розслідувань, керівництва поліції та прокуратури. "Дії поліцейських пов'язує зі своєю критикою на адресу військової адміністрації щодо користування послугами людей, яких висловлювали свої симпатії до російської федерації", – пише видання. 

Як нагадує видання, 9 квітня в Чорноморську стався вибух. Пізніше голова Одеської військової адміністрації Максим Марченко повідомив, що  в Чорноморську стався вибух у нежитловому приміщенні. Правоохоронці перевіряють версію про диверсію та шукають диверсантів.

Напередодні ворог завдав ударів по селу Красносілка на Одещині ракетами "Бастіон".

Мешканець села Ісаєве Березівського району в Одеській області загинув унаслідок ракетного удару 7 квітня.

Захист свободи слова

Реакція влади на порушення свободи слова – 1

1. Правоохоронці відкрили справу за фактом погроз чернівецькій журналістці

15.04.2022 Поліція Чернівецької області розпочала кримінальне провадження за фактом погроз місцевій журналістці  Галині Єреміці.

Про це ІМІ повідомили у відділі комунікації поліції Чернівецької області.

За даними поліції, відомості внесено до ЄРДР з попередньою кваліфікацією ч. 2 статті 171 КК України – "Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів". Слідчі поліції проводять досудове розслідування та з’ясовують обставини події.

Нагадаємо, Галина Єреміца звернулася до поліції із заявою щодо перешкоджання журналістській діяльності. Медійниці погрожував парафіянин Московського патріархату під час знімання на території храму Успіння Пресвятої Богородиці ПЦУ в селі Михальча.

За словами Єреміци, парафіянин хотів розбити їй техніку, а відтак у присутності поліції під час стріму двічі хотів запустити в неї цеглою.

У коментарі представниці ІМІ Галина Єреміца розповіла, що після інциденту їй надходили також погрози від невідомих у соціальній мережі.

Реакція журналістської спільноти – 6

1. Медіарух та КЖЕ закликають президента відновити мовлення "Еспресо", Прямого та 5 каналу

08.04.2022 Медіарух та Комісія з журналістської етики закликають Президента України Володимира Зеленського втрутитись у ситуацію з відімкненням телеканалів "Еспресо", "Прямий" та 5-й, пояснити причини та відновити їхнє мовлення. Про це йдеться в заяві медіаруху.

Наводимо повністю текст заяви:

4 квітня Концерн радіомовлення, радіозв’язку і телебачення (Концерн РРТ) припинив трансляцію телеканалів «Еспресо», «Прямий» та «5 канал» у цифровій мережі Т2.

Ми усвідомлюємо, що у воєнний час певні обмеження свободи слова є допустимими, якщо вони запроваджуються в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам — такі правила встановлює Конституція України та Європейська конвенція з прав людини. Однак, нам невідомо про будь-яку діяльність цих каналів, яку можна трактувати як зазначені вище підстави для обмеження їхньої роботи.

За нашими спостереженнями, ці канали значну частину ефірного часу транслювали марафон «Єдині новини», виконуючи відповідний указ Президента, а решта часу — власне мовлення телеканалів було патріотичним і не виходило за рамки принципів єдиної інформаційної політики.

На сьогодні нам невідомо про підстави припинення трансляції трьох телеканалів, і жоден орган публічно не пояснює їх на запити представників ЗМІ.

Медіарух та Комісія з журналістської етики закликають Президента України як гаранта конституційних прав, серед яких право на свободу слова, втрутитися в цю ситуацію та пояснити причини вимкнення телеканалів, якщо такі є, а також посприяти якнайшвидшому відновленню трансляції каналів або долучення їх до виробництва телемарафону «Єдині новини».

Як повідомляв ІМІ, 4 квітня телеканали 5-й, "Прямий" та "Еспресо" заявили, що Концерн радіомовлення, радіозв’язку і телебачення (КРРТ) вранці 4 квітня вимкнув мовлення телеканалів у цифровій мережі Т2. Канали заявили, що відімкнення є незаконним, оскільки не існує жодного документа, який би давав підстави концерну РРТ вимикати телеканали, а також що ні Нацрада, ні Міністерство оборони, яке, відповідно до закону, регулює режим воєнного стану, ні РНБО або будь-які інші уповноважені державні органи не ухвалювали жодних рішень щодо відімкнення телеканалу.

Провайдер цифрового телебачення "Зеонбуд", який зараз підпорядковується державному Концерну РРТ, не знає про причини вимкнення каналів "Еспресо", "Прямий" та "5 канал".

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення заявила, що не ухвалювала рішення про вимкнення телеканалів "Прямий", 5-й та "Еспресо" і не має таких повноважень.

2. Канали "Еспресо", "Прямий" та 5-й просять Зеленського відреагувати на їхнє вимкнення

08.04.2022 Колективи телеканалів "Еспресо", "Прямий" та 5-й просять Президента України Володимира Зеленського відреагувати на дії керівництва державного Концерну радіомовлення, радіозв’язку та телебачення (РРТ), які, на їхню думку, порушують конституційні права колективів каналів.

Про це йдеться у відкритому зверненні колективів телеканалів.

"Ми, працівники телекомпаній, звертаємося до Президента України Зеленського Володимира Олександровича з тим, що державний концерн РРТ без попередження викинув з етеру три загальнонаціональні мовники в період, зокрема, інформаційної війни з Росією. Свої дії керівництво концерну РРТ жодним чином не пояснює, а письмові звернення від телекомпаній ігнорує. Наголошуємо, що дане відключення без офіційних підстав є порушенням укладених письмових угод з каналами. А також перешкоджанням законній професійній діяльності журналістів, що є порушенням ст. 171 ККУ. Державний концерн незаконно позбавив багатомільйонну аудиторію глядачів телекомпаній права на отримання інформації", – йдеться в заяві.

Канали закликають президента, "як Гаранта Конституції, звернути увагу на дії керівництва державного концерну РРТ, які порушують конституційні права колективів каналів".

"Ми переконані, що тільки дотримуючись єдиної інформаційної політики нам вдасться перемогти не лише інформаційну навалу ворога, а й наблизити спільну Перемогу України над агресором", – йдеться в заяві.

3. Канали "Еспресо", "Прямий" та 5-й закликають владу повернути їх в ефір

14.04.2022 Колективи телеканалів "Еспресо", "Прямий" та 5-й просять Президента України Володимира Зеленського та уповноважені державні органи повернути в ефір телеканали. 

Про це йдеться в спільному листі колективів телеканалів, який надіслали президенту, прем’єр-міністру Денису Шмигалю, членам Кабінету Міністрів, Верховній Раді, міністру оборони Олексію Резнікову, Раді національної безпеки та оборони, Національній раді з питань телебачення і радіомовлення та всім уповноваженим органам державної влади.

Канали вважають незаконним відімкнення їхнього мовлення, оскільки "не існує жодного діючого документа, який би давав законні підстави Концерну РРТ відключати нас від мовлення". Так само, зазначають телеканали, не було схвалено жодного рішення з боку Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення чи суду.

"Такі свавільні дії Концерну РРТ можна розцінювати не інакше, як диверсійну роботу на користь ворогу – як підігрування на користь росії, оскільки вони ставлять під сумнів дотримання в Україні принципів свободи слова та незалежності ЗМІ, що лежать в основі Угоди про асоціацію між Україною та ЄС", – йдеться в листі.

Колективи каналів зазначають, що з першого дня повномасштабного російського вторгнення доносять правдиву інформацію про війну та дотримуються принципу єдиної державної інформаційної політики. Зокрема, йдеться в листі, "левову частку нашого ефірного часу було передано на трансляцію спільного загальнонаціонального марафону". А решту ефірного часу присвячують авторським програмам та передачам.

"Ми звертаємося до вас, пане Президенте, а також усіх уповноважених державних органів з проханням захистити свободу слова в Україні, не звертати з європейського напрямку та надати можливість громадянам України дивитися патріотичні українські телеканали, де працюють професійні журналісти, що разом з вами окремим інформаційним фронтом протидіють росії як державі терористу і її пропагандистській машині. Поверніть в ефір телеканали, не вбивайте свободу слова та європейське майбутнє України", – йдеться в листі.

4. Канали "Еспресо", "Прямий" та 5-й звернулися до ЄС через їхнє вимкнення

15.04.2022 Колективи телеканалів "Еспресо", "Прямий" та "5 канал" надіслали відкритого листа голові представництва Європейського Союзу в Україні Матті Маасікасу щодо вимкнення їх з цифрового ефіру. 

Листа опубліковано на сайті "Еспресо".

У листі канали зазначають, що Концерн радіомовлення, радіозв’язку та телебачення вимкнув їх 4 квітня "протиправно та свавільно".

"Відключення трансляції наших телеканалів є незаконним, оскільки не існує жодного діючого документа, який би давав законні підстави Концерну РРТ відключати нас від мовлення. Так само не було схвалено жодного рішення з боку Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення – єдиного органу, який має право ухвалювати рішення щодо ефіру телеканалів. Такі свавільні дії Концерну РРТ можна розцінювати не інакше як диверсійну роботу на користь ворогу – як підігруванння на користь Росії, оскільки вони ставлять під сумнів дотримання в Україні принципів свободи слова та незалежності ЗМІ, що лежать в основі Угоди про асоціацію між Україною та ЄС”, – йдеться в листі.

Також канали вважають, що продовження такої ситуації "не створюватиме сприятливе тло для високої оцінки Єврокомісією стану відповідності України критеріям членства в ЄС у частині свободи слова та швидкого надання Україні статусу країни-кандидата, що ми, журналісти, всіляко і беззаперечно підтримуємо".

"Враховуючи викладене вище, звертаємось до вас та у вашій особі до європейської спільноти з проханням сприяти відновленню порушених прав наших телеканалів та наших журналістів, а також подальшому усуненню проблемних питань із забезпечення свободи слова та ЗМІ в Україні", – йдеться в листі.

5. Фото та відео військових об’єктів ЗМІ можуть публікувати через 12 годин після бойових дій – заява влади та Медіаруху

27.04.2022 Журналісти можуть публікувати фото та відео військових об’єктів через 12 годин після завершення бойових дій, через три години – для цивільних об’єктів.

Такої згоди дійшли представники влади та журналістської спільноти “Медіарух”, повідомляється в спільній заяві Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства оборони України та представників ЗМІ.

“Представники влади та журналістської спільноти “Медіарух” дійшли згоди, що задля дотримання всіх необхідних безпекових умов журналісти можуть збирати інформацію на місцях відразу після обстрілів. При цьому  дозволяється оприлюднення зроблених фото та відео представниками ЗМІ та журналістами щодо подій на місці ведення бойових дій по завершенню 12 годин для військових об’єктів, через три години – для цивільних об’єктів”, – йдеться в заяві. 

Військовим адміністраціям рекомендовано надавати більше інформації ЗМІ про руйнування, спричинені діями ворога, не пізніше ніж через один день після події. 

Водночас журналістам нагадують про дотримання під час війни балансу між доступом преси до подій і безпекою держави. Тому медіа та журналістів закликають неухильно дотримуватися наказу Головнокомандувача Збройних Сил України генерала Валерія Залужного від 3 березня 2022 року №73, яким встановлено порядок допуску представників ЗМІ на військові об’єкти в районі ведення бойових дій на період воєнного стану.

Зокрема, наказом визначено алгоритм дій командувачів видів (сил), командирів військових частин і підрозділів Збройних Сил України під час роботи з представниками цивільних засобів масової інформації. Також визначено порядок акредитації журналістів національних та іноземних медіа, правила роботи представника засобу масової інформації в районі ведення бойових дій. 

У районі ведення бойових дій на військові об’єкти можуть бути допущені лише акредитовані представники ЗМІ з дозволу командира підрозділу. Зазначеним наказом також затверджено Правила роботи представника засобу масової інформації в районі ведення бойових дій, з якими особисто ознайомлюються представники ЗМІ під час видавання їм прескарти. 

У разі порушення цих правил відбуватиметься скасування акредитації відповідних представників ЗМІ. 

“Ми закликаємо журналістів уникати розголошення інформації, що може призвести до обізнаності противника про дії Сил оборони та негативно вплинути на хід виконання завдань за призначенням”, – йдеться в заяві. 

Також повідомляється, що Мінкультури спільно з Міноборони систематично проводитимуть зустрічі з представниками ЗМІ для запровадження системного діалогу та сприяння здійсненню професійної діяльності журналістів під час воєнного стану.

Як повідомляв ІМІ, 28 березня українські та іноземні журналісти, а також медійні й громадські організації та рухи закликали владу негайно вжити всіх заходів, щоб припинити цькування журналістів та розробити прозорі правила щодо висвітлення російських обстрілів.

6. 4 канал просить не ототожнювати працівників з їхнім власником Ковальовим

28.04.2022 Колектив 4 каналу просить суспільство не ототожнювати працівників каналу з поведінкою власника телеканалу Олексія Ковальова. 

Про це йдеться у заяві телеканалу, оприлюдненій 28 квітня.

Як йдеться у заяві, з перших днів повномасштабного вторгнення рф в Україну власник каналу Олексій Ковальов не виходив на зв‘язок та не надав каналу та його працівникам жодної підтримки. 

“Олексій Ковальов як власник міг би надати підприємству фінансову допомогу, але він не виходить на зв‘язок. Попри це, зі ЗМІ відомо, що зараз Ковальов перебуває на окупованій території в Херсонській області. Там Олексій вільно веде сторінку у Facebook, спілкується з журналістами різних інтернет-видань та повідомляє, що піклується про своїх виборців та агробізнес і про те, що він спілкувався з окупантами”, - йдеться у заяві.

На каналі нагадали, що фракція “Слуга народу” призупинила членство Ковальова та підозрює його у державній зраді через перебування на окупованій частині Херсонської області. 

“На жаль, поведінка Олексія Ковальова кидає тінь також і на наш колектив, тому ми просимо суспільство не ототожнювати працівників “4 каналу” з поведінкою Ковальова”, - зазначено у заяві

Водночас колектив каналу зазначив, що з часу створення завжди працював для українців в рамках проукраїнської риторики. А з перших днів долучився до спільного телемарафону і почав транслювати на своїх частотах “Єдині новини” для протидії ворожій пропаганді.

Також на каналі зазначили, що від початку повномасштабного вторгнення росії канал позбавлений можливості заробляти на рекламі і у нього зараз накопичилось багато боргів: деякі податки, оренда приміщення, плата за послуги провайдерів, але в першу чергу, працівники каналу не отримують заробітну плату.

Як повідомляв ІМІ, 28 квітня фракція “Слуга народу” у Верховній Раді призупинила членство народного депутата Олексія Ковальова та звернулася до Генерального прокурора та голови Служби безпеки щодо порушення справи для розслідування обставин його перебування на тимчасово окупованій частині Херсонської області. Депутата підозрюють у державній зраді.

Голова Верховної Ради Руслан Стефанчук заявив, що не знає, де перебуває та чим займається член фракції “Слуга народу” Олексій Ковальов, який у 2021 році придбав 4 канал.

Наприкінці грудня 2021 року стало відомо, що Олексій Ковальов купив в екснардепа Дмитра Добродомова 4 канал.

Олексій Ковальов повідомив, що його родина вирішила придбати 4 телеканал, щоб “зробити його ще якіснішим, потужнішим та популярнішим”.

Крим – 1

1. У Криму заарештували громадянську журналістку Ірину Данилович

29.04.2022 В окупованому Криму російські силовики заарештували громадянську журналістку Ірину Данилович. Про це повідомляє ZMINA з посиланням на власні джерела.

Її затримали 29 квітня по дорозі з Коктебелю в Феодосію, коли Ірина їхала з роботи. В будинку журналістки в селі Владиславівка під Феодосією провели обшук, вилучили її телефон та ноутбук.

Копію ухвали силовики не залишили, але, за словами рідних Данилович, у документі йшлося про “зв’язки з іноземною державою та про арешт на 10 діб”.

Ірина Данилович працювала медсестрою та вела сторінку у соцмережах, а також кілька блогерських колонок на різних сайтах, присвячених правам медпрацівників і проблемам охорони здоров’я на території півострова. 

Затримання громадянської журналістки Ірини Данилович в окупованому Криму має ознаки насильницького зникнення. Про це розповів аналітик КримSOS Євгеній Ярошенко.

“У справі Ірини Данилович присутні всі елементи насильницького зникнення. Вона  була попередньо затримана співробітниками окупаційних правоохоронних органів. Її рідні вже п'яту добу не знають нічого про те, де вона знаходиться, а також  місце та час можливих судових засідань щодо неї. Затримана не має доступу до адвоката”, – зазначив Ярошенко.

Liked the article?
Help us be even more cool!