ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Підсумки: як минув медійний рік на Полтавщині

14.01.2022, 09:54
Надія Труш

2021 рік спільнота полтавських журналістів завершує змінами, які можуть мати ключовий вплив на їхню роботу: змінилося керівництво обласної поліції та обласної державної адміністрації. Про головні медіаподії року, що минає, дізнавайтеся в блозі.

Оновлення року

2021 рік був багатим на оновлення в медійній сфері Полтави. Саме цього року стартувало та активно ввірвалося в полтавський медіапростір інтернет-видання "Полтавська Хвиля". Це медіа ввійшло до найпрозоріших видань регіону.

Навесні змінився власник одного із провідних телеканалів міста – "ІРТ-Полтава". Колишній депутат Полтавської міської ради Андрій Матковський та його дружина Вікторія Матковська, яка юридично володіла телеканалом, продали його підприємцю Віталію Сучкову (ТОВ "Компанія "Гепард"), за даними Єдиного державного реєстру фізичних та юридичних осіб. Директор телеканалу не змінився – роботу координує Ігор Кужик. 

Справжнім медіавідродженням стало відновлення газети "Полтавська думка". Раніше це була добре знана та популярна серед полтавців газета. Вона останніми роками належала Арсену Кулику – сину засновника та головного редактора "Полтавської думки", народного депутата Верховної Ради третього скликання Олександра Кулика, який помер 2016 року. Відтоді і до серпня цього року видання не друкувалося. Новою власницею газети стала Ірина Іващенко, дружина депутата Полтавської міськради від партії "Слуга народу" Сергія Іващенка. Головний редактор газети – журналіст Ярослав Журавель. Окрім газети, відновили роботу сайту. 

Зазнало змін і ще одне медіа – телеканал "Центральний". Влітку змінився власник. За даними Єдиного державного реєстру фізичних та юридичних осіб, засновником телеканалу "Центральний" (юридична назва ТОВ "Студія "Місто") значиться ТОВ "Інвестиції в розвиток". Кінцевий бенефіціарний власник – Денис Козлітін, керівник ТОВ "Інвестиції в розвиток". 

Новим генеральним директором "Центрального" став Антон Озадовський, директор радіо "П’ятниця". Спершу з'явилась інформація про закриття телеканалу, але Антон Озадовський заперечив це, пояснивши, що канал очікує реорганізація. Мовлення телеканалу станом на грудень продовжується, оскільки медіа має ліцензію на відповідні зобов'язання. А от редакція, яка забезпечувала новинну та програмну діяльність телеканалу, роботу припинила. Зараз мовлення телеканалу підтримують кілька працівників редакції. Анонсованих новим гендиректором змін формату глядачі "Центрального" ще очікують. 

Скандал року

Зазвичай у Полтаві зрідка виникають медіаскандали, але цього року без них не обійшлося. 

Полтавські медіа влітку не уникли скандалу через публікації про ДТП за участю "слуги народу" Олександра Трухіна. В чому суть: як повідомляв "Детектор медіа", близько 30 українських медіа видалили новину про ДТП за участю "слуги народу" Трухіна. Видання ІА "Центр новин" з посиланням на очевидців, вказує у своєму матеріалі "Детектор медіа", повідомляло, що Трухін нібито мав ознаки алкогольного сп'яніння, але офіційного підтвердження цьому немає. Серед тих, хто написав, а потім видалив новину про ДТП і Трухіна, був полтавський сайт kolo.news. Через видалену публікацію виник регіональний скандал, видання звинувачували в тому, що прибрало публікацію. Головна редакторка інтернет-видання kolo news тоді на своїй сторінці у соціальній мережі "Фейсбук" пояснила, що публікацію зняли через "непідтверджену інформацію". І все б тихенько минулося, але виникла суперечка між головною редакторкою "Кола" та журналісткою, медіаексперткою Ольгою Ружицькою, яка підняла на своїй сторінці в соціальній мережі "Фейсбук" хвилю обговорення, яке переросло в скандал. Тоді Ольга Ружицька заявляла, що має намір подати до суду на Тетяну Цирульник, оскільки та звинуватила її в нібито вимаганні зняти іншу публікацію, про пожежу в одному з полтавських студентських гуртожитків від університету, в якому Ружицька працює. До суду Ружицька не подала: пояснила це тим, що Цирульник "зупинилась у своєму намірі, за який можна було подавати до суду". Тож скандал вщух, але відголосся про те, що так чи інакше ЗМІ в Полтаві дотичні до ситуації з видаленням резонансної новини, залишилося. 

Втрата року

13 травня медіаспільнота втратила двоє колег. На автошляху Решетилівка – Кобеляки – Царичанка – Дніпро, поблизу села Гайове Полтавської області, у ДТП загинули регіональний кореспондент телеканалу НТН Володимир Непийпиво та оператор Костянтин Худолій. За інформацією поліції Полтавщини, зіткнулися легкове авто "Тойота", в якому перебували журналісти, з вантажним автомобілем "Вольво". Поліція розслідувала справу частиною 3 статті 286 ("Порушення правил безпеки дорожнього руху, що спричинило загибель двох і більше людей") Кримінального кодексу України. А рідні та колеги журналістів, які кілька десятків років працювали незмінним тандемом, по крихті збирали інформацію свідків про день аварії. 

Володимир Непийпиво та Костянтин Худолій (фото із сайту "Полтавщина")
Авто, в якому їхали журналісти (фото із сайту ГУ Нацполіції в Полтавській області)

2021 року виповнилося п'ять років з дня смерті полтавського журналіста Анатолія Мележика. Навесні поліція закрила кримінальні провадження щодо доведення до самогубства колишнього журналіста "Громадського ТБ. Полтава" Анатолія Мележика у 2016 році та щодо підпалу його автомобіля 2015 року. Хоча раніше правоохоронці заявляли – вони впевнені в тому, що це був саме підпал. Проте, як виявилося, закрили справу вже за пів року – у червні 2016 року, тобто за півтора місяця після смерті журналіста. Тут слідчі також не знайшли складу злочину.

Законність обох рішень слідчих підтвердила прокуратура, і вони не оскаржувалися.

Перемога року

З початку 2021 року журналісти скаржилися на перешкоджання під час роботи в залі засідань сесії Полтавської міської ради. Там у залі засідань встановили турнікет, яким поділили приміщення на "ложу депутатів" та "зону для журналістів". Медійникам не дозволяли працювати в частині, де перебували депутати, зачиняли турнікет на замок. Журналісти зверталися до міського голови Полтави Олександра Мамая з проханням розв'язати питання закритої ложі. Кілька місяців мер обіцяв влаштувати зустріч з пресою, але це залишилося обіцянкою – замість нього питання розв'язував перший заступник міського голови Валерій Пархоменко. Наприкінці червня міська влада нарешті дослухалася до медійників та припинила тримати їх за огорожею і замком, обмежуючи в такий спосіб можливість працювати в сесійній залі повноцінно, тобто фіксувати все, що там відбувається, якісно: робити фото депутатів та тих, хто доповідає, з потрібних ракурсів, записувати виступи громадськості. Раніше це було проблематично, оскільки на сесію майже завжди приходять мітингувальники, і місця для журналістів не залишалося.  Вільне пересування залою вирішило це питання.

Боротьба року

На відміну від Полтави, журналістам у Кременчуці не вдається знайти порозуміння з міською владою. Чотири видання скаржаться на дискримінацію та вибірковість із боку міської ради – "Кременчуцький ТелеграфЪ", "Кременчуцька газета", "Програма Плюс", ТРК "Візит". Видання навесні звернулись із відкритим листом до депутатів міської ради з проханням інформувати місцеві ЗМІ про офіційні заходи за участю міського голови або інших представників виконкому та дотримуватися рівного ставлення до всіх медіа. Ситуація станом на кінець року суттєво не змінилася: журналістам видань, які публікують розслідування чи критику роботи міської влади, важко потрапити в Кременчуцьку міську раду безперешкодно. Навіть попри те, що продовжують шукати компроміси співпраці з владою, залучають до діалогу представницю ІМІ в Полтавській області. Журналісти подали через ситуацію із систематичними перешкоджаннями заяву до поліції, ще триває розслідування

Витрати року

Кременчук продовжує перебувати в епіцентрі медійних скандалів, цього разу – через витрати на комунальну газету "Кременчуцькі новини", які становили 9 мільйонів гривень. 

ГО "Простір ідей Європейський клуб", до якої входять місцеві журналісти-розслідувачі, створила канал #Мухобойка, на якому в жартівливо-сатиричній формі критикує витрати міської влади на діяльність газети, що друкує комплементарні статті про міську владу. 

Команда "Мухобойки" (фото зі сторінки ГО "Простір ідей Європейський клуб" у соціальній мережі "Фейсбук")

Окрім газети, є телеканал, на який з бюджету також виділяють чималі кошти.  Як розповіла Лариса Гориславець, менеджерка проєктів у ГО "Простір ідей Європейський клуб", журналістка, а нині депутатка Кременчуцької міськради, штат комунальної ТРК, пов'язаної з газетою, налічує 53 особи, а загальна сума видатків на діяльність – 24 мільйони гривень з бюджету міста.

З наступного року видатки на друк комунальної газети планують збільшити до 11 мільйонів. У порівнянні з обласним центром (Полтава), де протягом цього року міська та обласна влада запланувала видатки в понад 3 мільйони гривень і де немає комунальних видань, натомість є програми висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування, це серйозна сума. 

Замість висновку

Кінець року Полтавщина проводить в передчутті змін. ГУ Нацполіції в Полтавській області на початку грудня очолив новий керівник – Євген Рогачов. Він зазначив, що вживатиме всіх необхідних заходів для покращення комунікації із засобами масової інформації. Журналістам залишається сподіватися, що його слова не розійдуться з діями, оскільки саме від вектора поліції залежить ситуація в регіоні зі свободою слова. На Полтавщині станом на зараз чотири справи за фактом перешкоджання професійній діяльності журналістів розслідує поліція та Державне бюро розслідувань. 

Євген Рогачов, керівник поліції Полтавщини (фото зі сторінки ГУ Нацполіції в Полтавській області в мережі "Фейсбук")

З нового року очікуються зміни керівництва Полтавської ОДА. Олега Синєгубова, який два роки очолював облдержадміністрацію, Кабмін погодив на посаду керівника Харківської ОДА. І хоча президент ще не затвердив його на цій посаді, Синєгубов написав прощальний допис на своїй сторінці у соціальній мережі "Фейсбук". Поки що Синєгубов продовжує виконувати функції керівника Полтавщини. У разі його затвердження на посаді голови Харківської ОДА обов'язки керівника Полтавської виконуватиме його теперішній перший заступник Дмитро Лунін. Хто стане новим очільником Полтавщини – поки невідомо. 

Дмитро Лунін (фото зі сторінки Полтавської ОДА в соціальній мережі "Фейсбук")

А це означає, що поки що невідомо, чи готуватися журналістам до змін формату роботи з пресслужбою ОДА і до яких саме. Варто зауважити, за два роки Синєгубову вдалося вибудувати комунікацію пресслужби та журналістів так, що протягом цього часу жодної скарги від медійників на обласну владу не надходило. 

Тож продовжуємо стежити та інформувати про те, що відбувається з доступом медійників  до інформації на Полтавщині, як розвивається в регіоні свобода слова та як розслідують справи про  перешкоджання діяльності журналістів. Спостерігаємо й за тим, як розвиватимуться медіа, що стартували після оновлення формату роботи та змінили власників. У Полтаві знову планують відкликати міського голову Олександра Мамая, а це означає перевибори та можливе використання медіаресурсу. 

Надія Труш, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області

Блог підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House. Зміст блогу є відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та його автора й необов'язково відбиває позицію Freedom House.

Liked the article?
Help us be even more cool!