Медіабаза Полтава, що входить до мережі журналістських хабів Інституту масової інформації “Медіабаза”, офіційно розпочала свою роботу в листопаді 2022 року і стала однією з перших медіабаз. Хоча насправді Медіабаза Полтава (тоді – просто медіахаб) з’явилася ще в перший тиждень повномасштабної війни – у підвальному приміщенні місцевого телеканалу.
Як створювалася Медіабаза Полтава
На початку повномасштабної війни ми облаштували підвальне приміщення під актуальні потреби журналістів: поставили столи, зібрали з колегами кілька комп’ютерів. Дуже допомогли колеги з телеканалу PTV UA – поділилися технікою, виділили приміщення. Тоді саме почалися перші відключення світла, і медійники працювали під лед-лампами, ліхтариками, павербанками. Хтось приходив зі своїм ноутбуком, звісно були й наші комп’ютери, які ми надавали в користування медійникам. Тепло в приміщенні підтримували “дуйчиком”. Згодом завдяки Інституту масової інформації я змогла завезти до Полтави перші бронежилети та аптечки для журналістів. Все це відразу розібрали журналісти. Також у Медіабазі Полтава з’явився старлінк, генератор, зарядна станція для безперебійного світла та інтернету. А журналісти почали отримували в безкоштовну оренду для роботи бронежилети, каски, тактичні окуляри, аптечки та іншу необхідну для повноцінної роботи техніку.

Допомога редакціям
Медіабаза Полтава стала в регіоні журналістським осередком, куди йшли не тільки щоб спокійно поставити на сайт новину, не хвилюючись, що “вирубиться” світло чи інтернет. Хтось приходив працювати, бо винаймати офіс стало дорого, а реклама, яку використовували для утримання редакції, на той момент зовсім зникла. Хтось ішов за компанією – обговорити останні події, отримати емоційну підтримку, побути в компанії своїх. Тим часом потужність медіабази зростала: за підтримки міжнародних партнерів редакції отримували генератори, зарядні станції EcoFlow, ноутбуки та павербанки до них. Надавали фінансову допомогу редакціям та журналістам індивідуально, зокрема релокованим. Медійники отримали сотні консультацій – юридичних, психологічних, фінансових. Отримували правові роз’яснення щодо роботи в різних випадках чи ситуаціях. Протягом трьох років роботи Медіабаза Полтава організувала понад сто навчальних заходів та тренінгів, неформальних зустрічей, участь у яких брали журналісти з різних куточків Полтавщини й інших областей України. Індивідуальні звернення, консультації – їх тисячі.
Медіабаза Полтава – впливовий журналістський центр у регіоні
Зараз медіабаза забезпечена всім необхідним для безперебійної роботи в умовах відключення електрики, відсутності інтернету і є фундаментальною точкою опори медійників у регіоні. Працюємо на вимогу журналістів: організовуємо лише актуальні заходи й зустрічі, лобіюємо інтереси медійників. До прикладу, разом з полтавськими журналістами домоглися конкурсу на посаду керівника пресслужби Полтавської міської ради. Від імені медіабази журналісти писали до міської ради звернення, проводили зустрічі з владою та в підсумку домоглися звільнення з посади керівника пресслужби Олександра Дедюхіна й того, щоб на цю посаду відбувся відкритий конкурс. А ще досягли домовленостей з міською владою про проведення регулярних зустрічей керівників підпорядкованих міській раді департаментів та управлінь, на яких посадовці звітуватимуть про свою роботу, відповідатимуть на запитання журналістів.
Що ще змінилося:
- Управління житлового-комунального господарства – найзакритіше управління Полтавської міської ради – виходить до журналістів з брифінгами. Так, проблема з відкритістю повністю не розв’язана, медійники продовжують скаржитися на владу, але суттєві зрушення маємо.
- На прохання Медіабази Полтава установи, які мають у Полтаві негласний статус таких, що не комунікують з журналістами, уже майже рік як мають речників. Це Управління житлового-комунального господарства Полтавської міської ради та комунальне підприємство “КАТП 1628”.
- У приміщенні медіабази майже щомісяця відбуваються зустрічі з міською владою, зокрема з Катериною Ямщиковою, секретаркою Полтавської міської ради, виконувачкою обов’язків міського голови.
- Створили комунікаційний чат для оперативного діалогу з Полтавською міською радою – там журналісти отримують анонси, залишають прохання коментарів, запити, обговорюють робочі нюанси.
- Розробили Регламент співпраці, щоб урегулювати та покращити комунікацію міської влади й медіа. Це внутрішній документ рекомендаційного характеру, який має на меті врегулювати взаємодію міської пресслужби й медіа, створити дієві правила та домовленості між сторонами, які б допомогли уникати непорозумінь, а взаємодію зробити прозорою та чіткою.

Що ще вдалося зробити
- Навчили журналістів безпеки. Вперше в Полтаві журналістський хаб ІМІ “Медіабаза Полтава” провів Школу безпеки журналістів за напрямами кібербезпека, перша домедична допомога, психологічна стійкість.
- Облаштували простір для дітей. Щоб журналісти, які мають діток, могли спокійно працювати й перебувати в медіабазі разом з ними. Діти можуть помалювати, поліпити з пластиліну, поскладати пазли, пограти в ігри.

- Досягли компромісу з відповідними структурами щодо висвітлення наслідків війни в регіоні. Під час дискусії “Як медіа протидіяти ІПСО, дезінформації та фейкам: ситуація на Полтавщині” в Медіабазі Полтава за участю міської та обласної влади, поліції, рятувальників і юриста Інституту масової інформації вдалося домовитися, що журналістам не перешкоджатимуть висвітлювати наслідки війни.
- Навчаємо студентів. Студенти факультету журналістики Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка не лише беруть участь у заходах медіабази, а й проходять тут виробничу практику.

Що плануємо
Медіабаза Полтава продовжує підтримувати журналістів, розвивати й підтримувати незалежну журналістику в регіоні. Плануємо найближчим часом нові активності, а також тренінги для влади задля покращення комунікації з журналістами.
Надія Кучер, координаторка Медіабази Полтава, представниця Інституту масової інформації в Полтавській області