ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Як "працювали" канали Медведчука у 2020 році – підсумки ІМІ

18.02.2021, 12:33

2 лютого президент Володимир Зеленський ввів у дію рішення Ради національної безпеки та оборони щодо персональних економічних санкцій проти депутата від "Опозиційної платформи – За життя" Тараса Козака і його восьми медіакомпаній. 

Та чи насправді ці ЗМІ відповідають званню медіа, чи вже перетворилися на засоби пропаганди? ІМІ підготував вибірку з власних моніторингів за 2020 рік, що стосувалися контенту цих ЗМІ.

Згідно з моніторингами джинси (звіту за перший квартал 2020 року, звіту за другий квартал 2020 року, звіту за четвертий квартал 2020 року) основним замовником джинси в онлайн-медіа у 2020 році стала партія "Опозиційна платформа – За життя", на яку в середньому припало понад третину матеріалів з ознаками замовлення. Сайтами-антилідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовлення стали NewsOne та 112.ua. Переважна кількість (близько 85%) замовних матеріалів на цих ресурсах стосувалася партії "Опозиційна платформа – За життя".

Ці сайти належать депутату Тарасу Козаку, якого пов'язують з проросійським політиком та кумом президента Росії Путіна Віктором Медведчуком. На обох сайтах яскраво помітним був потужний вплив однієї політсили (ОПЗЖ) на редакційну політику. Обидва сайти перетворилися на партійні рупори, де більшість політичних матеріалів так або інакше спрямована на підтримку та поширення ідеології одної-єдиної політичної сили.

Напередодні місцевих виборів головними категоріями прихованого політичного піару в загальноукраїнських онлайн-медіа стали матеріали на користь партії "Опозиційна платформа – За життя".

На партію ОПЗЖ та пов'язаних з нею експертів і спікерів припало 37% усіх виявлених матеріалів з ознаками замовлення. Левова частка цих матеріалів розміщувалася на "партійних" сайтах 112.ua та NewsOne. 

Найбільшу кількість матеріалів з ознаками замовності й заангажованості зафіксовано на сайті 112.ua – 120 матеріалів лише за три дні моніторингу. Для порівняння: це вдвічі більше, ніж було зафіксовано на цьому сайті під час парламентської кампанії 2019 року. 

На ресурсах Козака ознаки замовлення мали й соціологічні дослідження. Наприклад, 13 жовтня 2020 року сайт 112.ua розмістив новину "До парламенту проходять п'ять партій, розрив між "Cлугою народу" та "Опозиційною платформою – За життя" скорочується, – опитування RTS". Тут також є ознаки замовлення новини з боку політичної партії – ОПЗЖ. У цьому ж соцдослідженні соціологічна компанія RTS цікавилася думкою українців щодо російської вакцини проти коронавірусу. Раніше Інститут масової інформації вже писав, що проросійські сили розгорнули в Україні широку кампанію фейків та маніпуляцій щодо необхідності перемовин з Путіним стосовно цієї "вакцини". (З аналізу 20 українських сайтів* на предмет оприлюднення результатів соцопитувань.)

Стандарти

Така кількість замовних матеріалів  вплинула і на рівень дотримання професійних стандартів. Згідно з моніторингами ІМІ, на сайті 112 каналу понад третину матеріалів містили порушення стандартів. Найчастіше на сайті порушувався стандарт балансу – у 22% матеріалів. 

Маніпуляції, пов'язані з "російською вакциною"

Протягом 2020 року експерти Інституту масової інформації зафіксували кілька потужних хвиль дезінформації, яку проводили проросійські політики та медіа в Україні у зв'язку з поширенням коронавірусу. Перша подібна кампанія стартувала навесні 2020-го. Тоді, спекулюючи на страхах від вірусу, йшлося про "таємні біологічні лабораторії". У межах тієї кампанії канали 112, ZIK i NewsOne лякали, що саме в цих лабораторіях можуть розробляти віруси, які потім поширюються серед українців.

Друга кампанія дезінформації стартувала у вересні на тлі збільшення випадків захворювання і стосувалася вже "російської вакцини". Її подавали як єдине рятувальне коло. І це при тому, що ситуація в самій Росії ще гірша, ніж в Україні. Попри це учасники кампанії з дезінформації намагалися використати фактор "російської вакцини" на виборах. А також задля дискредитації української влади. Водночас жоден з цих учасників не заявив публічно, що пройшов вакцинацію слідом за Медведчуком. Та й той зробив лише заяву без жодних доказів, що таки отримав щеплення від коронавірусу. На сайтах ZIK, 112.ua, NewsOne наголошувалося на провідній ролі Росії у виробництві вакцини проти коронавірусу. Ось як ZIK цитує Медведчука із зустрічі з Путіним: "Вітаю вас із тим, що Росія стала першою країною, яка створила вакцину "Супутник V". Знаю, що на підході реєстрація іншої вакцини. І тут Російська Федерація ще раз продемонструвала свої можливості й наукові досягнення", – звернувся Віктор Медведчук до російського президента.

Співпартійці Медведчука називали його перемовини з Путіним "найвищим виявом патріотизму".

"Европейскую вакцину от коронавируса в Украину смогут поставить не раньше второй половины 2021 года, а производство российской уже налажено", – наводить заяву Віктора Медведчука чотирьом каналам NewsOne. Інші три канали, з якими спілкувався кум Путіна, – це 112-й, ZIK та Інтер. "Украина не получит европейскую вакцину раньше 500 миллионов жителей Евросоюза", – заяву з того ж інтерв’ю навів ZIK. Проте якщо уважно слухати Медведчука, то стає зрозуміло, що сама Росія внутрішні потреби не може задовольнити до кінця 2021 року.

"Производство российской уже налажено. В ноябре будет произведено 800 тыс. вакцин, в декабре – 1,5 млн, в январе – 3,5 млн, и с марта месяца производство вакцины ежемесячное будет составлять 15 млн доз", – заявив Медведчук. Прості підрахунки показують, що кількість доз у 150 мільйонів (приблизне населення Росії) буде виготовлена лише наприкінці 2021-го. Те, що масових партій "російської вакцини" за жодних обставин не може бути "вже завтра", зрозуміло і зі слів представниці "Страна.ua" Олесі Медведєвої. "Россиян планируют начать массово прививать после завершения последнего масштабного этапа испытаний, то есть в начале 2021 года. Затем вакцина попадет в продажу, после чего начнется поставка за рубеж", – каже вона в тому ж матеріалі, де йдеться про сьогоднішні смерті українців від COVID. Нагадаємо, наприкінці вересня, коли стартувала інформаційна кампанія, у російських медіа йшлося, що "каждый регион России получает всего по 42–44 дозы вакцины от коронавируса "Спутник V" на весь субъект".

Також варто звернути увагу на інформацію від 19 жовтня, що Росія проігнорувала прохання "ЛНР" дати вакцину проти коронавірусу.

Маніпуляція "Влада не думає про народ, Медведчук розв'язує державні питання"

Під час зустрічі Медведчука з Путіним у Москві перший попросив допомогти "вакциною". Другий заявив, що це українська влада має офіційно звернутися до Росії щодо "вакцини".

Пізніше міністр охорони здоров’я Максим Степанов пояснив, що Україна може закупити російську вакцину проти коронавірусу тільки в тому разі, якщо її дієвість буде доведена на міжнародному рівні.

Це стало підставою для маніпуляції, що от Медведчук піклується про українців, а влада – ні.

"Пока Зеленский впустую тратит время в Брюсселе, Медведчук решает государственные вопросы в Москве", – наводить фб-допис генпродюсера 112-го каналу, керівника молодіжного крила партії ОПЗЖ Артема Марчевского сайт zik.ua.

"Медведчук – патриот, который заботится о людях, а для Зеленского они лишь прикрытие для политических амбиций и собственного эгоизма", – цитує 112.ua фб-допис нардепа ОПЗЖ Рената Кузьміна.

"Нужно говорить каждый день, каждому умирающему, каждому, кто может заболеть, у кого кто-то из родных заболел, – это из-за украинской власти", – знову Шарій з ефіру 112-го каналу.

Брала участь у цій маніпуляції і Медведєва зі "Страны": "Населению показывают, кто может договориться с Россией не только по Донбассу, но и в других сферах".

Маніпуляція "Українці – піддослідні"

"Наших людей запрошують для того, щоб вони були об'єктом випробування вакцини. Це ж загроза життю і здоров'ю людини", – цитує сайт партії ОПЗЖ заяву Медведчука чотирьом телеканалам про випробування європейської вакцини в Україні.

Шарій в ефірі 112-го каналу називає цю європейську вакцину: "Я знаю, вакцину компании Johnson&Johnson испытывали в Украине. Мне об этом сказал человек, который отвечает за свои слова и еще ни разу не кормил меня дезинформацией".

Нарікаючи на дослідження європейської вакцини в Україні, учасники кампанії з дезінформації уникають говорити про це і щодо "російської вакцини".

Наприклад, Олеся Медведєва згадує, що Росія вже скерувала партію "вакцини" до Білорусі: "Речь идет об исследовании на широких группах добровольцев Белоруси, а не продаже вакцины".

Отже, "російську вакцину" досліджують на білорусах. Якщо вірити працівниці сайту "Страна". Інші учасники кампанії з дезінформації кажуть про присутність "російської вакцини" й в Україні. 

"Российские вакцины сегодня массово завозят из России. И целые семьи сегодня вакцинируются российскими вакцинами", – цитує сайт 112.ua заяву гендиректора Інституту серця Бориса Тодурова, яку він зробив в ефірі програми "Хард з Влащенко".

"Уже торгуют российской вакциной в Киеве. У меня все друзья привились", – переконував Євген Червоненко в ефірі 112-го каналу.

Фейк "Обмін ядерними ударами в Україні"

"Обмін ядерними ударами в Україні" та ціла низка інших фейків з’явилися в українському інформаційному просторі 9 вересня. Стосувалися вони спільних дій української та американської авіації в небі над Україною. Зокрема, за участю стратегічних бомбардувальників B-52.

Спочатку заяву з фейками розмістили на сайті "Опозиційної платформи – За життя". Потім цю заяву поширив нардеп ОПЗЖ Ренат Кузьмін у себе на фб-сторінці. Далі інформація потрапила в медіа, зокрема на сайт NewsOne.

Починається матеріал з давнього фейку про "біолабораторії Пентагону на території України". Цей фейк активно поширювали навесні 2020-го. Тепер це використано як факт у заголовку.

У самому матеріалі представники ОПЗЖ бездоказово поширюють неправду проти національної безпеки, зокрема кажуть про:

  • "Подальшу ескалацію напруження", яке нібито триває з 2008 року, та "розв’язаного Саакашвілі осетинського конфлікту". Насправді того року Росія окупувала частину Грузії. А проліт B-52 над Україною мав місію виключно патрулювання. Про це заявляли в українському Міноборони ще за кілька днів до появи фейку.
  • "Зловещее предзнаменование", нібито проліт B-52 використають "в целях геостратегической конфронтации, и ей (Украине. – Авт.) уготована роль Афганистана".
  • Перетворення української території на "безжизненное пространство" внаслідок спільних навчань.

Найбільшим же фейком виглядає твердження про загрозу "обмена ядерными ударами на территории Украины". Жодна країна, над якою раніше пролітали американські бомбардувальники B-52, не ставала після цього місцем обміну ядерними ударами.

Усі ці фейки та маніпуляції в першоджерелі є нічим іншим, як елементом інформаційної війни.

Фейк "Україна відповідає за постачання води до Криму"

У російських медіа була перекручена позиція Управління Верховного комісара ООН з прав людини щодо відповідальності за забезпечення водою жителів окупованого Криму. Відповідною заявою відповідальність за воду в Криму покладалася на окупаційну владу, тобто Росію. Натомість у російських медіа цією заявою зманіпулювали й додали, що відповідальність за це лежить і на Україні. Водночас відповідний матеріал на сайті ZIK був опублікований із заголовком, наче на Росії і Україні лежить спільна або співмірна відповідальність, що є фейком.

Це не вперше українські медіа потрапляють у ситуацію, коли заяви іноземців виходять у новинах з маніпуляціями. Усе через те, що багато редакцій беруть відповідні новини саме з російських джерел, які маніпулюють першоджерелами на користь пропаганди федерації.

Фейки та маніпуляції, пов'язані з Революцією гідності

Шоста річниця розстрілів на Інститутській супроводжувалася масованою інформаційною кампанією з дискредитації Революції гідності та Небесної сотні. Участь у цій кампанії брали посадовці часів Януковича Андрій Портнов та Олена Лукаш, а також однопартійці Медведчука.

Супровід зазначеній кампанії забезпечували сайти з орбіти того ж Медведчука та сайт "Страна".

"Список Небесної сотні наполовину сфальшовано". З такими заявами Лукаш уже протягом кількох місяців з’являлася на каналах з пулу Медведчука.

17 лютого на сайті "Страна" виходить матеріал "Массовые фальсификации в списке Небесной сотни". Автори Лукаш і Портнов нібито викривають таємницю, що частина Героїв України не є загиблими на Майдані.

Цей матеріал передруковують сайти ZIK, 112 та NewsOne.

Серед інших маніпуляцій сайт NewsOne видав новину, що Держбюро розслідувань "значительно" зменшило кількість Небесної сотні. У цій новині вказано, що офіційно Небесна сотня містила 150 прізвищ, а керівниця ДБР назвала цифру 78. Насправді відповідний список охоплює 107 прізвищ, а цифру 78 також озвучував Юрій Бутусов. За його інформацією, саме стільки учасників революції загинуло внаслідок дій правоохоронців та найнятих бандитів.

Тоді ж сайт ZIK видав заголовок "Порошенко визнав фабрикацію списку", хоча нічого подібного Порошенко не робив. Навіть у фб-дописі Рената Кузьміна, з якого і робився матеріал ZIK, нічого про визнання фабрикації не було.

9 лютого сайт "Страна" опублікував матеріал "Как били и калечили милицию на Майдане". У статті – список постраждалих правоохоронців за весь час Євромайдану. Автора статті не зазначено.

Цей матеріал передрукували сайти 112 та NewsOne.

Маніпуляція в матеріалі міститься вже на самому початку: "Привычно забывая, что пострадали сотни правоохранителей".

Наслідком цього матеріалу, зокрема, стала заява "Опозиційної платформи – За життя", яку поширили сайти NewsOne, ZIK та 112

"Депутаты от партии "Оппозиционная платформа – За жизнь" обратятся в Государственное бюро расследований с требованием начать уголовное производство по этим фактам", – йдеться в заяві партії Медведчука. Водночас маніпулятивно уникається згадка (як у заяві партії, так і у відповідних новинах на сайтах), що стосовно кожного випадку загибелі правоохоронця кримінальні провадження відкрито. "Обстоятельства их гибели частично расследованы", – йдеться навіть у статті "Страны".

Ще кілька новин сайтів можна розцінити як кампанію з відбілювання беркутівців для формування громадської думки, що вони мають бути амністовані.

Сайти "Страна", 112, ZIK та NewsOne зробили новини з фб-посту нардепа Іллі Киви щодо "відновлення доброго слова про тих офіцерів, які віддали на Майдані своє життя". У цих новинах ідеться, що Кива зареєстрував законопроєкт, який "дозволить відновити справедливість і припинити гоніння правоохоронців".

Насправді законопроєктом №3073 передбачається "припинення кримінального переслідування та покарання", тобто, по суті, амністія всім силовикам. 

До кампанії щодо амністії силовикам можна зарахувати:

  • заяву Руслана Коцаби, яку поширив сайт NewsOne: "Пока не будет двусторонней амнистии, этот стигмат (рана) будет разъединять Украину";
  • заяву Віталія Журавського з сайту 112: "Представители правоохранительных органов не имели при себе оружия, у них были только щит и палка";
  • заяву Михайла Добкіна з "Шоу Шелеста", яку процитував NewsOne: "Люди в погонах не только из "Беркута"… они были настоящими героями".

Маніпуляція "Наслідки Майдану"

18 лютого сайти 112 і "Страна" зробили новини на основі звернення Януковича, яке розмістив у себе на фб-сторінці адвокат утікача Віталій Сердюк. 

І якщо 112-й лише процитував кілька уривків, то "Страна" – повний текст.

"Лидеры государственного переворота начали свой кровавый путь на Майдане и, не задумываясь над последствиями, перенесли его на Донбасс", – процитувала Януковича "Страна".

Маніпуляцію, що наслідками Євромайдану стали війна і погіршення економіки та життя українців, поширювали й в інших матеріалах 112, ZIK та NewsOne.

Фейк "таємні американські біолабораторії"

Одним з найбільших російських фейків 2020-го стала кампанія про "таємні американські лабораторії в Україні". Навесні Інститут масової інформації окремо розбирався в поширенні цієї дезінформації. Було виявлено 66 новин на п'яти сайтах, які розміщувалися протягом місяця в межах цієї кампанії.

Йшлося про 15 українських лабораторій, якими нібито керують американці. Ба більше, ніби саме в цих лабораторіях і був створений коронавірус. Такі новини поширювалися з посиланням на представників проросійських окупантів Донбасу та лідерів партії "Опозиційна платформа – За життя".

Дійшло до того, що Держдепу США довелося реагувати. "Український телеканал 1+1, власником якого є олігарх Коломойський, повторив російську дезінформацію, яка стосувалася лабораторій", –  заявив представник Держдепу США Джордж Кент.

Також не поширювати такі фейки закликала і СБУ. "Закликаємо політиків не поширювати неправдиву інформацію про існування іноземних біологічних лабораторій на території України й дбати про інтереси країни, а не про власні рейтинги", – йшлось у фб-повідомленні спецслужби.

"Бюджет вимирання" та "дефолтна діра"

Восени 2020-го сайт 112.ua став лідером з кількості маніпулятивних новин на тему бюджету. Експерти ІМІ виявили на сайті 19 таких новин (із загальної кількості 35 новин на вказану тему), дев'ять з яких містять оцінки з боку представників партії ОПЗЖ.

Переважно сайт цитує Юрія Бойка, наприклад "формирования бюджета полицейского государства с бедным населением", "бюджет, который обрекает людей на бедность и добивает экономику".

Маніпулятивні новини виходили й з посиланням на інших політиків та експертів:

  • "Азаров: Зеленский не должен сидеть сложа руки! Украина движется к банкротству!";
  • "Выхода нет! В стране просто не останется денег! – Пустовойтенко об экономике Украины";
  • "Кацман: Украину ждет дефолтная дыра! Наш бюджет "надорвется";
  • "Геращенко: Госбюджет-2021 – это бюджет эпохи бедности!".

Також на 112.ua продублювали згадану вище заяву Борислава Берези.

Матеріал підготовлено на основі досліджень Інституту масової інформації, які проводились у 2020 році.

Нагадаємо про позицію Незалежної медійної ради, яка у своїй заяві зазначила: "Ми переконані, що припинення трансляції телеканалів ZIK, "112 Україна" та NewsOne не становить загрози свободі слова й функціонуванню плюралістичного медіасектору країни, а також жодним чином не перешкоджає українському суспільству отримувати суспільно важливу інформацію". 

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!