Протягом 2025 року прозорість провідних онлайн-медіа України перебуває на рівні 80% (у 2024-му – 80%, у 2023-му – 68%). Попри збереження тогорічного рівня прозорості, вперше за час весь час моніторингу не виявлено переважно непрозорих медіа (медіа з низьким рівнем прозорості).
Такими є результати дослідження прозорості 50 топових українських онлайн-медіа, яке провели експерти Інституту масової інформації в жовтні 2025 року.
Методологія. Дослідження прозорості 50 онлайн-медіа охоплювало сайти, обрані експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similarweb* (переважно з урахуванням популярності медіа). Дослідження загального балу прозорості онлайн-медіа базується на сумі трьох ключових параметрів прозорості редакцій:
1) оприлюдненні інформації на сайті про контакти редакції (номер телефону, електронна пошта, поштова адреса або адреса розташування);
2) наявності даних про людину, відповідальну за контент (керівника / головреда), а також відомостей про склад редакції, журналістів та авторів контенту;*
3) публікації даних про власника медіа (кінцевого бенефіціара).*
Залежно від ступеня повноти інформації за кожним із критеріїв онлайн-медіа могло набрати 1, 0,5 або 0 балів (в окремих випадках за мінімум інформації медіа отримували 0,25 бала, а за наявність майже всіх відомостей параметра – 0,75 бала). Відповідно, максимальний сумарний бал за всіма трьома категоріями – 3 бали. Переважно як прозорі розцінювалися медіа, які отримали від 2,25 до 3 балів, медіа із середнім рівнем прозорості набрали 1,25–2 бали, переважно непрозорими вважалися ті, які набрали 0,25–1 бал.
*Примітка. Цьогоріч методологія зазнала змін у двох параметрах:
1. Крім даних про керівника / головного редактора, ми також досліджували наявність відомостей про колектив журналістів та авторів текстів – як в окремих розділах / сторінках, так і на початку чи наприкінці статей, новин та іншого контенту.
2. Якщо медіа працює у формі юридичної особи й публікує назву цієї юридичної особи на сайті, то ці відомості не є вичерпними даними про власника медіа (кінцевого бенефіціара), оскільки власником медіа (кінцевим бенефіціаром) завжди є конкретна фізична особа.

Додатково експерти ІМІ досліджували наявність на сайтах онлайн-медіа редакційних політик та інформації про фінансування, але ці два аспекти не враховувалися в загальному балі прозорості. Свіже дослідження Інституту масової інформації щодо фінансової прозорості медіа можна знайти за посиланням.
За результатами дослідження, переважно прозорими у 2025 році виявилися такі медіа (40 з 50 досліджених, або 80%): “Українська правда”, УНІАН, Obozrevatel, “Кореспондент.net”, Новини.Live, ТСН, 24 канал, РБК-Україна, NV, “Главком”, “Фокус”, ZN.UA, “Гордон”, Суспільне, Радіо Свобода, “Еспресо”, Liga.net, Zaxid.net, “Телеграф”, Укрінформ, “Главред”, LB.ua, Gazeta.ua, Hromadske, “Факти”, “Українські новини”, “Економічні новини”, “Рубрика”, “Слово і діло”, Forbes Ukraine, “Коментарі”, “Бабель”, 5 канал, Інтерфакс-Україна, “Новинарня”, Delo.ua, “Тексти”, Громадське радіо, “Букви” (орг), Прямий.
Частково прозорими 2025 року виявилися такі онлайн-медіа: Цензор.Нет, Newsyou.info, “Апостроф”, “Інформатор”, “Страна”, “Хвиля”, Знай.UA, “Коротко Про” (kp.ua), “Подробиці” й “Політека” (10 з 50 досліджених, або 20%).
Переважно непрозорих та зовсім непрозорих медіа цьогорічне дослідження не виявило.
Деякі медіа, які вже належали до категорії переважно прозорих, покращили свої показники прозорості завдяки публікації відомостей про кінцевих бенефіціарних власників. Так, Zaxid.net у розділі “Загальна інформація” додало не лише назву медіахолдингу, що є формальним власником медіа, але й прізвище, ім’я, по батькові осіб, що є кінцевими бенефіціарами медіахолдингу. Водночас Liga.net на сайті розміщує посилання на сертифікацію JTI, де в розділі “Прямі, непрямі або бенефіціарні власники” наявна відповідна інформація.
У зв’язку зі зміною методології такі медіа, як Укрінформ, Gazeta.ua, 5 канал, Інтерфакс-Україна, “Тексти”, “Букви” (орг), дещо погіршили свій загальний бал прозорості (на 0,5 бала кожне), проте за сумою балів залишилися в категорії переважно прозорих.
До категорії переважно прозорих перейшли такі медіа: “Телеграф” та “Коментарі”. Обидва медіа додали по 0,5 бала, оскільки опублікували відомості про: власника вебсайту (“Телеграф”) та власника медіа (“Коментарі”). Водночас вони не розголошують відомостей про організаційно-правову форму такої власності, а тому не набрали максимального бала у відповідному параметрі. Зазначимо, що водночас “Коментарі” є зареєстрованим медіа та публікують свій ідентифікатор у реєстрі, а тому організаційно-правову форму їхньої власності можна за бажання встановити.
Цензор.Нет, “Коротко Про” (kp.ua) та “Страна” втратили по 0,5 бала кожне та перейшли з категорії переважно прозорих до категорії частково прозорих. Цензор.Нет втратило пів бала за параметром контактів редакції, оскільки на сайті видання в розділі “Контактна інформація” опубліковано лише електронні адреси. У цьому ж параметрі втратили 0,5 бала “Коротко Про” (kp.ua), оскільки поштова адреса та адреса електронної пошти видання містяться наприкінці розділу “Політика конфіденційності”, а номер телефону міститься в розділі “Розміщення реклами на сайті”, і насправді не очевидно, чи можна звертатися за цим номером щодо інших, крім реклами, питань. “Страна”, попри санкції, продовжує перебувати серед 50 топових медіа та втрачає 0,5 бала за відсутність відомостей про колектив журналістів та авторів текстів (у зв’язку зі зміною методології).
У категорії частково прозорих медіа покращили свої показники на 0,5 бала за параметром власності два медіа: “Подробиці” й “Політека”. Вони почали публікувати інформацію про організаційно-правову форму власності, однак відомостей про кінцевих бенефіціарів на їхніх сайтах досі немає.
У наступній публікації ми розповімо про такий аспект прозорості медіа, як оприлюднення редакційних політик.
*До моніторингу у 2025 році потрапили такі видання: “Українська правда”, УНІАН, Цензор.Нет, Obozrevatel, “Кореспондент.net”, Новини.Live, ТСН, 24 канал, РБК-Україна, NV, “Главком”, “Фокус”, ZN.UA, “Гордон”, Суспільне, Радіо Свобода, “Еспресо”, Liga.net, Zaxid.net, “Телеграф”, Newsyou.info, Знай.UA, “Апостроф”, Укрінформ, “Главред”, LB.ua, Gazeta.ua, “Інформатор” (юа), Hromadske, “Страна”, “Факти”, “Українські новини”, “Хвиля”, “Економічні новини”, “Рубрика”, “Слово і діло”, Forbes Ukraine, “Коментарі”, “Бабель”, 5 канал, Інтерфакс-Україна, “Новинарня”, Delo.ua, “Коротко Про” (kp.ua), “Тексти”, Громадське радіо, “Подробиці”, “Букви” (орг), “Політека”, Прямий. До вибірки традиційно потрапляють і вебсайти окремих теле- і радіоканалів, оскільки вони виступають самостійними інформаційними майданчиками, їхній телевізійний чи радійний контент у цьому дослідженні не розглядався.