ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Джинса в онлайн-медіа. Моніторинговий звіт за 1-й квартал 2020 року

31.03.2020, 10:09
Фото – medium.com
Фото – medium.com

Основним замовником джинси в онлайн-медіа стала партія "Опозиційна платформа – За життя", на яку припав 41% матеріалів з ознаками замовлення, тоді як на всі інші політичні сили разом – лише 9,5% матеріалів.

Про це свідчить дослідження ГО "Інститут масової інформації", проведене в березні 2020 року у 18 онлайн-медіа, повна вибірка становила понад 20 тисяч новин*.

На другому місці серед основних замовників джинси в онлайн-медіа – комерційні компанії, на які припало 32% таких матеріалів. Порівняно з четвертим кварталом 2019 року в березні кількість замовних матеріалів у медіа від комерційних компаній упала майже вдвічі. 

У досліджуваний період співвідношення політичної та комерційної джинси становило відповідно 62% і 38%. Зростання кількості політичних матеріалів з ознаками замовлення в першому кварталі 2020 року, порівняно з попереднім кварталом, могло свідчити про підготування партій до місцевих виборів. 

Сайтами-антилідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовлення стали NewsOne (56 матеріалів, виявлених протягом тижня моніторингу, переважно на користь ОПЗЖ), 112.ua (45 матеріалів, переважно на користь ОПЗЖ) і "Знай.юа" (27 матеріалів).

Не було виявлено джинси на сайтах "Укрінформ", "Український тиждень", "Українська правда" та "Ліга". У той же час, на останніх двох сайтах було виявлено матеріали з не зовсім вірним маркуванням реклами.  

Загалом 11% матеріалів з ознаками замовлення були умовно марковані як реклама. Таке позначення не відповідає законодавству, тому ці матеріали було зараховано до неналежного  маркування. 

ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗАМОВНИКІВ ДЖИНСИ

“Опозиційна платформа – За життя”

До моніторингу ІМІ потрапили два ресурси, які можуть повноцінно претендувати на звання партійних рупорів ОПЗЖ, – це сайти 112 каналу та NewsOne. Саме ці ресурси стали лідерами з розміщення замовних матеріалів, зокрема на користь ОПЗЖ.

Більшість замовних матеріалів цієї політичної партії були спрямовані на дискредитацію влади, особливо дісталося тоді ще прем'єру Олексієві Гончаруку:

Незважаючи на негативну оцінку роботи уряду Гончарука з боку ОПЗЖ, за призначення нового Прем'єр-міністра Дениса Шмигаля та нових членів уряду представники цієї політсили не голосували теж. Про це заявив Вадим Рабінович на сторінках сайту 112.ua: Рабінович: Ми не будемо підтримувати новий уряд – це обмін шила на мило. Пояснив відмову голосувати за новий уряд Вадим Бойко: Бойко: Презентация нового правительства не была прозрачной и открытой.

Неабияк обурила представників політсили і заява міністра закордонних справ України Вадима Пристайка про відмову святкування 9 травня. Вадим Рабінович згадав наративи російської пропаганди і кинувся, принаймні в заявах, рятувати Україну від фашизму та нацизму:

Ще один член ОПЗЖ Віктор Медведчук знайшов винного в провалі реформи прокуратури, і ним виявився Сорос: Медведчук: Реформа прокуратуры, которую навязал Сорос, привела к тому, что тысячи профессионалов остались без работы.

Також кум президента Росії Путіна заявляє про необхідність зміни політичного курсу (Медведчук нагадав про важливість зміни політичного курсу), проте жодним словом не обмовився, у який же бік Україні рухатися.

Матеріали на користь ОПЗЖ виявлено також на сайтах "Знай.юа", "Страна" та "РБК-Україна".

Загалом на користь цієї політсили було розміщено 41% загальної кількості замовних матеріалів.

Комерційні компанії

На комерційні компанії, за результатами моніторингу ІМІ, припало 32% загальної кількості матеріалів з ознаками замовлення. 

На восьми із 17 сайтів, що підлягали моніторингу, виявлено рекламу алкогольної продукції, а саме коньяку "Довбуш Карпатський". Лише на двох сайтах, "Цензорі" та "Страні", такі матеріали були марковані словами "реклама" та "на правах реклами", відповідно, вони до моніторингу не ввійшли, оскільки це належне маркування реклами. Ще на чотирьох сайтах "новини" про коньяк маркувалися назвами рубрик, як-от "Актуально" чи "Новини компаній", що є неналежним маркуванням. На сайтах "Знай.юа" та 24 каналу прихована реклама коньяку взагалі ніяк не маркувалася.

Закон України "Про рекламу" досить жорстко регулює рекламу алкогольних напоїв, однак містить програлину, що стосується інтернет-медіа. Як зазначили юристи ІМІ, закон у цій частині є застарілим та потребує змін відповідно до реальної ситуації на медіаринку (зокрема, що стосується маркування нативної реклами). 

Серед інших комерційних замовників – інвестиційна компанія "Фрідом Фінанс Україна", що радила українцям інвестувати гроші в міжнародні компанії, як-от Teslа, Google чи Apple. Упередження щодо інвестицій у цінні папери розвіює аналітик "Фрідом Фінанс Україна" Денис Білий.

Приховані матеріали від комерційних замовників найчастіше розміщуються з позначками на зразок "Новини компаній", "Актуально", "Вікно", "Спецпроєкт" тощо. ІМІ нагадує, що таке маркування, навіть якщо воно розшифровано в окремому розділі на сайті, не є зрозумілим аудиторії і не відповідає вимогам законодавства України. 

Серед інших замовників були компанії "Розетка", "Уклон", "Укрлендфармінг", "Благо", автовиробники та виробники смартфонів, "Цитрус", Альфа-Банк та інші. Водночас кількість комерційних замовників джинси скоротилася майже вдвічі порівняно з попереднім моніторинговим періодом (4-й квартал 2020 року).

Інші політичні сили

На піар інших політично зацікавлених суб'єктів припало в середньому 9,5% загальної кількості матеріалів з ознаками замовлення. Наприклад, експерти ІМІ виявили матеріали на користь Петра Порошенка:

Про постачання води до окупованого Криму висловлювався і експрем'єр Арсеній Яценюк:

Олег Ляшко зі свого боку вимагає "от правительства немедленно принять постановление об индексации пенсий" (112) та "заборонити імпорт російської і білоруської електроенергії" ("Сегодня").

Фонди і компанії олігархів-медіавласників

Значну частину замовних матеріалів, а саме 8%, становили іміджеві матеріали на користь олігархів, зокрема медіавласників та їхніх фондів і компаній. 

Наприклад, за допомогою власного фонду піариться колишній член Партії регіонів Ринат Ахметов. Більшість таких матеріалів розміщуються в медіа, що входять до його медіахолдингу "Медіа Група Україна", приміром на сайті "Сегодня":

Діяльність цього фонду спрямована на вотчину Ахметова, а саме східні регіони України.

Має власний фонд і колишній соратник Ахметова по Партії регіонів Борис Колесніков, який привітав жінок з 8 березня та проводить конкурси для студентів.

Активно піарилися облгази, які повязують з Дмитром Фірташем:

Місцеві політики

На піар (та антипіар) місцевих політиків припало 5% загальної кількості замовних матеріалів. 

Зокрема, на сайті "Знай" було зафіксовано цілу серію матеріалів проти чинного мера Києва Віталія Кличка:

Було зафіксовано матеріали на користь депутатки Харківської облради Юлії Світличної:

та мера Дніпра Бориса Філатова:

Матеріал написано за результатами моніторингу, що проводився 2–6 березня 2020 року у 18 популярних інтернет-медіа: "Обозреватель", "Знай.ua", 24 канал, "Гордон", "Українська правда", "Новое время", УНІАН, "Сегодня", ТСН, 112.ua, NewsOne,  RBC.ua, "Ліга", "Український тиждень", "Інтерфакс", "Страна", "Цензор". Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах протягом вказаного періоду (понад 20 тисяч новин).

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!