ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Хто найбільше джинсував в онлайн-медіа? Моніторинговий звіт за жовтень 2020 року

22.10.2020, 15:02

Напередодні місцевих виборів головними категоріями прихованого політичного піару в загальноукраїнських онлайн-медіа стали матеріали на користь партії “Опозиційна платформа - За життя” та чорний піар\контрагітація проти партій, кандидатів та влади. 

Такими є результати дослідження політичної джинси, що було проведене ГО “Інститут масової інформації” в 19 популярних онлайн-медіа.*

На партію ОПЗЖ та пов'язаних з нею експертів і спікерів припало 37% від всіх виявлених матеріалів з ознаками замовлення. Левова частка цих матеріалів розміщувалась на “партійних” сайтах 112.ua та Newsone. 

На другому місці за кількістю прихованої агітації виявилась матеріали з чорним піаром або контрагітацією (19% від всіх матеріалів з ознаками замовлення). При чому, майже половина контрагітації (48.5% зафіксованих експертами ІМІ матеріалів) була спрямована проти чинного президента Зеленського, влади загалом, та проти провладної партії “Слуга Народу”.

На третьому місці за кількістю матеріалів з ознаками прихованої політичної агітації опинився мер столиці Віталій Кличко (8%). 

Найбільшу кількість матеріалів з ознаками замовності і заангажованості було зафіксовано на сайті 112.ua - 120 матеріалів лише за три дні моніторингу. Для порівняння, це вдвічі більше, ніж було зафіксовано на цьому сайті під час парламентської кампанії минулого року. 

На другому місці за кількістю замовних матеріалів виявився сайт Обозреватель (54 матеріали за три дні). На сайті було зафіксовано джинсу від широкого кола замовників. При чому, розміщується така інформація під прізвищами начебто реально існуючих “журналістів”.

На третьому місці ще один сайт із т.зв. “пулу Медведчука” - Newsone, на якому експерти встановили 48 матеріалів з ознаками замовності. 

Не було виявлено політичної джинси на таких сайтах: “Дзеркало тижня”, "Ліга", "Українська правда", "Букви", "Український тиждень" та "Суспільне".

ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗАМОВНИКІВ ДЖИНСИ

"Опозиційна платформа – За життя"

До даного моніторингу ІМІ увійшло два ресурси (112.ua та NewsOne) у яких яскраво помітним є потужний вплив однієї політсили (ОПЗЖ) на редакційну політику. Перед місцевими виборами обидва сайти перетворилися на партійні рупори, де більшість політичних матеріалів так або інакше були спрямованими на підтримку та поширення ідеології єдиної політичної сили - проросійської ОПЗЖ.

Однією з ключових тем для передвиборчого піару став візит Віктора Медведчука до свого кума, Президента Росії Володимира Путіна. Цьому візиту та його схваленню устами партійців ОПЗЖ та псевдонезалежних експертів було присвячено понад половину всіх матеріалів з ознаками замовності на “партійних” сайтах. Медведчук з Путіним на зустрічі говорили про покращення російсько - українських стосунків та зняття санкцій з українських виробників, про російську вакцину від коронавірусу, та інші речі. Вирішувати які Медведчук не може, осільки, нагадаємо, не має на це жодних офіційних повноважень. 

Співпартійці Медведчука називали його переговори з Путіном «найвищим проявом патріотизму».

Окрім самого Медведчука, сайти 112.ua та Newsone також піарили кандидата в мери столиці від ОПЗЖ Олександра Попова. Його змальовували як “господарника”, який “знає як вирішити проблеми”:

Матеріали на користь ОПЗЖ виходили також на сайтах Кореспондент, Обозреватель та інших - загалом, на них припало 37% від загальної кількості джинси.

Антипіар та контрагітація

19% джинси, зафіксованої в період моніторингу, мали ознаки контрагітації і чорного піару. Майже половина таких матеріалів (48.5%) містили критику чинного президента Зеленського, владної політики в сфері медицини, закордонних відносин, та провладної партії “Слуга Народу”. Найбільше таких матеріалів містилося на сайті 112.ua та Newsone. Критика подавалася переважно устами “незалежних” експертів та партійців ОПЗЖ.

Шарій: Тупа ницість! Зеленський був рік у летаргічному сні? (112.ua)

Кузьмин: Зеленский больше не президент мира (Newsone)

"Згорів сарай, гори і хата"! Зеленський діє за принципом Порошенка, - Лукаш (112.ua)

Як це переживуть українці? Тарифи ЖКГ зростуть у 2-3 рази, - Лукаш (112.ua)

Влада намагається годувати олігархів! Пенсіонери залишаться без пенсій? - Симоненко  (112.ua)

20% контрагітації і вже відвертого чорного піару було проти кандидата в мери Києва Анатолія Пальчевського. 

Цікаво, що ще на початку жовтня Політека активно джинсувала на користь Пальчевського. Останній такий матеріал експерти ІМІ зафіксували 1 жовтня 2020 року, а вже з 6 жовтня на Політеці стартувала прямо протилежна кампанія з очорнення цього кандидата.

Матеріали з ознаками антипіару були зафіксовані також проти Національного антикорупційного бюро, його керівника Артема Ситника, зокрема, на сайті Обозреватель та Гордон.юа:

Окремі контрагітаційні матеріали були спрямовані проти екс-Президента Петра Порошенка (зокрема, акцентувалося на вартості його лікування від коронавірусу), лідерки партії “Батьківщина” Юлії Тимошенко (яка “зрадила селян”, на думку псевдоекспертів), проти чинного мера Львова Андрія Садового (який “роками захоплював Львів”) та інших представників політичних партій і кандидатів. 

Віталій Кличко

За результатами моніторингу ІМІ, на піар діючого мера столиці Віталія Кличка припадає 8% матеріалів з ознаками замовлення.

В цілому піару Кличка сприяли його щоденні брифінги про ситуацію з коронавірусом в Києві. Однак пізніше до інформації про коронавірус почала додаватися інформація про ремонти шляхів, мостів та дворів, обіцянки зробити ремонти у 2021 році, та запалення вогнів на Подільсько-Воскресенському мості.

Політична сила “За майбутнє”

На піар нової політичної сили “За майбутнє”, яку пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським, припало 6% від загальної кількості матеріалів з ознаками замовлення в національних медіа. Нагадаємо, що за результатами моніторингу джинси в 20 регіонах України партія “За Майбутнє” посіла третє місце. Одним з головних спікерів цієї сили був кандидат в мери Києва Сергій Гусовський, який просував ідею агломерації Києва та міст-супутників та посилення системи самоврядування. Це, на його думку, може стати вирішенням проблеми заторів та  стимулюватиме розвиток столиці, залучення інвестицій, створення сприятливого середовища для підприємництва, задоволення потреб киян у житлі та відпочинку.

Також партія активно використовувала тему медицини. Наприклад, звинуватила в неналежній роботі Міністра охорони здоров'я Степанова у боротьбі з коронавірусної інфекцією і вимагала його звільнення:

"За майбутнє" вимагає відставки Степанова через загострення ситуації з COVID-19

А потім ще й жіночий рух цієї ж партії вимагав того самого, тільки окремо від себе:

Жіночий рух партії "За майбутнє" вимагає відправити у відставку міністра охорони здоров'я

Батьківщина 

На джинсу політичної сили Батьківщина її лідерки Юлії Тимошенко та кандидата в мери Києва від “Батьківщини” Олексія Кучеренко припало 5% матеріалів.

Кучеренко закликає відмовитися від скляних мостів і інших wow-ефектів, натомість спрямувати кошти на ремонт комунального транспорту та інфраструктури міста.

Юлія Тимошенко в свою чергу закликала покращити умови роботи медиків у період пандемії: “Доплати та оснащення лікарень: в "Батьківщині" закликали покращити умови праці медиків столиці”.

Слуга народу та Зе!Команда

Пропрезидентська партія “Слуга народу” та загалом Зе!Команда посіла шосту сходинку за рівнем джинси, за даними моніторингу ІМІ. На піар цієї політсили припало 4% матеріалів з ознаками замовлення в національних медіа.

Команда президента піарилась в основному на таких ініціативах, як “Велике будівництво”:

Зафіксовано було і матеріали на користь окремих представників Слуги народу:

Головний архітектор Києва повинен мати свободу втілювати своє бачення і вільно творити справжню душу міста

Європейська солідарність

За результатами моніторингу ІМІ, на цю політсилу також припало 4% від загальної кількості матеріалів з ознаками прихованої політичної агітації.  Ключовим спікером таких матеріалів був екс-президент Петро Порошенко, лунали також заяви від народних депутатів - представників ЄС.

Порошенко: влада перетворила Фонд боротьби із COVID-19 на корупційний інструмент

Людмила Ковалевська з Європейської солідарності розповіла, чим допоможе Києву

Порошенко перед самітом Україна-ЄС порадив Зеленському пам’ятати, де друзі, а де –​​​​​​​ вороги

Ще 3% матеріалів з ознаками прихованої агітації були на користь кандидата в мери Києва Пальчевського, який, побивши горшки з Політекою, продовжив піаритися на Обозревателі та 112.ua.

Решта 14% матеріалів з ознаками прихованої агітації були на користь маловідомих партій, як-то “Рідного краю” Томенка, окремих кандидатів на посади мерів в регіонах України (зокрема, було зафіксовано матеріали на користь Дмитра Філатова), та поодиноких кандидатів з усієї України.

*Моніторинг проводився в період з 5 по 7 жовтня 2020 року в таких ЗМІ: Обозреватель, Політека, 24-й канал, Гордон, Українська правда, УНІАН, Сегодня, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, Ліга, Інтерфакс-Україна, Суспільне, Український тиждень, Дзеркало тижня, Букви, Цензор, Страна. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 20 тисяч новин)

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.

Liked the article?
Help us be even more cool!