ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Джинса в онлайн-медіа. Моніторинговий звіт за 2-й квартал 2020 року

25.06.2020, 10:41
Фото – depositphotos.com
Фото – depositphotos.com

Основним замовником джинси в онлайн-медіа вже другий квартал поспіль у 2020 році залишається партія "Опозиційна платформа – За життя". На неї припадає в середньому 31% матеріалів з ознаками замовлення, тоді як на всі інші політичні сили разом –12% матеріалів.

Про це свідчить дослідження ГО "Інститут масової інформації", проведене в березні 2020 року у 20 онлайн-медіа, повна вибірка становила понад 22 тисячі новин *.

На другому місці серед основних замовників джинси в онлайн-медіа – комерційні компанії, на які припало 30% таких матеріалів. Порівняно з попереднім моніторинговим періодом кількість замовних матеріалів у медіа від комерційних компаній упала на 2%. 

У досліджуваний період співвідношення політичної та комерційної джинси становило відповідно 64% і 36%.

Сайтами-антилідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовлення стали "Знай.юа" (88 матеріалів), NewsOne (63 матеріали, виявлених протягом тижня моніторингу, переважно на користь ОПЗЖ), 112.ua (48 матеріалів, переважно на користь ОПЗЖ).

Не було виявлено джинси на сайтах "Ліга", "Укрінформ", "Український тиждень", "Українська правда", "Новое время", "Букви" та "Суспільне".

Загалом 90% матеріалів з ознаками замовлення були джинсою, і лише 10% були умовно марковані як реклама широким спектром власних позначок.

Некоректні позначки для реклами вживали 8 з 19 досліджуваних сайтів. Такі позначки не відповідають українському законодавству, тому ці матеріали зараховано ІМІ до неналежного  маркування. Найбільше некоректного маркування було зафіксовано на сайті УНІАНу (12 матеріалів під рубриками "НК", "Актуально", "Вікно" тощо). Сайт НВ покращив свої позиції, і почав маркувати рекламні матеріали фразою "НВ може заробляти комісію на продажу товарів, згаданих в цій статті", щоб поінформувати аудиторію про можливий конфлікт інтересів. Позначки "Партнерський матеріал" було зафіксовано в пяти матеріалах на сайті "Букви". На сайті Ліга також було розміщено пять матеріалів, кожен з яких було аж двічі марковано - в заголовку літерою "Р", і додатково під заголовком "на правах спонсорства". Станом на період моніторингу, сайт "Ліга" демонстрував найкраще і найбільш очевидне маркування матеріалів на правах реклами, порівняно з іншими сайтами. Три некоректних позначки було виявлено на сайті Гордон, і по одній - на сайтах ТСН, Сегодня, і Укрінформ.

ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗАМОВНИКІВ ДЖИНСИ

"Опозиційна платформа – За життя"

До моніторингу ІМІ входять два ресурси (112 та NewsOne), власника яких, Тараса Козака, пов'язують з "Опозиційною платформою – За життя" та Віктором Медведчуком, що інтенсивно присутній в ефірах цих медіа. На обох сайтах яскраво помітним є потужний вплив однієї політсили (ОПЗЖ) на редакційну політику. Обидва сайти перетворилися на партійні рупори, де більшість політичних матеріалів так або інакше спрямована на підтримку та поширення ідеології одної-єдиної політичної сили.

Головними меседжами, які просував Медведчук у підконтрольних онлайн-медіа, були:

1. Необхідність діалогу з окупованими регіонами:

2. Недолугість чинної влади:

3. Зовнішній вплив США на внутрішні процеси в Україні:

4. Американські лабораторії в Україні:

Зауважимо, що пункти 3 і 4  повністю збігаються з меседжами російської пропаганди.

Ще одним спікером від ОПЗЖ був екскандидат від цієї партії на виборах Президента Юрій Бойко, який у своєму піарі використовував соціальну тему та тему промисловості.

Загалом на користь цієї політсили було розміщено 31% загальної кількості замовних матеріалів.

Комерційні компанії

На комерційні компанії, за результатами моніторингу ІМІ, припало 30% загальної кількості матеріалів з ознаками замовлення. 

Замовники рекламних матеріалів у цій категорії були досить різноманітними.

Це оператори мобільного зв'язку, банки, інтернет-магазини, новобудови та ін.

Проте найбільше в цій категорії було зафіксовано матеріалів з ознаками замовності на користь облгазів, що входять у власність олігарха Дмитра Фірташа.

За інформацією "Інсайдера", Фірташ володів найбільшою кількістю облгазів, а саме у його власності перебувало 24 таких підприємства.

Експерти ІМІ зафіксували матеріали на користь Чернівцігазу, Миколаївгазу, Вінницягазу, Хмельницькгазу, Волиньгазу, Запоріжгазу.

Найбільше таких матеріалів було розміщено на сайті РБК-Україна.

Антипіар і чорнуха

На категорію "антипіар" припало 15% матеріалів з ознаками замовлення.

Такі матеріали були зафіксовані на сайтах 112 каналу та NewsOne (проти Андрія Садового), "Обозревателе" (проти директора НАБУ Артема Ситника), "Знай.юа" (проти Віталія Кличка, Миколи Тищенка, голови Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрія Геруса, Андрія Садового).

Андрію Садовому закидають надмірні карантинні обмеження, подорожі львівського сміття, розвал фракціїї ВО "Свобода" у Львівській міськраді, підпорядкування центральній владі та руйнацію місцевого самоуправління.

З Миколи Тищенка насміхаються через його мерські амбіції:

Антипіар проти Андрія Геруса акцентується на так званих схемах Геруса щодо Укрзалізниці.

Інші політичні сили

Окрім партії ОПЗЖ, яка посіла першу позицію як замовник піару, матеріали на свою користь розміщували такі політики, як Олег Ляшко (лідер Радикальної партії), Петро Порошенко (лідер партії "Європейська солідарність"), Юлія Тимошенко (лідерка партії "Батьківщина") та регіональні політики: з них найбільше мер Дніпра Борис Філатов.

Загалом на цю категорію припадає 12% матеріалів з ознаками замовлення.

Вибори мера Києва

Наразі свою неофіційну виборчу кампанію, спрямовану на крісло київського міського голови, розпочали такі політики: депутат від "Слуги народу" Микола Тищенко, бізнесмен Андрій Пальчевський, політик Микола Томенко, чинний мер Віталій Кличко.

Загалом на вибори київського міського голови було спрямовано 6% матеріалів з ознаками замовлення.

Благодійні фонди політиків та олігархів

Політики продовжують активно піаритися на пандемії коронавірусу. Особливо активними в цьому питанні виявилися фонди Вадима Новинського, Петра Порошенка, Ріната Ахметова, Оксани й Віктора Медведчуків та Богдана Губського, інформація про благодійність і прекрасні фотографії яких активно розміщувалися в медіа. На благодійні фонди припало 5% усіх матеріалів з ознаками замовлення, що на 3% менше, ніж у першому кварталі 2020 року. Піаритися на коронавірусі вже не так популярно, як на початку пандемії, – політики й медіавласники поступово перемикаються на інші теми. 

Матеріал написано за результатами моніторингу, що проводився 25–29 травня 2020 року у 20 популярних інтернет-медіа: "Обозреватель", "Знай.ua", 24 канал, "Гордон", "Українська правда", "Новое время", УНІАН, "Сегодня", ТСН, 112.ua, NewsOne,  RBC.ua, "Ліга", "Український тиждень", Інтерфакс-Україна, Укрінформ, "Страна", "Цензор", "Суспільне", "Букви". Вибірка охоплює всі новини поспіль, що вийшли на сайтах протягом зазначеного періоду (понад 22 тисячі новин).

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!