ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Перешкоджання журналістам, депутатка на чолі популярного ЗМІ, антипремія за сексизм і проект Infocrime: яким був медійний 2021-й рік

04.01.2022, 09:18
Анна Калаур

Кадрові перестановки, DDos-атака на розслідувачів, “медійні” справи, які тягнуться роками, антипремія за сексизм у рівненського найпопулярнішого ЗМІ. Медійний 2021 рік, попри перелічене, був досить спокійним. Хоча б у порівнянні з 2020-м, у якому окремі медіа області напередодні виборів купили політичні кола і почали використовувати у своїх цілях. Що цікавого відбулося у році, що минає? 

Депутатка Рівненської міської ради очолила “Радіо Трек”

8 жовтня депутатка Рівненської міської ради від фракції ВО “Батьківщина” Галина Кульчинська повідомила у своєму фейсбуці, що віднині працює на “Радіо Трек”. Цей ЗМІ є одним із найпопулярніших у області. За даними аналітичної платформи Similarweb, медіа (лише веб-сайт “Радіо Трек”) у грудні мав 1,25 мільйонів відвідувань. Це – абсолютний рекорд у Рівному. 

Галина Кульчинська стала менеджерко. “Радіо Трек”. Фото з фейсбуку Галини Кульчинської

З січня 2009 року Галина Кульчинська була головною заступницею міського голови Рівного з гуманітарних питань. Крім того, Кульчинська була засновницею ТОВ “Радіо Трек” (раніше ПАТ “Радіо Трек”, діяльність якого нині припинено), де директором з 2016 року був її чоловік Микола Кульчинський. Від жовтня ЗМІ офіційно має двох керівників – Галину та Миколу Кульчинських.

За словами медіаекспертки ІМІ Ірини Земляної, суміщати депутатську роботу і журналістику – хибний шлях, адже від цього страждає довіра аудиторії до медіа.

“Депутатство – це досить заангажована позиція. Більше того, навіть якщо депутатка не буде створювати ніякого інформаційного впливу, який буде схожий з її позицією, і в чому я також сумніваюся, є таке поняття, як самоцензура працівників. Перед ними раз у раз буде стояти вибір критикувати чи не критикувати, писати на якусь тему чи не писати”, – коментує Ірина Земляна.  

Наразі депутатка активно публікує у соцмережах світлини з роботи, ділиться подіями робочих буднів. Крім того, проект “Infocrime”, який протягом півроку у Рівному реалізовував Інститут масової інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters, виявляв матеріали з ознаками прихованої реклами Галини Кульчинської на сайті “Радіо Трек”. Такі публікації були і влітку, і вже після того як Кульчинська очолила цей ЗМІ.

Проект Infocrime: визначено ТОП-замовників джинси у рівненських ЗМІ 

Протягом шести місяців команда проекту Infocrime у Рівному досліджувала 10 найрейтинговіших ЗМІ Рівненщини та сторінки місцевих політиків у фейсбуці на вміст маніпуляцій і фейків. Усього аналітики проєкту перевірили 40 802 матеріали, серед яких виявили 1626 матеріалів з маніпуляціями та 15 фейків. У середньому маніпуляції становили 4% від всього проаналізованого контенту. 

Щотижня Infocrime перевіряв усі публікації 10 найпопулярніших онлайн-ЗМІ, вечірні випуски трьох місцевих каналів, сторінки 10 політиків  і сповіщав про результати моніторингу в дайджестах і розсилках. Окремі ЗМІ реагували на зауваження і виправляли помилки. Крім того, наприкінці роботи проекту кількість маніпуляцій значно зменшилась. Так, на протязі першого місяця моніторингу понад 5% контенту становили маніпуляції і фейки, а в останньому місяці проекту такий контент зменшився до 3%. 

Підсумкова інфографіка проекту Infocrime у Рівному

Найпоширенішим типом маніпуляцій була джинса, яка становить майже 65% від всіх виявлених маніпуляцій за час роботи проекту. Більше половини всіх матеріалів з ознаками замовності – на політичну тематику. 

Infocrime виявив головних замовників політичної джинси і показав, на яких площадках найчастіше виходить їх політична реклама. Піврічне спостереження за цими ЗМІ наштовхнуло авторів моніторингу на думку про те, що ці медіа можуть бути заангажованими конкретними політичними колами. Наприклад, найбільше виявлено матеріалів із ознаками прихованої реклами Рівненської ОДА, її голови Віталія Коваля, інших представників адміністрації та проектів/ініціатив органу. Майже всі ці матеріали нагадують передруковані пресрелізи зі збереженням притаманного їм стилю із безапеляційно позитивним висвітленням діяльності адміністрації. Найбільше таких матеріалів було на сайтах “ВСЕ”, “Вісті Рівненщини”, “Rivne online” та в ефірах каналу “Сфера”. 

Ще одним лідером за кількістю джинси стала програма “Велике будівництво”. Найактивніше у позитивному рекламному стилі про неї писали сайти “ВСЕ”, “Вісті Рівненщини”, “Рівне медіа” та “ЧаРівне”. 

Infocrime виявив багато джинси секретаря Рівнеради Віктора Шакирзяна та його партії “Рівне разом”. Майже всі ці матеріали вийшли на сайті “Рівне медіа”, який фактично щотижня публікував приховану рекламу цієї політсили.

Джинса нардепа від “Слуги народу” Дмитра Соломчука досить часто з’являлася на сайті “Радіо Трек”. Джинса депутатки міської ради від “Слуги народу” Олени Хотенко періодично виходила на сайті “Rivne online”; прихована реклама Офісу президента постійно з’являлася на сайті “ВСЕ” у період моніторингу цього ЗМІ; джинса “Слуги народу” часто з’являлась на сайтах “ВСЕ” і “Інфопотік Рівне”. 

Також проект виявив сплески джинси і “чорнухи” у періоди місцевих політичних міжусобиць. У такі періоди певні медіа публікували матеріали на захист позиції конкретних політиків і критикували їх опонентів. Прикладом такого сплеску є обговорення теми тарифів у Рівному, або ж перипетії щодо створення нового департаменту цивільного захисту та охорони здоров’я населення. Більше про виявлені тенденції можна почитати у підсумковому матеріалі проекту.  

Поліція і прокуратура говорять різне у справі про погрози вбивством від Бузинарського 

Справу про погрози Андрія Бузинарського досі розслідують. Скріншот з відео Інни Білецької

У червні 2021 року ІМІ писав про стан справ в історії про погрози сина проросійського політика Михайла Бузинарського журналістці Інні Білецькій. Тоді верісії щодо рослідування справи поліції і прокуратури суттєво різнилися.

Як відомо, інцидент трапився ще у 2018 році. Тоді син впливового на Рівненщині ексочільника відділу спеціальних операцій МВС України, очільника місцевої ОПЗЖ Михайла Бузинарського в стані сп’яніння вкотре спричинив ДТП, хоча мав би бути під домашнім арештом. В авто, з яким сталося зіткнення, постраждали двоє людей. Знімальна група “Суспільного” прибула на місце події і намагалась отримати коментар Бузинарського молодшого. У відповідь на питання Інни Білецької, яка на той час була продюсеркою філії суспільного мовника у Рівному, Бузинарський молодший сказав, зокрема, таке: “Я думаю, що тобі башку сьогодні поламають і ти будеш до завтра, як мінімум, трупом. У тебе діти є?”

Справа набула резонансу, поліція почала розслідування за статтею 345-1 Кримінального кодексу – погроза життю журналіста. А далі – тиша. Згодом слідчий, який розслідував справу, помер.

 ІМІ слідкувало за цією справою. У грудні 2020 заступник начальника поліції Рівненщини Олександр Панасюк повідомив, що кримінальне провадження все ще перебуває в поліції, а підозру Андрію Бузинарському досі не оголосили, бо прокурор “не вбачає можливості оголошення про підозру”, адже не вважає, що слова Андрія Бузинарського були достатньо “погрозливими” і той дійсно міг вчинити протиправні дії по відношенню до Інни Білецької. Поліцейські сказали, що звертатимуться до прокуратури повторно.

Влітку, під час наради щодо стану справ журналістів у прокуратурі області, прокурори повідомили абсолютно протилежне – мовляв, поліція з проєктом повідомлення про підозру до них не зверталася взагалі, тож, слова поліцейських, по суті, є “недостовірною інформацією”. Більше того, за інформацією прокуратури, справу поліцейські закрили. 

Як з’ясував ІМІ, кримінальне провадження про погрозу вбивством журналістці звелося до “дрібного хуліганства” і, в результаті, Андрія Бузинарського не було покарано навіть за це. Коментуючи заяву прокуратури і інформацію про закриття справи заступник начальника поліції Рівненщини Олександр Панасюк повідомив ІМІ, що, згідно з інформацією, яка є в Єдиному реєстрі досудових розслідувань, справу не закрито і вона перебуває в провадженні, а “хуліганка” ймовірно стосується іншої справи. 

Речниця Нацполіції області Марія Юстицька розмовіла ІМІ у грудні, що справа, справді, не закрита. “Слідчий вже отримав результати судової експертизи звуко- та відеозапису.

Крім того, у Київському науково-дослідному інституті судових експертиз призначена ще й лінгвістична експертиза. За її результатами за погодженням прокуратури прийматиметься відповідне процесуальне рішення”, – розповіла Марія Юстицька. 

Антипремію “Це Яйце” за сексизм отримав “Радіо Трек”

Як повідомляв ІМІ, 7 грудня в Києві під час пресконференції громадські організації, серед яких і Інститут масової інформації, вручили третю антипремію “Це яйце” за сексизм у публічних висловлюваннях і медіа. Цьогоріч антипремію в номінації “Сексистський матеріал” отримав сайт “Радіо Трек” за статтю “Зґвалтував!? “Молодий красень-хореограф, за яким упадали зграї учениць (ФОТО / ВІДЕО)” . Як відомо, “Радіо Трек” неодноразово вдавався до мови ворожнечі. А проект “Infocrime” вже писав про численні неетичні і дискримінаційні судження у цій публікації, в якій йдеться про ймовірне згвалтування школярки. Так, автор у статті всіляко дискримінує дівчину, ставить під сумнів її свідчення і, навпаки, возвеличує та виправдовує хореографа. Наприклад, у ліді статті дівчину називають “Криворізька Моніка Левінськи”. Далі автор висловлюється: “Безперечно, тут кожен може уявляти собі що завгодно, але “потерпіла” стверджує, що на момент цього “кидав, як хотів”, вона була “незайманою”; “Тепер молодого красеня хореографа, напевно, посадять, або змусять – платити. Платити і платити. За секс із “незайманою” криворізькою Монікою Левінськи”. 

“Це свідчить не лише про бажання журналіста поставити під сумнів свідчення неповнолітньої, а й, фактично, про його звинувачення дівчини в поведінці, що сприяла можливому зґвалтуванню”, – прокоментувала цей матеріал Голова ГО “Жінки в медіа”, членкиня Комісії з журналістської етики Ліза Кузьменко під час пресконференції.

У кінці цього дискримінаційного матеріалу повідомляють від редакції, що це авторська колонка Максима Розенка. Однак, як зазначає “Четверта влада”, за псевдонімом “Максим Розонеко” насправді публікує свої статті головний редактор “Радіо Трек” Микола Кульчинський. 


Микола Кульчинський, за даними сайту “Четверта влада” є автором сексистського матеріалу. Колаж «Четвертої влади» на основі скриншоту з відео «Радіо Треку»

Крім того, що  ЗМІ отримав антипремію через цю публікацію, її також розкритикувала Комісія журналістської етики. 

Перешкоджання журналістам у 2021-му 

У 2021 році ІМІ повідомляв про кілька резонансних подій відносно журналістів. Так, у лютому невідомий розбив вікно в автівці журналістки Ольги Ферар. Вона пов’язувала інцидент зі своєю журналістською діяльністю. За цим фактом поліція Рівненщини розпочала досудове розслідування за попередньою правовою кваліфікацією “хуліганство”. У червні в прокуратурі представниці ІМІ повідомили, що справу розслідували і суд уже обрав покарання у вигляді позбавлення волі зловмиснику. 

У квітні ІМІ повідомляв про те, як у приміщенні міського суду адвокат Володимир Цуняк, адвокат обвинуваченого у ряді згвалтувань рівнянок Юрія Павлова, тричі вдарив по руці головну редакторку інтернет-видання “Рівне Онлайн” Вікторію Мамотюк та відібрав її мобільний телефон. Так адвокат відреагував на те, що журналістка здійснювала зйомку перед початком відкритого судового засідання. Діям Цуняка завадила судова охорона, яка втрутилася в ситуацію.

Адвокат Володимир Цуняк перешкоджав журналістці Вікторії Мамотюк. Фото – “Rivne online” 

За цим фактом поліція відкрила кримінальне провадження за статтею “Погроза насильством або знищенням чи пошкодженням майна щодо журналіста у зв’язку з веденням ним законної професійної діяльності”. У вересні сайт “Rivne online” повідомив, що ця справа перебуває на контролі у прокуратури. Вікторія Мамотюк тоді зазначала, що приємно здивована від того, як працює поліція. Наразі ж, за словами редакторки, справа не рухається і жодних новин щодо ходу розслідування немає. “Прокуратура звітує, що  (справа) на особистому контролі. При розмові на сесії облради (прокурор області) Рудницкий  каже, що все нормально, але на повідомлення і запитання, які я ставлю в месенджері, не відповідає”, – повідомила Вікторія Мамотюк.

Крім того, розповідає Вікторія Мамотюк, підозрюваний у зґвалтуванні рівнянок Юрій Павлов написав на неї заяву до поліції за статтею ст. 356 ККУ (самоуправство). Слідчий не побачив у діях журналістки складу злочину і не розпочав розслідування. Тоді адвокату Цуняку вдалося оскаржити дії слідчого в апеляції.

Також у травні Вікторія Мамотюк зверталася зі скаргою на дії адвоката про порушення ним правил адвокатської етики до голови ради адвокатів України Лідії Ізовітової. Однак на звернення журналістки там не відреагували. “Очевидно для них така поведінка колеги є прийнятною”, – вважає Вікторія Мамотюк. 

За інформацією прокуратури Рівненської області, окрім уже описаних справ про погрози журналістці Інні Білецькій та Вікторії Мамотюк, наразі триває досудове розслідування за фактами: 

  • підпалу автомобіля, журналіста  телеканалу “Ритм” та інтернет-порталу “ЧаРівне” (і водночас депутата міської ради) Олександра Курсика (справа від 2016 року);
  • підпалу автомобіля, який належить позаштатному журналісту інтернет-ресурсу “Рівненська правда” (2015 рік);  
  • підпалу автомобіля, який належить журналісту всеукраїнської правової газети “Дорожній контроль” (2015 рік);

Також цьогоріч було відкрито ще два кримінальні провадження стосовно перешкоджань представникам ГО “Сотня Майдан” та видання “Ідея Нації”. Обидва уже закриті. Зауважимо, що немає фактів, які б підтверджували виконання журналістської роботи представниками таких організацій. 

Ще одним епізодом, який є ймовірним перешкоджання, є недопуск журналістів “Район.Острог” та “Ostroh.info” на обговорення кандидатур на посаду керівника Острозької багатопрофільної лікарні (Рівненська область). У результаті, представники комісії при міській раді за зачиненими дверима обирали директора місцевої лікарні. За цим фактом журналісти до поліції не зверталися. 

Про інші перешкоджання журналістам у Рівненській області можна прочитати за посиланням

Черговий DDos “Четвертої влади” після публікації розслідування про політика від “Рівне разом”

Ще однією помітною медіаподією року стала DDos-атака на сайт “Четвертої влади” після виходу резонансного розслідування. Тоді медіа опублікувало матеріал про весілля депутата міської ради від партії “Рівне разом” Святослава Стельмащука, яке за підрахунками журналістів, коштувало півтора мільйони гривень. При цьому офіційно посадовець заробляє 11 тисяч на місяць. Після публікації сайт одразу перестав працювати. До слова, подібні атаки на ЗМІ траплялися раніше, зокрема після виходу матеріалу про кандидата в мери від партії “Рівне разом” Віктора Шакирзяна. 

Після матеріалу про весілля депутата, “ліг” сайт “Четвертої влади”. Джерело фото – Інстаграм Святослава Стельмащука

На своїй сторінці у фейсбуці редакція повідомила, що проти неї ведеться злочинна атака на сайт із перешкоджанням журналістській діяльності й втручанням у комп’ютерні системи. “Заблоковано доступ до сервера. Ми маємо всі матеріали з розслідування про депутата партії “Рівне разом”, після якого почалися ці проблеми. Подібні, але слабші атаки були в час виборів після матеріалів про Романа Куриса і Віктора Шакирзяна. Ми відновимо сайт з бекапу і всі матеріали найближчим часом”, – повідомило видання у фейсбуці. 

Адміністраторка сайту зазначала, що трафік ішов з сотень айпі адрес з усього світу, зловмисники кілька разів змінювали стратегію. Така боротьба, з її слів, є суто питанням грошей.Також ЗМІ попросив про підтримку колег, окремі з яких розмістили розслідування і повідомлення про атаку на своїх ресурсах. 

Пізніше “Четверта влада” оприлюднила скріншот повідомлення аноніма, який надіслав головному редактору Володимиру Торбічу номер біткойн-гаманця з натяком, щоб ЗМІ заплатив за припинення атаки 0,5 біткойна (близько 18,5 тис. доларів за курсом у червні). 

До поліції редакція вирішила не звертатися, адже всі попередні заяви, крім підпалу редакції, розслідувані не були. Тож журналісти прийняли рішення не витрачати час на заяву, а зайнятися посиленням безпеки сайту. 

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!