Теми та замовники політичної джинси. Дослідження ІМІ
Партія “Опозиційна платформа – За життя” знову лишається головним замовником матеріалів в онлайн-медіа з ознаками прихованої політичної агітації. За даними моніторингу ІМІ, на користь цієї політсили було розміщено 48% матеріалів з ознаками замовлення.
Такими є результати дослідження політичної джинси, що було проведене ГО “Інститут масової інформації” в період із 24 по 28 червня 2019 року в 13 популярних інтернет-медіа, повна вибірка становила понад 30 тисяч новин*.
Матеріали на користь “Опозиційної платформи – За життя” було зафіксовано в п'яти з 13 проаналізованих медіа. Проте найактивніше цю політичну силу висвітлювали сайти 112-го каналу та Newsone, власника яких, нардепа Тараса Козака, називають одним з найближчих соратників Віктора Медведчука, голови політради цієї партії. Для прикладу: за даними моніторингу, 93% матеріалів з ознаками замовності на сайті 112-го каналу були на користь саме “Опозиційної платформи – За життя”.
Юлія Тимошенко та партія Батьківщина посіли друге місце зі значним відривом: на їхню користь припало лише 8% усіх матеріалів з ознаками замовлення, що зафіксували експерти ІМІ. Цю політикиню просували сайти “Обозреватель”, "РБК-Україна" та сайт 24-го каналу.
6% матеріалів з ознаками замовлення стосувалися діяльності Опозиційного блоку, такі матеріали були розміщені на сайтах “Обозреватель” та “Сегодня”.
“Опозиційна платформа – За життя”
Згідно з показниками цього моніторингового періоду, головним фігурантом матеріалів з ознаками замовності на користь “Опозиційної платформи – За життя” став Віктор Медведчук. Головною темою таких матеріалів було звільнення чотирьох українських полонених, яке відбулося внаслідок домовленостей цього політика з керівниками так званих “Л/ДНР”.
Зауважимо, що фактажні матеріали щодо цієї події, де акцентувалась увага на самому факті звільнення, а не на тому, завдяки кому це відбулося, експерти не зараховували до замовних, оскільки це є важлива суспільна подія, яку медіа мають висвітлювати.
Окрім самого Медведчука, про цю подію висловилися ледь не всі представники першої десятки списку “Опозиційної платформи – За життя”.
Першим “зрадів” цій події перший номер партії Юрій Бойко: “Бойко об освобождении пленных: Я очень рад, что четыре человека вернутся к своим семьям”.
Наступним дякував за звільнення людей Вадим Рабінович: "Рабинович: Медведчуку надо сказать спасибо, что он спас четырех человек, а Зеленский вместо этого возмущается".
Також висловився і сьомий номер у партії Нестор Шуфрич, який віднедавна спробував себе в ролі журналіста на каналі ZІК: “Шуфрич об освобождении пленных: Медведчук взял на себя ответственность, и сегодня мы получили первый результат”
Часто в новинах на цю тему згадувалася та засуджувалася реакція Президента на подію: "Рабинович: Зеленский никого не освободил, лежит на печке и возмущается. Фу!".
Сам Віктор Медведчук реакцію Зеленського на цю подію назвав “хворобливо-нервозною”: "Медведчук: Болезненную, нервозную реакцию Зеленского на освобождение людей я цензурно объяснить не могу".
Відреагували на звільнення полонених і новоспечені представники “Опозиційної платформи – За життя”, такі як Ілля Кива, назвавши цю справу “праведною”: “Кива об освобождении пленных: Любое праведное дело готовы поганить грязной политикой”.
Проте не лише співпартійці Медведчука захоплювалися його вчинком, до них приєдналася ціла низка натхненних цією подією експертів.
Так, Владимир Кацман, якого титрують як політичного експерта і “забувають” вказати, що він входить до політради партії “Опозиційна платформа – За життя”, відзначив, що “что касается сегодняшнего события, то это очень серьезный и значительный шаг, а главное, совершенно конкретный, который демонстрирует политическое объединение "Оппозиционной платформы – За жизнь". Не разговоры, не какие-то намерения, не какие-то долгие бессонные ночи, а конкретный шаг”.
Інший політолог Петро Олищук заявляє, що “У Медведчука есть механизмы, чтобы способствовать освобождению украинцев из "ЛДНР", а реакція Зеленського, очевидно, є заздрістю, що він сам цього не зробив. Зі свого боку ще один політичний експерт, кандидат політичних наук Олексій Якубін зазначає, що “Медведчук в данном случае просто показал как политик и как человек, которому не безразлична судьба Украины, что при желании можно договариваться”. До речі, цікаво, що "Тексти.org.ua" згадують Якубіна у своєму дослідженні псевдосоціологів, а саме, виявляється, у 2015–2018 роках він фігурував як керівник сумнівної компанії “Z&B Global”, яка за чотири роки випустила всього три опитування, водночас часто фігурувала в піарних матеріалах на підтримку Вадима Рабіновича.
Ну і на завершення для гендерного балансу згадаємо ще одну політологиню, постійну гостю 112-го каналу Юлію Пелецьку, яка, наприклад, заявила, що “Каждый такой результат надо только приветствовать”.
Сам же Віктор Медведчук заявив, що подія, звичайно ж, не пов'язана з виборами: “Медведчук: Это не предвыборный пиар, важно, чтобы мужья, сыновья и отцы вернулись домой”.
Постійне повторення одного і того ж твердження є одним із видів маніпуляції, оскільки в такий спосіб аудиторії нав’язують думку, ідею чи оцінку події. Цікаво, що насправді конкретна дія може бути не особливо популярною в суспільстві, але за допомогою повторення тверджень така дія легалізуються і їй надається позитивна конотація.
Партія “Опозиційна платформа – За життя” часто у своїх замовних матеріалах підіймає тему врегулювання конфлікту на сході, наголошуючи на тому, що саме ця політсила має чіткий план. Саме цей план 28 червня два представники політсили Вадим Рабінович і Нестор Шуфрич презентували французьким сенаторам, принаймні саме так це подається в медіа: "Рабинович и Шуфрич представили сенаторам в Париже мирный план по Донбассу от "Оппозиционной платформы ‒ За жизнь". Проте в самій новині вже йдеться про одного сенатора, якому цей план презентували: “Сопредседатель "Оппозиционной платформы – За жизнь" Вадим Рабинович и депутат от этой же партии Нестор Шуфрич представили французскому сенатору Натали Гуле в Люксембургском дворце мирный план по урегулированию конфликта на Донбассе”. Проте і надалі в замовних матеріалах французькі сенатори звучали в множині.
І тут без експертів не обійшлося, цю подію прокоментував уже соціолог Павел Кутуєв: “Мирный план "Оппозиционной платформы – За жизнь" нужно представить не только Франции, но и другим странам.”
Проте зауважимо, що ця політична сила хоча б генерує інформаційні приводи, на відміну від деяких інших, які піаряться взагалі без інформприводів, на порожніх обіцянках.
“Батьківщина” та Юлія Тимошенко
Юлія Володимирівна є представницею тих політиків, які полюбляють попіаритися на популістських темах. Типовими для лідерки “Батьківщини” є заяви на кшталт “Минимальная пенсия должна быть не менее 3094 грн – Тимошенко” або ж “Мы не дадим закрыть больницы – Тимошенко” чи такі: “Тимошенко розповіла, як домовлятися з МВФ, не підвищуючи тарифів”.
Також Тимошенко любить активно обіцяти, наприклад у матеріалах з ознаками замовлення вона обіцяла зупинити крадіжки в Рахунковій палаті:
"Тимошенко: Ми зупинимо крадіжку стратегічної власності держави";
"Тимошенко к Счетной палате: Мы остановим кражу стратегической собственности государства".
Не лише “Опозиційна платформа – За життя” залучає до власного піару експертів, цим користується і партія “Батьківщина”.
Наприклад, у новині "Політологи пояснили партійне лідерство "Батьківщини" голова правління Центру прикладних політичних досліджень “Пента” Володимир Фесенко зазначив, що “Лідерство “Батьківщини” є абсолютно закономірним і логічним. Це реальна партія, яка вже давно існує. Це одна з найбільш сталих партій, яка ефективно бере участь у всіх виборах – від місцевих до президентських і парламентських. Має розвинену партійну структуру, харизматичного лідера". А його колега директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов зауважив, що “Батьківщина” – це електорально ефективна партія”.
Загалом на користь "Батьківщини" та її лідерки було зафіксовано 8% усіх матеріалів з ознаками замовлення.
Опозиційний блок
Опозиційний блок подає себе як партію, яка діє, проте замовні матеріали на користь цієї політсили про дії наразі не свідчать, а лише декламують заяви власних представників.
Так, Борис Колєсніков заявляє про необхідність розвивати підприємства Донбасу (“Власть обязана лоббировать предприятия Донбасса – Колесников”), а Володимир Буряк закликає захищати інтереси регіонів (“В Раде нужно обеспечить защиту интересов регионов – Буряк”).
Окрім цього, представники партії переймаються інтересами села:
"Экономическая часть договора об ассоциации с ЕС убивает украинское сельское хозяйство – Колесников";
"Государство обязано обеспечить экономическую и социальную поддержку селам – Борис Колесников".
А пан Новинський, окрім того, що отримав орден від УПЦ МП (“Новинского наградили орденом Украинской православной церкви "Рождество Христово"), також заявляє про необхідність закінчити війну – “Новинський: потрібно припинити війну, щоб закрити всі КПП в Україні”.
Загалом на користь цієї політичної сили було розміщено 6% матеріалів з ознаками замовлення.
“Слуга народу” та Володимир Зеленський
А от партія Президента “Слуга народу” бере приклад зі свого очільника і нічого не обіцяє, хіба що встановити кілька нових спортивних рекордів (“Мажоритарщики Зе!Команды установят на День Конституции два новых рекорда Украины”), а саме “cамый массовый подъем по Потемкинской лестнице и подъем с рекордным весом.”
Під час малювання самого Зеленського в новини додають гучні епітети, очевидно, щоб посильніше вразити потенційну цільову аудиторію: "Зеленський "відрубав" ще три голови старої системи: кого звільнив слуга народу", "Зеленський дістався до "верхівки" СБУ: кого звільнив слуга народу", "Зеленський пішов назустріч євробляхерам: що пообіцяв слуга народу водіям".
У найпозитивніших образах зображують і першу леді: "Олена Зеленська закохала українців молодістю і простотою: світла і дуже ніжна", для цього просто вибирають відповідні дописи в соціальних мережах.
На користь партії “Слуга народу” та Володимира Зеленського зафіксовано 5% матеріалів з ознаками замовлення.
Матеріал написано за результатами аналізу, що проводився в період з 24 по 28 червня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, “Знай.ua”, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone, RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 30 тисяч новин).
Дослідження проведено в межах проєкту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
Help us be even more cool!