МЕТОДОЛОГІЯ МОНІТОРИНГУ ДЖИНСИ ТА НЕНАЛЕЖНОГО МАРКУВАННЯ В ОНЛАЙН-МЕДІА (ОНОВЛЕНА)
Ключові поняття
У процесі моніторингу ГО “Інститут Масової Інформації” виходить із принципу: “Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.” (ч. 1 ст. 9 ЗУ “Про рекламу”).
Відповідно до ч. 3 ст. 9 того ж Закону: “Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес... читачів... щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".”
ІМІ відслідковує матеріали, які мають ознаки реклами, однак жодним чином не ідентифіковані, як реклама; а також матеріали, в яких привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, і при цьому позначені інакше, ніж з використанням слів "Реклама" чи "На правах реклами"
Джинса — це прихована реклама (замовний матеріал), яка може подаватись у вигляді журналістського матеріалу, що спрямований на поліпшення/погіршення або ж створення позитивного/негативного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, а також благодійних фондів та релігійних організацій, і не позначений як реклама жодним чином.
Неналежно маркований матеріал - це реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу, і позначена без використання слів “Реклама” або “На правах реклами” безпосередньо на матеріалі або поруч з ними так, щоб споживач інформації міг безпосередньо побачити таку позначку без додаткового пошуку інформації (частина третя статті 9 Закону України “Про рекламу”.
Ознаки джинси та неналежного маркування
Політична джинса — це немаркований матеріал, що має на меті привернути увагу або підтримувати інтерес до політика або політичної сили, в тому числі з метою спонукати голосувати або не голосувати за них на виборах.
Ознаки політичної джинси:
- Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру (але всі одної спрямованості).
- Один і той самий матеріал трапляється одночасно в кількох ЗМІ, причому в деяких він може перебувати під рубриками, які ідентифікують рекламу.
- Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні в суспільстві.
- Просування певної популярної в суспільстві ідеї певним політиком.
- Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні).
- Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією.
Комерційна джинса — замовниками цього типу джинси є комерційні компанії, спрямована вона на просування певного товару, послуги чи самої фірми для збільшення доходів компанії. До цього типу джинси також можна віднести матеріали не якоїсь певної компанії, а групи компаній, які спрямовані на ухвалення або ж неухвалення певних державних рішень.
Ознаки комерційної джинси:
- Матеріали спрямовані на просування певної торгової марки або товару чи послуги певної торгової марки.
- У матеріалі безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта.
- У матеріалах містяться елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта (номери телефонів, посилання на сайти).
Нетипові ознаки комерційної джинси (не завжди означають замовність матеріалу):
- Матеріали просувають певні законопроекти, що необхідні виробникам певних товарів чи послуг, або ж нівелюють законопроекти, що їм зашкодять.
- Матеріали пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг.
- Матеріали спрямовані передусім на отримання коштів.
- У матеріалі є зображення певної конкретної торговельної марки.
Іміджева джинса — матеріали, замовниками яких є благодійні фонди, релігійні структури та державні органи. Такі матеріали можуть не бути прямо пов’язані з політичною чи економічною вигодою, вони підтримують соціальний рейтинг і впізнаваність таких структур. У межах цього моніторингу іміджева джинса належить до політичної.
Вибірка і тривалість моніторингу
Моніторинг проводиться хвилями. Одна хвиля моніторингу триває протягом одного тижня і відбувається раз на квартал. Тиждень для моніторингу обирається експертною групою ІМІ.
Вибірка включає всі новинні матеріали, які вийшли у досліджуваному ЗМІ протягом хвилі моніторингу. Експертами визначається кількість матеріалів з ознаками замовлення в числовому вигляді. Окремо визначаються замовники матеріалів, та аналізуються теми.
Help us be even more cool!