ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Нардепка, свято баскетболу і аграрії: що, кого і як рекламують черкаські медіа

03.04.2025, 10:00
Єлєна Щепак

Черкаські медіа дедалі активніше прозоро маркують рекламу, зокрема й політичну. Та попри це в медіа й досі можна знайти приклади неналежно маркованої реклами або ж відверту джинсу. Ми переглянули стрічки новин черкаських медіа “Дзвін”, “Про все”, “Вичерпно”, “Прочерк”, “Zmi.ck.ua”, “Нова доба” і “18000” у березні 2025 року і подивилися, що та як рекламують регіональні ЗМІ.

Турбота від нардепки Олени Шуляк

Найбільше повідомлень з ознаками замовності в березні розміщували на сайті “Дзвін”. Зокрема, медіа опублікувало мінімум шість публікацій про голову партії “Слуга народу” Олену Шуляк. Нардепка, попри високий статус, жодного стосунку до Черкащини не має: народилася в Києві, обрана за списком партії. У публікаціях ішлося про те, як партія “Слуга народу” і особисто президент працюють над покращенням добробуту українців у різних сферах. 

публікації про Олену Шуляк в медіа

Частина березневих публікацій про Олену Шуляк. Скрини: сайт “Дзвін”

Наприклад, в одному з текстів Шуляк розповідає про вчасну виплату і підвищення пенсій, говорячи, що “це стало справжнім стрес-тестом для української влади, який вона склала на відмінно”. Ще дві публікації стосувалися програм “єОселя” та “єВідновлення”. Також у матеріалах політикиня розповідає про підтримку родин, які виховують дітей-сиріт, реформу старшої школи й інші державні програми. Усі ці публікації містять єдине посилання – на народну депутатку або ж політсилу, яку вона представляє. Ще одну публікацію про Олену і пенсії 4 березня опублікував сайт “Нова Доба”. Як і на “Дзвоні”, жодних приміток ця стаття не має.

Цікаво, що ідентичні матеріали про Шуляк у березні з’явились і в низці інших регіональних медіа. Наприклад, про індексацію пенсій на початку березня також писали сайти “Mukachevo.nеt”, “Глухів.City”, “Tіmes.Zt”, “На межі”, “Вікна” та інших ЗМІ з різних регіонів. Окрім ідентичного тексту, всі ці публікації мали ще дещо спільне – вони жодним чином не були промарковані.

Кейс МХП: маркування є, але не всюди

Одним з найактивніших рекламодавців у регіональних медіа продовжує залишатись аграрна компанія “МХП”. Зокрема, “Дзвін” розмістив три публікації про цю аграрну компанію. Жодна з них не мала маркування про те, що є рекламною. Одна з таких публікацій від 12 березня має назву “Бізнес МХП на Канівщині: підтримуємо Україну, працюємо для українців”. У ній топменеджери компанії підбивають підсумки 2024 року і будують плани на майбутнє. “Міркуючи про 2025 рік, директори в один голос кажуть, що попереду багато роботи. А отже, віримо, й досягнень, яких бажаємо компанії”, – резюмує автор публікації. Цю саму публікацію без маркування опублікувало і гіперлокальне медіа “Kanos”. Текст, включно з фотографіями, має ознаки замовності. Зокрема, згідно з методологією моніторингу джинси й неналежно маркованої реклами ІМІ, матеріал просуває конкретну торговельну марку, у ньому акцентується лише на позитивних сторонах, є зображення конкретної торговельної марки – “МХП”.

стаття про МХП на сайті “Kanos”

Стаття з ознаками замовності на сайті “Kanos”. Скриншот із сайту медіа

Також майже всі регіональні медіа розмістили в березні інтерв’ю з керівником центрального хабу “МХП” Олександром Воскобойником. Цікаво, що маркування цих інтерв’ю в окремих медіа теж були різними. Так, 27 березня “Дзвін” опублікував розмову в позитивному ключі без жодних позначок. В інтерв’ю Воскобойник розповідає про спортивні й соціальні ініціативи МХП, отримуючи від невідомого автора формальні компліментарні запитання. Не менш позитивні інтерв’ю з Воскобойником, проте з іншим акцентом розмістили 10 і 11 березня сайти “Прочерк”, “Вичерпно” та “Про все”. Два останні промаркували матеріал як рекламу, натомість “Прочерк” позначив заголовок матеріалу зірочкою, а внизу підписав як “Новини партнерів”. Ідентично “Прочерк” маркує й більшість інших матеріалів про “МХП” – наприклад про конкурс “Час діяти, Україно” або агрономку, яка працює в компанії.

публікація про МХП на сайті "Прочерк"

Стаття про агрономку “МХП”, яку “Прочерк” маркує зірочкою і позначкою “Новини компанії”. Фото: скриншот із сайту медіа

У вихідних даних “Прочерку” зазначено, що медіа не публікує джинси або немаркованої оплаченої реклами. “Усі рекламні матеріали, розміщені на сайті “Прочерк”, виділяються таким маркуванням: *Реклама, *Прес-реліз, *Новини партнерів, *Політика. Або в авторстві матеріалу може бути вказано, що *Матеріал підготовлено пресслужбою відомства / установи / компанії. Матеріали рекламно-інформаційного змісту, які мають суспільний інтерес і розміщені на безкоштовній основі, маркуються *Соціальна реклама”, – йдеться на сторінці сайту “Реклама на “Прочерку”. Варто зазначити, що подібне маркування, згідно із Законом України “Про рекламу”, вважається неналежним. 

З неналежним маркуванням опублікувала статтю про “МХП” 21 березня і “Нова Доба”. Ідеться про матеріал “Найважливіше зараз – стійкість країни, розвиток команди та турбота про людей”, – Сергій Міщенко, директор Старинської птахофабрики та Перемоги Нової”. Його видання промаркувало як “Партнерський матеріал”. У редакційній політиці медіа, опублікованій у лютому 2025 року, зазначено, що видання маркує всі рекламні матеріали, щоб читачі не плутали їх з редакційними. Проте спосіб такого маркування не уточнено.

Філантроп і меценат у черкаських медіа

Останніми місяцями в медіа активізувалися й підприємці з обласного центру, зокрема керівник групи компаній “Олімп-Гарант” Руслан Хомідов і власник компанії ТОВ “Рибтрейд” Руслан Мельник. Зауважимо, що всі тексти, розміщені про них у медіа в березні, були належно промарковані. Так, наприклад, у публікації на сайті “Zmi.ck.ua” від 7 березня йшлося про те, що Мельник, якого в статті називають меценатом, вітав зі святом жінок, чиї рідні воюють або ж загинули на фронті. “Руслан Мельник завітав у ветеранський простір “Ветеран ПРО” та привітав зі святом весни сім’ї тих, хто загинув на війні або ще продовжує захищати країну”, – йдеться в публікації. Як і вимагає закон, матеріал має позначку “Реклама”. Інша стаття про Мельника, від 17 березня, стосувалася вечора живої музики у ветеранському просторі, організатором якого був підприємець. Вона також була належно промаркована.

рекламна стаття про Руслана Мельника на сайті "Zmi.ck.ua"

Рекламна стаття про те, як Руслан Мельник вітав жінок зі “святом весни”. Скриншот: сайт “Zmi.ck.ua”

22 березня Zmi.ck.ua і “Вичерпно” розмістили рекламні матеріали про “Свято баскетболу”. В обох медіа матеріали належно промаркували. Статті згадували про підприємця Руслана Хомідова, який став спонсором заходу. “Діти – це наше майбутнє. І через спорт ми можемо їх поступово готувати до життя, допомагати формувати особистості, які здобуватимуть перемоги. У планах надалі підтримувати розвиток різних видів спорту – футболу, баскетболу, боксу. Я радий, що сьогодні вийшло дати дітям позитивні емоції”, – цитує Хомідова Zmi.ck.ua.

SEO-реклама в черкаських медіа

Водночас левова частина комерційних матеріалів у черкаських медіа є так званими SEO-статтями, текстами з відкритим гіперпосиланням на комерційний ресурс. Завдяки розміщенню таких текстів репутація рекламодавця в пошукових системах зростає.

Саме цей вид реклами має зазвичай найякісніше маркування в черкаських медіа. Наприклад, у статті “Дзвону” про медичний засіб є не лише позначка, що вона рекламна, а й необхідний дисклеймер, що “самолікування може бути шкідливим для здоров’я”. “Про все” публікував рекламу, як змінилася ціна на макбуки, “Прочерк” розповідав про кредитки в одному з банків і жіночу білизну, 18000 рекламував ювелірні вироби та вологий корм для кошенят. Попри різні тематики всі ці публікації об’єднує чітке маркування. 

Реклама за законом

Нагадаємо, відповідно до статті 9 Закону України “Про рекламу”, реклама має відокремлюватися від іншої інформації і позначатися з використанням слова “реклама”. Як наголошує Нацрада з питань телебачення та радіомовлення, часто вживані раніше позначення “Промо”, “Новини компаній”, “Партнерські матеріали” тепер не відповідають вимогам законодавства і більше не можуть використовуватися для поширення рекламної інформації. Закон також визначає, що мовою реклами в Україні може бути тільки державна. Реклама іншими мовами заборонена. Також законодавство окремо регулює правила рекламування частини товарів та послуг. Так, замовником реклами азартних ігор може бути лише той, у кого є ліцензія на діяльність у сфері організації і проведення азартних ігор. Без ліцензії будь-яке рекламування їхньої діяльності забороняється. Не менш ніж 15% площі усієї реклами азартних ігор, яка розміщується в текстовій формі, має займати таке попередження: “Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри”. Ліки можна рекламувати лише ті, які дозволені центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. Забороняється реклама рецептурних ліків, заборонених препаратів або тих, про які є відповідна інформація в Держреєстрі лікарських засобів. Як і в історії з казино, в рекламі також має бути дисклеймер, і не менш ніж 15% площі всієї рекламної інформації про лікарські засоби має займати текстове попередження: “Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я”.

Також в Україні діє заборона на рекламу тютюнових виробів. Причому вона стосується не лише цигарок, а й електронних сигарет і кальянів. У рекламі алкоголю не менш ніж 15% площі всієї реклами алкогольного напою також має займати текстове попередження: “Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я”.

Післямова

Зважаючи на зменшення донорської підтримки, а також регулярні розмови про вибори в інфопросторі, варто очікувати на збільшення кількості рекламних текстів у медіа. Водночас відтепер якісне маркування такого контенту не лише є свідченням добропорядності медіа, а й ознакою дотримання законодавства. Здебільшого черкаські медіа дотримуються Закону України “Про рекламу”, належно повідомляючи, що матеріал є рекламним. Наприклад, варто відзначити медіа “Про все”. У вересні 2024 року ми фіксували кілька матеріалів на сайті з ознаками замовності про холдинг “МХП”. Тоді як у березні 2025-го видання прозоро промаркувало всі матеріали про підприємство.

Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області

Liked the article?
Help us be even more cool!