ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

МЕТОДОЛОГІЯ МОНІТОРИНГУ ДЖИНСИ ТА НЕНАЛЕЖНОГО МАРКУВАННЯ В ОНЛАЙН-МЕДІА (ОНОВЛЕНА)

01.02.2019, 10:55

Ключові поняття

У процесі моніторингу ГО “Інститут Масової Інформації” виходить із принципу: “Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.” (ч. 1 ст. 9 ЗУ “Про рекламу”). 

Відповідно до ч. 3 ст. 9 того ж Закону: “Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес... читачів... щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

ІМІ відслідковує матеріали, які мають ознаки реклами, однак жодним чином не ідентифіковані, як реклама; а також матеріали, в яких привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, і при цьому позначені інакше, ніж з використанням слів "Реклама" чи "На правах реклами"

Джинса — це прихована реклама (замовний матеріал), яка може подаватись у вигляді журналістського матеріалу, що спрямований на поліпшення/погіршення або ж створення позитивного/негативного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, а також благодійних фондів та релігійних організацій, і не позначений як реклама жодним чином. 

Неналежно маркований матеріал - це реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу, і позначена без використання слів “Реклама” або “На правах реклами” безпосередньо на матеріалі або поруч з ними так, щоб споживач інформації міг безпосередньо побачити таку позначку без додаткового пошуку інформації (частина третя статті 9 Закону України “Про рекламу”. 

Ознаки джинси та неналежного маркування

Політична джинса — це немаркований матеріал, що має на меті привернути увагу або підтримувати інтерес до політика або політичної сили, в тому числі з метою спонукати голосувати або не голосувати за них на виборах. 

Ознаки політичної джинси:

  • Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру (але всі одної спрямованості). 
  • Один і той самий матеріал трапляється одночасно в кількох ЗМІ, причому в деяких він може перебувати під рубриками, які ідентифікують рекламу. 
  • Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні в суспільстві. 
  • Просування певної популярної в суспільстві ідеї певним політиком.
  • Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні).
  • Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією. 

 

Комерційна джинса — замовниками цього типу джинси є комерційні компанії, спрямована вона на просування певного товару, послуги чи самої фірми для збільшення доходів компанії. До цього типу джинси також можна віднести матеріали не якоїсь певної компанії, а групи компаній, які спрямовані на ухвалення або ж неухвалення певних державних рішень.

Ознаки комерційної джинси:

  • Матеріали спрямовані на просування певної торгової марки або товару чи послуги певної торгової марки.
  • У матеріалі безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта.
  • У матеріалах містяться елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта (номери телефонів, посилання на сайти).

Нетипові ознаки комерційної джинси (не завжди означають замовність матеріалу):

  • Матеріали просувають певні законопроекти, що необхідні виробникам певних товарів чи послуг, або ж нівелюють законопроекти, що їм зашкодять.
  • Матеріали пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг.
  • Матеріали спрямовані передусім на отримання коштів.
  • У матеріалі є зображення певної конкретної торговельної марки.

Іміджева джинса — матеріали, замовниками яких є благодійні фонди, релігійні структури та державні органи. Такі матеріали можуть не бути прямо пов’язані з політичною чи економічною вигодою, вони підтримують соціальний рейтинг і впізнаваність таких структур. У межах цього моніторингу іміджева джинса належить до політичної.

Вибірка і тривалість моніторингу

Моніторинг проводиться хвилями. Одна хвиля моніторингу триває протягом одного тижня і відбувається раз на квартал. Тиждень для моніторингу обирається експертною групою ІМІ.

Вибірка включає всі новинні матеріали, які вийшли у досліджуваному ЗМІ протягом хвилі моніторингу.  Експертами визначається кількість матеріалів з ознаками замовлення в числовому вигляді. Окремо визначаються замовники матеріалів, та аналізуються теми. 

Liked the article?
Help us be even more cool!