ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Боротьба з вітряками: як Telegram псує життя харківським медіа

Telegram продовжує займати величезну частку інформаційного простору України й не збирається зупинятися. Він виграє в оперативності поширення інформації, але точно не в її достовірності. За даними дослідження Медійної програми USAID в Україні, наразі в Україні застосунком користується 81% населення і 73% українців вважають його основним джерелом інформації.  Втім, за Telegram ніхто не відповідає, мережу неможливо контролювати, легко зберігати анонімність, і саме тому великі телеграм-канали набирають авдиторію семимильними кроками. Тож, як саме телеграм-канали псують життя медійникам, до чого тут Офіс президента і пожежі в Харківській області, розберемося нижче.

Telegram – російський продукт

Очевидний факт руйнівних наслідків використання Telegram у тому, що він від самого початку належить росіянам і Павлу Дурову. Номінально Павло поїхав з Росії багато років тому і живе в Дубаї, а фактично всю користувацьку підтримку застосунку все ще здійснюють волонтери-росіяни. І це накладає свій відбиток на користування ним. 
Для мешканців Харкова та області Telegram став ледь не єдиним джерелом сповіщень про загрози з неба, але дедалі частіше він лише шкодить. І для журналістів, що ним користуються, так само Telegram є джерелом шкоди. Відсутність наскрізного шифрування робить будь-які повідомлення незахищеними, а в еру швидкого обміну інформацією це відверто небезпечно. Журналісти ж також обмінюються своїми даними, інформацією, врешті-решт періодично спілкуються зі своїми героями саме через Telegram. І це становить величезну небезпеку для особистих даних журналістівлюдей, за якими росіяни буквально полюють

Крім того, часто Telegram використовують для комунікації зі зрадниками в Харкові, які передають дані для наведення ракет. Від цього фактора журналісти можуть себе убезпечити, лише використовуючи інші застосунки для обговорення важливих тем, де фігурують адреси, локації і плани переміщення журналістів, їхніх героїв і команд.

Офіс президента: своя влада, свої правила

Навесні 2022 року українські медійники й представники влади разом дійшли спільного рішення щодо рівних правил доступу до інформації і можливості висвітлення перебігу російсько-української війни. У документі були заявлені правила, які регулювали публікацію контенту під час воєнного стану: дозволяється оприлюднення зроблених фото та відео представниками ЗМІ та журналістами щодо подій на місці ведення бойових дій після завершення 12 годин для військових об’єктів, через три години – для цивільних об’єктів.

Але йшов час, змінились обставини, і ця заява стала забуватись. Не останню роль у цьому відіграв Telegram і представники Офісу президента.

Харків – місто, яке перебуває під постійними обстрілами з усіх видів озброєння. У місті від ударів страждають не лише цивільні люди, а й журналісти, які стають цілями в ліжках готелів
Так, 30 серпня, о 15:18, російські війська поцілили по житлових будинках у Харкові. Медійники майже відразу починають вирушати працювати на місцях влучань і фільмувати черговий акт тероризму росіян. За правилами публікувати наслідки влучань по цивільних об’єктах можна через три години очікування.

Наслідки влучання 30 серпня. Фото: Ігор Лептуга

Але керівник Офісу президента Андрій Єрмак опублікував відео на своєму телеграм-каналі вже о 16:09. З моменту вибуху минула менш ніж година, і це є порушенням правил, які були створені для убезпечення людей. На момент публікації на місці прильоту працювали медики, пожежники, військова прокуратура, волонтери й журналісти. Знаючи, як росіяни практикують тактику даблтапів, робити такі пости – наражати на небезпеку своїх же громадян.

Пост про удар по Харкову в телеграм-каналі Андрія Єрмака. Джерело: телеграм-канал Андрія Єрмака

Ідентична ситуація повторилася 24 вересня. Удари по Харкову пролунали о 15:25. Фотографії місця удару на каналі керівника ОП з’явились о 17:30, що також порушує правила публікації. Наразі немає публічних заяв із приводу подібних порушень, втім це не єдині правила, які порушували представники влади. Так, ОП використовував матеріали харківських медійників, затерши їхній логотип. Представники Офісу президента відреагували на заяви й прокоментували, що це помилка монтажерів і надалі вони так не робитимуть. 

Така необачність легітимізує діяльність анонімних телеграм-каналів, які однаково не сильно реагують на будь-які заклики бути розсудливішими, так і змушують журналістів реагувати на такі зміни швидше. В сукупності це може призвести лише до більшої кількості жертв не лише серед цивільного населення, медиків і рятувальників, а й серед наших колег. 

Анонімні телеграм-канали: ім’я їм – легіон

Майже всі медійники потерпають від анонімних телеграм-каналів, які нарощують підписників зі швидкістю світла. Основна причина криється в тому, що адміністратори каналів не фільтрують і не перевіряють інформації, тоді як журналісти втрачають час, працюючи з текстами, верифікацією і фактчекінгом. У Харкові найбільша заноза і найяскравіший приклад в усіх сенсах – "Труха". Цей канал ведуть люди, які не перебувають в Україні, а отже ніяк не відповідають за інформацію, яку видають у простір. Також за гроші в каналі можна опублікувати абсолютно будь-який контент, і за це нічого і нікому не буде.

Окремо, варто зазначити, що NGL з медіа ҐРУНТ провели розслідування, в якому дійшли п'яти висновків у питанні, що ж не так з цим каналом: 

  1. Анонімний канал "Труха" має величезний вплив на свою авдиторію, але не є відповідальним за інформацію, що поширює.
  2. Весь контент каналу є передруківками публікацій інших каналів, без зазначення авторства, часто це просто вигадки й фейки, куплені пости та замовні матеріали. 
  3. Замовити публікацію може будь-хто, перевірки інформації на достовірність у замовних публікаціях не існує.
  4. Заробляє канал утемну і не сплачує податків до бюджету України.
  5. За кілька тисяч доларів розмістити інформацію в каналі "Труха" можуть навіть росіяни.

Найбільша проблема анонімних телеграм-каналів у тому, що ім’я їм легіон: їх нескінченна кількість. І вона збільшується щодня. Топ-5 каналів у Харкові на наразі такий:

  • ХХ, 542 101 підписник;
  • Tlk News, 517 336 підписників;
  • "Харків 1654", 235 633 підписники;
  • "Харьков Life", 667 766 підписники;
  • "Труха Харьков", 495 167 підписників.

І це далеко не повний перелік каналів у харківському медіапросторі.

У каналу "Труха Харьков" майже пів мільйона підписників. Скриншот: телеграм-канал "Труха Харьков"

Шахрайство і Telegram

Зараз жертвою шахраїв може стати будь-хто, і журналісти не виняток. Тільки з редакції медіагрупи "Накипіло" повідомлення від друзів і знайомих із шахрайськими намірами отримували щонайменше чотири співробітники. Одна людина навіть втратила доступ до свого акаунту. "Детектор медіа" поговорив з медійниками, волонтерами й з’ясував, що велика кількість їх так чи інакше отримувала повідомлення від шахраїв. Серед них журналісти "Детектора медіа", також було зламано телеграм-акаунт виконавчого продюсера і ведучого Суспільного. Серед потерпілих також були волонтери й представники влади. 

Найпоширенішими схемами шахрайства є прохання про допомогу і фішинг. Наразі для українського медіапростору вони змішані, одне підмінює інше та має багато спільних ознак.

Фішинг і прохання допомогти одночасно. Скриншот: листування Романа Даніленкова, співзасновника "Накипіло"

"У моєї знайомої викрали обліковий запис у Telegram через "проголосуй за мою племінницю в конкурсі" та почали розсилати прохання скинути 20 тисяч на банківську картку. Я взявся допомогти їй. Зокрема, написав розлогого листа на e-mail техпідтримки, який було доволі складно знайти. Доступ до акаунту ми відновили годин за 12 після зламу. Пройшло два місяці, але на мій лист ніхто так і не відповів. Сидів шахрай, звісно ж, з російської IP-адреси", – каже журналіст медіагрупи "Накипіло" Віктор Пічугін.

Консультант Світового банку Михайло Кольцов каже, що шахраї також дуже швидко вчаться, використовують ШІ для генерування контенту. Він наголошує, що вони ніколи не пишуть більш ніж пару речень, оскільки інакше користувач може швидко зрозуміти, що спілкується із шахраєм. Також шахраї використовують різні стилі для різних типів листування: для робочих – один, а для особистих – уже інший. Цей механізм допомагає зловмисникам збільшити конверсію злочинів і оминути захисні механізми соціальних мереж. 

Зараз найактивніше для шахрайств використовують саме Telegram, бо він неконтрольований і його захисні механізми обійти набагато простіше. 

Кольцов розповідає, що в серпні помітив збіг піків проваджень у СБУ щодо підпалів і "напруження" банків, що було пов’язане із шахраями й тригеруванням захисних механізмів платіжних систем. І оскільки росіянам базово немає куди виводити гроші, то, найімовірніше, платежі використовуються, щоб оплачувати злочини всередині України. Радіо Свобода разом з розслідувачами "Схем" дослідило, як саме співробітники Федеральної служби безпеки Росії вербують українських підлітків для підпалу автівок українських військових. У межах розслідування журналістам вдалося навіть поспілкуватися з вербувальниками, використовуючи легенду.

Вдалося з’ясувати, що з травня 2024 року дедалі частіше в телеграм-каналах стали з’являтися повідомлення про роботу з "вільним графіком, щедрою оплатою і неповною зайнятістю", але ця робота охоплювала підпали автівок, територіальних центрів комплектування і обладнання Укрзалізниці. 

І за це все платили від $1000. 

Скриншот особистого листування головної редакторки "Накипіло" із шахраями. Джерело: Олена Лептуга, головна редакторка "Накипіло"

Telegram є джерелом різних загроз як для цивільних людей, так і для журналістів. І не помічати її – це ніби ігнорувати слона в кімнаті. Медійникам варто особливо приділяти увагу медіаграмотності серед своїх читачів і не забувати про колег. Можливо, з часом станеться так, як і з вконтакті: одного дня він просто перестане існувати в наших мобільних магазинах. Утім, наразі про це не йдеться. З цієї причини ми маємо бути обережнішими й виваженішими в наших діях.

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області

Liked the article?
Help us be even more cool!