ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Соціологи розповіли, як журналістам виявити фейкове соцдослідження

16.10.2020, 10:00
Фото – ivermen.com
Фото – ivermen.com

Для того щоб відрізнити справжні соціологічні дослідження від фейкових, журналістам слід звернути увагу на тривалість діяльності дослідницьких центрів, реєстрацію в національних і міжнародних асоціаціях, а також зазначення в дослідженні інформації про вибірку респондентів і похибку.

Про це розповів заступник директора Інституту соціології НАН України Євген Головаха на пресконференції 15 жовтня за участю провідних українських соціологів та упорядників “Бази псевдосоціологів” від Texty.org.ua, повідомляє Укрінформ.

“Журналіст має з'ясувати кілька речей. Важливо – це термін перебування соціологічної групи на ринку. Далі – наявність реєстрації при міжнародних чи при національних асоціаціях, маркетингових і соціологічних, і це вже показник реального професійного статусу”, – зазначив Головаха.

Також до важливих критеріїв, за його словами, належить наявність в описі дослідження інформації про вибірку та похибку, бо якщо її немає, то “відразу можна сказати, що це фейкове дослідження”.

“Причому, коли пишуть про помилку (похибку. – Ред.), відразу бачу, це професійна людина чи ні. Можна про цю помилку по-різному написати. Наприклад, “помилка 3%” – і все, мені відразу зрозуміло, що це несерйозна організація, тому що немає помилки в 3%”, – уточнив експерт.

Водночас він радить звертатися по допомогу в з'ясуванні цих деталей до фахових структур на зразок Соціологічної асоціації України, до комісії з питань професійної етики або ж до провідних експертів у галузі.

“Ми не шкодуємо свого часу для того, щоб пояснити, кому можна довіряти, а кому ні. Але це потрібно, бо саме журналісти відповідальні за поширення фейкової інформації. Жодні соціологічні центри не зможуть нічого зробити, якщо їм не прийдуть на допомогу різні журналістські спільноти”, – наголосив він.

Як повідомляв ІМІ, у січні 2019 року Соціологічна асоціація України звернулася до ЗМІ із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень і перевіряти компетентність джерела інформації.

Liked the article?
Help us be even more cool!