ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Соціологи закликають ЗМІ перевіряти джерела інформації при оприлюдненні даних досліджень

29.01.2019, 15:57
Фото - beztabu.net

Соціологічна асоціація України звертається до ЗМІ із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень і перевіряти компетентність джерела інформації. Про це йдеться у зверненні Соціологічної асоціації України, оприлюдненої на її сайті.

Занепокоєння професійного товариства соціологів викликає те, що з наближенням виборів у ЗМІ та Інтернеті “з'являється все більше фейкових і непрофесійних соціологічних даних”.

"ЗМІ публікує ці дані з посиланням на невідомі або маловідомі центри без обов'язкової методологічної інформації для оцінки якості даних. Іноді серйозні видання та провідні телевізійні канали публікують дані опитування 20 тисяч респондентів, проведених за 1 день центрами, які не описують спосіб відбору респондентів та метод збору даних", - йдеться у зверненні.

За інформацією асоціації, маловідомі або зовсім не відомі організації проводять прес-конференції, на яких презентують результати псевдоопитувань. "Часто такі центри та організації не мають свого сайту, а якщо мають, то на сайті не міститься інформація про попередні дослідження, керівника, персонал та контакти. Все це призводить до інфляції цінності професійної соціологічної інформації і не дає можливості суспільству відокремити реальні виміри громадської думки від їхньої імітації", - йдеться у зверненні.

Одночасно, зазначає асоціація, політики, політконсультанти і деякі журналісти при публікації рейтингів або в обговоренні перебігу виборчої кампанії “звинувачують провідні професійні соціологічні центри в продажності у всіх тих випадках, коли вважають, що ці рейтинги невигідні їхній політичній силі”. Такі нечесні методи політичної боротьби, зауважують соціологи, остаточно заплутують виборця і підривають довіру до соціології як науки.

Крім того, асоціація звертає увагу на те, що соціологічні центри, які є членами українських професійних спільнот (Соціологічна асоціація України, Українська асоціація маркетингу) і міжнародних організацій (наприклад, ESOMAR - Європейська асоціація дослідників громадської думки і маркетингу), діють у рамках правил, “які не дають можливості маніпулювати результатами опитування”.

При цьому асоціація зазначає, що професійні спільноти мають розроблені механізми впливу на своїх членів (в тому числі і економічні); відхилення від норм проведення соціологічних досліджень вкрай малоймовірно, тому що контролюється спільнотою і загрожує подальшому існуванню такого центру.

Автори звернення зауважують, що “деструктивна діяльність псевдосоціологічних центрів та організацій іншого профілю, які використовують псевдорезультати соціологічних опитувань”, має негативний вплив на розвиток суспільно-політичної ситуації в Україні.

“Ми звертаємося до ЗМІ та інформаційних агентств із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень (хто опитував, коли, скільки опитали, метод опитування, яку сукупність репрезентують опитані, рівень співпраці потенційних респондентів або інформація про рівень відмов, похибка і точні формулювання запитань) і перевіряти компетентність джерела інформації”, - йдеться у зверненні.

Асоціація зауважує, що перевірка професійності компанії, що представила дані опитування, – “це завдання видання чи інформаційного транслятора, а не глядача чи читача”.

“Якщо компанія, яка представила дані соціологічного опитування, не є членом професійних співтовариств, не має соціологів у штаті, не публікує на своєму сайті докладну інформацію про методологію проведення опитування, не має досвіду проведення соціологічних досліджень, не готова надати додаткову інформацію про проведене дослідження, то це породжує сумніви в якості та надійності даних”, - йдеться у зверненні.

Соціологічна асоціація України зазначає, що готова надати консультативні послуги тим ЗМІ та інформаційним агентствам, “які мають сумніви в представлених для публікації даних соціологічних досліджень”.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!