ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

МедіаЧек: Dev.ua та AIN.ua неналежно промаркували рекламний матеріал

13.05.2024, 10:12

Громадські організації "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" пропонують механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугує для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ.

У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики та Незалежну медійну раду. Короткі запитання до ініціативи та реакції на висновки можна надіслати за адресою [email protected].

Висновок №195 щодо матеріалу інтернет-видання "Dev.ua" та онлайн-журналу "AIN.ua" під назвою "EPAM Master’s Program запрошує на навчання і пропонує спеціальний грант"

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

1. 10 серпня 2023 року до Ініціативи "МедіаЧек" надійшла скарга на вказаний матеріал, у якій стверджується про:

  • порушення у матеріалі Dev.ua п.п. 7 і 10 Кодексу етики українського журналіста, ч.ч. 1, 3 і 5 ст. 9, ст. 13-1 Закону України "Про рекламу" та розділу "Рекламні можливості" сайту dev.ua;
  • порушення у матеріалі AIN.ua п.п. 7 і 10 Кодексу етики українського журналіста, ч.ч. 1, 3 і 5 ст. 9, ст. 13-1 Закону України "Про рекламу" та пп. 3.3.5 Угоди користувача сайту AIN.ua. 

2. Оскаржений матеріал розміщено одночасно на двох сайтах:

2.1. Статтю "EPAM Master's Program запрошує на навчання і пропонує спеціальний грант" на вебсайті Dev.ua було розміщено 10 серпня 2023 р. в рубриці "Промо" без зазначення автора.

2.2. Статтю "EPAM Master’s Program запрошує на навчання і пропонує спеціальний грант" на вебсайті AIN.ua було розміщено також 10 серпня 2023 р. у рубриці "Новини компаній" з маленькою позначкою "PR" біля дати публікації. Автора не вказано. 

3. Матеріал ідентичний на цих двох сайтах і присвячений старту навчальних програм EPAM у вересні. На обох медіа матеріал закінчується гіперпосиланням на EPAM School of Digital Engineering, де можна зареєструватися на один з напрямів, а в середині тексту гіперпосилання на чотири напрями навчання: Solution Architecture; Systems Engineering (Cloud & DevOps); Data Engineering (Big Data); Delivery Management

4. Редакції не прокоментували доводи скарги за зверненням Ініціативи.

ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавство, які регулюють цю сферу суспільних відносин

1. Кодекс етики українського журналіста (в ред. 2013 р.):

  • "Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією" (п. 7);
  • "Точки зору опонентів, у тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів" (п. 10).

2. Розділ "Рекламні можливості" з вебсайту Dev.ua

"Промо-матеріал, який ви хочете розмістити у нас в медіа, повинен відповідати Закону про рекламу".

3. Угода користувача з вебсайту AIN.ua

"3. Правила коментування та написання відгуків

3,3. На сайті заборонено... 

3.3.5. Розміщення несанкціонованої реклами, комерційних повідомлень або оголошень...

4. Закон України "Про рекламу" (в ред. 2003 р. станом на 16.07.23, № 270/96-ВР) – розглядається редакція Закону, яка діяла станом на момент виходу матеріалу:

Стаття 1:

  • "прихована реклама – інформація про особу чи товар у програмі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, публікацій;
  • реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару".

Стаття 9:

"1. Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.

[…]

3. Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

[…]

5. Прихована реклама забороняється".

"Стаття 13-1. Реклама у медіа

1. Розповсюдження у медіа на території України реклами, що не відповідає вимогам цього Закону, забороняється".

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

1. Зважаючи на ідентичність текстів на обох сайтах, Ініціатива "МедіаЧек" розглядає їх як один матеріал, опублікований різними медіа. 

2. Рекламний характер матеріалу. Внизу сторінки сайту AIN.ua зазначено: "Матеріали з позначками "Новини компаній", "Анонси", "Акції", "Блоги" та PR публікуються на правах реклами". На цьому сайті розглядуваний матеріал опубліковано в рубриці "Новини компаній". Поряд із зазначенням рубрики вказано дату публікації, а ще лівіше – невелика позначка "PR". 

На сайті Dev.ua матеріал вийшов під рубрикою "Промо", яка є гіперпосиланням, що веде на сторінку того ж сайту, де, зокрема, йдеться про нативну рекламу.

З огляду на це для Ініціативи є очевидним рекламний характер оскарженого матеріалу.

3. Дотримання Кодексу етики в частині маркування реклами. Ініціатива "МедіаЧек" вважає, що обидва медіа порушили п. 7 Кодексу етики українського журналіста, оскільки "відповідна рубрикація" в цій нормі позначає рубрику зі словом "реклама". Читач не має шукати по сайту розшифрування назв рубрик, під якими ховається рекламний матеріал.

4. Рекламне законодавство. В обох медіа матеріал не має чіткого маркування, яке вимагалося профільним законом у редакції, чинній на момент публікації. Отже, вбачається порушення ч.ч. 1 і 3 ст. 9 Закону "Про рекламу". 

Щодо стверджуваної в скарзі належності статті до прихованої реклами, то МедіаЧек радше зарахує її до неналежно маркованих матеріалів, оскільки маркування на обох сайтах дозволяє здогадатися про належність цього матеріалу до реклами. 

Частина 1 статті 13-1 того ж Закону не має самостійного значення, оскільки опис конкретного порушення в інших нормах Закону вже є забороною на розповсюдження такого контенту (див. абзац 3 п. 5 розд. ІІІ Висн. № 191). 

5. Щодо стверджуваних порушень локальних редакційних правил

5.1. У скарзі заявлено, що матеріал порушує розділ "Рекламні можливості" вебсайту Dev.ua, де зазначено: "Промо-матеріал, який ви хочете розмістити у нас в медіа, повинен відповідати Закону про рекламу". Проте Ініціатива розглядає вказану норму як вимогу до тексту (змісту) матеріалу, а не до його оформлення. Ця вимога звернена до рекламодавця, тоді як оформлення, зокрема маркування матеріалів, залежить від редакції. З огляду на це ми не вбачаємо порушення цієї вимоги.

5.2. Також у скарзі стверджується про порушення пп. 3.3.5 Угоди користувача вебсайту AIN.ua. Оскільки п. 3 Угоди стосується правил коментування та написання відгуків, тобто контенту, створеного користувачами сайту, МедіаЧек не вважає вказану норму застосовною до рекламних матеріалів, тож, відповідно, не вважає підпункт порушеним. 

6. Щодо п. 10 Кодексу етики. В скарзі заявлено про порушення цього пункту Кодексу етики в контексті незбалансованості. Однак ця норма, як випливає з її формулювання, стосується подання точок зору опонентів, об’єктів критики тощо. Переважно це стосується матеріалів, присвячених певному конфлікту чи темам, які викликають суперечливі оцінки. Розглядуваний матеріал до таких не належить, не містить критики й не висвітлює конфлікту, тому МедіаЧек не вбачає в ньому порушення згаданої норми Кодексу етики. 

Ініціатива "МедіаЧек" вважає, що редакції інтернет-видання "Dev.ua" та онлайн-журналу "AIN.ua" у матеріалі під назвою "EPAM Master’s Program запрошує на навчання і пропонує спеціальний грант" порушили п. 7 Кодексу етики українського журналіста та ч.ч. 1 і 3 ст. 9 Закону України "Про рекламу".

Копія цього висновку надсилається до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. 

6 травня 2024 р. 

Liked the article?
Help us be even more cool!