Алгоритми YouTube просувають конспірологію та пропаганду – дослідження
Платформа YouTube через систему рекомендації просуває загрозливий і небезпечний як для окремого глядача, так і для української національної безпеки контент.
Такими є результати дослідження Texty.org.ua “Спіраль залежності”, повідомило медіа ІМІ.
Участь у дослідженні взяли 205 користувачів. Вони встановили розроблений редакцією застосунок на браузер для відстеження всіх рекомендацій YouTube. Цей застосунок фіксував дані про переглянутий користувачами відеоконтент протягом червня-серпня 2023 року і рекомендації, які надавала платформа на основі цих переглядів.
Основні знахідки дослідження:
1. YouTube чутливий до питання мови, якою людина дивиться контент
Від того, якій мові – українській чи російській – користувач віддає перевагу, безпосередньо залежить мова відео зі списку рекомендацій.
“Залежність майже прямолінійна. Чим більше переглядів російською, тим більше російськомовних рекомендацій. І навпаки”, – зазначають Texty.
2. Можна “хакнути” категоризацію відео на YouTube
Наприклад, відео з російським пропагандистом Яковом Кедмі було промарковане як “Кіно та анімація”, а конспірологічні теорії іноді отримують позначку “Наука та технології”.
Це означає, зазначає медіа, що є ймовірність того, що ці пропагандистські та конспірологічні відео випливуть у рекомендаціях людини, яка любить дивитися матеріали про кіно чи науку.
3. YouTube просуває заборонених персон та організації, проти інформаційного впливу яких він бореться
Наприклад, топпропагандиста Володимира Соловйова заблоковано на YouTube. Водночас він залишається присутнім у вигляді відеонарізок або в матеріалах, де прямо не вказано, що тут є заборонений ведучий.
Ще один приклад – у серпні 2023 року YouTube видалив два канали проросійського псевдоексперта зі США Скотта Ріттера, але після цього алгоритм однаково продовжив рекомендувати його інтерв’ю.
“Більше того: деякі YouTube-канали взагалі існують лише задля просування думок та твердження Ріттера, і вони досі не заблоковані на платформі”, – зазначають дослідники.
4. Історія переглядів впливає на систему рекомендацій
Навіть якщо людина дивиться нове відео, YouTube продовжує активно просувати контент із каналів, які користувач переглядав раніше. “Це свідчить про те, що платформі зручніше проштовхувати “перевірені рекомендації”, які створюють ефект бульбашки або циклічності”, – зазначає медіа.
5. Рекомендації – не лише особистий вибір.
Алгоритм надання рекомендацій фокусується не лише на користувачеві, а й на людях зі схожими інтересами. “Якщо користувач переглядає проросійський контент, YouTube у системі рекомендацій також орієнтуватиметься на вподобання людей, які споживають аналогічний контент, і рекомендуватиме йому переглянуті ними відео”, – зазначають “Тексти”.
Help us be even more cool!