ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

20 лютого ІМІ відзначає 25 років із дня офіційної реєстрації

19.02.2021, 14:00

20 лютого Інститут масової інформації відзначає своє 25-річчя. 20 лютого 1996 року ІМІ отримав офіційну реєстрацію як громадська організація. 

ІМІ засновано в жовтні 1995 року групою українських та іноземних журналістів на чолі з Аллою Лазаревою, яка стала першою виконавчою директоркою організації. 

У різні роки ІМІ очолювали також Сергій Таран, Вікторія Сюмар, із серпня 2013 року виконавчою директоркою є Оксана Романюк.

Місія ІМІ – сприяти розвитку суспільно відповідальної журналістики та підвищенню медіаграмотності населення заради успішного сталого розвитку України на засадах європейських цінностей.

IMI працює над підготуванням аналітики у сфері свободи слова, професійних та етичних стандартів журналістики, організовує кампанії, розробляє зміни до законодавства України й веде діяльність у сфері медіаграмотності та захисту прав журналістів. Має мережу представників у 20 регіонах України.

Зокрема, у 2020 році загальна аудиторія досліджень IMI становила понад 5 млн осіб.

ІМІ підготував Білий список якісних українських онлайн-медіа, до якого ввійшло дев'ять загальнонаціональних онлайн-медіа України: "Дзеркало тижня", "Українська правда", "Український тиждень", "Ліга", сайт Суспільного мовлення, "Букви", "Цензор", Громадське та Укрінформ. 

Згідно з результатами анонімного опитування головних редакторів провідних українських онлайн-медіа, 40% постійно використовують моніторинги IMI для спілкування з рекламодавцями, 40% використовують їх час від часу (залежно від їхньої позиції в рейтингу), і 20% зазначили, що їхні рекламодавці не звертають на це уваги.

Дослідження джинси в 19 топових онлайн-медіа протягом року засвідчило, що основним замовником політичної джинси була політсила ОПЗЖ. Левова частка цих матеріалів розміщувалася на сайтах 112.ua та NewsOne. 

ІМІ систематично моніторить прозорість українських онлайн-медіа і консультує їх з приводу покращення підзвітності перед суспільством. За даними ІМІ, прозорість онлайнів зросла у 2020 році на 12% порівняно з 2019-м. Станом на серпень 2020 року 40% загальноукраїнських онлайн-медіа продемонстрували прозорість своїх даних.

229 порушень свободи слова зафіксовано ІМІ у 2020 році. Найпоширенішим порушенням стала фізична агресія, на яку припало 74% всіх порушень свободи слова в Україні. 62 порушення свободи слова 2020 року були пов’язані з карантином, запровадженим через пандемію коронавірусу. Це майже третина (27%) загальної кількості порушень свободи слова в Україні. Дані IMI щодо моніторингу свободи вираження поглядів використовувались як національними державними органами (Національна поліція, омбудсмен, Генеральна прокуратура), так і міжнародними організаціями (ООН, "Репортери без кордонів", ОБСЄ, "Артикль 19", ЄС та ін.) для підготування заяв та іншої діяльності. 

342 юридичні консультації журналістам та ЗМІ надано через гарячу лінію ІМІ. Кількість юрконсультацій ІМІ, у порівнянні з 2019 роком, зросла на 40%

Представники ІМІ в регіонах України провели понад 20 зустрічей з місцевою поліцією і домоглися повторного перегляду щонайменше 10 справ, пов'язаних з нападами на журналістів. Регіональні представники ІМІ передали до уваги обласних відділень Нацполіції понад 50 випадків порушень, пов'язаних зі свободою слова і тиском на журналістів

Експерти ІМІ також встановили ключові тренди й наративи дезінформації, до яких увійшли:

  • звинувачення України в порушенні Мінських домовленостей (30,4%);
  • маніпуляції з покладанням провини на Україну через проблеми в Криму (20,6%);
  • антизахідні наративи, "втручання України в ситуацію в Білорусі" (13%).

ІМІ проводить систематичні дослідження медіа в Східних і Південних регіонах України, зокрема дослідження медіа окупованих територій. Понад 30% матеріалів про Україну в медіа окупованих територій Донбасу містять фейки й маніпуляції. Що стосується Криму, протягом останніх двох років кількість новин про Україну в найпопулярніших кримських медіа скоротилася втричі (зі 155 новин станом на квітень 2019 року до всього 57 в жовтні 2020-го).

На сайті про безпеку журналістів Jmama вийшов 51 матеріал, серед них тести й рекомендації, які були підготовлені з допомогою провідних експертів із безпеки та юристів. Також у 2020 році медіаекспертка, тренерка з безпеки ІМІ Ірина Земляна підготувала електронний посібник "Робота під PRESSом. Посібник для безпечної повсякденної роботи медійників".

Механізм подання скарг на журналістські матеріали "МедіаЧек", запроваджений за підтримки IMI та "Детектора медіа", отримав 103 звернення від громадян у 2020 році. Експерти та юристи підготували 54 висновки за результатами звернень. 

У 2020 році ІМІ в партнерстві з "Детектором медіа", НАМ, Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, Донецьким інститутом інформації та Media Development Foundation запустив сайт для журналістів "Антиковід. Гід для медійників". На сайті зібрано 74 актуальних матеріали, зокрема з рекомендаціями щодо висвітлення інформації про коронавірус, правові поради стосовно роботи журналістів, наприклад під час надзвичайного стану, та поради з безпеки й захисту медійників під час пандемії. Аудиторія сайту становить понад 70 тис. осіб. 

Загалом протягом 2020 року ІМІ провів понад 10 тренінгів і навчальних заходів, у яких узяло участь 756 журналістів, експертів та посадовців.

Більше інформації про діяльність ІМІ у 2020 році можна почитати в нашому річному звіті

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!