Українські журналісти в період ослаблення карантину: аналітичний звіт за результатами опитування
Дослідження стосується роботи та життя журналістів у період ослаблення карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу (штам COVID-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.
Мета – глибше зрозуміти всі нюанси й реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.
Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 13 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин.
Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).
Вхідні дані: протягом шести днів травня (15–21) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах, а також опитування популяризувалося зі сторінки ІМІ у Facebook. Крім того, залучено місцевих журналістів із 20 областей України.
- Загальні відомості
Участь в опитуванні взяло 175 респондентів.
З них 70% жінок та 30% чоловіків. 75% – журналісти з усіх регіонів України, 25% – журналісти з міста Києва.
Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ.
Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти
№ | Тип ЗМІ | % журналістів, що для них працюють |
1 | Онлайн | 54% |
2 | ТБ | 21% |
3 | Друковані видання | 17% |
4 | Радіо | 6% |
5 | Інші види медіа | 2% |
Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (33%). 22% опитаних – редактори/-ки. На керівників/-ць редакцій припадає 19%, 9% на фрілансерів/-ок та 7% на кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки, фотографи/-ні та ведучі становлять по 2%. Інші види діяльності становлять 4% загальної кількості опитуваних.
47% опитаних журналістів вказали, що їхні редакції продовжують працювати віддалено, а 25% доводиться виїжджати на журналістські завдання. Водночас 11% редакцій, де працюють опитані медійники, не переходили на віддалену роботу, а 6% зробили це лише частково.
- Робота журналістів під час жорсткого карантину
50% опитаних журналістів зазначили, що редакції не забезпечували їх засобами захисту від коронавірусу, 39% сказали, що їхні редакції їх повністю забезпечують засобами захисту, і 3% отримали часткове забезпечення. 8% опитаних медійників зазначили, що не потребують засобів захисту від коронавірусу.
У період карантину в Україні 29% опитаних журналістів доводилося працювати в місцях, де були інфіковані чи ймовірно інфіковані CОVID-19 люди (лікарні, місця спалаху коронавірусу тощо). З тих, хто змушений був працювати в таких умовах, більша половина (59%) не отримали від своїх редакцій жодних засобів захисту.
2% респондентів зазначили, що в їхніх редакціях були інфіковані коронавірусом. Цікаво, що одна з таких реакцій не переходила на дистанційну роботу і продовжила працювати у звичному режимі.
58% опитаних журналістів зазначили, що роботодавець не надав необхідної техніки для роботи, ще 6% журналістам – не всю техніку, що була потрібна для роботи.
Опитування показало, що основні наслідки карантину для медійників – це проблеми із заробітною платою у вигляді затримувань та скорочень (26%), а також зростання уваги читачів до їхніх матеріалів (24%). Ще 9% опитаних медійників змушені були піти у відпустки за власний кошт.
Наслідки карантину, які відчули журналісти
№ | Наслідки | % журналістів |
1 | Збільшення уваги до матеріалів | 24% |
2 | Зменшення заробітної плати | 16% |
3 | Відсутність замовлень | 11% |
4 | Затримування заробітної плати | 10% |
5 | Відмова клієнтів від попередніх замовлень | 9% |
6 | Відпустка за власний кошт | 9% |
7 | Очікую скорочення замовлень, зарплатні найближчими місяцями | 6% |
8 | Збільшення замовлень | 3% |
9 | Відпустка за кошт роботодавця | 2% |
10 | Закриття медіа | 1% |
11 | Збільшення обсягів роботи | 1% |
12 | Зменшення уваги читачів до матеріалів | 1% |
13 | Інше | 2% |
14 | Не відчули жодних наслідків | 5% |
Інші дані
Топ-3 нових навичок та практик, які опитані продовжать застосовувати після карантину:
- Дистанційне спілкування зі спікерами та колегами, що охоплює коментарі, конференції, наради у відеоформаті.
- Миття рук та дезінфекція.
- Соціальна дистанція.
Серед інших навичок, що згадували медійники, – чітке та детальне планування в роботі, електронні документи та хворіти вдома.
Також 20% опитаних зазначають, що не отримали жодних нових змін, навичок чи практик.
Опитані медійники найбільше потребуть від профільних ГО фінансової підтримки, різноманітних тренінгів і навчань, юридичних та професійних консультацій, психологічної підтримки, а також засобів захисту від коронавірусу. Згадувалися і потреба в тестуванні медійників на коронавірус та страхування.
Особливо приємно було читати подяки для ІМІ про оперативні матеріали щодо медійників і карантину та іншу роботу.
Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.
Help us be even more cool!