ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Українські журналісти в період ослаблення карантину: аналітичний звіт за результатами опитування

28.05.2020, 15:37
www.studyfinds.org
www.studyfinds.org

Дослідження стосується роботи та життя журналістів у період ослаблення карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу (штам COVID-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.

Метаглибше зрозуміти всі нюанси й реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.

Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 13 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин. 

Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).  

Вхідні дані: протягом шести днів травня (15–21) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах, а також опитування популяризувалося зі сторінки ІМІ у Facebook. Крім того, залучено місцевих журналістів із 20 областей України. 

  • Загальні відомості

Участь в опитуванні взяло 175 респондентів. 

З них 70% жінок та 30% чоловіків. 75% – журналісти з усіх регіонів України, 25% – журналісти з міста Києва. 

Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ. 

Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти

Тип ЗМІ

% журналістів, що для них працюють

1

Онлайн

54%

2

ТБ

21%

3

Друковані видання

17%

4

Радіо

6%

5

Інші види медіа

2%

Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (33%). 22% опитаних – редактори/-ки. На керівників/-ць редакцій припадає 19%, 9% на фрілансерів/-ок та 7% на кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки,  фотографи/-ні та ведучі становлять по 2%. Інші види діяльності становлять 4% загальної кількості опитуваних.

47% опитаних журналістів вказали, що їхні редакції продовжують працювати віддалено, а 25% доводиться виїжджати на журналістські завдання. Водночас 11% редакцій, де працюють опитані медійники, не переходили на віддалену роботу, а 6% зробили це лише частково. 

  1. Робота журналістів під час жорсткого карантину

50% опитаних журналістів зазначили, що редакції не забезпечували їх засобами захисту від коронавірусу, 39% сказали, що їхні редакції їх повністю забезпечують засобами захисту, і 3% отримали часткове забезпечення. 8% опитаних медійників зазначили, що не потребують засобів захисту від коронавірусу.

У період карантину в Україні  29% опитаних журналістів доводилося працювати в місцях, де були інфіковані чи ймовірно інфіковані CОVID-19 люди (лікарні, місця спалаху коронавірусу тощо). З тих, хто змушений був працювати в таких умовах, більша половина (59%) не отримали від своїх редакцій жодних засобів захисту.

2% респондентів зазначили, що в їхніх редакціях були інфіковані коронавірусом. Цікаво, що одна з таких реакцій не переходила на дистанційну роботу і продовжила працювати у звичному режимі. 

58% опитаних журналістів зазначили, що роботодавець не надав необхідної техніки для роботи, ще 6% журналістам – не всю техніку, що була потрібна для роботи.                                            

Опитування показало, що основні наслідки карантину для медійників – це проблеми із заробітною платою у вигляді затримувань та скорочень (26%), а також зростання уваги читачів до їхніх матеріалів (24%). Ще 9% опитаних медійників змушені були піти у відпустки за власний кошт.

Наслідки карантину, які відчули журналісти

Наслідки

% журналістів

1

Збільшення уваги до матеріалів

24%

2

Зменшення заробітної плати

16%

3

Відсутність замовлень

11%

4

Затримування заробітної плати

10%

5

Відмова клієнтів від попередніх замовлень

9%

6

Відпустка за власний кошт

9%

7

Очікую скорочення замовлень, зарплатні найближчими місяцями

6%

8

Збільшення замовлень

3%

9

Відпустка за кошт роботодавця

2%

10

Закриття медіа

1%

11

Збільшення обсягів роботи

1%

12

Зменшення уваги читачів до матеріалів

1%

13

Інше

2%

14

Не відчули жодних наслідків

5%

Інші дані

Топ-3 нових навичок та практик, які опитані продовжать застосовувати після карантину:

  1. Дистанційне спілкування зі спікерами та колегами, що охоплює коментарі, конференції, наради у відеоформаті. 
  2. Миття рук та дезінфекція.
  3. Соціальна дистанція.

Серед інших навичок, що згадували медійники, – чітке та детальне планування в роботі, електронні документи та хворіти вдома.

Також 20% опитаних зазначають, що не отримали жодних нових змін, навичок чи практик.

Опитані медійники найбільше потребуть від профільних ГО фінансової підтримки, різноманітних тренінгів і навчань, юридичних та професійних консультацій, психологічної підтримки, а також засобів захисту від коронавірусу. Згадувалися і потреба в тестуванні медійників на коронавірус та страхування.

Особливо приємно було читати подяки для ІМІ про оперативні матеріали щодо медійників і карантину та іншу роботу.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!