Дослідження стосується роботи та життя журналістів у період ослаблення карантину, пов’язаного з пандемією коронавірусу (штам COVID-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.
Мета – глибше зрозуміти всі нюанси й реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.
Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 13 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин.
Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).
Вхідні дані: протягом шести днів травня (15–21) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах, а також опитування популяризувалося зі сторінки ІМІ у Facebook. Крім того, залучено місцевих журналістів із 20 областей України.
- Загальні відомості
Участь в опитуванні взяло 175 респондентів.
З них 70% жінок та 30% чоловіків. 75% – журналісти з усіх регіонів України, 25% – журналісти з міста Києва.
Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ.
Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти
|
№ |
Тип ЗМІ |
% журналістів, що для них працюють |
|
1 |
Онлайн |
54% |
|
2 |
ТБ |
21% |
|
3 |
Друковані видання |
17% |
|
4 |
Радіо |
6% |
|
5 |
Інші види медіа |
2% |
Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (33%). 22% опитаних – редактори/-ки. На керівників/-ць редакцій припадає 19%, 9% на фрілансерів/-ок та 7% на кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки, фотографи/-ні та ведучі становлять по 2%. Інші види діяльності становлять 4% загальної кількості опитуваних.
47% опитаних журналістів вказали, що їхні редакції продовжують працювати віддалено, а 25% доводиться виїжджати на журналістські завдання. Водночас 11% редакцій, де працюють опитані медійники, не переходили на віддалену роботу, а 6% зробили це лише частково.
- Робота журналістів під час жорсткого карантину
50% опитаних журналістів зазначили, що редакції не забезпечували їх засобами захисту від коронавірусу, 39% сказали, що їхні редакції їх повністю забезпечують засобами захисту, і 3% отримали часткове забезпечення. 8% опитаних медійників зазначили, що не потребують засобів захисту від коронавірусу.
У період карантину в Україні 29% опитаних журналістів доводилося працювати в місцях, де були інфіковані чи ймовірно інфіковані CОVID-19 люди (лікарні, місця спалаху коронавірусу тощо). З тих, хто змушений був працювати в таких умовах, більша половина (59%) не отримали від своїх редакцій жодних засобів захисту.
2% респондентів зазначили, що в їхніх редакціях були інфіковані коронавірусом. Цікаво, що одна з таких реакцій не переходила на дистанційну роботу і продовжила працювати у звичному режимі.
58% опитаних журналістів зазначили, що роботодавець не надав необхідної техніки для роботи, ще 6% журналістам – не всю техніку, що була потрібна для роботи.
Опитування показало, що основні наслідки карантину для медійників – це проблеми із заробітною платою у вигляді затримувань та скорочень (26%), а також зростання уваги читачів до їхніх матеріалів (24%). Ще 9% опитаних медійників змушені були піти у відпустки за власний кошт.
Наслідки карантину, які відчули журналісти
|
№ |
Наслідки |
% журналістів |
|
1 |
Збільшення уваги до матеріалів |
24% |
|
2 |
Зменшення заробітної плати |
16% |
|
3 |
Відсутність замовлень |
11% |
|
4 |
Затримування заробітної плати |
10% |
|
5 |
Відмова клієнтів від попередніх замовлень |
9% |
|
6 |
Відпустка за власний кошт |
9% |
|
7 |
Очікую скорочення замовлень, зарплатні найближчими місяцями |
6% |
|
8 |
Збільшення замовлень |
3% |
|
9 |
Відпустка за кошт роботодавця |
2% |
|
10 |
Закриття медіа |
1% |
|
11 |
Збільшення обсягів роботи |
1% |
|
12 |
Зменшення уваги читачів до матеріалів |
1% |
|
13 |
Інше |
2% |
|
14 |
Не відчули жодних наслідків |
5% |
Інші дані
Топ-3 нових навичок та практик, які опитані продовжать застосовувати після карантину:
- Дистанційне спілкування зі спікерами та колегами, що охоплює коментарі, конференції, наради у відеоформаті.
- Миття рук та дезінфекція.
- Соціальна дистанція.
Серед інших навичок, що згадували медійники, – чітке та детальне планування в роботі, електронні документи та хворіти вдома.
Також 20% опитаних зазначають, що не отримали жодних нових змін, навичок чи практик.
Опитані медійники найбільше потребуть від профільних ГО фінансової підтримки, різноманітних тренінгів і навчань, юридичних та професійних консультацій, психологічної підтримки, а також засобів захисту від коронавірусу. Згадувалися і потреба в тестуванні медійників на коронавірус та страхування.
Особливо приємно було читати подяки для ІМІ про оперативні матеріали щодо медійників і карантину та іншу роботу.
Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.