ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Чому пружні диньки токсичні – дослідження ІМІ

04.09.2020, 11:30
Фото – Shutterstock
Фото – Shutterstock

Деякі популярні українські медіа кишать відвертими сексистськими заголовками, які ж мають заманювати читачів клікати на посилання і їсти жовті новини. Так було, є та чи буде далі? Українці хоча не є лідерами за медіаграмотністю населення, та не такі вже й зануди.

Експерти ІМІ вже понад шість років працюють над дослідженнями гендерного балансу, присутності експерток / експертів, героїнь / героїв та ловлять токсичні патерни, які нав’язують читачам медіа. Тема сексизму та дискримінації не нова, її так багато в житті, в рекламі, в кіно, що може здаватися, що це нормально і немає нічого такого принизливого.

До моніторингу ІМІ були обрані 50 популярних українських онлайн-медіа за рейтингом similarweb, щоб виявити, скільки дискримінаційних і сексистських меседжів, стереотипів просувають медіа щодо жінок та чоловіків.

Якщо коротко, то лише 1,2% новин мали дискримінаційні меседжі за гендерною ознакою щодо чоловіків. Водночас 44% медіа мали хоч один сексистський матеріал щодо жінок у моніторинговий період.

Антирейтинг за відсотковими показниками щодо наявності сексистських та дискримінаційних меседжів щодо жінок очолюють: "Політека"  – 31,7%, ТСН – 13,4%, "Знай" – 10,4% (із загальної кількості матеріалів, що ввійшли до моніторингу).

Що таке сексизм у медіа та чому він шкідливий?

Сексизм це меседжі, новини, словосполучення та лексеми, які знецінюють та дискримінують осіб за гендерною ознакою.

Сексистські меседжі, патерни шкідливі, оскільки знецінюють дівчат і жінок, а також істотно погіршують якість їхнього життя. Сексизм така підступна річ, що інколи ми можемо не помічати цього явища: де токсичні лексеми, а де “тю, так це ж просто жарт”. Треба боятись і тікати від тих осіб, які найголосніше кричать, що в Україні (та й світі) сексизму немає, жінки не дискриміновані, а фемінізм придумали рептилоїди відразу перед коронавірусом.

Хто і як знецінює жінок у медіапросторі?

У моніторинговий період найбільшу кількість дискримінаційних меседжів опублікували працівники сайту "Політека" – 31,7%, на другому місці ТСН – 13,4%, на третьому "Знай" – 10,4%. Трішки менше матеріалів було на Golos.ua – 8,5%. По 4,9% отримали Glavcom.ua та From-ua.com.

Працівники сайту "Політека" використовували всі прийоми знецінення жінок. Пройшлися від сексизму до бодішеймінгу. Такі приклади продемонструють, як активно використовують сексуальну об’єктивізацію жіночого тіла:

Насправді таких мерзотних і знецінювальних текстів на сайті ще багато. 

Естафета антирейтингу переходить до ТСН. Працівники сайту не фантазували про фрукти та мікро/мінітопи, однак вирішили пошеймити жінок за відсутній мейкап та розтяжки на тілі. Ну і пройшлися *сарказм* по жінках 50+, які “безсоромно” фотографуються в купальниках та світять пікантним.

Ось скрін заголовка та ліду матеріалу 23-річна Тіна Кунакі показала розтяжки на сідницях та груди у прозорій білизні.

Хочеться звернути увагу на кілька моментів:

  1. Тіна Кунакі, може, і дійсно має розтяжки на тілі, як і всі люди. Однак у ліді журналісти вирішили акцентувати увагу, що вона не стидається недосконалостей (what?).
  2. І як можна безсоромно показувати розтяжки та груди в прозорій білизні. Тільки ідеальні тіла створені для прозорої білизни *сарказм-сарказм*.
  3. Ну і патріархальне. Спочатку ти дружина якогось Венсана, а потім лише французька модель. Типовий традиційний / побутовий сексизм, коли професійні якості жінки, її особистість ставиться на другий план, а згадка про її чоловіка першочергова. 

Працівники сайту "Знай" використовують прийом сексуальної об'єктивації жіночого тіла, зокрема в заголовках фантазували з елементами педофілії:

На сайті "Голос", окрім типових сексистських текстів-заголовків про купальники / міні / бікіні:

Ще простежується чудова фантазія працівників цього ресурсу. Якщо немає нічого такого, що може знецінити жінок, а редакційна політика вимагає “полунички” – фантазуй! 

Наприклад, 28-летняя Эмили Ратаковски в откровенном бикини позировала на пляже (ФОТО). У матеріалі описують купальник, хоча жінка зображена в білій сукні. 

Також хотілося пошеймити Настю Каменських за “мини-платье и на высоких каблуках грациозно нырнула в бассейн”... однак співачка була в максісукні, яка торкається підлоги, та й взуття немає взагалі.

В українських стереотипах про жінок побутує уявлення, що жінка має бути красива, довгі ноги, завжди молода та струнка тощо. Широкий набір стереотипів, який може варіюватися. І ось на сайті "Голос" трапляються матеріали про схуднення. У тексті не було жодного слова про те, що ці матеріали адресовано жінкам. Однак редактори вирішили помістити жіночі тіла.

Якщо переглянути матеріали From UA, складається враження, що ретроградний Меркурій оселився в їхній редакції:

Знову ж таки токсичні патерни, стереотипні уявлення, що жінка має бути з привабливим ім’ям, щоб сподобатися чоловікам, або ж з певним знаком зодіаку, щоб усі чоловіки мліли й носили на ручках. 

В українських медіа є набір “гарячих тем”: прозорі купальники, короткі обтислі топи, міні/мікро/наносукні (бажано прозорі або просто еротичні), детальний опис оголених тіл, порівняння інтимних частин тіла з їжею (булочки, персики, диньки, кавунчики, пончики), кілька разів можна порівняти із сексі-русалонькою або, там, хижою кішечкою, ще можна пошеймити за розтяжки, ненафарбовані обличчя. “Ти ж жінка, будь красива завжди, пліз”.

Також поодинокі випадки дискримінації жінок траплялися на сайтах nv.ua, segodnya.ua, vesti.ua, vgolos.com.ua, telegraf.com.ua, apostrophe.ua, fakty.ua, comments.ua, ictv.ua, podrobnosti.ua, bagnet.org.

Наприклад, у матеріалі: 

У цьому матеріалі працівники сайту пройшлися стереотипними уявленнями з ейджизмом, що жінка “має бути зваблива і завжди свіжа”:

“...К своим 38 годам Спирс заметно изменилась: это уже далеко не та милая и симпатичная Бритни с завидной фигурой, которая была кумиром девочек-подростков. Вместо нее фолловеры певицы видят "уставшую", "измученную женщину", которой все труднее скрывать отчаяние”.

Принизливі патерни наклалися на героїню наступного матеріалу. Журналісти вирішили винести в заголовок, що померла бодібілдерка-порноакторка, однак насправді смерть настала не на робочому місці. Щоправда, кого хвилює, якщо можна хайпонути на заголовку?

У моніторинговий період також трапився класичний гендерний стереотип. Тільки справжній чоловік, може їсти лише справжні чоловічі чіпси, бажано під справжнє чоловіче пиво. Ясна річ, що в цьому справжньому чоловічому світі справжні жінки не їдять такої їжі.

Ну і насамкінець вигадані 10 токсичних порад, які змушують жінку бути зручною і підлаштовуватися під чоловіка.

І, за рекомендацією астрологів, покликання усіх жінок – “Что бы ни происходило вокруг, главная задача женщин – оставаться всегда расслабленной. Это важно, потому что у них иньская природа. Женские циклы сонастроены с Луной через матку”.

Експрес-тест “Як перевірити матеріал на наявність дискримінаційних меседжів” 

Пам'ятаймо, що 98,8% сексизму припадає лише в бік жінок. Тому дуже легко зорієнтуватися та перевірити матеріал:

  1. Зазвичай перший дзвіночок про токсичні меседжі буде в заголовку. Перевіряємо заголовок. Якщо є сумніви, чи містить матеріал сексизм або дискримінацію за гендерною ознакою, варто лише змінити в заголовку все, що сказано про жінку, на сказане про чоловіка.

Що робити, якщо дратує сексизм, стереотипи та знецінення жінок у медіа 

  • Комісія з журналістської етики – орган саморегуляції роботи журналістів та редакцій, який дозволяє обговорювати та пропонувати шляхи вирішення конфліктних ситуацій, базуючись на Кодексі етики українського журналіста. 
  • Медіачек – ініціатива, яку організували ІМІ та "Детектор медіа". Скаргу можна залишити в електронній формі. Розгляд проводитиметься на предмет порушень законодавства, а також базових професійних стандартів журналістики та журналістської етики.

*Моніторинговий аналіз проводився в липні 2020 року в 50 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ (за рейтингом similarweb): Politeka.net, Tsn.ua, Znaj.ua, golos.ua, Glavcom.ua, From-ua.com, Obozrevatel.com, 24tv.ua, Unian.net, Gazeta.ua, Korrespondent.net, nv.ua, segodnya.ua, vesti.ua, vgolos.com.ua, telegraf.com.ua, apostrophe.ua, fakty.ua, comments.ua, ictv.ua, podrobnosti.ua, bagnet.org, Pravda.com.ua, Strana.ua, Rbc.ua, Censor.net.ua, Gordonua.com, Liga.net, 112.ua, Zaxid.net, Unn.com.ua, Radiosvoboda.org, Ukranews.com, Espreso.TV, Ukrinform.ua, Kp.ua, Bykvu.com, zik.ua, Slovoidilo.ua, Hvylya.net, Hromadske.ua, prm.ua, Interfax.com.ua, Zn.ua, suspilne.media, Focus.ua, antikor.com.ua, Newsone.ua, enovosty.com, bbc.com/ukrainian. За моніторинговий день зібрано 167 матеріалів, які містять ознаки сексизму або дискримінаційні меседжі. 

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Liked the article?
Help us be even more cool!