80% онлайн-медіа вказують імена своїх керівників – дослідження ІМІ
Цьогоріч дослідження прозорості онлайн-медіа проводилось Інститутом масової інформації на початку вересня. До вибірки дослідження* потрапили онлайн-медіа, обрані експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similarweb. Не досліджувалися сайти українських представництв іноземних / міжнародних медіа, а також агрегатори, що не мають власних новин. ІМІ також не досліджував достовірності інформації про керівників.
Керівник онлайн-медіа зазвичай іменується “головним редактором(-кою)”, але зараховувались також інші назви посад. Під “іменем” керівника ми, звісно, маємо на увазі прізвище та ім’я чи хоча б ініціали, адже за Цивільним кодексом термін “ім’я” охоплює три компоненти – прізвище, ім’я та по батькові.
Усього досліджено 50 медіа. Отже, 40 з них (80%) подали на сайтах дані про керівника в той чи інший спосіб. Це такі медіа, як: “Українська правда”, Цензор.Нет, “24 канал”, РБК-Україна, ТСН, “Кореспондент.net”, “Фокус”, УНІАН, NV, “Гордон”, “Еспресо”, “Главком”, “Апостроф”, Obozrevatel, Новини.Live, “Телеграф”, Liga.net, “Суспільне”, “Главред”, “Українські новини”, Знай.UA, “Інформатор”, ZN.UA, Укрінформ, “Громадське”, “Слово і діло”, “Факти”, “КП в Україні”, “Хвиля”, “Вести”, “Новинарня”, LB.ua, Інтерфакс-Україна, “5 канал”, “Букви”, “Рубрика”, “Бабель”, “Економічні новини”, Depo.ua та “Страна”. Минулого року таких прозорих медіа було дещо менше – 70%, або 35 медіа в абсолютних цифрах. Тогорічне дослідження ІМІ щодо керівників медіа можна побачити тут.
Маємо зазначити, що перелік 50 досліджуваних на прозорість онлайн-медіа з року в рік не є фіксованим, набір медіа в ньому дещо варіюється, зокрема залежно від популярності конкретного медіа певного року. Відсоток прозорості медіа в певний рік відбиває середнє значення на ринку серед провідних загальноукраїнських онлайн-медіа.
Щоправда, не в усіх медіа легко знайти на сайті ім’я керівника. Наприклад, на сайті Укрінформу ім’я керівника можна знайти аж у фінансовій звітності за 2022 рік. Те саме стосується й “Громадського”. На сайті УНІАН потрібно здогадатися, що розділ “Контакти” (де описано менеджмент) міститься ліворуч унизу меню, яке має форму колонки, і його потрібно прокрутити вниз (контакти “сховані” саме там), попередньо активувавши меню й не клікаючи по конкретному його розділові.
Цього року не зафіксовано онлайн-медіа, які б погіршили свої показники прозорості менеджменту.
Натомість покращили свої показники, тобто додали відповідні дані на сайти, такі медіа, як “Еспресо”, ТСН, “Знай.UA”, “5 канал” та “Букви”.
Не опублікували імен своїх керівників такі видання: Delo.ua, Zaxid.net, “Коментарі”, “Політека”, Newsyou.info, УНН, Gazeta.ua, “Прямий”, “Подробиці” та Lenta.UA. Загалом це 10 медіа (20%) серед 50 досліджених.
У наступних публікаціях ІМІ розповість про такі аспекти прозорості онлайн-медіа, як оприлюднення редакційних політик та подання фінансової інформації про редакцію.
У попередніх публікаціях цього року ми вже розповідали про такі аспекти прозорості редакцій: контактних даних, бенефіціарів та загальний стан і тенденції прозорості за цими трьома параметрами (включно з розкриттям менеджменту).
*До моніторингу у 2023 році потрапили такі видання: ТСН, “Українська правда”, NV, Цензор.Нет, РБК-Україна, “24 канал”, Liga.net, “Еспресо”, “Гордон”, “Фокус”, “Кореспондент.net”, УНІАН, Obozrevatel, “Главком”, Gazeta.ua, “Апостроф”, “Суспільне”, Zaxid.net, “Українські новини”, Укрінформ, Newsyou.info, Delo.ua, “Главред”, “Телеграф”, “Новинарня”, “Громадське”, УНН, “Політека”, LB.ua, “Слово і діло”, Знай.UA, ZN.UA, “Хвиля”, “Коментарі”, “Інформатор”, Інтерфакс-Україна, “КП в Україні”, Новини.Live, “Вести”, “Букви”, “Рубрика”, “Бабель”, "Факти" (газета), “Економічні новини”, “Подробиці”, Lenta.UA, Depo.ua, “Страна”, “Прямий” та “5 канал”.
Help us be even more cool!