Вінницька міська рада наприкінці жовтня затвердила рекордний бюджет на утримання комунальних медіа до 2028 року. Понад 78 мільйонів гривень платників податків тільки у 2025 році йдуть на фінансування телеканалу “ВІТА” й радіостанції “Місто над Бугом”. Водночас підприємства демонструють мізерні власні доходи, проте зарплати й штати там зростають. А редакційна політика, схоже, остаточно перетворюється на інструмент обслуговування політичних інтересів партії “Українська стратегія Гройсмана”.

Дві основні проблеми вінницьких медійників – брак грошей та кадрів. Особливо це стає проблемним після повномасштабного вторгнення. Рік у рік стан тільки погіршується – чоловіки-журналісти мобілізуються, чимало журналісток виїхали з регіону за кордон. Але все ж є у Вінниці два острівці стабільності – це комунальні медіа, радіо та телебачення. Так, атавізм у вигляді комунальних медіа залишився. Хоча газети й “роздержавили”, радіо з телебаченням ніхто не чіпав. Проте на комунальних вінницьких медіа зростає і штат, і бюджет. І це зростання гарантоване коштами платників податків, вінничан.

Можна скільки завгодно говорити про безпеку та обороноздатність як пріоритет громади, але клумби, світлофори та комунальні медіа – показник. Принаймні міська влада у Вінниці з оптимізмом дивиться в майбутнє, бо благоустрій і пропаганда – це про вибори.

Наприкінці жовтня 2025 року виконком Вінницької міськради видав два документи, які стосуються комунальних підприємств: “Про затвердження фінансового плану міського комунального підприємства – інформаційно-телевізійного агентства “ВІТА” на 2025 рік” (фінплан на 2025 рік – у жовтні 2025 року!) і “Про затвердження фінансового плану комунального підприємства “Радіокомпанія “Місто над Бугом” на 2025 рік”. Також посадовці затвердили рішення міської ради про продовження терміну “дії Програми висвітлення діяльності Вінницької міської ради, її виконавчих органів, фінансової підтримки (дотації) комунальним підприємствам засобів масової інформації у 2021–2025 рр. до 2028 року включно”. Документи свідчать про майже повну залежність теле- та радіокомпаній від міського бюджету та масштабне збільшення фінансування, яке продовжиться до 2028 року. 

80 мільйонів на рік для комунальних медіа

Рішення виконкому Вінницької міськради №2573 та 2574 від 30 жовтня 2025 року затвердили фінансування інформаційно-телевізійного агентства “ВІТА” й радіокомпанії “Місто над Бугом” на 2025 рік. Основний фінансовий показник, який привертає увагу, – це сума “інших операційних доходів”, які зазвичай є прямою бюджетною підтримкою (дотацією) для покриття збитків комунальних підприємств, чий чистий дохід від реалізації послуг є мізерним.

Фінансування телеканалу “ВІТА” має такий вигляд. На 2025 рік заплановано собівартість реалізованої продукції на рівні понад 48 млн грн; чистий дохід від реалізації становить лише 600 тисяч грн, покриваючи тільки близько 1,25% собівартості. Для покриття збитку та забезпечення діяльності підприємству заплановано 57,1 млн грн “інших операційних доходів”. Це на 75% більше, ніж очікувані доходи 2024 року (32,7 млн грн).

Для КП “Радіокомпанія “Місто над Бугом” на 2025 рік запланована собівартість реалізованої продукції сягає 18,8 млн грн. Чистий дохід від реалізації планується лише на рівні 479,9 тисячі грн, що покриває близько 2,6% собівартості. Для покриття витрат заплановано 21,6 млн грн “інших операційних доходів”. Це зростання на 86%, як порівняти з очікуваним показником 2024 року (11,6 млн грн).

Сумарно лише за 2025 рік запланована бюджетна підтримка, а точніше основні дотації, для двох комунальних медіа Вінниці становить близько 78,75 мільйона гривень. У 2024 році ВІТА отримало близько 23,7 млн грн фактичних субвенцій, 2025-го – вже 32,7 млн грн, протягом наступних трьох років заплановано витратити на комунальне телебачення 57,1 млн грн (2026), 62,3 млн грн (2027) і 63,1 млн грн (2028). Радіокомпанія “Місто над Бугом” отримує від бюджету менше, але теж у рази більше, ніж раніше: із 7,9 млн грн 2024 року до 11,6 млн грн 2025-го і 21,6 млн грн 2026-го (понад 22,3 млн грн до 2028 року).

Тобто з міського бюджету виділяють майже 80 млн грн комунальним підприємствам, які заробляють сумарно ледь більш ніж мільйон. З погляду економіки це повне безглуздя. З погляду соціалки ці підприємства б мали тоді давати важливий для населення продукт. Автори програми марно виправдовують таке фінансування “соціальною значущістю” та “великим потенціалом” обох медіа. “Великий потенціал” у цифрах, нагадаємо, – це сукупний заробіток менш ніж 3%. Натомість під час нещодавнього моніторингу новин саме ВІТА було серед лідерів за кількістю джинси. І раніше цієї джинси було ще більше. 

ree

Скриншот головної сторінки сайту телеканалу “ВІТА” в жовтні 2023 року. Джерело – https://imi.org.ua/

Повернімося до розподілу грошей бюджету вінницької громади. Жоден з документів міськради не містить деталізованих та обґрунтованих пояснень, що ж спричинило таке одночасне і стрімке подорожчання послуг обох комунальних медіа за один рік. В умовах обмеженості місцевих бюджетів таке різке збільшення фінансування вимагає публічної прозорості та детального аудиту. Тим паче, нагадаємо, триває війна.

Все йде за планом?

Рішення Вінницької міської ради №3133 від 31 жовтня 2025 року внесло зміни до основної програми фінансування комунальних медіа. Термін дії “Програми висвітлення діяльності Вінницької міської ради…” продовжили з 2025 до 2028 року включно. Це означає, що курс на фінансування медіа коштом платників податків не тимчасовий, а є затвердженою довгостроковою стратегією. “Стратегією Гройсмана”, яка має монобільшість у Вінницькій міській раді.

У цьому тексті слова “засоби масової інформації” замінили на “медіа”, а слова “мешканці” – на “громадяни і громадянки”. Збільшення витрат пояснюють необхідністю “забезпечення прозорості”, “протидії дезінформації” та навіть урахуванням “Зеленого курсу Вінниці” (кліматична нейтральність, якою пишається мерія Вінниці). У документах зазначається, що МКП-ІТА “ВІТА” потребує модернізації апаратної бази для переходу на нові стандарти, оскільки нинішнє обладнання оновлюється повільно.

Орієнтовні обсяги фінансування програми загалом також продовжують зростати: очікуваний обсяг на 2025 рік становить 95,75 млн грн, а на 2026 рік прогнозується вже 118,2 млн грн.

Основна мета програми, згідно з текстом, – це “забезпечення прозорості, відкритості, вільного доступу громадян до інформації, для забезпечення висвітлення діяльності Вінницької міської ради, її виконавчих органів в медіа”. Тобто функціонування окремого департаменту в справах засобів масової інформації та зв’язків із громадськістю, повідомлення якого множать вінницькі медіа, для “забезпечення” не досить. Потрібно ще 2 мільйони доларів на рік на комунальні ТБ і радіо.

За критично низької самоокупності – нагадаємо, йдеться про менш як 3% власних доходів – міська влада ухвалює стратегічне рішення не лише утримувати, але й суттєво нарощувати фінансування своїх медіаактивів, виділяючи десятки мільйонів гривень з бюджету громади на висвітлення власної діяльності. Це робить комунальні медіа одними з найбільш дотаційних і фактично фінансово непрозорих у структурі Вінницької міської територіальної громади.

Куди ж підуть ці кошти? Левова частка – на зарплати. У 2025 році штат телеканалу планують розширити із 66 до 81 працівника. Фонд оплати праці зросте майже вдвічі – з очікуваних 21,8 млн грн у 2024 році до 40,3 млн грн у 2025-му. Середньомісячні витрати на оплату праці одного працівника заплановано на рівні 41 514 грн. Але найцікавіші цифри стосуються керівництва: середньомісячну зарплату директора заплановано в розмірі 98 125 грн, тоді як 2023 року вона становила 37 тисяч гривень. Адміністративно-управлінський персонал отримуватиме в середньому 51 913 грн щомісячно.

ree

Як писав ІМІ, у квітні 2024 року на каналі змінилося керівництво – його очолив киянин Володимир Липовий. Саме з його приходом збігається суттєве зростання витрат на утримання адміністративного апарату. 

З радіо ситуація схожа. Хоча штат радіостанції значно менший – усього 29,5 штатних одиниць, середні зарплати тут навіть вищі, ніж на телебаченні: 48 532 грн – середня зарплата працівника, 59 875 грн отримує адміністративний персонал, а зарплата директора становить 73 192 грн. Отже, з 2023-го до 2025-го зарплати загалом зростуть із 6,2 до 17,2 млн грн (2025). Просто уточнення: середньомісячні витрати на одного працівника вдвічі перевищують середню зарплату в регіоні та майже досягають виплат у бойових підрозділах ЗСУ.

ree

У затвердженому додатку до програми чітко написано, що журналісти ВІТА формують не просто інформпродукт, а “сприяють формуванню громадської думки, зміцненню довіри до місцевої влади”. Інакше кажучи, комунальне телебачення прямо названо інструментом підтримки репутації міської ради. Радіокомпанію “Місто над Бугом” у документі хвалять як “ключовий медіаресурс для комунікації влади з громадою”, водночас зазначається, що “подальша підтримка і розвиток цього комунального медіа в межах Програми є обґрунтованими”. Тобто офіційно її розглядають не як незалежну платформу, а як “засіб комунікації влади”, що теж виправдовує великі бюджетні вливання.

Отже, ці комунальні медіа фактично прописано в програмі як банальний піар-ресурс влади. Навіть якщо контент містить і новини, акцент в описі діяльності зроблено на “сприяння довірі до влади” й “зв’язку влади з громадою”. Це спростовує тезу про незалежне інформування: судячи з офіційних оцінок, медіа виконують завдання інформаційного супроводу діяльності виконавчої влади, а не об’єктивної журналістики.

Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області