92% провідних онлайн-медіа розміщують свої контактні дані – дослідження ІМІ
У 2023 році ІМІ вирішив оновити методологію оцінювання прозорості онлайн-медіа в частині контактних даних. Відповідно до нововведення, для повноти контактних даних тепер досить наявності на сайті електронної пошти та номера телефону (у попередні роки необхідна була також наявність поштової адреси). Нині 46 медіа з 50 досліджених (92%) виявилися прозорими за контактними даними.
Такими є результати дослідження* онлайн-медіа, обраних експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similarweb.
Не досліджувалися сайти українських представництв іноземних / міжнародних медіа, а також агрегатори, що не мають власних новин. ІМІ також не досліджував достовірності інформації про контактні дані.
Прозорими в розрізі контактних даних цього року виявилися такі медіа: “Українська правда”, Цензор.Нет, “24 канал”, РБК-Україна, ТСН, “Кореспондент.net”, “Фокус”, УНІАН, NV, “Гордон”, “Главком”, “Еспресо”, “Апостроф”, Obozrevatel, “Телеграф”, Новини.Live, Liga.net, “Суспільне”, Delo.ua, “Главред”, Zahid.net, “Українські новини”, Знай.UA, “Коментарі”, “Інформатор”, ZN.UA, “Політека”, Укрінформ, “Громадське”, УНН, Gazeta.ua, “Слово і діло”, “Факти”, “КП в Україні”, “Вести”, “Новинарня”, LB.ua, Інтерфакс-Україна, “5 канал”, “Рубрика”, “Бабель”, “Прямий”, “Економічні новини”, “Подробиці”, Depo.ua і “Страна”.
8% сайтів оприлюднили лише один з видів контактних даних: або електронну пошту, або номер телефону. Це такі медіа, як Newsyou.info, “Хвиля”, “Букви” та Lenta UA. Наприклад, “Хвиля”, “Букви” та Lenta UA не розмістили номерів контактних телефонів. Хоча телефон є найоперативнішим засобом зв’язку. А видання “Економічні новини” в розділі “Контакти” розмістило лише адресу електронної пошти. На сторінці з політикою конфіденційності виданням розміщена і поштова адреса, але без телефону. Телефон нам вдалося знайти аж на фейсбук-сторінці “Економічних новин”, посилання на яку є на сайті. З натяжкою, але такі контактні дані ми зарахували як повну прозорість. Аналогічна ситуація і з фейсбук-сторінкою онлайн-медіа “Новинарня”.
Непрозорих медіа в аспекті контактних даних цього року не виявилося, хоча в минулі роки такі одиничні випадки фіксувалися нашими дослідженнями.
Якщо порівнювати цьогорічні дані з тогорічними, то маємо зростання прозорості (з урахуванням перерахунку даних минулого року на основі оновленої методології). У 2022 році 35 онлайн-медіа з 50 досліджуваних (тобто 70%) оприлюднювали власні номери телефонів та електронки.
Розміщення контактних даних важливе в тих аспектах, що відкриває можливості повідомити редакції певну інформацію, наприклад доповнити вже опубліковану, чи поінформувати про помилку, надати відповідь фігуранта матеріалу. Наявність можливості поскаржитися редакції на її контент уже враховується в закордонній практиці саморегулювання як один з аспектів етичної журналістики та може впливати на рекомендації щодо того, в яких медіа замовникам розміщувати або не розміщувати рекламу.
У наступних публікаціях ІМІ розповість про такі аспекти прозорості онлайн-медіа, як розкриття особи керівника, оприлюднення редакційних політик та подання фінансової інформації про редакцію.
*До моніторингу у 2023 році потрапили такі видання: ТСН, “Українська правда”, NV, Цензор.Нет, РБК-Україна, “24 канал”, Liga.net, “Еспресо”, “Гордон”, “Фокус”, “Кореспондент.net”, УНІАН, Obozrevatel, “Главком”, Gazeta.ua, “Апостроф”, “Суспільне”, Zahid.net, “Українські новини”, Укрінформ, Newsyou.info, Delo.ua, “Главред”, “Телеграф”, “Новинарня”, “Громадське”, УНН, “Політека”, LB.ua, “Слово і діло”, Знай.UA, ZN.UA, “Хвиля”, “Коментарі”, “Інформатор”, Інтерфакс-Україна, “КП в Україні”, Новини.Live, “Вести”, “Букви”, “Рубрика”, “Бабель”, "Факти", “Економічні новини”, “Подробиці”, Lenta UA, Depo.ua, “Страна”, “Прямий” та “5 канал”.
Help us be even more cool!