Збільшилася кількість онлайн-видань, які оприлюднили на сайтах дані про головредів, – дослідження ІМІ
70% популярних українських онлайн-видань оприлюднили на своїх сайтах інформацію про головного редактора, 94% – розмістили посилання на свої сторінки в соціальних мережах.
Такими є результати дослідження прозорості 50 найпопулярніших загальнонаціональних онлайн-медіа (згідно з даними СіміларВеб), яке провів Інститут масової інформації наприкінці липня – на початку серпня 2022 року.
До моніторингу потрапили такі видання: ТСН, Українська правда, Новое время, Цензор, РБК-Україна, Канал 24, Ліга, Еспресо, Гордон, Фокус, Кореспондент, УНІАН, Обозреватель, Главком, Газета.ЮА, Апостроф, Суспільне, Захід.нет, Українські новини, Укрінформ, Дело.ЮА, Радіо Свобода, Телеграф, Новинарня, Громадське, УНН, Політека, Лівий берег, Слово і Діло, Знай, Дзеркало тижня, Хвиля, Коментарі, Інтерфакс-Україна, КП в Україні, Новини.Live, Вести, Букви, Бабель, сайт газети "Факти", Багнет, Економічні новини, Українська служба ВВС, Антикор, ICTV, Подробиці, Ракурс, Прямий, Голос.ЮА та 5 канал.
Інформація про головного редактора. Як прозорість видання враховувалася також інформація про керівника редакції, назва посади якого відрізнялася від "головний редактор". Загалом такі дані на своїх вебсайтах оприлюднили 35 видань, тобто 70% усіх досліджених. Щоправда, чотири з них зробили це специфічно. Наприклад, щоб дізнатися ім’я хоч когось із керівництва ВВС, необхідно переходити на сайт англійської служби цього мовника (де інформація, звісно ж, англійською мовою). На сайті каналу ІСТV прізвище керівника можна знайти хіба у фінансовому звіті компанії, опублікованому на сайті. А в УНІАНу така інформація захована в розділі "Контакти", щоб побачити який на головній сторінці сайту потрібно здогадатися прокрутити вниз перелік розділів у лівій частині сторінки. До речі, минулого року прозорих видань в аспекті даних про головредів було трохи менше – 66%.
Жодної інформації про керівників редакцій не містять такі вебсайти: ТСН, "Еспресо", Газета.ЮА, Захід.Нет, Укрінформ, Дело.ЮА, Громадське, УНН, "Політека", "Знай", "Коментарі", "Антикор", "Подробиці", Прямий та 5 канали. У порівнянні з минулим роком покращили свою прозорість, тобто оприлюднили дані про головреда, такі інтернет-видання, як "Телеграф", "Главком". Натомість частина видань, якщо порівнювати з минулим роком, навпаки, зняла із сайтів дані про головреда або просто перестала оприлюднювати фінансові звіти чи структуру власності за підписом керівника (раніше там принаймні можна було знайти ім’я керівника на сайті, цього ж року в багатьох випадках ці документи підписані "уповноваженою особою", ймовірно за довіреністю).
Розміщення посилань на сторінки медіа в соціальних мережах. Цей параметр ІМІ не досліджував у попередні роки. Зараховувалося розміщення посилання на хоча б одну чинну сторінку в будь-якій із соцмереж (YouTube, Facebook, Instagram тощо). Кількість підписників та інші параметри популярності сторінки не бралися до уваги. Загалом 47 із 50 досліджених онлайн-медіа розмістили посилання на свої сторінки в соціальних мережах (94% досліджених). Не розмістили посилання на сторінки в соціальних мережах три інтернет-видання: українська служба ВВС, "Багнет" та "Економічні новини".
У наступній, останній публікації щодо результатів моніторингу прозорості онлайн-медіа у 2022 році ми розповімо про оприлюднення на вебсайтах даних про осіб, які ними володіють, та про можливості фінансової підтримки відповідної редакції ("Патреон" тощо).
Першу частину результатів дослідження можна прочитати тут.
Help us be even more cool!