68% онлайн-медіа демонструють прозорість у 2023 році – дослідження ІМІ
Попри війну прозорість українських онлайн-медіа 2023 року суттєво зросла і становить 68%. Для порівняння: у 2022 році ІМІ називав переважно прозорими лише 38% українських онлайнів.
Такими є результати дослідження 50 онлайн-медіа, обраних експертами на основі моніторингів ІМІ та даних SimilarWeb. Не досліджувалися популярні сайти, якщо вони були агрегаторами й не мали власних новин, та українські представництва іноземних / міжнародних медіа. ІМІ також не досліджував достовірності вказаної на сайтах онлайн-медіа інформації.
Методологія. Дослідження прозорості онлайн-медіа базується на аналізі трьох ключових параметрів: інформації на сайті про контакти редакції; даних про людину, відповідальну за контент (керівника / головреда); даних про власника медіа (кінцевого бенефіціара). Залежно від ступеня прозорості за кожним із критеріїв онлайн-медіа може набрати 1, 0,5 або 0 балів. Відповідно, максимальний сумарний бал за всіма категоріями – 3 бали. Переважно прозорими є медіа, які отримали 2,5 чи 3 бали, медіа із середнім рівнем прозорості набрали 1,5–2 бали, переважно непрозорі медіа – 0,5–1 бал. Цього року Інститут масової інформації пом’якшив вимоги до прозорості контактних даних онлайн-медіа: відтепер наявність поштової адреси на сайті медіа не розглядається як обов’язкова вимога, досить емейлу та телефону. Додатковими досліджуваними критеріями були опублікована на сайті редакційна політика та фінансова прозорість.
Переважно прозорими у 2023 році виявилися такі медіа: ТСН, “Українська правда”, NV, “Цензор.Нет”, РБК-Україна, “24 канал”, “Ліга.net”, “Еспресо”, “Фокус”, “Кореспондент.net”, УНІАН, Obozrevatel, “Главком”, “Апостроф”, “Суспільне”, “Українські новини”, Укрінформ, “Главред”, “Новинарня”, “Громадське”, LB.ua, “Слово і діло”, ZN.UA, Інтерфакс-Україна, “КП в Україні”, Новини.Live, “Букви”, “Рубрика”, “Бабель”, “Факти”, “Економічні новини”, Depo.ua, “5 канал” та “Страна”. (34 медіа, 68%). Якщо йти за жорсткішою методологією минулого року, то у 2023 році переважно прозорими виявилися б 31 медіа (62%), а минулого року таких було всього 38%, тоді як у 2021 році – 50%.
Частково прозорі онлайн-медіа: “Гордон”, Gazeta.ua, Zaxid.net, Delo.ua, “Телеграф”, УНН, “Політека”, Знай.UA, “Хвиля”, “Коментарі”, “Інформатор”, “Вести”, “Подробиці” та “Прямий” (14 медіа з 50, 28% (за старою методологією – 34%). У 2022 році було аж 52% частково прозорих).
Переважно непрозорими виявилися два онлайн-медіа (4%): Lenta.UA та Newsyou.info, а минулого року таких було 10%.
У порівнянні з минулим роком 15 онлайн-медіа покращили свої показники. Це такі медіа, як “Еспресо”, “Кореспондент.net”, ТСН, УНІАН, “Главком”, Gazeta.ua, “5 канал”, “Телеграф”, УНН, Знай.UA, “Коментарі”, Інтерфакс-Україна, “КП в Україні”, “Букви”, “Бабель” та “Телеграф”.
Водночас за одним з параметрів покращилися в 11 медіа, а в чотирьох – два параметри відразу. Найбільше покращень відбулося в категорії контактних даних – 10 медіа додали на свої сайти інформацію, якої раніше бракувало. Ще шість медіа додали інформацію про головного редактора та людей, відповідальних за контент сайту. І п’ять медіа додали інформацію про власника або юридичну особу, якій належить медіа.
У наступних своїх публікаціях ми розповімо про інші аспекти прозорості онлайн-медіа у 2023 році: власників, контактні дані, керівників, редакційні політики та фінанси онлайн-медіа.
Довідково. До моніторингу у 2023 році потрапили такі видання: ТСН, “Українська правда”, NV, “Цензор.Нет”, РБК-Україна, “24 канал”, “Ліга.net”, “Еспресо”, “Гордон”, “Фокус”, “Кореспондент.net”, УНІАН, Obozrevatel, "Главком”, Gazeta.ua, “Апостроф”, “Суспільне”, Zaxid.net, “Українські новини”, Укрінформ, Newsyou.info, Delo.ua, “Главред”, “Телеграф”, “Новинарня”, “Громадське”, УНН, “Політека”, LB.ua, “Слово і діло”, Знай.UA, ZN.UA, “Хвиля”, “Коментарі”, “Інформатор”, Інтерфакс-Україна, “КП в Україні”, “Новини.Live”, “Вести”, “Букви”, “Рубрика”, “Бабель”, "Факти", “Економічні новини”, “Подробиці”, Lenta.UA, Depo.ua, “Страна”, сайти телеканалів “Прямий” та 5-й.
Help us be even more cool!