Журналістика в умовах війни. Яким був 2023-й для чернівецьких медійників
Другий рік повномасштабної війни для чернівецьких медіа виявився не легшим за попередній. Навпаки, для більшості редакцій 2023-й став знову викликом: розпочати рік із блекаутів, зберегти колективи, знайти фінансування, відповідально працювати, висвітлювати актуальні питання міста, області, знайти можливості поїхати та зробити матеріали про наслідки російської агресії на сході України.
А ще ж треба встигнути організувати збори для військових та волонтерити. І все це на тлі психологічної втоми медійників, постійних переживань за рідних, друзів, колег.
З багатьох редакцій немало працівників вступили до лав ЗСУ та боронять Україну від ворога. Водночас знайти заміну професіоналам досить важко, а часто навіть і неможливо.
У вересні до ЗСУ мобілізували головного редактора інформаційного порталу BukNews Юрія Чорнея, який є засновником сайту та залишався єдиним журналістом, який забезпечував усю роботу видання. За кілька місяців служби Юрія Чорнея медійний простір збіднів на аналітичні матеріали, аргументовані критичні зауваження про роботу органів влади та незручні запитання на пресконференціях.
Неможливо змиритися
Великою непоправною трагедією для Чернівців і всієї України стала втрата чернівецького військового, фотокореспондента, відеооператора МА АСС Максима Шварцмана. Наш колега з перших днів повномасштабної війни вступив до лав ТрО. Його рідне селище Каланчак, що на Херсонщині, було окуповане – прийняти та дозволити це Максим не міг. З вересня 2022 року він виконував завдання на Харківщині. Згодом його батальйон перекинули на Бахмутський напрямок. 15 липня Максим Шварцман загинув у Донецькій області. Здається, серед медійної спільноти немає жодної людини, яка б звикла до думки, що більше ніколи не зустріне Максима, не поспілкується та не побачить нові відео й фотороботи свого талановитого колеги та чудового друга. Медійники щодня пам’ятають Максима Шварцмана та цінують його героїчний подвиг.
Порушення прав журналістів
У травні цього року чернівецькі слідчі закрили кримінальне провадження за фактом погроз убивством та знищенням житла керівнику порталу "БукІнфо" Сергію Зарайському. Нагадаємо, у травні 2022 року журналіст Сергій Зарайський заявив, що невідомий погрожував йому вбивством та знищенням житла.
У постанові про закриття справи зазначається, що оперативний підрозділ УСБУ в Чернівецькій області встановив причетного до погроз, однак у зв'язку з відсутністю можливості підтвердити чи спростувати факт погроз потерпілому, окрім свідчень, вичерпано можливості для встановлення істини.
У відповіді на інформаційний запит представниці ІМІ до обласної Нацполіції правоохоронці повідомили, що протягом 2023 року їм надійшло шість повідомлень від осіб, які назвалися медійниками й заявили про можливі порушення їхніх прав. "За одним з повідомлень дізнавачі поліції внесли відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за частиною третьою ст. 171 ("Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів") Кримінального кодексу України, проводиться досудове розслідування", – йдеться в повідомленні.
Протягом 2023 року в чернівецьких медійників виникали й проблеми з доступом до інформації. Зокрема, у квітні КП "Чернівецьке тролейбусне управління" не надавало відповіді на інформаційний запит журналістки "Молодий буковинець" Людмилі Осадчук. Спершу комунікаційники повідомили, що листа немає на електронній пошті. Після повторного запиту посадовці відповіли, що КП "Чернівецьке тролейбусне управління" не може взяти до розгляду запит, оскільки він був без електронного та власноручного підпису. Ситуація виявилася доволі абсурдною, оскільки для електронного запиту не вимагається підписів. Після звернення ІМІ до начальниці управління комунікацій, зовнішніх зв‘язків та електронного урядування Чернівецької міськради Людмили Кушнір посадовиця провела зустріч з комунікаційниками ЧТУ, відтак відповіді на запити тролейбусне управління надсилає вчасно. Зауважимо, що комунікаційні проблеми з КП "Чернівецьке тролейбусне управління" були непоодинокими.
Професійні підсумки року від медійників Чернівців
Про основні виклики 2023-го, проблеми, перемоги, надбання та головні цілі на наступний рік ми запитали в чернівецьких медійників.
Алла Подлєсна, головна редакторка "Суспільне Чернівці":
"Викликом стала мобілізація колег, зокрема телеоператорів та фахівців діджитал-відділу. Знайти нових людей з відповідними компетенціями непросто. Водночас, зважаючи на досвід попередньої зими, ми підготувалися до роботи в разі блекаутів.
Надбання – цьогоріч ми більше часу працювали над ютуб-каналом, і кількість підписників перевищила 100 тисяч. Відтак це найбільший канал в регіоні. Зросла кількість переглядів: у середньому понад 5 мільйонів переглядів щомісяця. Здебільшого ми публікуємо інтервʼю з людьми, які впливають на ухвалення рішень або створюють щось нове, також адаптуємо репортажі під потреби користувачів платформи, намагаємося доступно пояснювати зміни, які відбуваються в регіоні та впливають на жителів.
Ще одне надбання – особиста нагорода. Я стала лауреаткою премії "25 до 25" від Media Development Foundation. Серед 25 лауреатів не так багато представників регіональних медіа, особливо із заходу країни, тому нагорода дуже цінна.
Впродовж року ми наштовхували на зміни в регіоні, шукали унікальні історії, які не розповідали інші медіа. Намагалися повно висвітлювати новини у всій області, а не зосереджуватися лише на обласному центрі. Розповіли досить багато історій військових з фронту з різним досвідом.
Цілі на наступний рік – продовжувати стежити та змінами в суспільстві й висвітлювати їх. Зосередимося на соцмережах, де потрібно наростити аудиторію, а також на довгих форматах у ютубі й на сайті”.
Людмила Осадчук, редакторка відділу новин інформаційного порталу та газети "Молодий буковинець":
"За 2023 рік ми видали понад мільйон примірників друкованих видань, тижневика "Молодий буковинець". З місяця в місяць зростала відвідуваність сайту. Сьогодні вона становить близько мільйона користувачів і майже 5 мільйонів переглядів на місяць. Медіакомпанія почала активно розвивати ютуб-канал та інстаграм "Молодого буковинця". Зберегли й навіть збільшили кількість журналістів редакції. Наші журналісти за цей рік стали свідками історичних подій: редакторка Юлія Пацаранюк була акредитована на саміті ЄС у Брюсселі, який відкрив Україні дорогу до членства. Репортерка Анна Семьонова п’ять разів побувала в зоні бойових дій та прифронтових областях і підготувала відео- і фоторепортажі про військових, волонтерів та місцевих жителів. Журналістка Галина Олійник організувала і провела серед читачів збір 400 тисяч гривень на потреби захисників".
Віталій Ковальський, програмний директор Радіо 10:
"2023-й – черговий рік, коли країна продовжує бути в стадії Великої війни за незалежність. Моментами ця війна почала нагадувати останні роки АТО, коли частині суспільства почало здаватися, що все відбувається десь там і це десь там уже ніколи не буде десь тут. Це відчуття змусило нас звернути увагу слухачів, що попри відносне відчуття безпеки не можна опускатися в теплу ванну. Тому в нашому ефірі з’явилася програма "Надійний Тил", яка покликана нагадати, що маскувальні сітки досі плетуть, бо фронту треба. Що окопні свічки продовжують заливати парафіном, бо вони своїм теплом можуть урятувати життя. Що продовжуються пошуки джипів, тривають збори на безпілотники. До нашої студії приходили волонтери, благодійники, підприємці й просто небайдужа меншість, яка повертала людей до реальності. Чи надовго? Ми реалісти. Людська психіка завжди дистанціює себе від поганого. Тому ми "закликали" дистанціювати себе від поганого хоча б після донату на потреби ЗСУ.
Цей рік ми будемо проводжати, згадуючи наших колег з рекламного та новинного підрозділів компанії. Тих, хто продовжує боротьбу на фронтах, і тих, хто вже спочиває з миром на Алеї Героїв Центрального кладовища.
В новий і високосний рік ідемо з оптимізмом, бо тільки через 366 днів ми почуємо знову, що і цей рік був важким. Але оптимізм він на те і є, що, може, почуємо дещо краще".
Олександр Юхимець, головний редактор медійної платформи "Шпальта":
"Цей рік для нашого видання виявився доволі складним. Блекаут, серйозні метаморфози в колективі, переїзди редакції. Ми його точно запам’ятаємо.
Почну, мабуть, з головного – "Шпальта" опинилася серед видань, які відібрала для постійної співпраці Академія Deutsche Welle. Завдяки цьому мав нагоду взяти участь в одному з ретритів, який DW організувало для медіа в Пірмазенсі в Німеччині.
Ми були серед головних інформаційних партнерів кінофестивалів "Миколайчук OPEN" та Одеського. Робили репортажі з Херсона після підриву дамби Каховської ГЕС та з фронту, з Харківського та Донецького напрямків. Нам приємно було стати одними з перших серед українських медіа, кому вдалося розповісти історію бійця ГУР з позивним Конан безпосереднього з його вуст, який провів 14 годин у відкритому морі. Загалом матеріалів з військової тематики було дуже багато. Маємо надію, що бодай когось у тилу ми змусили замислитися над різницею в сприйнятті війни між безпосередніми її учасниками та цивільними. А може, і змотивували когось піти захищати країну.
Ми багато експериментували із соцмережами та форматами нашого контенту. Зокрема, запустили новий відеопроєкт, як у воєнний час у Чернівцях розвиваються тилові галузі. Для нас це стало чимось новим, бо раніше ми не робили випуски у форматі двадцятихвилинних відео. Хвилювалися, що це публіці не сподобається, бо фізична й ментальна межа споживачів контенту нині – це подивитися трихвилинний кепшн. Проте перші випуски людям зайшли, то ми будемо продовжувати.
Цього року одне з наших відео зібрало майже мільйон переглядів у Facebook. Та й узагалі цьогоріч у нас вийшло близько пів сотні відео, а охоплення у Facebook, залежно від місяця, коливалося від 600+ до мільйона. Ми задоволені такими показниками, бо ця мережа є нашою головною платформою для просування.
Наступного року сподіваємося краще розвинути інстаграм. Ну і мріємо, що нам, нарешті, вдасться провести SEO-експертизу сайту, бо сайт залишається нашою ахіллесовою п’ятою: у соцмережах ми як медіа представлені набагато краще.
Також цього року значно активніше почали займатися фандрейзингом. У нас уже є кілька успішних кейсів. Маємо надію, що надалі кількість грантів за нашою участю лише зростатиме".
Олександра Раца, в.о. головної редакторки МА АСС:
"Найболючішим ударом для команди Медіа агентства АСС стала втрата нашого колеги, фотокора та відеооператора Максима Шварцмана. Він героїчно загинув, захищаючи нашу країну від ворога. Максим став на захист України ще в перші дні повномасштабного вторгнення. Всі, хто знав Максима, досі не можуть повірити та змиритися з його загибеллю. Ми втратили друга, колегу, вірну та надійну людину.
Цьогоріч ми багато розповідали про наших воїнів-буковинців. Зокрема, пишаємося, що першими з буковинських ЗМІ розповіли героїчну історію розвідника Конана, який під час спеціальної операції в акваторії Чорного моря провів у відкритому морі 14 годин та проплив 20 кілометрів. А також записали інтерв'ю з чернівецькими розвідниками (позивні Кремінь та Val), які розповіли нам про оборону Куп'янська.
У 2023 продовжилася наша робота з партнерами. Хочу подякувати ІМІ за технічну підтримку нашій редакції.
Також цього року ми багато уваги приділили боротьбі з фейками: активно розвінчуємо їх чи не щодня, а також учимо нашу аудиторію виявляти фейки, ІПСО та перевіряти інформацію.
Наступного року мріємо написати найголовніший матеріал у житті кожного з нас із заголовком "ПЕРЕМОГА".
Вадим Пелех, директор телерадіокомпанії ТВА:
"Для нас виклики у 2023-му залишилися ті самі, що й минулого року: війна, ВПО, волонтерські збори. Ці всі питання нерозривно пов’язані з нашим життям та висвітленням в ефірі. Наш колектив частково змінився. Цього року ми дещо змінили систему управління в ньюзрумі. Тепер три журналістки вахтовим методом, по черзі, координують роботу ньюзруму. Це дає можливість кожній працювати в цій ніші, більше реалізовувати себе та запобігти вигорянню. Звісно, я допомагаю в редакторській роботі.
Складною залишається фінансова ситуація, зокрема через обвал рекламного ринку. Завдяки підтримці наших партнерів можемо далі працювати. Ми продовжили співпрацю з американськими донорами, їм сподобався наш проєкт "Життя з присмаком війни". Тож ми його розвинули та покращили. За півтора року відзняли 50 епізодів цього проєкту – історії людей, які постраждали від війни, також запустили юридичну програму "Суть справи". Проводимо ток-шоу з різними спікерами щодо важливих питань міста. Будемо й надалі намагатися виробляти ці три продукти. Протягом цього року дещо покращилася комунікація з обласною та міською владою. Однак це ще дуже далеко до повноцінної відкритості та якісної комунікації".
Андрій Романцов, головний редактор інформаційного сайту "Район-інфо", захищав Україну від російської агресії в лавах ЗСУ, отримав поранення в бою:
"Рік, що минає, важко назвати медійним, для мене принаймні. За півтора року, час моєї служби, сайт, соцмережі фактично не функціонували, тож втрачено було й читачів, і рекламодавців. Але все ж таки після того, як потрохи почав відновлювати роботу сайту, й перші, й другі почали повертатись. Отже, не забули. Є й приємне, за цей час у мене не з’явилося вартих уваги конкурентів. Хоча саме наступний рік вимагатиме певного напруження, адже за цей час, відчувається, помітно змінилися запити аудиторії. Як – це ще потрібно сприйняти, зрозуміти й побудувати роботу згідно з новими вимогами. Сподіваюся, це вдасться".
Другий рік повномасштабної війни не виявився легшим для медіа Чернівців та області. Медійники стали сильнішими, відповідально працюють у нових, непростих реаліях та здобувають перемоги. Водночас ця сила волі й міць, попри все, теж потребує підтримки, зокрема грантової, зростання рекламного ринку, підвищення оплати праці, оновлення техніки, збереження колективів та можливостей для створення нових проєктів і медіа. І, записуючи собі нові плани на новий рік, ми всі найбільше хочемо одного: перемоги України та мирного життя у своїй країні.
Альона Чорна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!