
Російська пропаганда не залишає поза увагою президента США Дональда Трампа. Ще в липні 2025 року експерти ІМІ фіксували, що Трамп – один з головних західних політиків, яких згадують кремлівські медіа у своїх текстах. Риторика цих текстів здебільшого нейтральна, але росіяни все ж не втрачають можливості глузувати з президента США. Цікаво, що позиція пропагандистів щодо висвітлення Трампа є переважно нейтральною на відміну від періоду, коли президентом був Джо Байден. Тоді кремлівські та проросійські пропагандисти активно поширювали антиамериканські наративи.
Російські пропагандисти використали зустріч Трампа і Путіна як привід для поширення наративу про велич Росії і “велику повагу” Дональда Трампа до Путіна. Також лунав старий наратив про несамостійність та залежність України від “західних кураторів”.
“Хороші росіяни” не поспішали давати оцінки зустрічам президентів і радше відмовчувались або висловлювалися скептично. Єдиною активною дописувачкою стала псевдоопозиціонерка і відверта українофобка Юлія Латиніна, яка просто розривала Х своїми істеричними дописами. Потішила роспропаганду і редакція “Дождя”, яка під час прямого ефіру назвала українську делегацію в США “кієвскім режимом”, а потім виправилися на “кієвскую власть”. За такий ефірний ляп їх окремо похвалила пропагандистка Ольга Скабєєва у своєму телеграм-каналі.
Інститут масової інформації (ІМІ) підсумував оцінки найпопулярніших російських онлайн-медіа щодо зустрічей Трампа та Путіна на Алясці, а також Трампа та Зеленського у Вашингтоні.
Теплі обійми, червона доріжка для Путіна та піджак Зеленського
Абсолютна зміна риторики роспропагандистів у ставленні до США відбулася після інавгурації Трампа в січні 2025 року. Відтоді, за спостереженнями аналітиків ІМІ, росіяни подавали новини про Трампа здебільшого нейтрально, також траплялися поодинокі позитивні згадки. Росіяни не забували звертати увагу, що в усіх бідах та антизахідних наративах винен попередник Дональда Трампа – Джо Байден. У такий спосіб російська пропаганда акцентувала, що з приходом Трампа між росіянами та американцями відкривається нова сторінка партнерства.
Кремлівська редакція “Московский комсомолец” напередодні прибуття Путіна на Аляску запустила матеріал про зростання довіри до Путіна. Публікація спиралася на начебто високі показники його рейтингу. Для порівняння пропагандисти вирішили додати рейтинг Трампа, який начебто має жахливі показники. У такий спосіб пропагандисти хотіли контрастно відтінити лідерів та показати, що Путін – це про стабільність та підтримку своїх громадян, а Трамп – про хаос та недовіру.

Після поїздки Путіна на Аляску серед кремлівських редакцій циркулювали повідомлення, які складно було уявити ще рік тому. Адже вони роками розгойдували антиамериканську риторику. Рупори пропаганди почали штампувати новини про любов Трампа до росіян і про чудові стосунки між Путіним та Трампом:
- “Daily Mail: Трамп прийняв Путіна як зіркового гостя” (МК.ru)
- “Трамп відзначив хороші стосунки з Путіним” (РИА Новости)
- “Трамп назвав Росію потужною військовою державою” (“Известия”)
- “Трамп зізнався в любові до росіян” (“Комсомольская правда”)
- “Трамп назвав Росію могутньою державою” (РИА Новости)
- “У Росії назвали спільного ворога Путіна й Трампа” (МК.ru)
Ціль таких меседжів – створити образ США на чолі з Дональдом Трампом як таких, що симпатизують політиці Путіна, а отже самим росіянам. І в такий спосіб посилити у внутрішньої російської аудиторії враження величі путінського режиму, бо підтвердженням цього слугують не лише локальні політики, а й очільник ще нещодавно ворожої країни. Такий прийом пропагандистів посилює легітимність путінської політики, навіть якщо та існує лише в заголовках кремлівських медіа.
Не менш важливим для росіян було поговорити про міжнародне визнання окупованих територій. Питання Криму як “невіддільної частини Росії” пропагандисти обробляли з кількох сторін. Вони активно цитували внутрішніх спікерів, таких як призначений Росією “глава” Криму Сергій Аксьонов, і посилалися на Дональда Трампа.

У такий спосіб рупори кремлівської пропаганди підкреслювали внутрішню і зовнішню підтримку російської анексії Криму.
Водночас кремлівські медіа запускають матеріал “Поклонська покликала Трампа та Путіна в несподіване місце”, в якому йдеться, що колаборантка Наталія Поклонська запрошує Путіна та Трампа наступну зустріч організувати в Криму, адже, за її словами, “Крим є землею, де відбуваються історичні події, що знаменують початок нових епох”. Поклонська акцентувала, що Крим уже відвідували чотири президенти США і Трамп міг би стати п’ятим. Щоправда, вона не уточнила, що президенти США були в Криму до російської окупації. Наразі ж приїзд Трампа на окуповані Росією території був би символом, що США фактично визнають анексію Криму.
Традиційно кремлівські редакції продовжують фантазувати над образом Зеленського. Після зустрічі з Трампом у США пропагандисти намагалися принизити Зеленського, позбавити його образу реального політика, натомість приписати йому залежність від західних партнерів та США. Разом з цим для внутрішньої аудиторії створюється образ, де Путін – сильний світовий лідер, його поважає сам Трамп, а от Зеленському створюється карикатурний образ. Оскільки пропагандисти не можуть вигадати ще додаткові нісенітниці, вони завжди повертаються до наративу про “клоуна”. Натякаючи, що Зеленський, який раніше працював шоуменом, не тямить у політиці.

Ще один із прийомів російської пропаганди – фантазувати про одяг чи зовнішній вигляд українських політиків. Так, експерти ІМІ зафіксували, що кремлівські редакції готували матеріали, які стосувались одягу Зеленського (та навіть згадали Умєрова). Особливу увагу приділяли піджаку Зеленського, адже минулої зустрічі з Трампом у Білому домі через одяг трапився неприємний діалог.

Мета – відвернути увагу від змісту переговорів і рішень, підживити наративи “непрофесійності / невідповідності протоколу”, активувати статусні коди та подати минулий інцидент у Білому домі як псевдодоказ. У підсумку формується штучний порядок денний, де образ важливіший за зміст.
Екстрасенси, ерудити, ноунейми та ШІ. Як пропаганда залучає альтернативну експертизу
Російська пропаганда, крім офіційних меседжів, практикує залучення різноманітних псевдоекспертів: від ворожок до так званих ерудитів. Такі практики слугують для російської аудиторії підтвердженням авторитетності наративів, які просувають пропагандисти. Раніше ІМІ фіксував, що пропаганда залучає езотеричних персонажів для виправдання російської агресії та створення стійкого негативного образу українців у своїх медіа.
За кілька годин до зустрічі Трампа з Путіним редакція МК розмістила власний ексклюзивний матеріал з експертизою екстрасенски, яка навангувала, що Трамп – цікава особистість і що він дуже поважає Путіна.

Крім того, експертка з езотерики обіцяла, що зустріч буде успішна, а вороги Росії будуть осоромлені. Аудиторія отримала ті самі наративи, які прокремлівські медіа транслюють цілодобово від офіційних джерел, але загорнуті в таємничу обкладинку.
Окрім екстрасенсів і магів, до коментарів залучали пропутінських політологів, які давали оцінки ситуації відповідно до основної лінії російської пропаганди. Цікаво, що деякі з таких оцінок подавалися як експертиза із західних країн (“німецький політолог”).

Всі ці експерти запевняли, що зустріч Трампа з Путіним була напрочуд теплою, а от Зеленського зустрічали “не так добре”. Такі коментарі та експертиза формують додаткові враження глибокої поваги до Путіна. Водночас у таких повідомленнях не містилося жодної інформаційної цінності, тільки легітимізувалися давні кремлівські наративи.
У стилі пророкування також подали експертизу російського депутата Держдуми, пропагандиста Анатолія Вассермана, якого відрекомендували насамперед як “іменитого ерудита”.

У такий спосіб пропагандисти хотіли підвищити цінність його слів, коли Вассерман поширював наратив, що “Росія має козирі”, та звеличував особу Путіна як героя, “що змінює правила та світ”.
Після сумнівної експертизи пропагандисти переходять до іншого рівня – активно використовують картинки та тексти, згенеровані штучним інтелектом. Раніше аналітики ІМІ фіксували, що росіяни використовують такі ШІ-матеріали для поширення геноцидної риторики щодо українців та їхньої дегуманізації. Ця практика наразі не зникла, навіть можна фіксувати збільшення кількості переглядів таких текстів.

Окрім систематичного нав’язування думки про нібито приреченість України через заголовки на кшталт “Київ іде до капітуляції”, “Трамп благословив Путіна”, “закриття проєкту Україна”, кремлівські ресурси утримують свою аудиторію в стані постійної мобілізації, твердячи, що “СВО” ось-ось завершиться, тож треба “потерпіти й підсилитися”. Додатково такі матеріали, замасковані під журналістику, нерідко супроводжують апокаліптичними ілюстраціями, підписують вигаданими іменами авторів і використовують підроблені зображення.
Ліберали, “антипутіністи” та російська опозиція
На відміну від пропагандистів “хороші росіяни” не поспішали описувати свої враження про зустрічі президентів у США. Єдина, хто відзначилась, – Юлія Латиніна, яка активно дописує у своєму акаунті Х і навіть репостить свої попередні дописи.
Юлія Навальна напередодні зустрічі Трампа та Путіна записала російською мовою відео про те, що зустріч політиків може бути історичною і що всі чекають на завершення війни. Крім того, Навальна у своєму зверненні до учасників переговорів закликала звільнити політв’язнів. Звернення Юлії Навальної з його тезами про “історичність” зустрічі та закликом “просто обмінятися списками” відтворює дуже зручну для Кремля рамку. Переговори подаються як симетрична справа “двох лідерів”, тоді як статус Росії як агресорки й суб’єктність України розмиваються. Так, Навальна просила Трампа й Путіна зробити саміт “історичним” через новий раунд обмінів, посилаючись на нібито вже підготовлені списки. Однак попередні обміни не змінили поведінки Москви, саміт в Анкориджі завершився без проривів, а ракетні удари по Україні тривають. Отже, склалося враження, що російська опозиція використала гуманітарну тематику просто як піар-декорацію. Російський опозиціонер Ілля Яшин нічого не публікував щодо перемовин, а лише репостнув у своєму акаунті відео Навальної.

Інший російський опозиціонер Максим Кац у своєму ютуб-каналі готував огляд реакції пропагандистів та чомусь зазначив, що… вони навіть не використали поїздку Путіна в кремлівській пропаганді. Мовляв, зокрема, Маргаріта Сімоньян “реагувала досить просто”.

Алєксандр Невзоров також не стояв осторонь, активно дописував на свій телеграм-канал. У його дописах Росія – деградована країна, яка живе міфами про свою непереможність та велич. Водночас у своїх дописах він зневажливо відгукується про Трампа, який наразі занадто прихильний до Путіна. У Невзорова Зеленський постає як людина, яка в складній ситуації: між ризиком бути “розіп’ятим” або “канонізованим”, і він радить йому не вірити жодним домовленостям з Росією.

Зовсім інша історія з російською лібералкою та відвертою українофобкою Юлією Латиніною, яка навіть оформила платний акаунт на Х, щоб її дописи були у вигляді лонгрідів. Наприклад, в одному з дописів вона використовує підміну понять та перекладає відповідальність за війну на Україну.

Так, Латиніна переробила палестинське гасло “From the river to the sea” на “Галичина від річки до моря”, повторюючи один із ключових дезінформаційних наративів агресивної російської пропаганди про те, що українці “зачищатимуть” усіх, хто говорить російською, “від заходу до півдня”. Латиніна прямо прирівнює українців до терористів ХАМАС: мовляв, війна почалася через те, що українці є екстремістами. Нагадаємо, ще до повномасштабного вторгнення ІМІ фіксував, що проросійські джерела публікували на замовлення ОПЗЖ матеріали про радикалів та націоналістів, які придушують російськомовне населення. І наразі всі ці прокремлівські наративи повторює російська псевдоопозиціонерка Латиніна.
Втім, переважно російська опозиція зустріла саміт Трамп – Путін на Алясці зі скепсисом: його сприймали як чергову “нормалізацію” Кремля без реальних поступок з боку Москви.
*Моніторинг проводився 15–19 серпня 2025 року в популярних російських онлайн-медіа: РИА Новости, MK.ru, “Известия”, “Комсомольская правда”, РБК.