ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Пропаганда-2025: як Кремль перемикає фокус зі США на Європу

14.03.2025, 14:30
Яна Машкова
Ілюстрація ІМІ
Ілюстрація ІМІ

Станом на жовтень 2024 року 72% росіян негативно ставилися до американців, а серед людей 55+ цей показник сягав 81%, повідомляє "Левада-Центр". Такий рівень ненависті є результатом десятиліть російської пропаганди, яка після 2014 року ще більше активізувалася через санкції та щорічно отримує понад 1 мільярд доларів фінансування. Використовуючи антиамериканські наративи, Кремль зображує США як осередок хаосу та занепаду, щоб відвернути увагу росіян від внутрішніх проблем і виправдати економічні труднощі.

Після перемоги на виборах у США Дональда Трампа риторика російських пропагандистів щодо США змінилася. Спойлер: росіяни стали обережніші та подають інформацію про США більш нейтрально. За спостереженнями експертів Інституту масової інформації (ІМІ), російська пропаганда демонструє зміну тактики: від агресивної антиамериканської риторики до вибіркового просування позитивного образу США, що корелює з геополітичними інтересами Росії. Водночас пропагандисти активно поширюють наративи про розкол між США та Європою, використовуючи езотеричні “передбачення” покійного Жириновського, висловлювання Лукашенка та вигадані прогнози астрологів.

Цікаво, що через тимчасову зміну риторики щодо США пропаганда активізувала атаки на ЄС та європейських лідерів, особливо Еммануеля Макрона. Його порівнюють з Наполеоном, натякаючи на неминучу поразку, та спотворюють заяви про можливість введення військ НАТО до України, створюючи враження, що ЄС провокує конфлікт і становить загрозу. 

Російська пропаганда і Трамп: від вичікування до маніпуляцій

Російська пропаганда роками будувала антизахідні наративи, активно демонізуючи Байдена перед повномасштабним вторгненням і поширюючи сотні дезінформаційних меседжів щотижня, значна частина з яких була спрямована проти США. З поверненням Трампа до влади у 2025 році Кремль обрав вичікувальну стратегію: його поки що не атакують, а, навпаки, обережно формують образ “мудрого лідера”, залишаючи можливість для критики, якщо його політика не відповідатиме російським інтересам. Пропаганда вже заклала фундамент для двох сценаріїв – або Трамп стане “другом Росії”, або ж буде оголошений черговим “ворогом”, якщо не виправдає очікувань Кремля.

Щоб підкреслити перевагу Трампа над Байденом, російські пропагандисти систематично дискредитували попереднього президента та його команду – заодно поширюючи матеріали, що підживлювали антизахідні настрої.

Скриншот ІМІ з російських пропагандистських медіа “Известия”, “Московский комсомолец”

Крім дискредитації Байдена, російські пропагандисти активно створювали матеріали, що зображують нову адміністрацію США як прихильну до Росії, таку, що нібито ініціює партнерство та підтримує “теплі контакти”.

Скриншот з російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Нові наративи російської пропаганди спрямовані на зміну сприйняття США серед росіян, формуючи ілюзію, що Вашингтон “втомився” від конфронтації та прагне домовленостей. Пропагандисти просувають тезу про наявність у США “раціональних голосів”, готових до діалогу, у такий спосіб коригуючи образ Америки: з безкомпромісного ворога вона трансформується в суперника, який нібито змушений зважати на Росію.

Скриншот російського пропагандистського сайту “РИА Новости”

Путін відкрито називає Трампа “сильним лідером” і “господарником”, здатним навести лад, що вписується в нову інформаційну стратегію Кремля. Пропаганда просуває цей образ серед росіян, підкреслюючи повагу до Трампа в Кремлі та поступово змінюючи його сприйняття – не як ворога, а як політика, з яким можна працювати й домовлятися.

Скриншот російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Після інавгурації Трампа, зокрема після суперечки з Володимиром Зеленським в Овальному кабінеті, російська пропаганда почала просувати два паралельні наративи: з одного боку, фантазії про те, що європейські та американські союзники дистанціюються від Трампа, а з іншого – формування його образу як агресивного й безкомпромісного політика щодо України.

Скриншот російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Російська пропаганда навмисно використовує емоційно забарвлену лексику та дегуманізацію, формуючи образ Трампа як “господаря”, а Зеленського – як “підлеглого”. Метафора “акула мира” підкреслює, що попри риторику про мир Трамп нібито діятиме жорстко щодо України. Дегуманізаційні порівняння, зокрема називання Зеленського “кобелем”, покликані не лише принизити його, а й підсилити наратив про домінування Трампа, натякаючи, що український президент визнав цю позицію, але не наважився відкрито перепросити.

Скриншот російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Такі меседжі містять образи, що дегуманізують та принижують і є елементами мови ворожнечі. У цьому випадку використано метафори тваринного світу для опису взаємодії Зеленського й Трампа, які мають на меті принизити й висміяти Зеленського, зобразити його слабким і підлеглим, що характерно для пропагандистських наративів. Такі порівняння спрямовані на дегуманізацію Зеленського як представника українців, а отже в перспективі створюють підґрунтя для виправдання агресії, що є ознакою геноцидної риторики.

Мертвий Жириновський, напівживий Лукашенко та магія 

Російська пропаганда майстерно конструює різнорівневі наративи, адаптуючи меседжі для різних аудиторій, щоб створити ілюзію природності інформаційних приводів. У підсумку всі ці “експертизи” формують цілісну картину, що здається випадковою, але насправді є ретельно спланованою кампанією впливу.

Російська пропаганда традиційно використовує езотерику як інструмент маніпуляції, інтегруючи в медіаполе астрологів, віщунів та фальшиві “передбачення Ванги для виправдання своїх дій і війни, перекладаючи відповідальність на міфічні сили. Ця тактика ефективно працює, оскільки росіяни масово вірять у магію, витрачаючи на чаклунів 2,4 трильйона рублів – більш ніж на їжу (2 трильйони). У такій реальності навіть зміна наративів щодо США – від ненависті до потенційного партнерства – видається для них природною, якщо “зірки зійдуться” і події розвиватимуться за вигідним Кремлю сценарієм.

Пропагандисти поширювали “передбачення” покійного російського політика Володимира Жириновського, який вангував, що начебто США матимуть конфлікт з Європою. Пропагандисти часто роблять нарізку рандомних фраз чи речень з начебто передбаченнями від Жириновського, який за життя ходив на всі можливі телевізійні пропагандистські шоу. Він відрізнявся від інших політиків чи кремлівських експертів своєю ексцентричною та епатажною поведінкою. Насправді Жириновський просто озвучував замовлені меседжі, а зараз його імідж “незалежного правдоруба” використовується для легітимізації вигідних Кремлю наративів.

Скриншот  російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Скриншот російського пропагандистського сайту Lenta.ru

Залишається лише чекати, коли РПЦ канонізує Жириновського, щоб його “передбачення” набули ще абсурднішого статусу пророчих одкровень. 

Тим часом пропаганда не обмежується його постаттю й експериментує з ноунейм-езотериками, які прогнозують “нову еру” у відносинах США та Росії – зняття санкцій, конфлікти між Вашингтоном і Європою та інші зручні для Кремля фантазії.

Скриншот з російського пропагандистського сайту “Комсомольская правда”

Все ті ж наративи, що обіцяв покійний Жириновський. Якщо пересічний читач читає всі ці медіа, то в нього складається картина перевіреної інформації, адже кілька джерел сказали одне й те саме. Використання езотеричних вірувань стає ефективним інструментом впливу, що працює на емоціях, знижує критичне мислення й позбавляє людей бажання ставити запитання. 

Для посилення цього ефекту до “експертизи” під'єднують і політичних союзників Кремля, зокрема Лукашенка, який підкріплює потрібні меседжі у властивій йому манері.

Скриншот російського пропагандистського сайту “РИА новости”

В одному з матеріалів Лукашенко коментував, що Трамп не натисне “червону кнопку” з ядерною зброєю, оскільки в нього є родина та “багато маленьких дітей, онуків”. Раніше пропагандисти, навпаки, залякували аудиторію історіями про “червоні прапорці”, які спровокують натиснення “червоної кнопки” ядерної зброї. Російська пропаганда навмисно через “експертизу” Лукашенка просуває меседж про сім'ю й велику кількість дітей як цінність. Начебто Трамп як представник американського народу має схожі цінності з росіянами, а отже він вестиме свою політику згідно з “традиційними російськими цінностями”, не толеруватиме “розпусту” або “ЛГБТ-пропаганду”, про яку зранку до ночі говорили на державному російському телебаченні.

Тема дітей – один з найулюбленіших інструментів російської пропаганди, що активно використовується для маніпуляцій. Кремль систематично поширює наративи про нібито знущання ЗСУ з дітей Донбасу, щоб посилити емоційний вплив і виправдати агресію. Крім того, риторика про “родину” і “традиційні цінності” слугує потужним засобом підтримки антизахідних наративів, формуючи образ Заходу як загрози та легітимізуючи війну в очах росіян.

Наступний крок – демонізація Європи

Оскільки російська пропаганда наразі уникає відкритої атаки на США, вона посилила антиєвропейські наративи, зосередившись на дискредитації європейських партнерів України. Стандартна тактика – зображати західних лідерів як некомпетентних або відірваних від реальності. Для посилення ефекту пропагандисти транслюють один і той самий меседж через різні канали – від заяв Путіна до коментарів ноунейм-“експертів” і редакційних матеріалів, створюючи враження широкого суспільного консенсусу.

Скриншот ІМІ з російських пропагандистських медіа ТАСС, “Московский комсомолец”, “Аргументы и Факты”

Російська пропаганда нав’язує аудиторії образ Макрона як слабкого та хаотичного лідера, використовуючи історичні паралелі з Наполеоном, якого в російській пам’яті асоціюють із загарбником, приреченим на поразку. Це дозволяє натякати, що й Макрон повторить його долю. Водночас його підтримку України та заяви про можливість відправлення військ НАТО в Україну пропагандисти перекручують, подаючи як загрозу війни з Росією. У такий спосіб формується наратив, що Захід сам провокує ескалацію, а Росія нібито лише “захищається”.

Інформаційно також будували негативний образ Польщі. Росіяни вже не вперше погрожують Польщі, а у своїх меседжах використовують агресивні лексеми та залякування.

Скриншот російського пропагандистського сайту news-kiev.ru

Дослідники ІМІ помітили, що пропагандисти використовують згенеровані ШІ тексти та зображення для поширення антиукраїнських та антизахідних наративів. Уперше масове використання ШІ як джерела пропаганди експерти ІМІ зафіксували в грудні 2024 року, коли досліджували, як пропагандисти у своїх медіа створюють негативний образ українок та українців. Для цього пропагандисти створюють акаунти “журналістів” з вигаданими іменами, які публікують матеріали з апокаліптичними зображеннями, згенерованими штучним інтелектом. Часто ці картини мають елементи стереотипних патернів про українців чи Європу. Тексти зазвичай не мають логічної структури, що створює враження текстового хаосу й сприяє поширенню дезінформації та мови ворожнечі.

Скриншот ІМІ з російського пропагандистського медіа РИА. Приклади матеріалів з антиукраїнськими та антизахідними наративами, створених інструментами ШІ

Російська пропаганда продовжує змінювати тактику, використовуючи нові можливості для маніпуляції громадською думкою. Вона гнучко реагує на політичні зміни, змінюючи акценти в інформаційній війні – від демонізації США до створення образу “прагматичного Трампа” та посилення антиєвропейських меседжів. Водночас Кремль продовжує активно використовувати дегуманізацію, мову ворожнечі та маніпулятивні технології, включно із ШІ, щоб формувати вигідну для себе інформаційну реальність.

Для підготовки матеріалу проаналізовано тексти таких російських пропагандистських медіа в лютому та в перший тиждень березня 2025 року: “Комсомольская правда”, “Известия”, “РИА Новости”, “РБК”, Lenta.Ru, “Аргументы и Факты”, “Московский комсомолец”, “Газета.Ru”, “Российская Газета”, URA.Ru, ТАСС, “RT на русском”, NEWS.ru, news-kiev.ru.

Liked the article?
Help us be even more cool!