ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Як три місяці без американського фінансування вплинули на українську медіасферу. Опитування ІМІ

05.06.2025, 15:00
Колаж ІМІ
Колаж ІМІ

Станом на травень 2025 року більшість українських редакцій, які отримували грантову підтримку від США, досі не мають сталих джерел фінансування. Попри це медійний сектор демонструє живучість і гнучкість, шукаючи нові джерела доходів та скорочуючи витрати. У період із січня до травня 2025 року спостерігається зниження рівня тривожності серед українських медійників у сприйнятті впливу припинення американського фінансування на медіасферу, хоча загальна оцінка ситуації залишається критичною. Частка респондентів, які вважали, що припинення американського фінансування стане катастрофою, знизилася з 59,2% до 38%. Це свідчить про хоча б часткове прийняття ситуації серед журналістської спільноти, яка в перші тижні після зупинення фінансування відчувала глибоку екзистенційну загрозу.

Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування українських журналістів, яке було проведено методом адресного анкетування з 24 квітня до 15 травня 2025 року включно.* 

Водночас, як показало опитування, відбулося переміщення оцінок у бік поміркованіших. Найбільший приріст (+16%) відбувся в категорії "значний вплив, але є можливість адаптації". Якщо в січні про це говорили 30% медійників, то в травні вже 46%. Це ознака поступового переходу медіа від шоку до прийняття і до адаптаційної стратегії. Частка тих, хто вважає, що ситуація стабільна, навпаки, зменшилася (з 4,2% до 2%). Це може вказувати на те, що навіть у тих редакцій, які на початку року почувалися впевнено, з'явилися труднощі.

Як зникнення американського фінансування змінило українську медіасферу. Інфографіка ІМІ

Зменшення панічних оцінок не означає покращення фінансової ситуації, а радше відображає розширення практик виживання, причому не завжди ці практики позитивні. Як показало опитування ІМІ, це і перехід на волонтерські рейки, і скорочення контенту, і зменшення зарплат, і звільнення. Українські медіа можуть навчитися виживати в умовах крайньої турбулентності, але ціною є втрата стратегічного розвитку, орієнтація лише на виживання, скорочення якісного контенту, особливо розслідувань і "польової" журналістики.

Як довго медіа зможуть працювати без додаткового фінансування

Опитування ІМІ зафіксувало тенденцію до відносного зростання впевненості в середньостроковій стійкості редакцій. Категорія "можемо працювати три-шість місяців" зросла з 34,2% до 45,3%. Це означає, що певна частина медіа перейшла з "критичного режиму" (протягнемо до трьох місяців) до "режиму адаптації", часто завдяки внутрішній мобілізації, скороченню витрат і тимчасовим компенсаторним механізмам (донати, місцеві джерела, відкладені резерви, маленькі брідж-гранти). Майже втричі зросла частка тих, хто декларує фінансову витривалість понад рік (з 5,8% до 14%). Це невелика, але важлива група, до якої входять переважно національні медіа або медіа Західного регіону і яка, ймовірно, має прибуткові формати або стабільні внутрішні бюджети.

Зменшення категорії "протягнемо лише до трьох місяців" на 5,5% – ознака того, що частина вразливих редакцій або вже адаптувалася, або потенційно вийшла з ринку, не доживши до етапу опитування в травні.

У січні ще існувала частка редакцій, які вважали, що припинення американського фінансування не відіб’ється на їхній роботі. А от у травні жодна редакція не вказала такої відповіді, що свідчить про усвідомлення масштабності кризи навіть з боку тих, хто раніше був упевнений у своїй автономності.

Незважаючи на загальне зростання впевненості серед багатьох редакцій, частка тих, хто буквально "на межі закриття", зросла із 7,5% до 8,7%. Категорія "протягнемо лише один місяць" є найгострішим маркером вразливості, бо сигналізує про відсутність фінансової подушки взагалі. Це означає, що доволі великий відсоток редакцій перейшов у стан на межі закриття. Можливо, вони вичерпали внутрішні резерви, не змогли скористатись альтернативними джерелами підтримки, не змогли отримати нових грантів і залежали виключно від американського фінансування, яке припинилося.

Усі ці зміни не ознака стабілізації, а радше ознака переходу до стратегії виживання, яка супроводжується зменшенням штату, відмовою від розвитку, переходом на мінімальний обсяг контенту й окремо підсилює нерівність між медіа, де більші гравці продовжують працювати, а малі – зникають або зливаються з іншими. Зростання середньострокової впевненості не компенсує втрати динаміки, творчої свободи та інституційного розвитку українських медіа.

Трансформація фінансових стратегій українських медіа (січень – травень 2025)

Опитування ІМІ засвідчило певний колапс очікувань медіа на зовнішню підтримку. Найгостріше впала частка редакцій, які сподівалися на три види альтернативного фінансування. По-перше, на гранти європейських донорів – мінус 33% в цій категорії. Ще в січні на них сподівалися 84% опитаних ІМІ медійників, а в травні вже 51%. Редакції або не бачать сенсу подаватися, або на ринку не вистачає нових грантів, або не мають ресурсу для того, щоб писати заявки й конкурувати.

По-друге, на 26% впали очікування заробітків від реклами чи комерційних партнерств (з 53% у січні до 27% у травні). 

І, нарешті, впали сподівання отримати підтримку від краудфандингу – на 17% (у січні на нього розраховувало 48% опитаних медійників, у травні вже 31%). Це свідчить про низьку платоспроможність аудиторії, відсутність культури донатів на медіа в Україні. А також, можливо, про емоційне виснаження як редакцій, так і аудиторії.

Найбільше зростання має тривожна категорія "перебуваємо в стані виживання" (з 8% у січні до 29%, тобто +21%). Це означає, що як мінімум третина медіа не має жодної стратегії пошуку нових джерел фінансування. Фактично йдеться про втрату стратегії й управлінського контролю, розчарування і відсутність фінансових перспектив.

Цікаво, що водночас зменшилась і частка тих, хто сподівався на етично сумнівні джерела (джинсу, гральний бізнес). Ймовірно, на практиці доступність і розмір фінансування від таких моделей виявилися суттєво меншими, ніж очікували деякі респонденти. 

Порівняння січня і травня 2025 року демонструє глибоку демотивацію українських медіа в питанні фінансування. Це і зменшення довіри до зовнішніх і внутрішніх джерел, і втрата стратегічного оптимізму, і перехід значної частини в режим пасивного виживання. Це ознака не лише фінансової, а й психологічної втоми сектору.

Як зникнення американського фінансування змінило українську медіасферу

Як показало опитування ІМІ, головним наслідком стала функціональна криза медіа та структурна деградація редакцій. У січні медіа почали з урізання "зовнішнього" (офісів, планів розвитку, окремих проєктів), а в травні перейшли до урізання "ядра" – змістів, людей, оплати праці.

Як українські медіа адаптуються до фінансової кризи. Інфографіка ІМІ

Водночас частка тих, хто звільняє людей, зменшилась із 40% у січні до 31% в травні 2025 року. Схоже, основні скорочення вже відбулися раніше (ефект "першої хвилі"), і в редакцій залишився лише "кістяк" команди, який уже не можна зменшити.

Падіння з 32% до 13% у категорії "відмова від офісу" свідчить, що цей інструмент антикризового менеджменту також уже вичерпано. Хто міг перейти на ремоут, станом на травень уже зробив це.

Разом з тим опитування виявило новий тренд – зростання волонтеризації. Цілих 15% опитаних медіа перейшли на волонтерську основу. Це ознака вже крайнього виснаження ресурсів, коли медіа існують, бо є віддані люди, які працюють без зарплат.

Опитування показало, що понад половину редакцій (55%) скоротили кількість інформаційної продукції, яку здатні створювати. Це може означати зменшення кількості щоденних новин, відмову від проєктів, розслідувань, аналітики й перехід на "режим економії" – тобто лише найнеобхідніше для підтримки своєї присутності.

49% опитаних втратили доступ до критично важливих ресурсів (наприклад, неможливо здійснювати поїздки). Насамперед це удар по польовій, репортажній і розслідувальній журналістиці, яка й так є рідкісною в умовах війни. Без цих ресурсів журналісти стають копіпастерами, а не свідками подій. 

43% опитаних заявили, що змушені були скоротити зарплати. 

І найтривожніший показник – цілих 67% редакцій відмовилися від планів розвитку й нових проєктів. Тобто жодних нових планів, розширень, досліджень, кампаній. Лише виживання. Можна назвати це стратегічним паралічем, коли редакції не тільки не мають ресурсів, а й не бачать горизонту, щоб до нього йти.

8% медіа вдалися до непрозорих джерел фінансування, зокрема джинси та реклами казино, – і, на думку експертів ІМІ, ця цифра зростатиме. Це, по суті, інформаційна корупція, яка ставить під загрозу етичні стандарти журналістики. У підсумку виграють маніпулятори, а програють як медіаринок, так і суспільство. 

Зміни в контенті: що зникло, а що з’явилось

Дані опитування свідчать, що лише 25% медіа не запровадили жодних змін у контенті через фінансову кризу на медіаринку. 

Інші зміни мають такий вигляд**:

  • 45% редакцій зменшили аналітику та розслідування, що можна розцінити як пряму загрозу суспільному контролю і прозорості влади.
  • 44% припинили окремі напрями роботи: тематичні колонки, блоги, авторські формати, правозахисні чи культурні рубрики. Це зниження контентного різноманіття і поступова втрата голосів спільнот – молоді, жінок, меншин, ветеранів тощо.
  • 15% стали більше працювати з локальним контентом. Це, з одного боку, добре (бо це підтримка локальних спільнот), але з іншого – може бути наслідком скорочення можливостей працювати в ширшому масштабі, висвітлювати ті самі воєнні дії чи інтерпретувати події національного рівня для свого регіону.
  • 14% залучили більше ШІ до створення контенту, щоб закрити прогалини після скорочень. Є загроза, що в цьому контексті це не про "цифрову трансформацію", а про вимушену автоматизацію через втрату людей. Найімовірніше, йдеться про генерацію новин, переклади, рерайти.
  • У 9% зросла кількість SEO-матеріалів. Ця цифра поки не критична, тобто медіа ще не масово перетворюються на "трафікові ферми".
  • 7% указали, що збільшилася частка нативної реклами. Це демонструє, що комерційний ринок також у занепаді, а більшість редакцій утримується від грубих компромісів навіть у кризу.

У підсумку можна сказати, що українські медіа переживають повільну ерозію контенту. Зменшується аналітика, скорочується кількість напрямів, частина функцій переходить до ШІ. Водночас не спостерігається широкого переходу до токсичної комерціалізації – радше редакції стискаються, ніж продаються.

***

Нагадаємо, за результатами річного опитування ІМІ, 80% журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року. 

*Анонімне кількісне онлайн-опитування журналістів було проведено методом адресного анкетування з 24 квітня до 15 травня 2025 року включно. В опитуванні взяли участь 150 представників усіх типів медіа з усіх регіонів України. Було проведено середнє зважування результатів за регіонами та типами медіа з метою підвищення репрезентативності вибірки. Зокрема, враховувалися пропорції різних типів медіа в загальній структурі українського медійного ринку (онлайн, друковані, телевізійні та радіо, медійні сторінки в соціальних мережах), а також географічний розподіл активних редакцій за регіонами. Зважування здійснювалося шляхом застосування відповідних коефіцієнтів до кожної групи респондентів відповідно до їхньої частки в генеральній сукупності.

**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.

Важливо! У цьому опитуванні ми порівнюємо результати з аналогічним опитуванням, яке ІМІ проводив одразу після раптового зупинення фінансування США, у січні – лютому 2025 року. Таке порівняння дозволяє оцінити, як змінюються очікування та реальні дії медіа у відповідь на кризу, а також виявити ступінь адаптації ринку до нових умов. Воно показує, які антикризові механізми виявились ефективними, а де ситуація, навпаки, погіршилася. Це дає змогу сформувати обґрунтовані рекомендації для донорів, медіаспільноти та держави щодо підтримки незалежної журналістики.

Liked the article?
Help us be even more cool!