59,2% журналістів прогнозують катастрофічні наслідки через зупинення міжнародних грантів США – опитування ІМІ
59,2% опитаних ІМІ медійників вважають, що зупинення програм підтримки медіа від США може мати катастрофічні наслідки й призведе до закриття або суттєвого скорочення роботи багатьох незалежних медіа. Ця цифра відображає кризову залежність українських незалежних медіа від міжнародної фінансової підтримки, особливо з боку США, та відсутність ефективних альтернативних механізмів фінансування в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну.
Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом адресного анкетування, проведеного Інститутом масової інформації з 27 січня до 2 лютого 2025 року включно. В опитуванні взяли участь 120 представників різних типів медіа з усіх регіонів України*.
Ще 30% опитаних медійників сказали, що очікують значного негативного впливу, проте вірять у можливість пошуку нових рішень для підтримки медіа. 5% редакцій заявили, що вплив буде помірним і вони зможуть вижити завдяки іншим ресурсам. Лише 4,2% опитаних заявили, що вплив буде мінімальним і вони продовжать працювати, як і працювали. 1,6% не змогли відповісти на запитання.
Дані опитування ІМІ свідчать, що раптове зупинення фінансової підтримки з боку США стало шоком для медіаринку через спричинену війною відсутність сталих фінансових моделей українських медіа. Відповідно, стабільність медіаорганізацій багато в чому залежить від міжнародної підтримки, і будь-які затримування чи скорочення фінансування можуть мати довготривалі наслідки не лише для медіа, але й для країни загалом.
За даними опитування ІМІ, лише 15,8% опитаних повідомили, що не отримували жодних грантів від американських організацій. Разом з тим 35% медіа отримували понад 75% фінансування саме з американських грантів. Ще 15,8% редакцій залежать від цих коштів на рівні 50–75% бюджету. Ще у 12,5% опитаних американські гранти становили 50–25% бюджету, а в 10% – 25–10% бюджету. Лише в 4,2% такі гранти становили менш ніж 10% бюджету.
Першими рішеннями медійників після негайного зупинення американського фінансування стали:
- скорочення в колективі (7,5% опитаних);
- проблеми з орендою офісу (9,5%);
- зменшення обсягів виробництва контенту (11%);
- скорочення зарплат і перехід на часткову зайнятість (10,5%).
Якщо міжнародне фінансування медійного сектору не відновиться протягом трьох місяців, опитані медійники заявили про такі очікувані наслідки (можна було обрати кілька відповідей):
- 41% респондентів точно скоротить виробництво контенту;
- 40% медіа та медійних організацій будуть змушені скоротити штат;
- 35% перейдуть на часткову зайнятість або скоротять зарплати;
- 35% втратять доступ до критично важливих ресурсів для виробництва контенту;
- 32% не зможуть орендувати офіс та перейдуть на віддалену роботу;
- 12% будуть змушені вдатися до непрозорих джерел фінансування (казино, джинса тощо);
- 8,5% опитаних медіа та ГО закриються;
- лише 19% опитаних медіа заявили, що будуть продовжувати роботу на тому самому рівні, що й до зупинення грантової підтримки.
Якщо гранти будуть відсутні протягом шести місяців, 33% медіа та медійних організацій заявили, що змушені будуть закритися. Через рік без міжнародної підтримки може закритися вже 51% опитаних медійних ресурсів.
Водночас 49% опитаних ІМІ медійників узагалі не розглядають закриття як опцію і готові боротися, шукати нові рішення й підтримувати роботу свого медійного ресурсу навіть в умовах відсутності або суттєвого зменшення фінансування. Це означає, що медіасектор України є досить здоровим і здатним до розвитку й адаптації навіть у найжорсткіших умовах.
Якщо гранти будуть відсутні протягом року, 84,5% опитаних медійників точно скорочуватимуть обсяги контенту і звільнятимуть співробітників.
Що стосується джинси й непрозорих способів заробітку, через шість місяців без грантів 28% опитаних медіа будуть змушені вдаватися до таких способів заробітку, щоб вижити. Через рік без фінпідтримки таких буде вже 34% з опитаних ІМІ.
Отже, закриття і ослаблення незалежних медіа може відкрити простір для гравців з меншою редакційною незалежністю та посилити вплив проросійських структур, які можуть працювати під прикриттям.
Які альтернативні джерела фінансування наразі розглядають опитані медійники (можна було обрати кілька варіантів відповіді):
- 84% – пошук грантових конкурсів серед європейських донорів;
- 53% – пошук комерційних партнерств, збільшення обсягів реклами;
- 48% – краудфандинг, збір донатів і створення спільнот для підтримки медіа;
- 11% – державне фінансування;
- 10% – розміщення реклами грального бізнесу і крипти;
- 9% – запровадження платної підписки на медіа;
- 8% – розміщення джинси.
Нагадаємо, за результатами річного опитування ІМІ, 80% журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року.
*Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів, що працюють. Усього було отримано 120 відповідей від медійників з усіх регіонів України. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося з 27 січня до 2 лютого 2025 року включно.
**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
Help us be even more cool!