Переважна більшість українських медійників скористалася міжнародною підтримкою у 2024 році. Щорічне опитування ІМІ
Річне опитування Інституту масової інформації засвідчує, що 80% опитаних журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року.
Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом анкетування, проведеного Інститутом масової інформації 1–17 грудня 2024 року. В опитуванні взяли участь 120 журналістів з усіх регіонів України*.
Найпоширеніша форма підтримки – тренінги та навчання, ними скористалися 62% медійників протягом 2024 року. У контексті складних економічних умов тренінгові програми, ймовірно, допомагають медійникам адаптуватися до нових викликів, відчути більше контролю над ситуацією і стати більш конкурентоздатними**.
Друга за популярністю форма підтримки від донорів – це гранти для медіа чи персональні гранти, що становить 51%. Це перегукується з даними опитування щодо викликів медіасфери: нагадаємо, на другому місці серед викликів у 2024 році журналісти вказали економічні та фінансові труднощі (68,3%). Це ще раз підтверджує актуальність фінансування від міжнародних донорів для розвитку медіа в умовах складної економічної ситуації**.
Ресурсами для психологічної підтримки скористалися 34% опитаних медійників. Психологічне виснаження є викликом номер один для українських журналістів за підсумками 2024 року. Ця цифра відбиває усвідомлення медійниками важливості ментального здоров’я, а також дедалі більшу доступність таких ресурсів. Однак вона також наголошує на необхідності посилення програм психологічної допомоги, адже виснаження впливає не лише на якість роботи журналістів, але й на їхню безпеку**.
Майже третина респондентів (28%) отримала допомогу з енергообладнанням та іншу технічну підтримку. Така підтримка є стратегічно важливою для забезпечення безперервної роботи журналістів в умовах відключень електроенергії та обмежень інфраструктури**.
23% опитаних змогли взяти участь у міжнародних конференціях і стажуваннях. Завдяки цьому позиція українських медійників звучала на міжнародних майданчиках, а також це відкриває нові можливості для обміну досвідом та створення партнерств**.
Ще 14% журналістів отримали індивідуальну фінансову підтримку у звʼязку зі скрутним становищем**.
Окремо Інститут масової інформації (ІМІ) просив журналістів оцінити, як змінився їхній фінансовий стан протягом року.
У 2024 році 42,5% опитаних журналістів зазначили, що їхній фінансовий стан погіршився. У 2023 році таких було 48,6%, а 2022 року – 61,3%. Це свідчить про певну стабілізацію або адаптацію галузі до кризових умов. Після значного спаду, спричиненого повномасштабною війною у 2022 році, економічна ситуація дуже поступово стабілізується, хоча проблеми все ще залишаються актуальними.
Водночас 15% опитаних 2024 року вказали, що їхній фінансовий стан покращився (для порівняння: у 2023 році таких було 20,5%, а 2022 року – 11,4%). Це може свідчити про те, що зростання економічних можливостей для журналістів, які відчувались у 2023 році, знову загальмувалося. Зниження частки тих, хто відчув покращення, може свідчити про те, що процес відновлення галузі потребує нових стратегій підтримки та розвитку медійного ринку.
Ще 42,5% журналістів зазначили, що їхній фінансовий стан ніяк не змінився 2024 року (2023-го – 30,8%, а 2022-го – 27,3%). Це може бути індикатором стабілізації умов праці в медійній сфері, хоча рівень доходів, ймовірно, залишається незадовільним для багатьох.
*Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів. Усього було отримано 120 відповідей від медійників з усіх регіонів України. З них 72,5% жінок, 27,5% чоловіків. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося протягом 1–17 грудня 2024 року.
**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
Help us be even more cool!