ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Моніторингове дослідження гендерного балансу в онлайн-ЗМІ. Третій квартал 2020-го

25.09.2020, 20:17

Новини шоубізу, міжнародні та політики – це топтеми, де найчастіше трапляються згадки про жінок в українських онлайн-медіа.

Такими є результати дослідження ГО "Інститут масової інформації", проведеного у вересні 2020 року *.

Наразі присутність жінок-експерток в українських онлайн-медіа дорівнює 19% проти 81% чоловіків-експертів. Коефіцієнт присутності експерток в українських інтернет-ЗМІ залишається стабільним, якщо порівнювати від першого кварталу 2020 року.

Коли розглядати ретроспективно відсоток, то помітно, що "найкращі часи" для гендерного балансу припадали на 2018–2019 роки. До прикладу, показник присутності експерток в онлайн-медіа в лютому 2019 року  становив 24%.

Найбільше згадок про експерток зафіксовано в матеріалах ТСН (31%), 24 каналу (27%), УНІАН та НВ (по 23%).

Жінки-героїні втричі менше трапляються в матеріалах, ніж чоловіки. Цей показник у середньому становить 28% героїнь проти 72% чоловіків-героїв. 

Найбільше згадок про героїнь було зафіксовано в таких медіа: "Політека" (46%), ТСН (44%) та 24 канал (37%).

Однак експерти ІМІ хочуть наголосити, що показники в таких ЗМІ не завжди свідчать про гендерно збалансовані матеріали. Здебільшого в текстах на тему шоубізу або інших жовтих матеріалах жінки згадуються в сексистських та зневажливих патернах. Що, своєю чергою, має шкідливий вплив на читачів.

 

ГЕРОЇНІ МАТЕРІАЛІВ ОНЛАЙН-ЗМІ

Майже кожен третій матеріал стосувався шоу-бізнесу 28,7% загальної кількості матеріалів про героїнь. Найчастіше згадували іноземних селебріті. Також ми в попередньому дослідженні зазначали, що більшість медіа, які мають значно вищий відсоток жінок-героїнь, страждають на сексистські тексти:

 

На другому місці були матеріали на міжнародну тематику – 27,2%. Найбільше згадок у міжнародці було про лідерок білоруської опозиції – Марію Колеснікову та Світлану Тихановську. Це пов'язане з політичною ситуацією в Білорусі. 

Також траплялися згадки про Світлану Алексієвич, яка теж є однією з членкинь президії координаційної ради білоруської опозиції. Крім того, в міжнародній темі згадувалася німецька канцлерка Ангела Меркель, щоправда трішки більше – в ролі експертки, ніж героїні. 

Так, кожен десятий матеріал, де жінка була героїнею, стосувався кримінальної хроніки, ДТП або ж надзвичайних ситуацій – 9,4%. Здебільшого героїні таких матеріалів є потерпілими від насильницьких дій інших осіб або жертвами ДТП.

У матеріалах на політичну тему зафіксовано лише 6,8% загальної кількості героїнь. Найчастіше в них згадували  українських політикинь: кандидатку на посаду керівниці міста, нардепку від "Слуги народу" Ірину Верещук;  лідерку "Батьківщини" Юлію Тимошенко, що одужала від коронавірусної хвороби,  та  нардепку Ірину Геращенко від "Європейської солідарності". Також траплялися поодинокі згадки про нардепок від "Слуги" Єлизавету Ясько, Юлію Гришину, Тетяну Рябуху та нардепку від "Голосу" Інну Совсун. До прикладу, у березні 2020 року згадки про жінок-героїнь траплялись у 8,2% матеріалів.

Значно менше було згадок про героїнь у матеріалах щодо суспільства (4%), прав людини (3,1%), здоров’я (2,8%) та культури (2,6%).

ЕКСПЕРТКИ МАТЕРІАЛІВ ОНЛАЙН-ЗМІ 

Найчастіше онлайн-медіа залучали експерток для коментарів на міжнародну тематику: на них припало 28,4% загальної кількості експерток у медіа. Експертки, які найчастіше трапляються в медіа: білоруська опозиціонерка Світлана Тихановська, заступниця міністра закордонних справ України Еміне Джапарова та німецька канцлерка Ангела Меркель. 

Значно менше було експерток, які коментували тему політики, – 13,2%. Лідерками за кількістю коментарів на політичну тематику є нардепки від партії "Слуга народу" – Людмила Буймистер, Євгенія Кравчук. Також траплялися поодинокі згадки про Інну Совсун (нардепка від “Голосу”), Альону Шкрум  (нардепка від "Батьківщини").

Кожна десята новина (9,5%), яку коментували експертки, стосувалася суспільства – матеріали про психологію, дітей та освіту.

Експертки також коментували матеріали про здоров'я – 8,6%. В ІМІ зазначають, що відсоток матеріалів на цю тему, де жінки є експертками, значно знизився. Наприклад, у лютому 2020 року частка експерток у матеріалах на тему здоров'я становила 19%. Це пов'язане з тим, що у світі активно ширився Covid-19: відповідно, ексміністерку МОЗ Зоряну Скалецьку цитували в медіа. Однак зараз тему здоров'я більшою мірою коментують чоловіки. Це зумовлене тим, що наразі посади головного інфекціоніста, міністра охорони здоров'я обіймають чоловіки. Раніше МОЗ очолювали Уляна Супрун та Зоряна Скалецька.

Наразі зафіксовано матеріали про "косметично-екстетичну медицину":

Значно менше експерток коментували матеріали щодо криміналу (7,5%), про бізнес / економіку (6,2%) та були в ролі речниць (5,5%).

 

ЩО ЩЕ?

Експерти ІМІ звертаються українських редакцій із проханням звернути увагу на важливість гендерно збалансованих матеріалів.

Раніше ми писали, що необхідно вивчити свою аудиторію, побачити, який відсоток жінок споживає ваш інформаційний продукт, потім підрахувати, скільки взято інтерв'ю, чи досить там жінок-експерток. Також активніше беріть коментарі в жінок-експерток і пам'ятайте: що більше жінок буде представлено в медіа, то економічно успішнішою буде Україна. 

✅ Хочемо нагадати, що ІМІ підготував поради для редакцій щодо самооцінювання та дотримання гендерного балансу: 

10 рекомендацій для журналістів щодо гендерного балансу.

✅ Також принагідно інформуємо, що ІМІ запровадив гендерну та антидискримінаційну політику організації. 

✅ У разі якщо вашій  редакції треба консультація щодо створення гендерної та антидискримінаційної політики, ІМІ безкоштовно допоможе. Залиште свою заяву на [email protected].



Liked the article?
Help us be even more cool!