Медіапідсумки-2020: яким був цей рік для регіональних медіа
Несподівано складний 2020 рік подарував регіональним медіа два основних великих стреси. Першим стала пандемія коронавірусної хвороби. Вона змусила регіональні медіа змінюватися під нову реальність як з управлінського, так і з контентного погляду. Другим стресом і перевіркою на професійні стандарти стали місцеві вибори. Які ще стреси впливали на регіональні медіа, аналізуємо в нашому огляді.
Регіональні медіа і коронавірус
Протягом трьох місяців ми досліджували коронавірусну тематику, яка так само стрімко, як коронавірус, поширилася новинними стрічками медіа. За три місяці, з березня до травня, в 50 регіональних медіа десяти регіонів опубліковано не менш ніж 8903 новини, так чи інакше присвячені пандемії і коронавірусній хворобі. Водночас найбільше новин про коронавірус припало на квітень.
Якщо в березні медіа опублікували 23% загальної кількості новин про коронавірус за три місяці, то вже у квітні їхня кількість зросла вдвічі. У травні коронавірусна тематика дещо втратила свої позиції, але в середньому трималася на рівні кожної третьої новини в стрічках регіональних новин.
Лідерами з кількості новин на коронавірусну тематику стали Херсон, Дніпро і Донецьк. У березні* найбільше таких матеріалів з'явилося на сайтах Харкова (34%), Донецька (31%) і Львова (30%), у квітні вже понад половину таких матеріалів публікували в новинних стрічках херсонських (56% загальної кількості новин у медіа регіону), дніпровських (54%) і донецьких (52%) онлайн-медіа.
Регіональні медіа, вибори й джинса
А потім почалися вибори. Очевидно, що виборчий марафон у регіональних медіа почався раніше жовтня. Вже у вересні в регіональних новинах було не менш ніж 12% текстів, де так чи інакше згадувалися політики чи політичні сили. Найбільше новин зі згадками всіх політиків і політичних сил, за результатами дослідження, зафіксували в регіональних медіа Черкас (33% новин зі згадками політиків / політичних сил із загальної кількості новин у регіоні) і Херсона (22%). Причому найчастіше в регіональних новинах фігурували регіональні партії (27% загальної кількості згадок про партійні сили чи політиків у медіа регіону) і Зе!Команда / "Слуга народу" (24% згадок). Тоді в топі згадок регіональних партій опинилися медіа Полтави (65% загальної кількості згадок про політичні партії в новинах регіону). Найчастіше ж згадували Зе!Команду / "Слугу народу" в онлайн-медіа Черкас (35% загальної кількості згадок про політичні партіїх в новинах регіону).
І про джинсу. Матеріали з ознаками замовності протягом року не завжди стосувалися політики. Наприклад, політики, посадовці й бізнесмени почали піаритись і на темі коронавірусу. У квітні зафіксовано 4% новин про коронавірус, які мали ознаки замовності. Тоді найбільше джинси на цю тему опублікували медіа Черкас (9% загальної кількості матеріалів про коронавірус у регіоні).
Джинсу також перепощували й на власних сторінках медіа в соцмережах. Так, за результатами серпневого моніторингу, на сторінках медіа у фейсбуці частка матеріалів з ознаками замовності становила понад 2% загальної кількості матеріалів на сторінках регіональних ЗМІ у фейсбуку.
У липні кількість матеріалів з ознаками замовності в новинних стрічках регіональних медіа становила трохи більш ніж відсоток – 1,3% загальної кількості новин у медіа регіону. Однак уже тоді два регіони, Дніпро (4,4%) і Херсон (2,7%), показували досить високий відсоток таких новин у стрічках регіональних медіа відносно середнього показника. Ця тенденція загалом збереглася протягом року і була особливо помітна в жовтні, коли напередодні виборів політична джинса виявилася сильніше, ніж звичайно.
Так, у жовтні кількість політичної джинси очікувано досягла свого апогею. І хоча можна говорити, що на загальному новинному тлі 5% матеріалів з ознаками замовності виглядають не катастрофічно, показники джинси в певних регіонах увійшли в історію 2020 року. Саме в медіа Дніпро і Херсона показник політичної джинси в регіоні становив 12% (!) загальної кількості новин у стрічках регіону. Дніпро в жовтні запам'ятався ще й тим, що мав найвищий відсоток контрагітації, опублікованої в цей період: рівно половина матеріалів з ознаками замовності була чистою контрагітацією.
Найбільше ж регіональні медіа джинсували на користь Зе!Команди / "Слуги народу" (28% загальної кількості новин з ознаками політичної замовності) і регіональних партій (26%).
До речі, вже після виборів, у листопаді, в онлайн-медіа Дніпра знову було зафіксовано 10% матеріалів з ознаками замовності за середнього показника таких новин у регіональних медіа в 3%.
Регіональні медіа і джерела інформації
Традиційною проблемою для регіональних медіа є джерела інформації в новинах. Не став винятком і цей рік. Релізи від різних пресслужб, інші ЗМІ й соцмережі з месенджерами становили 63% джерел інформації в регіональних новинах у січні. Власна робота журналістів лише трохи перевищила 10%. Для аудиторії це означає, що тільки кожну десяту новину журналісти так чи інакше готували самостійно, кожна шоста була створена на основі соцмережі чи месенджера, кожна четверта – пресрелізу. До того ж 4% новин узагалі не мали джерела інформації.
Найбільше пресрелізних новин 2020 року давали читати аудиторії онлайн-медіа Харкова: там кожна друга новина (або 51%) була написана на основі повідомлень різних пресслужб. Найчастіше передруковували новини з інших медіа в онлайн-ЗМІ Херсона (44% загальної кількості джерел у новинах регіону). Найбільше новин на основі постів у соцмережах було в медіа Дніпра (31%, або кожна третя новина в новинних стрічках). Найбільше власних новин ми знайшли в новинних стрічках одеських онлайн-медіа: кожну п'яту новину, або 21%, журналісти написали самі.
Регіональні медіа і все інше
На тлі пресрелізних джерел інформації стає очевиднішим, чому в регіональних медіа так багато кримінальних новин, повідомлень про надзвичайні ситуації і різноманітні ДТП. Кримінал і Ко залишаються лідерами в тематичному топі регіональних медіа. У листопаді таких новин було 26%. Тобто кожна четверта новина була про щось негативне і часто смертельне. Якщо додати до цього 19% новин про пандемію і коронавірус, у яких оптимізм зазвичай звучить дуже рідко, можна говорити, що майже половина новин, або 45%, в стрічках регіональних медіа 2020 року була про страх, страждання і смерть. І на цьому фоні 1,5% новин, які припали на екологію і права людини, виглядають особливо сумно.
Водночас найбільше кримінальних, надзвичайних новин і інформації про ДТП публікували регіональні онлайн-медіа Одеси і Черкас (33% загальної кількості новин у медіа регіону). Про пандемію і коронавірус стабільно багато писали онлайн-медіа Донецька (28% загальної кількості публікацій в онлайн-медіа регіону).
У принципі, можна казати, що дописи на сторінках медіа у фейсбуці не дуже відрізнялися від основних новинних стрічок. Тематика контенту публікацій на сторінках медіа в серпні показала, що 58% становлять пости про кримінал, надзвичайні події, ДТП, пандемію, коронавірус і соціалку. Права людини й екологія також не перевищили тут 2% публікацій. Що стосується лідерів з розміщення публікацій на своїх сторінках у фейсбуці, то абсолютний рекорд тут належить регіональним медіа Одеси зі 101% публікацій із загальної кількості новин на сайтах. Тобто у фейсбуку вони публікують більше контенту, ніж у новинних стрічках своїх медіа.
З оптимістичних медійних новин року, що минає, можна назвати низький відсоток публікацій, які містили в собі мову ворожнечі загалом та стосовно етнічних груп зокрема. Так, у червні зафіксовано лише 1% матеріалів з мовою ворожнечі в новинних стрічках регіональних медіа і тільки 0,6% новин, які можна вважати такими, що містять мову ворожнечі.
Наталія Виговська
*Моніторинги проводилися в регіональних онлайн-медіа в 10 регіонах України (Волинь, Дніпро, Донецьк (Маріуполь, Слов'янськ), Львів, Миколаїв, Одеса, Полтава, Харків, Херсон, Черкаси) протягом січня-грудня 2020 року. Всього за рік проаналізовано 95 617 новин.
Help us be even more cool!