ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Медіапідсумки-2020: яким був цей рік для регіональних медіа

29.12.2020, 10:00

Несподівано складний 2020 рік подарував регіональним медіа два основних великих стреси. Першим стала пандемія коронавірусної хвороби. Вона змусила  регіональні медіа змінюватися під нову реальність як з управлінського, так і з контентного погляду. Другим стресом і перевіркою на професійні стандарти стали місцеві вибори. Які ще стреси впливали на регіональні медіа, аналізуємо в нашому огляді.

 

Регіональні медіа і коронавірус

Протягом трьох місяців ми досліджували коронавірусну тематику, яка так само стрімко, як коронавірус, поширилася новинними стрічками медіа. За три місяці, з березня до травня, в 50 регіональних медіа десяти регіонів опубліковано не менш ніж 8903 новини, так чи інакше присвячені пандемії і коронавірусній хворобі. Водночас найбільше новин про коронавірус припало на квітень.

Якщо в березні медіа опублікували 23% загальної кількості новин про коронавірус за три місяці, то вже у квітні їхня кількість зросла вдвічі. У травні коронавірусна тематика дещо втратила свої позиції, але в середньому трималася на рівні кожної третьої новини в стрічках регіональних новин.

Лідерами з кількості новин на коронавірусну тематику стали Херсон, Дніпро і  Донецьк. У березні* найбільше таких матеріалів з'явилося на сайтах Харкова (34%), Донецька (31%) і Львова (30%),  у квітні вже понад половину таких матеріалів публікували в новинних стрічках херсонських (56% загальної кількості новин у медіа регіону), дніпровських (54%) і донецьких  (52%) онлайн-медіа. 

Регіональні медіа, вибори й джинса

А потім почалися вибори. Очевидно, що виборчий марафон у регіональних медіа почався раніше жовтня. Вже у вересні в регіональних новинах було не менш ніж 12% текстів, де так чи інакше згадувалися політики чи політичні сили. Найбільше новин зі згадками всіх політиків і політичних сил, за результатами дослідження, зафіксували в регіональних медіа Черкас (33% новин зі згадками політиків / політичних сил із загальної кількості новин у регіоні) і Херсона (22%). Причому найчастіше в регіональних новинах фігурували регіональні партії (27% загальної кількості згадок про партійні сили чи політиків у медіа регіону) і Зе!Команда / "Слуга народу" (24% згадок). Тоді в топі згадок регіональних партій опинилися медіа Полтави (65% загальної кількості згадок про політичні партії в новинах регіону). Найчастіше ж згадували Зе!Команду / "Слугу народу" в онлайн-медіа Черкас (35% загальної кількості згадок про політичні партіїх в новинах регіону).

І про джинсу. Матеріали з ознаками замовності протягом року не завжди стосувалися політики. Наприклад, політики, посадовці й бізнесмени почали піаритись і на темі коронавірусу. У квітні зафіксовано 4% новин про коронавірус, які мали ознаки замовності. Тоді найбільше джинси на цю тему опублікували медіа Черкас (9% загальної кількості матеріалів про коронавірус у регіоні). 

Джинсу також перепощували й на власних сторінках медіа в соцмережах. Так, за результатами  серпневого моніторингу, на сторінках медіа у фейсбуці частка матеріалів з ознаками замовності становила понад 2% загальної кількості матеріалів на сторінках регіональних ЗМІ у фейсбуку. 

У липні кількість матеріалів з ознаками замовності в новинних стрічках регіональних медіа становила трохи більш ніж відсоток – 1,3% загальної кількості новин у медіа регіону. Однак уже тоді два регіони, Дніпро (4,4%) і Херсон (2,7%), показували досить високий відсоток таких новин у стрічках регіональних медіа відносно середнього показника. Ця тенденція загалом збереглася протягом року і була особливо помітна в жовтні, коли напередодні виборів політична джинса виявилася сильніше, ніж звичайно. 

Так, у жовтні кількість політичної джинси очікувано досягла свого апогею. І хоча можна говорити, що на загальному новинному тлі 5% матеріалів з ознаками замовності виглядають не катастрофічно, показники джинси в певних регіонах увійшли в історію 2020 року. Саме в медіа Дніпро і Херсона показник політичної джинси в регіоні становив 12% (!) загальної кількості новин у стрічках регіону. Дніпро в жовтні запам'ятався ще й тим, що мав найвищий  відсоток контрагітації, опублікованої в цей період: рівно половина матеріалів з ознаками замовності була чистою контрагітацією.

Найбільше ж регіональні медіа джинсували на користь Зе!Команди / "Слуги народу" (28% загальної кількості новин з ознаками політичної замовності) і регіональних партій (26%). 

До речі, вже після виборів, у листопаді, в онлайн-медіа Дніпра знову було зафіксовано 10% матеріалів з ознаками замовності за середнього показника таких новин у регіональних медіа в 3%. 

Регіональні медіа і джерела інформації

Традиційною проблемою для регіональних медіа є джерела інформації в новинах. Не став винятком і цей рік. Релізи від різних пресслужб, інші ЗМІ й соцмережі з месенджерами становили 63% джерел інформації в регіональних новинах у січні. Власна робота журналістів лише трохи перевищила 10%. Для аудиторії це означає, що тільки кожну десяту новину журналісти так чи інакше готували самостійно, кожна шоста була створена на основі соцмережі чи месенджера, кожна четверта – пресрелізу. До того ж 4% новин узагалі не мали джерела інформації. 

Найбільше пресрелізних новин 2020 року давали читати аудиторії онлайн-медіа Харкова: там кожна друга новина (або 51%) була написана на основі повідомлень різних пресслужб. Найчастіше передруковували новини з інших медіа в онлайн-ЗМІ Херсона (44% загальної кількості джерел у новинах регіону). Найбільше новин на основі постів у соцмережах було в медіа Дніпра (31%, або кожна третя новина в новинних стрічках). Найбільше власних новин ми знайшли в новинних стрічках одеських онлайн-медіа: кожну п'яту новину, або 21%, журналісти написали самі.  

Регіональні медіа і все інше 

На тлі пресрелізних джерел інформації стає очевиднішим, чому в регіональних медіа так багато кримінальних новин, повідомлень про надзвичайні ситуації і різноманітні ДТП. Кримінал і Ко залишаються лідерами в тематичному топі регіональних медіа. У листопаді таких новин було 26%. Тобто кожна четверта новина була про щось негативне і часто смертельне. Якщо додати до цього 19% новин про пандемію і коронавірус, у яких оптимізм зазвичай звучить дуже рідко, можна говорити, що майже половина новин, або 45%, в стрічках регіональних медіа 2020 року була про страх, страждання і смерть. І на цьому фоні 1,5% новин, які припали на екологію і права людини, виглядають особливо сумно.

Водночас найбільше кримінальних, надзвичайних новин і інформації про ДТП публікували регіональні онлайн-медіа Одеси і Черкас (33% загальної кількості новин у медіа регіону). Про пандемію і коронавірус стабільно багато писали онлайн-медіа Донецька (28% загальної кількості публікацій в онлайн-медіа регіону). 

У принципі, можна казати, що дописи на сторінках медіа у фейсбуці не дуже відрізнялися від основних новинних стрічок. Тематика контенту публікацій на сторінках медіа в серпні показала, що 58% становлять пости про кримінал, надзвичайні події, ДТП, пандемію, коронавірус і соціалку. Права людини й екологія також не перевищили тут 2% публікацій. Що стосується лідерів з розміщення публікацій на своїх сторінках у фейсбуці, то абсолютний рекорд тут належить регіональним медіа Одеси зі 101% публікацій із загальної кількості новин на сайтах. Тобто у фейсбуку вони публікують більше контенту, ніж у новинних стрічках своїх  медіа. 

З оптимістичних медійних новин року, що минає, можна назвати низький відсоток публікацій, які містили в собі мову ворожнечі загалом та стосовно етнічних груп зокрема. Так, у червні зафіксовано лише 1% матеріалів з мовою ворожнечі в новинних стрічках регіональних медіа і тільки 0,6% новин, які можна вважати такими, що містять мову ворожнечі.

Наталія Виговська

*Моніторинги проводилися в  регіональних онлайн-медіа в 10 регіонах України (Волинь, Дніпро, Донецьк (Маріуполь, Слов'янськ), Львів, Миколаїв, Одеса, Полтава, Харків, Херсон, Черкаси) протягом січня-грудня 2020 року. Всього за рік проаналізовано 95 617 новин.

Liked the article?
Help us be even more cool!