ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Висвітлення діяльності місцевої влади Донеччини: кому та скільки?

Маріупольська міська рада витратить 3,65 мільйона гривень бюджетних коштів на висвітлення своєї діяльності у 2021 році, користуючись послугами місцевих ЗМІ. Представники обласної влади, а це ОДА та обласна рада Донецької області, впораються без інформаційної підтримки медіа, це сказано у відповідних відповідях на інформзапити.

У березні  Інститут масової інформації з’ясовував, які витрати з бюджету запланувала місцева влада у 2021 році на висвітлення своєї діяльності в медіа та з ким на сьогодні вже підписано угоди про співпрацю. Ми запитували інформацію стосовно запланованих у бюджеті витрат на висвітлення діяльності місцевої і обласної влади та її посадових осіб у друкованих ЗМІ, на телебаченні, радіо, за допомогою розміщення інформації на сайтах та в мережі або виплат медіа за надання інших послуг. 

На Донеччині запити отримали Донецька обласна державна адміністрація, що розташована в Краматорську, Донецька обласна рада, а також міська рада в Маріуполі (через окупацію Донецька як обласного центру наразі основний адміністративним центром є Краматорськ, проте значна частина обласних державних служб та правоохоронних органів розташована саме в Маріуполі. – Авт.).

Обласні витрати на висвітлення діяльності влади

Відповіді на всі три запити від регіональної представниці ІМІ були отримані у встановлені законом терміни. Так, в обласній державній адміністрації відповіли, що не є розпорядниками такої інформації, та переспрямували запит до військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів міських рад, райдержадміністрацій Донецької області для розгляду та інформування. У підсумку на пошту представниця ІМІ отримала більш ніж 30 листів-відповідей з усієї Донецької області, але потрібної інформації – яку ж саме суму заплановано на висвітлення діяльності ОДА, чи її взагалі не заплановано – так і не отримала.

Другий адресат, обласна рада Донеччини, розташована в Маріуполі, повідомила, що “висвітлення діяльності  депутатів проводиться виключно на офіційному вебсайті обласної ради й у відкритих соціальних мережах і окремого бюджету не передбачено”.

Слід зазначити, що водночас обласним бюджетом у 2021 році заплановано 8,84 мільйона гривень на підтримку діяльності обласної державної адміністрації на комунальному телеканалі “Донеччина-TV”. Про це сказано в обласному бюджеті на 2021 рік у графі про “забезпечення фінансової підтримки регіонального комунального підприємства “Регіональна телерадіокомпанія Регіон-Донбас”. Цю суму вже затверджено обласною радою, і починаючи з 2018 року, судячи з фінансових документів, що їх розміщено на сайті телеканалу, цей телеканал мав саме такий бюджет. Ці гроші виділено з бюджету на “підтримку” ЗМІ, і хоча “висвітлення діяльності” в ЗМІ та “підтримка” ЗМІ з юридичного погляду – це різні речі, але фактично над висвітленням діяльності обласної адміністрації працюватиме саме це регіональне ТБ. 

Окрім того, у документі бюджету вказано й інші види медійної підтримки цього року: висвітлення діяльності облдержадміністрації в друкованій продукції – 542 тисячі гривень; висвітлення в ЗМІ перебігу впровадження реформ, ініційованих президентом, КМУ, обласною владою, – 1,475 мільйона грн, ще 300 тисяч виділять у 2021 році на престури.

Скільки заплатить міськрада Маріуполя місцевим ЗМІ? 

Міська рада Маріуполя, окрім відповіді про заплановану суму на висвітлення діяльності в ЗМІ, додала ще акти й укладені договори. Так, заплановані витрати на висвітлення діяльності міської ради Маріуполя становлять цього року 3,65 мільйона гривень. 

Згідно з відповіддю на запит, 2021 року, як і попереднього, угоди укладено з газетою “Приазовский рабочий” та телеканалом ТВ7: “У 2021 році з місцевого бюджету здійснювалися виплати за надання послуг з висвітлення діяльності Маріупольської міської ради та виконавчого комітету відповідно до наданих актів виконання робіт до договорів, які укладені у 2020 році та подовжені на 20% у 2020 році згідно частини 6 ст. 41 ЗУ “Про публічні закупівлі” на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2021 року”.

Згідно з актами виконаних робіт, цим медіа оплачували послуги за проведення онлайн-трансляцій засідань міської ради на ТБ та матеріали, що стосуються іміджу Маріуполя на сторінках друкованого ЗМІ.

До речі, власником газети “Приазовский рабочий” є фінансово-промислова група “Сістем Кепітал Менеджмент”, про це сказано в установчих документах та у звітах емітенту (безпосереднім власником СКМ є Рінат Ахметов). Ця газета  періодично отримує ту чи іншу бюджетну підтримку. Востаннє – у 2019 році, коли сума підтримки становила 2 мільйони гривень. Тоді гроші з міського бюджету Маріуполя було виділено з фонду соціального забезпечення на передплату газети для пільгових категорій населення. Таке рішення спричинило чимале обурення громади, і у 2020 році такої підтримки для “Приазовки” вже не було. 

Телеканал ТВ-7, з яким укладено ще одну угоду, поки що належить Інвестиційній групі “МІГ” (її засновник – промисловець, народний депутат від тодішньої Партії регіонів Олександр Савчук, зараз власницею 100% пакета акцій є його вдова Світлана Савчук). З початку 2021 року цей маріупольський телеканал перебуває в процесі формального передання телебачення в комунальну власність “на баланс” Маріупольської міської ради. 

Варто зазначити, що фактично на користь міської ради Маріуполя працює і сайт mrpl.city, він активно джинсував у передвиборчій кампанії – 2020 на користь партії чинного мера Маріуполя “Блок Вадима Бойченка”. Сайт є структурною частиною телеканалу МТБ, який, своєю чергою, належить Рінату Ахметову та Вадиму Новинському. До речі, представники Маріупольської міської ради доволі часті гості прямих ефірів та новинних репортажів МТБ, які подаються в позитивному ключі. 

Окрім газети, сайту, двох телеканалів у міської ради Маріуполя є ще один транслятор, маріупольський телеканал “Сигма”. У  його структурі власності 12,16% акцій належить міській раді. На каналі виходить кілька програм, зокрема “Маріуполь – нові можливості”. та “Три крапки”, у вечірніх прямих ефірах яких постійно з'являються представники влади та сам міський голова.

Тож такий потужний пул лояльних до міської влади ЗМІ свідчить про те, що жодних проблем із висвітленням своєї діяльності в найбільшому місті стратегічно важливого, промислового регіону у влади немає. 

Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації  в Донецькій області (неокуповані території)

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!