ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Два Вадима і один Слуга народу - хто замовляє політичну джинсу на Донеччині?

Не дивлячись на наближення виборів, політичні перегони на Донеччині ще не почалися. На політичну джинсу від місцевих замовників сайти Донеччини поки що не страждають. Такі новини, скоріше, поодинокі. Політична джинса, на відміну від комерційної, наразі не має систематичного характеру. Не піаряться в місцевих ЗМІ й загальноукраїнські політсили. Хоча, можливо, їх час ще просто не настав. 

Лише чотири замовних матеріали, розміщених на сайті MRPL.CITY, було зафіксовано під час липневого моніторингу, проведеного регіональними представниками ІМІ. Слід відзначити, що новин із використанням елементів “чорного піару” за вказаний період  не було. 

Метою моніторингу було проаналізувати кількість позитивної політичної джинси та контрагітації, а також виявити замовників позитивної джинси. Під моніторинг потрапили п’ять сайтів Маріуполя та області з 6 по 10 липня (Карачун (karachun.com.ua), ІА Остров (ostro.org), Новини Донбасу (novosti.dn.ua), mrpl.city, 0629.com.ua). Всього проаналізовано 802 новини.

Так, один з політичних матеріалів з ознаками замовності на маріупольському сайті MRPL.CITY стосувався партії Слуга народу. У новині В «Слуге народа» представили руководство организации партии в Донецкой области розповідали про те, як партія Слуга народу “хоче допомогти” місцевим мешканцям “оновити владу”.  В тексті є інформація про те, хто очолив місцеву організацію партії ”Слуга народу” - а саме нардеп, член комітету з питань правоохоронної діяльності Владлен Нєклюдов. Окрім нього у тексті фігурує член партії ”Слуга народу” Сергій Губа і народний депутат Володимир Воронов. Все це публікувалося без маркування “політична реклама”.

Як Новинський російську мову захищав

Одна з ознак замовних матеріалів - їхня періодичність, вони мають повторюватися, щоб зрештою дістатися до респондента. А ось відділити саме “політичні” джинсові матеріали від “чистої” інформації на політичну тематику не завжди просто. Насамперед слід намагатися проаналізувати, чи справді таке повідомлення є важливим для суспільства? Чи ця важливість створюється конкретним політиком, чи політичною силою штучно? Однією з таких тем є мовне питання. Ця тема стає найгострішою, нею користуються саме під час виборів. Найнаочнішим прикладом політичної джинси стають виняткові речі, проблемні та гострі питання, що мають попит на обговорення у суспільстві.

Так, у розпал липневих суперечок, що стосуються Мовного закону, моментом скористувався нардеп Вадим Новинський, обраний від Опозиційного блоку, але просуваючого ідеї ОПЗЖ. Два замовних матеріали із його ім'ям та програмними лозунгами саме цієї політичної сили у заголовку, вийшли із проміжком у три доби. Так, 7 липня сайт MRPL.CITY повідомив у заголовку, про те, що Вадим Новинский будет защищать права русскоязычных украинцев в Конституционном Суде, а вже 10 липня Вадим Новинський заявив, що Конституционный суд должен защитить права русскоязычных украинцев, про що два рази поспіль і повідомив маріупольський сайт, який пов'язують із олігархом Рінатом Ахметовим. 

Вадим Бойченко опинився поза конкуренцією?

Ще один герой джинси на сайті MRPL.CITY - міський голова Маріуполя Вадим Бойченко. При цьому опоненти Вадима Бойченка знаходяться у нерівній конкурентній площині, адже вони, на відміну від Бойченка, не мають такої, як у нього, медійної підтримки. 

Матеріали позитивного характеру про дії міського голови Маріуполя Вадима Бойченко на сайті MRPL.CITY - не рідкість, але із назначеною датою виборів з'явилася і політична джинса від мера. Так, 7 липня на сайті опублікували новину під заголовком Моя партия – мариупольцы, - Вадим Бойченко рассказал о своей политической силе. У статті Вадим Бойченко заявив про створення нової сили в міському політичному просторі “Блок Вадима Бойченко”. Ніякої конкретики або імен у новині не наведено, лише загальні фрази, зокрема: “Мэр – это город. Мэр – это жители города. Потому моя партия – мариупольцы”. 

Професійних, зважених статей у ЗМІ Маріуполя на цю тему поки що не було, мабуть поки що недостатньо фактів. Цікавий матеріал по слідах прес-конференції міського голови Бойченко в минулому 2019 році опублікував маріупольський сайт 0629 під заголовком Шестерка Оппоблока! Мэр Мариуполя вступил в партию бывших регионалов, но в Раду не пойдет. Конференцію у Маріуполі мер провів одразу після того, як минулого року напередодні парламентських виборів вступив у об'єднану платформу політичних партій  "Оппозиционный блок", "Партия мира и развития", "Наши", "Возрождение" и "Доверяй делам". Прізвище міського голови Маріуполя Вадима Бойченко було назване шостим у виборчому списку об'єднаної партії, після Вадима Новинського. 

Про те, що Вадим Бойченко пов'язаний із Метінвестом, він каже у статті, зокрема у відповідь на запитання від журналіста сайту 0629 - “Вопрос 0629. Идея идти в Оппоблок принадлежит вам или вас туда кто-то направил? Если да, то кто? 

“Я никогда не менял своих политических взглядов. Меня выдвигал трудовой коллектив Метинвеста”.

Так, Вадим Бойченко до того, як потрапив на посаду міського голови Маріуполя, обіймав посаду у структурі Метінвесту у якості топ-менеджера на металургійному комбінаті ім. Ілліча (м. Маріуполь, власник Рінат Ахметов). То і всі чотири ЗМІ, що так чи інакше належать Метінвесту (МТБ, Сігма, Приазовский рабочий, MRPL.CITY) можна вважати “рідними” для нинішнього мера.

Інформацію про власників викладено у вільному доступі, та за законом на сторінках відповідних ЗМІ - телеканал МТБ, телеканал Сигма, газета Приазовский рабочий. Сайт  mrpl.city про це нічого не каже, адже сайти за законом не мають обов'язком оприлюднювати своїх власників. Однак, слід зазначити, що офіс сайту знаходиться безпосередньо у структурі телеканалу МТБ.

Фінансування газети Приазовский рабочий частково ведеться з міського бюджету, про що писав ІМІ. В той же час у співпраці із Метінвестом газета отримує на рік приблизно 20 млн грн на піар двох металургійних комбінатів корпорації Метінвест - комбіната  ім. Ілліча та Азовсталь. Про це можна почитати просто на сайті газети у відповідному розділі.

Читач та глядач має бути уважним, коли дивиться, або читає новини на цих телеканалах або сайтах, адже саме це ЗМІ часто продукують замовні матеріали без позначок “реклама”, а, значить, і порушують основні журналістські стандарти роботи - дотримання балансу думок, стандарт достовірності та точності подачі інформації, а головне, а також в матеріалах не дотримується принцип неупередженості.

Юлія Гаркуша регіональна представниця Інституту масової інформації у Донецькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!