Рівненські ЗМІ почали менше висвітлювати війну: моніторинг ІМІ
Новини про війну рідше з’являються в стрічках найпопулярніших рівненських медіа, ніж упродовж першого року повномасштабної війни. Так, у 2022 році третина новин у рівненських ЗМІ стосувалася війни, а нині їхня кількість становить 26%.
Про це свідчить моніторинг новин на воєнну тематику, який проводив Інститут масової інформації. У травні ми досліджували новини про війну, їхню тематику, а також перевіряли наявність новин з мовою ворожнечі в стрічках найпопулярніших регіональних ЗМІ. У Рівному до вибірки ввійшли п’ять найпопулярніших онлайн-ЗМІ – “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”, “Рівне 1”, “Рівне медіа” та ITV media group. Досліджувалися їхні стрічки за 6–10 травня. Моніторинг не враховує аналітику, журналістські розслідування, блоги, анонси (крім анонсів про відключення електроенергії. – Ред.). Згідно з методологією, новини на воєнну тематику розподілялися на бойові дії, соціальні наслідки війни, цивільні жертви війни, ВПО / біженці, гуманітарна допомога / міжнародна підтримка, робота волонтерів / активістів, новини з окупованих територій, кримінальні новини про війну, інформація про повітряні тривоги, мобілізація, інші новини про війну.
Загалом п’ятірка найпопулярніших медіа регіону за тиждень, який охоплює моніторинг, опублікувала 728 новин. Традиційно в стрічках лідирували кримінальні новини, а про різні аспекти війни повідомляється в 189 новинах, які становлять 26% загальної кількості новин.
До речі, у грудні 2022 року ІМІ вже проводив аналогічний моніторинг, тоді новини про війну становили 33%, і за півтора року їх стало менше на 7%.
Вкотре мова ворожнечі на “Радіо Трек”
Попередній моніторинг новин про війну виявив один випадок мови ворожнечі у рівненських медіа, коли “Радіо трек” назвав Угорщину образливим висловом – “країна-гній”. Цей моніторинг також фіксує один випадок мови ворожнечі, і вкотре на сайті “Радіо Трек”. Так, у новині про кількість виявлених у річці Тисі тіл чоловіків медіа використовує заголовок “Ухилянти – сміливці”? Озвучили – скільки молодих людей загинуло у бистрих водах Тиси (ФОТО)”.
Заголовок з мовою ворожнечі. Скриншот із сайту “Радіо Трек”
Власне, словосполучення “ухилянти-сміливці” є неетичним і таким, що ображає та висміює загиблих, є судженням про моральні недоліки певної групи осіб.
Крім того, ані джерелу інформації – речнику Державної прикордонної служби Андрію Демченку, ані “Радіо Трек” достеменно невідомо, чи ухилялися загиблі від військової служби. Андрій Демченко у своєму коментарі лише стверджує, що ці люди втопилися в річці під час спроби незаконного перетину кордону. Тобто він не говорить про те, що вони ухилялися від служби у війську. Тож назвати загиблих “ухилянтами” вирішили самі журналісти.
Інших випадків мови ворожнечі в стрічках ЗМІ не зафіксовано. Зникли з новин і такі означення російських військових, як “орки” та “рашисти”, застосування яких, до речі, Комісія з журналістської етики не вважає мовою ворожнечі.
Тематика новин про війну
Найбільше, 32%, новин про війну становлять повідомлення про жертви серед військових і рідше – про бойові дії. Рівненські медіа щодня повідомляють про загибель та поховання військових з Рівненщини. Серед ЗМІ, які ввійшли до моніторингу, телеканал “Рівне 1” присвячує найбільше уваги вшануванню пам’яті Героїв, публікуючи власні матеріали й сюжети з церемоній прощання та розповідаючи історії військових і їхніх сімей.
Також 32% новин на воєнну тематику становлять матеріали з категорії “інше”. Сюди ввійшли, наприклад, новини про нагородження військових, міжнародна політика, новини про встановлення меморіалів загиблим військовим тощо.
10% новин про війну зачіпають тему мобілізації, і майже всі такі новини – авторства сайту “Радіо Трек”. Новини про мобілізацію становлять абсолютну більшість воєнних новин у стрічці сайту, який напередодні набуття чинності закону про мобілізацію щоденно публікував матеріали про те, як зміняться перевірки ТЦК, скільки чоловіків можуть призвати до служби тощо.
Скриншот новини про мобілізацію з оцінною лексикою в заголовку. Скрін із сайту “Радіо Трек”
Ще 10% новин про війну повідомляють про роботу волонтерів і активістів. Наприклад, про те, як люди зібрали кошти на дрони, або ж про діяльність волонтерів, які збирають кошти для армії.
6% новин висвітлюють тему ВПО і біженців. Наприклад, ЗМІ повідомляли про домовленості України з Європейським Союзом щодо тимчасового захисту українців або ж про різні можливості отримання допомоги ВПО. Ще 4% становлять новини про соціальні наслідки війни, зокрема обстріли енергетичної інфраструктури, або ж про відключення електроенергії, які віднедавна відбуваються в області. Також 4% новин на воєнну тематику висвітлюють кримінальні події, як-от спробу агентів ФСБ ліквідувати Президента України та інших представників вищого військово-політичного керівництва держави або суд за дезертирство. 2% новин на воєнну тематику висвітлюють тему допомоги Україні. 1% “воєнних новин” – це інформація про повітряні тривоги.
Медіа більше не повідомляють про повітряні тривоги на своїх сайтах, однак продовжують це робити в соцмережах і в телеграмі. Скриншот телеграм-каналу “Рівне вечірнє”
Моніторинг не виявив жодної новини про цивільні жертви війни, також не було новин про події на окупованих територіях. Рівненські медіа, у порівнянні з першим роком повномасштабної війни, стали більш сфокусованими на місцевих темах і тому менше уваги приділяють висвітленню подій з інших регіонів, навіть якщо вони важливі.
Загалом моніторинг показав зниження інтересу до воєнної тематики в рівненських медіа. Цей процес розпочався ще наприкінці 2022 року і, ймовірно, триватиме й надалі. Моніторинг також показав, що медіа прагнуть фокусуватися на своєму регіоні й переважно згадують про війну в контексті втрат і відключень.
Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!