ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Рівненські ЗМІ почали менше висвітлювати війну: моніторинг ІМІ

05.06.2024, 10:00
Ганна Калаур

Новини про війну рідше з’являються в стрічках найпопулярніших рівненських медіа, ніж упродовж першого року повномасштабної війни. Так, у 2022 році третина новин у рівненських ЗМІ стосувалася війни, а нині їхня кількість становить 26%. 

Про це свідчить моніторинг новин на воєнну тематику, який проводив Інститут масової інформації. У травні ми досліджували новини про війну, їхню тематику, а також перевіряли наявність новин з мовою ворожнечі в стрічках найпопулярніших регіональних ЗМІ. У Рівному до вибірки ввійшли п’ять найпопулярніших онлайн-ЗМІ – “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”“Рівне 1”“Рівне медіа” та ITV media group. Досліджувалися їхні стрічки за 6–10 травня. Моніторинг не враховує аналітику, журналістські розслідування, блоги, анонси (крім анонсів про відключення електроенергії. – Ред.). Згідно з методологією, новини на воєнну тематику розподілялися на бойові дії, соціальні наслідки війни,  цивільні жертви війни, ВПО / біженці, гуманітарна допомога / міжнародна підтримка, робота волонтерів / активістів, новини з окупованих територій, кримінальні новини про війну, інформація про повітряні тривоги, мобілізація, інші новини про війну. 

Загалом п’ятірка найпопулярніших медіа регіону за тиждень, який охоплює  моніторинг, опублікувала 728 новин. Традиційно в стрічках лідирували кримінальні новини, а про різні аспекти війни повідомляється в 189 новинах, які становлять 26% загальної кількості новин. 

До речі, у грудні 2022 року ІМІ вже проводив аналогічний моніторинг, тоді новини про війну становили 33%, і за півтора року їх стало менше на 7%. 

Вкотре мова ворожнечі на “Радіо Трек” 

Попередній моніторинг новин про війну виявив один випадок мови ворожнечі у рівненських медіа, коли “Радіо трек” назвав Угорщину образливим висловом – “країна-гній”. Цей моніторинг також фіксує один випадок мови ворожнечі, і вкотре на сайті “Радіо Трек”. Так, у новині про кількість виявлених у річці Тисі тіл чоловіків медіа використовує заголовок “Ухилянти – сміливці”? Озвучили – скільки молодих людей загинуло у бистрих водах Тиси (ФОТО)”. 

Заголовок з мовою ворожнечі. Скриншот із сайту “Радіо Трек”

Власне, словосполучення “ухилянти-сміливці” є неетичним і таким, що ображає та висміює загиблих, є судженням про моральні недоліки певної групи осіб.  

Крім того, ані джерелу інформації – речнику Державної прикордонної служби Андрію Демченку, ані “Радіо Трек” достеменно невідомо, чи ухилялися загиблі від військової служби. Андрій Демченко у своєму коментарі лише стверджує, що ці люди втопилися в річці під час спроби незаконного перетину кордону. Тобто він не говорить про те, що вони ухилялися від служби у війську. Тож назвати загиблих “ухилянтами” вирішили самі журналісти. 

Інших випадків мови ворожнечі в стрічках ЗМІ не зафіксовано. Зникли з новин і такі означення російських військових, як “орки” та “рашисти”, застосування яких, до речі, Комісія з журналістської етики не вважає мовою ворожнечі. 

Тематика новин про війну 

Найбільше, 32%, новин про війну становлять повідомлення про жертви серед військових і рідше – про бойові дії. Рівненські медіа щодня повідомляють про загибель та поховання військових з Рівненщини. Серед ЗМІ, які ввійшли до моніторингу, телеканал “Рівне 1” присвячує найбільше уваги вшануванню пам’яті Героїв, публікуючи власні матеріали й сюжети з церемоній прощання та розповідаючи історії військових і їхніх сімей.

Також 32% новин на воєнну тематику становлять матеріали з категорії “інше”. Сюди ввійшли, наприклад, новини про нагородження військових, міжнародна політикановини про встановлення меморіалів загиблим військовим тощо. 

10% новин про війну зачіпають тему мобілізації, і майже всі такі новини – авторства  сайту “Радіо Трек”. Новини про мобілізацію становлять абсолютну більшість воєнних новин у стрічці сайту, який напередодні набуття чинності закону про мобілізацію щоденно публікував матеріали про те, як зміняться перевірки ТЦК, скільки чоловіків можуть призвати до служби тощо. 

Скриншот новини про мобілізацію з оцінною лексикою в заголовку. Скрін із сайту  “Радіо Трек” 

Ще 10% новин про війну повідомляють про роботу волонтерів і активістів. Наприклад, про те, як люди зібрали кошти на дрони, або ж про діяльність волонтерів, які збирають кошти для армії.  

6% новин висвітлюють тему ВПО і біженців. Наприклад, ЗМІ повідомляли про домовленості України з Європейським Союзом щодо тимчасового захисту українців або ж про різні можливості отримання допомоги ВПО.  Ще 4% становлять новини про соціальні наслідки війни, зокрема обстріли енергетичної інфраструктури, або ж про відключення електроенергії, які віднедавна відбуваються в області. Також 4% новин на воєнну тематику висвітлюють кримінальні події, як-от спробу агентів ФСБ ліквідувати Президента України та інших представників вищого військово-політичного керівництва держави або суд за дезертирство. 2% новин на воєнну тематику висвітлюють тему допомоги Україні. 1% “воєнних новин” – це інформація про повітряні тривоги. 

Медіа більше не повідомляють про повітряні тривоги на своїх сайтах, однак продовжують це робити  в соцмережах і в телеграмі. Скриншот телеграм-каналу “Рівне вечірнє”

Моніторинг не виявив жодної новини про цивільні жертви війни, також не було новин про події на окупованих територіях. Рівненські медіа, у порівнянні з першим роком повномасштабної війни, стали більш сфокусованими на місцевих темах і тому менше уваги приділяють висвітленню подій з інших регіонів, навіть якщо вони важливі. 

Загалом моніторинг показав зниження інтересу до воєнної тематики в рівненських медіа. Цей процес розпочався ще наприкінці 2022 року і, ймовірно, триватиме й надалі. Моніторинг також показав, що медіа прагнуть фокусуватися на своєму регіоні й переважно згадують про війну в контексті втрат і відключень. 

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!