Новини про війну по-рівненськи: про що пишуть ЗМІ і чи вдаються до мови ворожнечі
Кожна третя новина у найпопулярніших ЗМІ Рівного висвітлює тематику війни. Більше ніж про війну медіа повідомляють лише про кримінал та надзвичайні події місцевого характеру. Крім того, новинні сайти не вдаються до мови ворожнечі по відношенню до країни-агресора та її армії.
У листопаді Інститут масової інформації досліджував тематику новин про війну у регіональних ЗМІ, а також наявність у новинах мови ворожнечі. У Рівному до вибірки ввійшли п’ять найпопулярніших онлайн-ЗМІ – “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”, “Рівне 1”, “Рівне медіа” і ОГО. Досліджувалися їхні стрічки за 7–11 листопада.
До вибірки не ввійшли аналітичні публікації, блоги, анонси, розслідування, репортажі та інші матеріали, які не є новинами. Загалом ми проаналізували 823 новини. Серед них 269 висвітлюють різні аспекти війни, що становлять 33% від загальної кількості новин.
Згідно з методології, новини на воєнну тематику розподілялися на такі основні теми:
- бойові дії (в т.ч., інформація про жертви серед військових);
- обстріли/руйнування цивільної інфраструктури (в т.ч ліквідація наслідків);
- соціальні наслідки війни (відключення світла, водопостачання, опалення);
- цивільні жертви війни (поранені, вбиті);
- ВПО/біженці;
- гуманітарна допомога/міжнародна підтримка;
- робота волонтерів/активістів;
- новини з окупованих територій;
- кримінальні новини про війну;
- інформація про повітряні тривоги;
- інші теми
Мова ворожнечі на “Радіо Трек”
Мову ворожнечі виявлено у одній публікації сайту “Радіо Трек” із назвою “Угорщина заблокувала Україні пакет допомоги від ЄС на 18 млрд євро, – ЗМІ”. Вже у ліді “Радіо трек” називає Угорщину образливим виразом – “країна-гній”. Далі – окрім власне повідомлення про те, що міністр фінансів Угорщини Варга начебто навідріз відмовився підтримувати пакет фінансової допомоги для України на суму в 18 млрд євро, є припущення про те, що можливо Угорщина хоче “вициганити” кошти для себе.
Також у новині публікують коментарі з соцмереж, де люди розпитують одне в одного, як звучить лайка угорською, “аби адекватно передати мадярам, що ми про них думаємо”, – пояснює такий хід ЗМІ. “Радіо Трек” не тільки дає лінки на такі обговорення, а й публікує лайку й у себе на сайті. Такі висловлювання як “мадяри”, “країна гній” і заклики до використання лайливих слів по відношенню до угорців однозначно є мовою ворожнечі, адже побудовані на твердженнях про певну неповноцінність цієї етнічної групи.
Також на сайті “Радіо трек” виявлено новини, в яких російських військових називають “орками”. Ми не вважаємо такі випадки мовою ворожнечі по відношенню до росіян, адже відповідно до рекомендацій Комісії з журналістської етики, використання таких слів у журналістському матеріалі жодним чином не дискримінує групу людей за національною ознакою. “Йдеться не про належність до певної національності, а про належність до групи, яка є ворожою до українців, сповідує російсько-фашистську ідеологію та діє відповідно до неї”, – зазначає КЖЕ. Однак Комісія рекомендує журналістам не використовувати це слово в журналістських матеріалах інформаційних жанрів, а прямо називати російських воєнних злочинців російськими воєнними злочинцями, без евфемізмів.
Крім того, “Радіо Трек” вдається й до інших забарвлених слів на означення ворогів – путіна називає “кремлівським дідом”, головного речника МО росії Конашенкова “головним брехуном кремля”, а жінку, яка замінила його на цій посаді – “велика мадам суровікіна” та “російська брудна бомба”.
Які воєнні теми висвітлюють рівненські медіа
Найбільше тема війни відображена у стрічці сайту “Рівне медіа” – у 39% новин. Цей ЗМІ висвітлює фактично всі перелічені аспекти війни, крім інформації про повітряні тривоги. Інші ЗМІ також публікують чимало новин на воєнну тематику, однак, не охоплюють дві чи більше з тем, які виділяє моніторинг,
34% новин сайту “Радіо Трек” висвітлюють війну, втім, найбільше з них стосуються тих тем, які моніторинг не відокремлює у окремі категорії. Натомість “Радіо Трек” багато пише про мобілізацію і політику.
29% новин сайту “Рівне вечірнє” – на воєнну тематику. Цей ЗМІ досить часто повідомляє про бойові дії, як і сайт “Рівне 1”, 26% новинного контенту якого становлять новини про війну. Сайт ОГО опублікував лише 35 новин і 29% з них – на воєнну тематику.
Найбільше тема війни у рівненських ЗМІ відображена у новинах про втрати серед військових родом з Рівненщини. Про загибель героїв аудиторія здебільшого дізнається з новин про поховання, які відбуваються у різних населених пунктах області. Такі новини часто побудовані на пресрелізах органів влади, вони містять коротку інформацію про військових та фото з церемонії поховання.
Загалом новини про бойові дії та втрати серед військових становлять 33% від загальної кількості новин на воєнну тематику. Окрім повідомлень про втрати серед серед військових, медіа повідомляють про звільнені населені пункти. Наприклад, упродовж тижня моніторингу, ЗМІ писали про звільнення міста Херсон. Найбільше новин про бойові дії та втрати серед військових публікують сайти “Рівне медіа” (32 публікації) та “Рівне вечірнє” (27 новин).
Значно рідше медіа повідомляють про жертви серед цивільних. Загалом ЗМІ, які потрапили до моніторингу, опублікували лише 6 таких публікацій, або 2% від новин на воєнну тематику. Наприклад, медіа писали про подружжя, яке загинуло через потрапляння ракети в будинок у Миколаєві, про порятунок хлопця, який натрапив на міну тощо.
Чверть новин на воєнну тематику не віднесені до жодної з передбачених моніторингом категорій. Здебільшого це новини про мобілізацію, заяви впливових людей, які стосуються війни, події в росії та білорусі, загрози нападу з білорусі, з якою Рівненщина має кордон, про підготовку до такого ймовірного наступу тощо.
16% новин про війну висвітлюють соціальні наслідки агресії росії, зокрема, такі, які стосуються регіону. Найбільше ЗМІ повідомляли про відключення електроенергії, які спричинені атаками ворога на енергетичну інфраструктуру України та про ймовірний блекаут.
9% новин на воєнну тематику становлять повідомлення про роботу волонтерів та активістів. У цій категорії є як повідомлення про великі всеукраїнські збори коштів на придбання техніки військовим, так і про локальні історії успіху у волонтерській справі. Одна із них – про школярку, яка самотужки зібрала кошти на тепловізор для ЗСУ. ЗМІ повідомляли й про старання рівнян, які плетуть маскувальні сітки, збирають кошти на автомобілі, виготовляють енергетичні батончики для військових тощо. Серед таких повідомлень виявлено одне з ознаками замовност спідвейного клубу «Marchenko speedway racing» та ГО “Рівне разом” (однойменна партія є у Рівненській міській раді). “При клубі Ігоря Марченка є секція з мотокросу, де навчається майбутнє спорту номер один у Рівному”, – йдеться у новині, яка повідомляє про організацію змагань та благодійного ярмарку, організованого цим клубом та “Рівне Разом”. Також новина містить коментар депутатки Рівненської міської ради від “Рівне разом” Катерини Марчук та фото з нею.
6% новин про війну висвітлюють тему внутрішньо переміщених осіб та біженців. Так, ЗМІ писали про відкриття центру переселенців з Маріуполя у Рівному, про курси української мови, перевірки місць проживання ВПО тощо.
3% новин на воєнну тематику – кримінального характеру. Медіа повідомляли про нові шахрайські схеми на зразок “ваш син потрапив у полон”, викриття колаборантів та прихильників “руського міра”. Ще 3% новин висвітлюють гуманітарну допомогу та міжнародну підтримку Україні.
Лише 1% новин на воєнну тематику становлять повідомлення про обстріли і руйнування цивільної інфраструктури та новини з окупованих територій.
Ганна Калаур,
регіональна представниця Інституту масової інформації у Рівненській області
Help us be even more cool!