Кримінал, війна і зовсім трохи політики: про що пишуть рівненські ЗМІ
Стрічки найпопулярніших рівненських ЗМІ, як і до повномасштабного вторгнення, наповнені кримінальними новинами й повідомленнями про надзвичайні події, які, по суті, є передруками із сайтів правоохоронних органів. Повідомлень про війну і пов’язані з нею події менше, але вони також лідирують серед тематик. Водночас зі стрічок не зникла розважальна тематика, а от публікацій про політику майже немає.
Такі головні тенденції в п’ятірки найпопулярніших ЗМІ Рівного: сайтів “Радіо Трек”, “Рівне вечірнє”, “Рівне медіа”, “Рівне 1” і ОГО. У червні Інститут масової інформації досліджував тематику новин у цих медіа. Аналізувалися новини за 12–16 червня. Усього за цей період вказані ЗМІ опублікували 842 матеріали. З них тільки 42 є власною роботою цих ЗМІ.
Натомість більшість контенту становлять повідомлення пресслужб органів влади, таких як поліція, Рівненська міська рада і Рівненська ОВА. Також є багато новин з посиланнями на органи самоврядування громад в області. Посилань на інші ЗМІ та соцмережі загалом менше, однак такі посилання лідирують на сайті “Радіо Трек”.
Загалом у кожного ЗМІ є тенденції щодо посилань на джерела. Так, сайти “Рівне медіа” і “Рівне 1” фактично у всіх матеріалах публікують коректне посилання на джерело, здебільшого додаючи гіперлінк. “Рівне вечірнє” і ОГО майже в половині випадків не вказують джерел пресрелізів. А “Радіо Трек” посилається на джерело в кінці матеріалів, а приблизно в третині новин посилань нема.
Загалом стрічки ЗМІ є дуже подібними. На загальному тлі вирізняється хіба сайт “Радіо Трек”, який найбільше публікує матеріали розважального або ж консультаційного характеру. ЗМІ приділяють увагу й таким темам, як благодійність, ВПО, проблеми міста, мобілізація, освіта, економіка, соціалка і довкілля, однак таких новин у порівнянні небагато.
ЗМІ, як і раніше, орієнтуються на місцеву аудиторію, тому мало зачіпають міжнародні теми. Як окрему рубрику можна виділити повідомлення на тему “на росії”, такі як судилище над захисниками Маріуполя чи заяви путіна.
Кримінал, надзвичайні події і підпали майна медійників
Ранкова стрічка медіа здебільшого починається з прогнозів погоди, гороскопів і повідомлень про свята. За ними традиційно публікують кілька новин авторства пресслужби поліції. Новини про вбивства, пограбування, продаж наркотиків, шахрайство становлять найбільшу частку контенту. А з початку повномасштабного вторгнення також регулярно з’являються новини про викритих колаборантів. Рідше з’являються, але все ще часто повідомлення про ДТП і надзвичайні події на кшталт пожеж.
Упродовж тижня ЗМІ двічі повідомляли про підпали майна медійників, які можуть бути пов’язані з журналістською діяльністю. Зокрема, 15 червня невідомі спалили автомобіль рівненського медійника Влада Ісаєва – у минулому редактора сайту “Прес центр”, журналіста “Рівне вечірнє”, а також творця телеграм-каналу “Штірліц”, який публікує викривальну інформацію про владу. Ісаєв вважає, що це пов’язане з його журналістською діяльністю.
Наступного дня в Костополі невідомі підпалили дачний будинок ексредактора місцевої газети та адміна фейсбук-спільноти Олександра Намозова. Він вважає, що на нього скоїли замах, і припускає, що все могли організувати представники влади в Костополі. Зараз обидва підпали розслідує поліція і в обох випадках розглядається версія, що ці події пов’язані з журналістською діяльністю.
Війна в ЗМІ Рівного
Найбільшим нагадуванням про високу ціну майбутньої перемоги й, на жаль, найчастішим видом повідомлень, що стосуються війни, є новини про загибель і поховання воїнів родом з Рівненщини. Багато таких новин публікують сайти “Рівне вечірнє”, “Рівне медіа” і “Рівне 1”. Телеканал “Рівне 1” постійно випускає сюжети з прощальних церемоній, у яких розповідає про загиблих воїнів, бере коментарі в родичів і в представників влади.
Однак війна висвітлюється й в інших ракурсах. Наприклад, “Рівне вечірнє” щодня публікує промови президента Володимира Зеленського, медіа розповідають про контрнаступ, наслідки обстрілів і про воєнні злочини росіян. Найбільш наповненою повідомленнями про військові дії і російську агресію виявилася стрічка сайту “Рівне вечірнє”.
Джинса, політика і висвітлення підриву Каховської ГЕС
Благодійність також є однією з висвітлювальних тематик. Зокрема, упродовж аналізованого періоду медіа активно писали про збір гуманітарної допомоги херсонцям, постраждалим від підриву каховської ГЕС. Водночас збір гуманітарки став приводом для прихованої реклами ГО “Рівне разом”, яка організувала доставлення вантажу на Херсонщину. У матеріалі про доставлення допомоги першим подають коментар секретаря Рівнеради Віктора Шакирзяна, який у статті названий почесним президентом громадської організації “Рівне Разом”. Далі подано коментарі інших представників організації з їхніми фото. Водночас немає фото самої гуманітарки, коментарів інших людей, які долучилися до збору. Через такі акценти публікація загалом видається джинсою.
Прихована реклама політиків усе ще присутня в стрічках медіа, хоча її кількість значно зменшилася в порівнянні із ситуацією до повномасштабного вторгнення. Так, на сайті “Рівне медіа”, крім уже згаданого випадку про гуманітарку, виявлено публікацію з ознаками прихованої реклами мера Рівного Олександра Третяка. В ній повідомляється про його нагородження нагрудним знаком “Вірний Україні”.
Такі ж “джинсові” матеріали про доставлення гуманітарки та нагородження мера вийшли й на сайті “Рівне вечірнє”.
Подібна публікація, але вже з ознаками прихованого піару голови ОВА Віталія Коваля, в якій ідеться про те, що він став наймолодшим доктором, вийшла на сайті “Рівне вечірнє”.
Упродовж тижня чи не єдиною новиною на політичну тему було повідомлення про нову ініціативу – створення антикорупційної програми в Рівному. На тлі повідомлень інших ЗМІ вирізняється публікація сайту “Радіо Трек”, який опублікував власний матеріал із зібраними коментарями представників різних політичних сил у Рівнераді стосовно цієї ініціативи. Матеріал видається виваженим, хоча й містить нотки реклами Віктора Шакирзяна і Галини Кульчинської, які є першими спікерами в матеріалі.
Про екологічну проблему і її наслідки через тиждень після підриву Каховської ГЕС ЗМІ повідомляли переважно в ракурсі благодійності. Однак було й кілька інших поглядів на проблему. “Рівне 1”, наприклад, зняв сюжет про те, як Рівненщина готується приймати біженців із затоплених районів, а в іншому власному матеріалі розповів про проблему мору риби, спричинену підривом ГЕС. “Радіо Трек” повідомляв про те, як екологічна катастрофа вплинула на сільське господарство і чи буде дефіцит продукції через затоплення полів.
Власні матеріали й рубрика “розваги”
Найбільше власних новин випускає сайт “Рівне 1”. Ці публікації побудовані на сюжетах телеканалу і стосуються різних тематик. Наприклад, ЗМІ пише про діяльність рівненського футбольного клубу “Верес”. До речі, інші медіа також приділяли увагу діяльності цього клубу, адже впродовж тижня, який досліджувався, в клубі сталося багато змін, як-от зміна тренера і вхід до Української Премʼєр-ліги.
Також на “Рівне 1” з’являлися власні новини про внутрішньо переміщених осіб із затопленої частини Херсонщини, про тарифи, концерти тощо.
“Рівне вечірнє” у своїх власних матеріалах здебільшого пише про проблеми міста, як-от зірваний аукціон щодо продажу історичного приміщення чи створення логопедичного центру.
Сайти “Радіо Трек” і “Рівне медіа” випустили власні матеріали, в яких аналізували можливі варіанти відпочинку в Україні, наприклад на Буковелі чи на озері на Рівненщині. Також журналісти “Радіо Трек” сходили на ринок і в магазини, щоб дізнатися ціни на суницю і кавуни. Загалом такі матеріали, які можна зарахувати до рубрики “дозвілля”, видаються цілком прийнятними навіть у воєнний час.
Власні матеріали сайту “Радіо Трек” також побудовано на ефірах радіо, як, наприклад, інтерв’ю з письменником Максом Кідруком. Щоправда, ЗМІ не завжди робить розшифрування розмов, а лише подає відео ефіру.
“Радіо Трек” на відміну від інших ЗМІ публікує багато матеріалів розважального характеру з умовної рубрики “Скандал”, а ще – консультації на кшталт “Два аромати, які зроблять тебе привабливішою”, “Тільки три інгредієнти: як обрати якісний лаваш у магазині” чи новини, побудовані на коментарях із соцмереж. Подібні матеріали лідирують серед тематик сайту. У них ЗМІ використовує “сенсаційні” заголовки, вочевидь з метою отримати перегляди.
Крім консультацій і “сенсацій” “Радіо Трек” публікує матеріали, спрямовані на широку аудиторію, як-от труднощі мобілізації, соцвиплати, нововведення законодавства тощо. Подібний контент завжди був притаманний цьому медіа, і його джерелами є переважно інші ЗМІ.
Загалом медіа Рівного, як і раніше, переважно публікують пресрелізи органів влади й матеріали з інших ЗМІ. Стрічки часто наповнюються, але загалом вони схожі і за змістом, і за базою джерел. Власні матеріали з’являються в більшості медіа навіть не щодня, а аналітика стала рідкісним явищем. Вочевидь, медіа варто було б зосередитися на якості матеріалів, а не на кількості, адже в боротьбі за перегляди вони можуть втратити свою ідентичність.
Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!