"Природа очистилася". Сайти Донецької області не розміщують замовні статті
Такі результати моніторингу п’ятьох онлайн-медіа регіону. Метою дослідження, яке проводилося з 4 до 8 вересня включно, було визначити кількість новин з ознаками політичної і комерційної замовності, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Також визначалися замовники політичної джинси. Досліджувалися сайти 0629.com.ua, bahmut.in.ua, novosti.dn.ua, vchasnoua.com, v-variant.com.ua. Всього проаналізовано 608 новин.
Відсутність замовних матеріалів може бути пов’язана з тим, що всі донецькі сайти релоковані й тримаються завдяки грантовому фінансуванню. Розміщувати джинсу і водночас працювати за гроші іноземних донорів просто неможливо, це нонсенс. Донори чітко контролюють ці процеси, тож сайти вмикають саморегуляцію.
Зауважимо, що більшість із перелічених онлайн-ЗМІ працює ще з 2014 року, початку війни, і того моменту ніколи не розміщували джинсу. Як приклад можна назвати сайт novosti.dn.ua. Кожен з моніторингів мав той самий результат: на цьому сайті не було зафіксовано жодного випадку джинси – ані політичної, ані комерційної.
Зникли з інформаційного простору і ЗМІ, що входили до групи медіа, яка належала олігарху Рінату Ахметову. В Маріуполі це були телеканали МТБ та частково "Сігма-ТБ", телеканал "Донбас", регіональне ТБ, яке дублювало сюжети колег по медіахолдингу, газета "Приазовський робочий" і сайт MRPL.city. Саме вони були головними порушниками принципів і професійних стандартів журналістської діяльності.
Зникла з політичного бомонду і партія ОПЗЖ, яка була основним клієнтом замовних новин і статей. Так, у вересні 2020 року, у період виборчої кампанії, лідером серед замовників політичної джинси за партійними списками на Донеччині була саме "Опозиційна платформа – За життя". У Слов'янську ця партія теж була основним замовником політичних матеріалів. Там від ОПЗЖ піарився кандидат у мери Павло Придворов. Також було багато в медіа мера Вадима Ляха та ще однієї кандидатки в мери від Партії миру та розвитку (Опоблок) Нелі Штепи. У Маріуполі ж найчастіше розміщували джинсу про міського голову і його партію "Блок Вадима Бойченка".
Замовних статей з проросійськими політиками Юрієм Бойком і Наталею Королевською від ОПЗЖ в Маріуполі, на відміну від Слов'янська, майже не було. Натомість Вадим Новинський від Опозиційного блоку якщо не "оселився", то часто "гостював" у новинних стрічках сайту MRPL.city й інших видань, пов'язаних з Рінатом Ахметовим і Опоблоком.
Уже в жовтні 2020 року джинси в медіа Донеччини стає менше. Тоді ІМІ проводив великий моніторинг регіональних ЗМІ 10 онлайн-медіа. За результатами тодішнього дослідження, партія "Слуга народу" і Блок Вадима Бойченка (Маріуполь) випередили ОПЗЖ у джинсі. Трійка основних поширювачів політичної джинси в онлайн-медіа регіону тоді мала такий вигляд: на першому місці ПП "Слуга народу" із 37% згадок про політичні сили в джинсі та неналежно маркованій агітації, на другому – регіональні партії з 33% згадок, на третьому – ОПЗЖ (11% згадок). Однак у порівнянні з вереснем 2020-го істотно зменшилася навала джинси й згадок про місцеву партію Маріуполя "Блок Вадима Бойченка", та й узагалі згадок про мерів або кандидатів на цю посаду. Можна припустити, що це було пов'язане з початком іншої активної фази передвиборчої агітації. Вже навесні 2021 і влітку 2021 року моніторинг джинси показав її відсутність, бо виборчі баталії вщухали й політики "відпускали" свої підконтрольні ЗМІ.
Наразі немає ніякої агітації, контрпропаганди, як і натяку на вибори. На тимчасово окупованих територіях немає політичного життя, не буде його поки й біля лінії фронту. Тож зараз можна говорити про тенденцію повної відсутності джинси, пропаганди та контрагітації в нинішніх онлайн-медіа Донеччини. Власне, головна причина цього це повномасштабна війна з Росією, окупація великих міст Донеччини, а ще проблеми в ЗМІ з бюджетом, як наслідок, контроль з боку фінансових донорів. І, незважаючи на трагічність цих подій, їхній вплив на медіа виявився позитивним.
Юлія Гаркуша, представниця ІМІ в Донецькій області
Help us be even more cool!