ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Замовні статті та фейкова соціологія: передвиборча медіаситуація у Донецькій області

Хоча матеріалів з ознаками замовності в новинних стрічках онлайн-ЗМІ Донеччини виявилося небагато - 22 публікації або 2,4% від загальної кількості новин в онлайн-ЗМІ, в них не обійшлося без маніпуляцій фейковою соціологію. Окрім того, частина політичною агітації  в медіа напередодні виборів була неналежно маркована. 

Такими є результати моніторингу десяти онлайн ЗМІ Донецької області, який з 5 по 7 жовтня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 913 повідомлень сайтів Карачун, Восточный проект, Восточный Вариант, Авдіївка.city, Донецкие новости, Kramatorsk.INFO, Краматорськ Post, 0629.com.ua, MRPL.city, Маріупольньюз

Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин з ознаками прихованої політичної реклами (джинси), контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами, аналізу в них фейків і маніпуляцій, а також визначення основних замовників джинси.

Слуга народу  і Блок Вадима Бойченко випереджає ОПЗЖ у “джинсі”Трійка основних розповсюджувачів політичної джинси в онлайн-медіа регіона виглядає так: на першому місці ПП «Слуга народу» із 37% згадок про політичні сили в  джинсі та неналежно маркованій агітації, на другому регіональні партії із 33% згадок, на третьому - ОПЗЖ (11%  згадок).

Так, про “Слугу народу”, в основному, джинсували два сайти: маріупольський MRPL.city і сайт 0629. MRPL.city публікував замовні матеріали в рубриці “Партнерський матеріал”, а 0629 за традицією подавав рекламу під рубрикою “Політичні новини”.

Реклама від “Слуги народа”  спекулює на традиційній для передвиборчих маніпуляцій темі. Зокрема, представники місцевої Зе!Команди згадують  про транспортні проблеми Маріуполя на обох сайтах міста, тільки під різними заголовками: у 0629 - це Быстрое решение транспортных проблем Мариуполя возможно только в сотрудничестве местной власти и Киева, у MRPL.city - Повышение транспортной доступности Мариуполя – часть стратегии экономического развития Донбасса. 

Вся прихована політична реклама про місцеві партії належала нинішньому маріупольському меру Вадиму Бойченко та його Блоку Вадима Бойченко. 

Так, неналежно маркована стаття на сайті 0629 виходить на замовлення Блока Вадима Бойченко, де самі місцеві політики скаржаться на чорний піар та фейки в бік їхньої політичної партії. Зокрема, в рамках кампанії “Стоп-фейк” волонтери Блоку Вадима Бойченко зібрали матеріали, в яких містяться елементи чорного піару проти міського голови. Роздруківки скріншотів разом з офіційною заявою передали спостерігачам за виборами і написали таке: “Нагадаємо, що минулого тижня через окремі інтернет-ресурси і соціальні мережі почалася інформаційна атака, спрямована на дискредитацію Вадима Бойченко і його команди. Поширені матеріали з брехливою інформацією свідчать про те, що опоненти Блоку Вадима Бойченко вдалися до брудних методів політичної боротьби.” До речі, в ці дні зі стрічки MRPL.city,  на якому тільки минулого місяця тут було 10 із 12 згадок про мера, зникла замовна політична реклама Блока Вадима Бойченко.

Лідери замовних статей - Слов'янськ та Маріуполь

Два медіа, слов'янський “Карачун” та маріупольський “Маріупольньюз”,  стали лідерами за кількістю політичної джинси серед десятьох проаналізованих онлайн-ЗМІ. У їх новинних стрічках було відповідно 12,5% та 8,5% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості новин на сайт за період моніторингу. Ці сайти публікували приховану політичну рекламу, при цьому від інших повідомлень в стрічці новин ніяк її не відокремлювали. У інших ЗМІ показники  матеріалів із ознаками замовності відносно загальної кількості новин на сайті були такими: Kramatorsk.INFO - 2,8%, MRPL.city - 1,8%, Донецкие новости - 1,6%. До речі, цього разу сайт MRPL.city, який зазвичай є лідером серед джинсовиків Донеччини, пасе задніх, опублікувавши всього два матеріали, неналежно марковану агітацію про “Слугу народа” і відверту джинсу про Вадима Новинського В Мариуполе «мамины радости» пели, танцевали и читали стихи. Інші сайти, зокрема, Восточный проект, Восточный Вариант, Авдіївка.city, за цей період не публікували замовних політичних статей. 

І ще раз про замовників джинси

За результатами моніторингу, місцевих політиків онлайн-ЗМІ Донецької області піарять у 39% випадків серед всіх позитивних замовних політичних матеріалів, але все ж найбільша кількість згадок у партій - це 47% від загальної кількості позитивної джинси. По 13% серед замовників джинси у державних посадовців політиків та у політиків загальноукраїнського рівня.  Так, піариться чинний президент тим, що неутомимо ищет вакцину от коррупции, про це розповідає стаття на сайті “Краматорськ Інфо”, де Володимир Зеленський заявив, що “саме після його приходу до влади антикорупційна архітектура в Україні стала завершеною і дійсно незалежною”. Серед подібних замовних статей є і згадки президента на фоні символіки партії “Слуга народу”, де Зеленський запевняє, що “у 2021 році органи влади вже не вимагатимуть паперові довідки”. Інформація таких замовних статей не несе якогось особливого інформаційного навантаження, до того ж будь-яка обіцянка на майбутнє може так і лишитися у статусі обіцянки. Але про це політики нам вже не розкажуть.

ОПЗЖ і замовні рейтинги

Під час дослідження зафіксовано чотири новини з різними формами маніпуляцій. Три з них - фейкові опитування. Карачун - єдиний  з десятьох сайтів, який публікував фейкові соціологічні дослідження із сумнівними джерелами. Таких досліджень було три, одне з яких на користь сумнозвісно відомої політикині Нелі Штепи. За даними соцдослідження, начебто вона очолює рейтинг кандидатів на посаду міського голови міста Слов'янсь, але їй у потилицю дихає чинний міський голова Вадим Лях, далі Павло Придворов. У замовній статті журналісти навіть намагаються пояснити основи медіаграмотності, мовляв, більшість  політичних сил, які беруть участь у передвиборчих перегонах, мають свої, по суті, штучні варіанти замовних рейтингів. Але водночас в самій статті, журналісти Карачуна видають фейкову інформацію, зокрема про кандидатку в мери Слов'янська, і наводять свої  відсотки, наголошуючи, що саме цей рейтинг - справжній.  Все це виходить 6 жовтня в  новині Если б выборы проходили завтра

А якщо зазирнути на день вперед, то 5-го жовтня на сайті можна побачити інше замовне дослідження, яке стосується виборів мера міста Слов'янськ, де вже Павло Придворов, кандидат від партії ОПЗЖ,  є “лідером виборчих перегонів у Слов'янську”. Моніторинговий період з 5 по 7 жовтня виявився плідним для фейкових рейтингів. Адже в цей же день “Карачун” публікує ще один рейтинг від “Соціомодуса”, цього разу партійний, на користь вже партії ОПЗЖ, і кажуть, що на Донеччині у партії абсолютна підтримка під 60%.

В той же час в новині “Андрій Секлецов знає, “як завести мільярд в Слов*янськ”, представник партії “Наш край” запитує, а що зробило ОПЗЖ, докоряє їм у бездіяльності, при цьому оперує цифрами у мільярди гривень. Таких маніпулятивних статей на сайті “Карачун” 16% від загальної кількості позитивної джинси, контрагітації, та неналежно маркованої реклами.

Слід зауважити, що ОПЗЖ в цей період моніторингу плавало на інформаційній поверхні лише у замовних рейтингах сайту Слов'янська, або от як в останньому наведеному прикладі у вигляді негативної згадки про колег від партії “Наш край”. Також за ці три дні моніторингу на зрівняння із минулим місяцем, істотно зменшилася навала джинси та згадок про місцеву партію Маріуполя “Блок Вадима Бойченко”, та й взагалі згадок про мерів, або кандидатів на цю посаду значно поменшало. Можна припустити, що це пов'язано із початком іншої активної фази передвиборчої агітації, яка зі сторінок місцевих медій пересунулася на вулиці міст Донеччини разом з агітаційними наметами.

Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!