ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Одеські онлайн-ЗМІ прозоріші, ніж місцеві телеканали

Жоден одеський телеканал не відповідає всім вимогам прозорості відповідно до методології ІМІ, яка ґрунтується на українському законодавстві. Разом з тим під час дослідження три регіональних онлайн-медіа визнано прозорими. 

Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу десяти онлайн-ЗМІ та п’яти місцевих телеканалів, який на початку лютого 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані вебсайти таких онлайн-ЗМІ: "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одеса-медіа", "Ізбірком", "Бесарабія інформ", "Пушкінська", "Таймер", "Одесит" – і сайти телеканалів "Думська ТВ", "ТРК КРУГ", "Перший міський канал", "7 канал", "Odesa Live". Методологія дослідження охоплювала аналіз наявності контактних даних, відомостей про засновників, менеджерів та головного редактора, присутність інформації про аудиторію (лічильник), оприлюднення редакційної політики (статуту) та фінансових даних. Якщо інформація щодо певного пункту присутня – ЗМІ отримує 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Максимально можна отримати 7 балів.  

Прозорі та закриті онлайн-медіа регіону

Найближче до максимальних показників прозорості наблизилися три місцевих медіа: 048, "Бесарабія-інформ" та "Ізбірком" (4,5–5,5 бала із 7 можливих). 

Слід зазначити, що видання 048 (5,5 бала) у наших спостереженнях зазвичай очолює список найбільших порушників журналістських стандартів (123). Але не цього разу. На сайті 048 є інформація про власників, що досить рідко трапляється серед онлайн-медіа, та зазначено необхідні контактні дані. Присутні також відомості про головного редактора та аудиторію сайту. Також лише це ЗМІ в Одесі має повноцінний оприлюднений документ з чіткою редакційною політикою. За результатами минулих моніторингів ми зазначали, що одеське медіа 048 – суто комерційний проєкт. На відміну від інших ЗМІ, які потрапили під моніторинг, воно не має політичного інвестора та цілком залежить від реклами. Саме цим можна пояснити значну відкритість цього медіа в порівнянні з іншими ЗМІ міста. Для рекламодавця має бути зручно знайти контакти для розміщення реклами та бути впевненим в існуванні юридичної особи, якій, можливо, будуть переказані кошти за послуги. Цей приклад підтверджує, що незалежність та фінансова спроможність ЗМІ з часом сприяє збільшенню прозорості його функціонування.

Слід зазначити, що редакції сайтів "Бесарабія-інформ" (5 балів) та "Ізбірком" (4,5 бала)  – єдині, які вказали своїх редакторів. На сайті "Думська" (3 бали) відомості щодо головреда можна знайти лише в рубриці "Блоги". Всі інші онлайн-медіа, що потрапили під моніторинг, обмежилися контактними даними. Часом це була лише електронна пошта, що є неповними даними. Так, лише контактну інформацію і нічого іншого містять видання "Таймер", "Одеса-медіа", "Одесит", "Пушкінська" (по 1 балу). Поверхневі описи редакційної політики на кілька речень про головні принципи редакцій присутні на сайтах  УСІ  та "Одеса.Онлайн" (по 1,5 бала).

Новинний сайт "Ізбірком" має свій друкований аналог, у якому також виконано більшість згаданих вимог: наявні відомості про головного редактора, необхідна контактна інформація та оприлюднено власника.

У приватних бесідах місцеві журналісти онлайн-ЗМІ зазначають, що не готові залишати контактні дані для публічного доступу в інтернеті та навіть на сайтах своїх видань. Пов’язане це з тривалим тиском з боку "тролів", що час від часу активізуються в одеському інфопросторі. Ці нападки всякчас націлені на представників регіональних медіа в соцмережах, тому мало хто готовий залишати номери своїх телефонів та переводити цю психологічну агресію з мережі в реальне життя. Передусім це стосується редакторів найвідоміших та найпотужніших видань, які мають реальний вплив на політичну повістку.

Відповідно до українського законодавства, незареєстровані електронні медіа перебувають поза правовим полем, недотримання ж вищезгаданих норм прозорості не спричиняють жодних санкцій з боку державних органів. Деякі одеські онлайн-ЗМІ зареєстровано як інформаційні агенції, що керуються іншим законодавством але, як і традиційні медіа, мусять оприлюднювати власників.

Публічне, але приховане телебачення Одеси

Ще у 2016 році Верховна Рада України ухвалила за основу та в цілому законопроєкт №1831 "Щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення".  Відповідно до нових норм, до 1 квітня 2016 року всі телеканали країни мусили подати до Нацради інформацію про медіавласників телерадіоорганізацій та опублікувати цю інформацію в себе на сайті.

Більшість центральних телеканалів необхідну інформацію опублікувала, проте в Одеській області відповідну норму виконали не всі. Так, в Одесі та області зареєстровано понад 20 телеканалів. Наразі в ефір постійно виходять лише близько десяти з них. Під цей моніторинг потрапила половина з них.  Слід зазначити, що в цих телеканалів є свої сайти, присутній архів відеосюжетів та програм, деякі з них надають можливість дивитись онлайн-трансляцію. Проте лише два медіа, ТРК КРУГ та 7 канал, опублікували інформацію про своїх власників. Інші телеканали проігнорували цю вимогу. Варто зазначити, що під час подібного моніторингу у 2016 році така інформація містилася на сайті Першого міського каналу, проте наразі ці дані відсутні. Згадані три телеканали отримали від 2 до 3 балів відповідно до методології, що відповідає оцінці "непрозорі" ЗМІ.

Законодавець, ухвалюючи закон, не вказав, як ця інформація має бути опублікована на сайті та в якому розділі. Тому одеські телеканали, які опублікували інформацію про своїх власників, зробили це в дуже таємний спосіб. Інформацію про власників зазвичай розташовано в самому низу сторінки та прописано найменшим шрифтом. Проте вона присутня. На відміну від інших телеканалів, на сайті Першого міського (3 бали) є інформація про директора ЗМІ, головного редактора та журналістів. Лише ТРК КРУГ (3 бали) має інформацію про свою аудиторію. Найзакритішими телеканалами під час моніторингу визнано "Думську ТВ" та запущений у вересні минулого року Odesa Live. Ці медіа вказали лише контактні дані й отримали по одному балу та відповідну оцінку – "абсолютно непрозорі". У цих медіа відсутня інформація про власність і керівництво, головного редактора, аудиторію, фінансове становище та редакційну політику. 

Нагадаємо, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення може відмовити в ліцензуванні медіа, якщо  структура його власності непрозора та існують порушення під час публікації цієї інформації на сайті. Тому керівництву таких телеканалів, як "Думська ТВ", Перший міський і Odesa Live та й іншим варто опублікувати всю необхідну інформацію та стати прозорішими. 

Павло Колотвін, представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

 
Liked the article?
Help us be even more cool!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!