ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Медіапад в Одесі: два телеканали та один впливовий сайт більше не працюють

Одеська медіасфера переживає складний та напружений період. Закриваються телеканали, немає стабільного фінансування. Це, безумовно, впливає на якість та доступність інформації для мешканців регіону.

Наприклад, 1 вересня 2024 року одеський 7 канал оголосив на своєму сайті про тимчасове зупинення мовлення. У повідомленні йшлося: “Шановні читачі та глядачі 7 каналу. З 1 вересня ми робимо паузу в роботі наших ресурсів. Дякуємо, що були з нами, та сподіваємось, що ще розкажемо вам про цікаві події в мирній Одесі та Україні!” Це рішення стало несподіванкою для колективу телеканалу, проте в приватних бесідах опитані регіональним представником ІМІ журналісти сприйняли його з розумінням, зважаючи на війну та скорочення фінансування, яке призвело до замороження медійного ринку в регіоні.

Журналісти отримали обіцянки від власників, що з ними вчасно розрахуються, а в разі відновлення мовлення запросять повернутися до роботи. Це не перше зупинення мовлення 7 каналу. Під час російської агресії проти України у 2022 році канал уже зупиняв мовлення на кілька місяців, але пізніше, після оптимізації та скорочення штату відновив роботу.

Окрім 7 каналу, з 1 жовтня закрив редакцію інформаційно-аналітичних програм і одеський телеканал “Град”. Редакторка ТРК Лариса Швець повідомила представнику Інституту масової інформації в Одеській області про причини закриття: відсутність рекламного ринку та державної підтримки веде до поступового знищення регіональних медіа. За її словами, Одеса зберігала медіаландшафт довше за інші регіони завдяки наявності кількох каналів, які виробляли місцевий контент. Проте з майже 20 каналів, що існували п’ять років тому, сьогодні залишився лише один комерційний канал, і то без щоденних новин.

“ТРК “Град” зараз ретранслює єдиний марафон. Закрита тільки телевізійна редакція інформаційно-аналітичних програм, яка виготовляла регіональний контент і щоденну новинну програму, не зупиняючи процес ні на один день, із самого початку війни,” – зазначила Швець. 

Перший телевізійний випуск новин ТРК “Град” вийшов в ефір 8 листопада 2005 року, але зараз телеканал планує переформатування, хоча новини більше не транслюються. На зараз кінцевими бенефіціарами каналу залишаються Анатолій Балинський та Вікторія Гринько.

Також у вересні 2024 року втратила фінансування редакція місцевого новинного сайту УСІ, але команда видання вирішила продовжити свою журналістську діяльність. Головна редакторка Тетяна Мілімко розповіла в коментарі ІМІ, що вони не очікували такого рішення, хоча розуміли, що велика війна взагалі не дає нічого планувати чи очікувати. Вона підкреслила, що зупиняти роботу медіа з багаторічною історією зараз не є доцільним.

“Ми маємо працювати далі, навіть безоплатно. Ми маємо вести український порядок денний на нашому півдні, робити це гідно”, – додала Мілімко. Незважаючи на труднощі, команда УСІ вже має плани на майбутнє, включно з ребрендингом, розробленням нової стратегії, створенням оновленого інформаційного майданчика та розвитком соціальних мереж.

Зазначимо, що 28 жовтня, вже після отриманих коментарів, стало відомо, що помер власник 7 каналу, видання УСІ та Kyiv Post відомий у країні забудовник Аднан Ківан. За даними видання “Думська”, у нього було онкологічне захворювання. 

Медіаексперт Сергій Нікітенко, координатор хабу “Медіабаза Одеса, Херсон”, наголошує на катастрофічному зменшенні кількості журналістів та медіа в регіоні. “Місцеві журналісти майже перестали користуватися нашим обладнанням, що ми безкоштовно надаємо для відряджень на деокуповані території або в місця ведення бойових дій. Звертаються зараз тільки іноземці та колеги із загальноукраїнських видань”, – розповідає він. Кількість запитів на роботу в медіасфері зменшилася, і запити на захисне обладнання, яке там надається, показують реальний стан справ.

Повномасштабне російське вторгнення підкреслило важливість державного мовлення як елемента безпеки в інформаційній політиці. Це стало очевидним уже в перший рік війни, коли після масованих обстрілів енергетичної інфраструктури Українське радіо в Одесі часто залишалося єдиним джерелом інформації в перші критичні години, допомагаючи стримувати панічні настрої серед населення.

На сьогодні, в умовах різкого скорочення медійного ринку, Національна суспільна телерадіокомпанія України та її медійні проєкти стали важливим джерелом інформації для аудиторії регіону. Після проведеної реформи моніторинги ІМІ зафіксували суттєве покращення якості інформаційного контенту, який тепер може конкурувати з комерційними медіа, дотримуючись необхідних стандартів.

“Стоїмо, працюємо попри неринкові зарплати й відсутність широкого спектра фінансових можливостей. Правління та партнери Суспільного максимально намагаються впливати на ситуацію через доступні їм інструменти”, – зазначила у своєму коментарі представнику ІМІ продюсерка Олена Кваша.

Висновки з описаної ситуації вказують на серйозні виклики, які постають перед регіональними медіа в Одеській області. Станом на сьогодні свою новинну програму випускають лише два телеканали. Інші або ретранслюють на своїй хвилі телемарафон, або взагалі призупинили мовлення. Серед онлайн-ЗМІ станом на сьогодні активні лише близько десяти сайтів. Водночас чисельність новин, що вони продукують, зменшилася від початку повномасштабного вторгнення вдвічі. Про це свідчать регіональні моніторинги ІМІ, до вибірки яких у 2021 році потрапляли близько 800 новин, а у вересні 2024 року за той самий час уже не більш ніж 400.  З абсолютного дна відштовхнувся ринок радіо – відновила мовлення одна місцева комерційна радіостанція. 

Відсутність фінансування, рекламного ринку та державної підтримки створює перешкоди для якісної журналістики. Однак деякі видання, такі як УСІ, демонструють стійкість і рішучість, прагнучи продовжувати свою діяльність. Це свідчить про важливість збереження незалежності медіа та їхньої ролі в інформаційному просторі України.

Аналізуючи ситуацію, можна стверджувати, що потрібні нові підходи до фінансування та підтримки регіональних медіа, щоб забезпечити їхню функцію в суспільстві. Також важливо створювати механізми, які б підтримували журналістів у цей важкий період, щоб вони могли продовжувати свою роботу та тримати інформаційні рубежі під час війни.

Павло Колотвін, регіональний представник ІМІ в Одеській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!