Кримінал, соціалка і втрати на фронті: про що пишуть Рівненські ЗМІ
Найпопулярніші онлайн-ЗМІ Рівненщини найбільше уваги приділяють висвітленню місцевих новин. Новини національного і міжнародного масштабів у їхніх стрічках трапляються зрідка. Натомість сайти ЗМІ наповнені місцевою кримінальною хронікою і соціалкою. За рік також зменшилася кількість новин, які зачіпають різні аспекти війни.
Такі результати моніторингу ІМІ в листопаді.
Цього місяця Інститут масової інформації досліджував стрічки найпопулярніших за кількістю переглядів сайтів: “Радіо Трек”, “Рівне вечірнє”, “Рівне медіа”, “Рівне 1” і “ITV MEDIA GROUP” – за 6–10 листопада. Ми з’ясовували, які новини найчастіше з’являються в медіа: національні, місцеві, міжнародні чи новини з інших регіонів.
Крім того, ми досліджували тематику місцевих новин за такими категоріями: війна і бойові дії, соціальні наслідки війни, місцеві соціальні, політичні і економічні проблеми, волонтерство, кримінал і надзвичайні події, права людини (зокрема, ВПО), медицина, культура і спорт. Ті новини, які не входять до жодної категорії як за рівнем охоплення, так і за тематикою, зараховано до категорії “інше”. Не досліджувалась аналітика, розслідування й інші не новинні жанри.
Типи новин
Із 739 проаналізованих новин, більшість, або 83%, стосуються місцевих тем. Це загальна тенденція серед ЗМІ, що ввійшли до моніторингу, з якої випадає лише сайт “Радіо Трек”. На ньому 53% новин зачіпають теми, що охоплюють ширшу аудиторію: національну та міжнародну. Про те, що контент “Радіо Трек” спрямований на аудиторію з різних куточків України, ми вже писали в дослідженні соцмереж медіа в жовтні.
12% новин п’ятірки ЗМІ, які досліджувалися, висвітлювали всеукраїнську тематику. Здебільшого це новини сайту “Радіо Трек” на різні соціальні теми (пенсії, зарплати, ціни тощо) і про війну.
3% новин становили повідомлення про події інших регіонів. Зазвичай це були кримінальні новини на кшталт затримання навідників у різних містах і наслідки обстрілів.
Рівненські медіа, які ввійшли до моніторингу, публікували зовсім мало міжнародних новин (0,5% загальної кількості). Ще 2,2% новин увійшли до категорії “інше”.
Про що повідомляють у місцевих новинах
Кримінальні новини, побудовані на пресрелізах правоохоронців, а також повідомлення про надзвичайні події є найпопулярнішими в стрічках сайтів “Радіо Трек”, “Рівне вечірнє”, “Рівне медіа” й ITV media group – кожна третя новина, або 33% загальної кількості місцевих новин, була про крадіжки, ДТП, нещасні випадки, шахрайства, бійки тощо. Цікаво, що на сайті “Рівне 1” за період моніторингу не виявлено жодної такої новини. Хоча ще рік тому, за результатами моніторингу ІМІ, сайт “Рівне 1” був одним з лідерів за кількістю кримінальних новин у стрічці.
21% місцевих новин становлять новини про місцеву політику, економіку, соціальні проблеми. Ця тематика є популярною у всіх ЗМІ, які досліджувалися. Медіа писали про те, що голова Рівненської ОВА Віталій Коваль отримає нову посаду у Фонді держмайна, про місцеві тендери, проблемні світлофори, забруднені річки, субсидії тощо. Всі ЗМІ приділяють приблизно однакову увагу таким проблемам і питанням регіону.
15% місцевих новин не зараховано до жодної з передбачених моніторингом категорій, адже вони висвітлюють інші вузькі теми й події. Наприклад, це новини про знайденого велетенського гриба чи впійману велику рибу, про різні нагородження, погоду, історію, археологію, а також некрологи.
Торік у серпні ІМІ проводив подібний моніторинг, у якому вивчав тематику новин найпопулярніших рівненських ЗМІ. Тоді новини, пов’язані з війною і її соціальними наслідками, становили 23% контенту. Цьогорічний моніторинг фіксує меншу кількість новин, які висвітлюють війну. Втім, цього разу йдеться тільки про місцеві новини. Тож 14% місцевих новин зачіпають тему соціальних наслідків війни. Переважна більшість із них становить повідомлення про загибель і поховання військових з Рівненщини. ЗМІ не забувають писати про кожного героя, висвітлюючи в новинах його біографію, додаючи світлини та відео з прощальних процесій, часто власного авторства. 0,5% місцевих новин стосуються бойових дій, а саме переміщення ворожої авіації.
6% місцевих новин – на тему медицини та здоров’я. У період, який увійшов до моніторингу, на Рівненщині було чимало спалахів різних хвороб. ЗМІ писали про випадки сказу у тварин, розпочате вакцинування проти цього захворювання і карантин, введений через загибель тварини від сказу в одній із громад. Також медіа повідомляли про виявлений в області новий варіант коронавірусу “Пірола”, перший за пів року випадок смерті від коронавірусу в області й зафіксовані випадки захворювання на ботулізм.
Ще 6% новин висвітлюють теми культури та спорту. ЗМІ повідомляли про здобутки рівненських спортсменів у змаганнях, події з життя футбольного клубу “Верес”, успіхи місцевих співаків і акторів.
Моніторинг фіксує зменшення кількості новин про волонтерство і благодійність. У лютому цього року 5% новин у стрічках найпопулярніших рівненських ЗМІ стосувалися цієї теми. Зараз кількість місцевих новин про волонтерство становить 3%. Не виявлено жодної новини на цю тематику національного рівня. Такі новини повідомляють про волонтерські й благодійні акції та події, які здебільшого стосуються зборів на потреби української армії. Серед новин на цю тематику виявлено два випадки прихованої реклами секретаря Рівнеради Віктора Шакирзяна на сайтах “Рівне медіа” і “Рівне 1”. В обох повідомленнях ідеться про те, як Шакирзян передав авто швидкої допомоги Рівненському протипухлинному центру.
Тільки в 3% місцевих новин висвітлюють тему прав людини й уразливих категорій населення. Зокрема, ЗМІ писали про те, як отримати фінансову допомогу ВПО, про науковців-переселенців, про житло, яке за бюджетні кошти придбають військовим і переселенцям, і відкриття центру допомоги жінкам, які стали жертвам домашнього насильства.
Цей моніторинг ІМІ показав, що кримінальна хроніка й надалі є найпопулярнішою тематикою в стрічках рівненських медіа. Можливо, тому, що кримінальних подій справді багато, а пресслужби правоохоронних органів готують пресрелізи мало не про кожну крадіжку і ДТП, якими ЗМІ охоче наповнюють сайти.
Ще один висновок моніторингу – теми, пов’язані з війною, у стрічках нині більше висвітлюються тоді, коли вони зачіпають місцеву аудиторію. А регіональні ЗМІ почали приділяти більше уваги місцевим соціальним проблемам на кшталт забруднених річок і аварійних будівель, важливість яких зросла в порівнянні з тим, як до них ставилися ще рік тому, коли велика війна тільки розпочалася.
Статтю підготувала Ганна Калаур, представниця Інституту масової інформації в Рівненській області.
Help us be even more cool!