ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Про що пишуть рівненські ЗМІ в період війни: дослідження ІМІ

05.09.2022, 14:13
Ганна Калаур

Популярні ЗМІ Рівного, як і до воєнного вторгнення, найбільше висвітлюють місцеві надзвичайні події і кримінал. На другому місці  – публікації на воєнну тематику. Також у медіа трапляється багато соціалки та розважального контенту. Виявлено і джинсу, але її кількість суттєво зменшилася після повномасштабного вторгнення.

У серпні Інститут масової інформації досліджував тематику новин регіональних ЗМІ.  До вибірки ввійшли п’ять найпопулярніших онлайн-ЗМІ Рівненщини – “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”“Рівне 1”“Рівне медіа” і ОГО. Досліджувалися їхні стрічки за 8–12 серпня. Загалом ми проаналізували 900 новин.

Тематика новин

Війна і її наслідки, звісно, вплинули на тематику регіональних новин. І хоча Рівненщина перебуває у відносному тилу, контент місцевих ЗМІ наповнений новинами про фронт, соціальні проблеми, спричинені воєнними діями, тощо. Водночас новини про надзвичайні події і кримінал становлять найбільше, 27%, загального контенту ЗМІ. Окрім типової кримінальної хроніки в стрічках з’являються повідомлення про випадки колабораціонізму чи неповаги до державних символів України. Наприклад, “Рівне вечірнє”“Радіо трек”“Рівне 1” і “Рівне медіа” повідомили про те, як у Рівному чоловік зняв з будівлі багатоповерхівки Державний прапор і витирав ним автомобілі. За наругу над державними символами йому загрожує кримінальна відповідальність. На жаль, в області були й інші подібні випадки.

Серед медіа найбільше кримінальної хроніки й повідомлень про надзвичайні події у своїй стрічці публікували “Рівне 1” (35,5% загального контенту), “Рівне медіа” (34% загального контенту) та “Рівне вечірнє” (29%).

23% контенту ЗМІ  є повідомленнями про події, пов’язані з війною. На жаль, велику частину з них становлять повідомлення про загибель військових із Рівненщини та новини з висвітлення похоронів. Також медіа пишуть про події на фронті, постачання міжнародної зброї, переміщення військової техніки біля кордону з Білоруссю тощо. Останній тип новин, зокрема, цікавить жителів області, адже Рівненщина має кордон з Білоруссю.

Найбільше новин на воєнну тематику публікували сайти “Рівне медіа” (34,5% контенту ЗМІ), “Рівне вечірнє” (22,5% загального контенту цього ЗМІ) та “Рівне 1” (18,5%).

20% загального контенту медіа становили новини на різну, переважно розважальну тематику, які були зараховані до категорії “інше”. Найбільше новин на кшталт “Відомий астролог розповів, як буде знищено Кримський міст” чи порад “Як скоротити витрату рідкого мила”, прогнозів погоди, новин шоу-бізнесу, гороскопів тощо публікував сайт “Радіо Трек” (37,5% контенту медіа). Подібні новини становлять вагому частку й на сайті “ОГО” (15%) та “Рівне вечірнє” (13%).

Новини на різні соціальні теми, наприклад про комунальні проблеми міста, тарифи, освіту, стан бомбосховищ, життя внутрішньо переміщених осіб, становлять 13% загального контенту аналізованих ЗМІ. Найбільше соціалки в стрічках сайтів “Радіо трек” (17% загального контенту цього медіа), “ОГО” (15%), “Рівне вечірнє” і “Рівне 1” – по 13%. На “Рівне медіа” новини на соціальну тематику становлять 6%.

4% у стрічках рівненських медіа складають політичні новини. До війни медіа приділяли цій темі значно більше уваги, однак її суттєво посунула воєнна тематика. Усі ЗМІ висвітлювали засідання Рівненської обласної ради, на якому депутати за допомогою таємного голосування обрали нового голову. Також ЗМІ публікували заяви політиків, писали про політичні розбірки. Політичних новин всеукраїнського рівня в стрічках ЗМІ не виявлено. У підсумку до цієї рубрики зараховано лише 35 новин. Найбільше політичних новин публікував сайт “Рівне вечірнє”, щоправда вони становлять лише 7% загального контенту медіа.

Ще менше новин було на економічні теми – 3% загального контенту всіх ЗМІ, а також на теми медицини (3%), культури (2%) та спорту (2%). Також малий відсоток новин на тему волонтерства – 2%. Переважно новини на цю тематику стосуються допомоги військовим.

Лише 1%, або п'ять новин, були про соціальні наслідки війни. До таких новин, наприклад, увійшли повідомлення про наслідки ударів у Криму та протести комунальників у Маріуполі.

Виявлено лише чотири новини про екологію, які не становлять жодного відсотка. ЗМІ, зокрема, повідомляли про те, які наслідки може спричинити аварія на Запорізькій АЕС. Також виявлено лише одну новину на тему прав людини. Так, “Радіо Трек” повідомив про те, чому певні громадяни проти ратифікації “Стамбульської конвенції, яка, між іншим, виступає проти домашнього насильства. Щоправда, цей  ЗМІ зовсім не підтримує ратифікації, а, навпаки, дає інструкцію про те, як проголосувати за петицію про денонсацію закону про ратифікацію Стамбульської конвенції.

Джинса

Моніторинг виявив 25 публікацій, або майже 3% новин, з ознаками замовності. Сім з них мають ознаки політичної замовності. Зокрема, сайти “Рівне 1”,  “Рівне вечірнє” повідомили про ініціативу Олени Зеленської щодо збору коштів на реанімобілі для Рівненщини. Новина на сайті “Рівне вечірнє” ідентична до новини на Урядовому порталі, і, попри те що подія важлива, публікація містить ознаки політичного піару першої леді.

Сайт “Радіо Трек” розмістив матеріал про те, що тероборону Рівненщини забезпечили балістичними шоломами, які придбали за бюджетні кошти. У новині міститься коментар і фото голови ОВА Віталія Коваля, а отже публікація містить ознаки піару цього політика. Подібний матеріал з’явився на сайті “Рівне вечірнє”. У ньому повідомили про те, що за кошти з міського бюджету рівненський міський батальйон територіальної оборони отримав 77 шоломів. У цій публікації вже коментар і фото з мером міста Олександром Третяком. Поява політиків у таких матеріалах, звісно, впливає на формування їхнього позитивного іміджу.

Також у ЗМІ виявлено 12 матеріалів з ознаками прихованої реклами футбольного клубу “Верес”. Зокрема, на сайтах “Рівне 1”, “Рівне вечірнє” і “Рівне медіа”. Попри те що клуб вважається народним, насправді він є приватним. Усі новини були подібні за змістом. Оскільки ЗМІ приділяють цьому клубу більше уваги, ніж іншим спортивним командам, ці матеріали мають вигляд прихованої реклами. Особливо новина про те, що акції “Вересу” знову можна купувати та продавати на фондовому ринку.

На “Радіо Трек” виявлено приховану рекламу онлайн казино “Фавбет”, а також джинсу Xiaomi та інших смартфонів.

“Рівне вечірнє” опублікувало розлогу джинсу приватного підприємства під заголовком “Кластер “Волинь”: наше головне завдання – зібрати вирощений урожай”. А на “Рівне медіа” вийшов матеріал про те, які рівненські ВНЗ готують ІТ-спеціалістів. У публікації, по суті, реклама Rivne IT Cluster та рівненських вишів.

Рівненські ЗМІ досить багато уваги приділяють висвітленню важливих подій сьогодення, але традиційно зберігають велику частку розважального контенту. Вочевидь, саме він впливає на перегляди й змушує читача “клікнути”. Можна також стверджувати, що політична джинса і загалом регіональна політика майже зникли зі стрічок медіа.

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області

Liked the article?
Help us be even more cool!