ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Діти-волонтери, благодійна дискотека і піар політиків: як рівненські ЗМІ писали про волонтерство

03.02.2023, 14:33
Ганна Калаур
Ілюстрація із сайту “Слово і діло”
Ілюстрація із сайту “Слово і діло”

З початком повномасштабного наступу росії суспільство згуртувалося проти спільного ворога і кожен захотів бути корисним. Тож тема волонтерства стала частіше висвітлюватися засобами масової інформації. Медіа пишуть і про масштабні проєкти волонтерських організацій і про великі перемоги звичайних українців, які самотужки в різні способи допомагають протистояти ворогу. Саме такі історії – про небайдужих до долі країни дітей, пенсіонерів, матерів воїнів найчастіше з’являються в рівненських ЗМІ. Водночас допомога для військових стала і приводом для піару окремих політиків. 

У січні Інститут масової інформації досліджував кількість і якість новин про волонтерство в регіональних ЗМІ. У Рівному до вибірки ввійшли п’ять найпопулярніших онлайн-ЗМІ – “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”“Рівне 1”“Рівне медіа” і ОГО. Досліджувалися їхні стрічки за 9–13 січня. 

Усього впродовж періоду моніторингу медіа опублікували 873 матеріали, 5% з них – на тему волонтерства. Всього – 41 матеріал. Зауважимо, що в порівнянні із серпневим моніторингом тематики новин у регіональних ЗМІ, кількість матеріалів про волонтерство зросла на 3%. Однак тема волонтерства все ще не є популярною в ЗМІ. Медіа публікують значно більше матеріалів на розважальну тематику або про кримінал, аніж про волонтерські ініціативи.  

Найбільше (15) публікацій про волонтерські ініціативи вийшло на сайті “Рівне медіа” (6,3% загального контенту медіа за тиждень моніторингу), на сайті “Рівне вечірнє” опублікували 12 матеріалів про волонтерство (7% новин), на “Рівне 1” – 10 (7%) , а на “Радіо Трек” – 4 (1,3%). Жодного матеріалу про волонтерів не виявлено на сайті “ОГО”. 

Звісно, в сучасних реаліях волонтерська діяльність найбільше спрямована на допомогу армії. Однак трапляються й новини про ініціативи, спрямовані на допомогу ВПО, стратегічним підприємствам, які постраждали від ворожих атак. Як і до повномасштабного вторгнення, в стрічках ЗМІ є повідомлення про збір на допомогу хворим, тваринам тощо. 

37% матеріалів про волонтерство висвітлюють індивідуальні ініціативи людей, які допомагають українській армії. Це зворушливі й мотивувальні історії про те, як кожен, незважаючи на свої фінансові можливості, вік і статус у суспільстві може допомогти українським воїнам. Так, наприклад, ЗМІ писали про дівчинку з Дубенщини, яка обрізала своє довге волосся, а кошти, які отримала від продажу, віддала на допомогу воїнам зі свого села. Розголосу набула й інша історія – про школярів з Рівненщини які всі кошти, зібрані колядками, передали на ЗСУ, замість того щоб за них відсвяткувати випускний. 

Медіа висвітлювали й історії пенсіонерів з Рівненщини, які регулярно жертвують частину пенсії або ж власні збереження на допомогу українським воїнам. Також майже всі ЗМІ написали про жінку, яка втратила на війні сина-прикордонника, але й надалі допомагає його побратимам. Зокрема, вона придбала тепловізор за кошти, що держава виплачує сім’ям військових, які загинули, захищаючи Батьківщину під час повномасштабної війни росії проти України.

Майже всі медіа розповіли й історію матері загиблої волонтерки Яніни Ренк, яка  рятувала з-під обстрілів безпритульних тварин у Київській області. Під час однієї з поїздок волонтерку вбили. Тепер десятки тварин з допомогою волонтерів утримує її матір.

32% новин про волонтерство повідомляють про допомогу, яку надають, до прикладу, групи людей чи бізнес. Наприклад, медіа розповідали про те, як добровольці на півночі Рівненщини копають окопи для військових. Повідомляється, що іноді на допомогу захисникам приходить більш ніж сотня людей. Безперечно в такий спосіб люди допомагають країні.  

Також набула розголосу історія про те, як у клубі в селі Козин влаштували “благодійну” дискотеку, вторговані кошти з якої організатори вирішили передати на допомогу армії. Щоправда, місцеві волонтери відмовилися брати гроші, адже засуджують подібні заходи під час війни. Деякі ЗМІ також у своїх матеріалах вирішили надати оцінку діям клубу. У результаті заклад таки дотримався свого слова і самостійно переказав 40 тисяч, які зібрали під час вечірки, на офіційний рахунок для підтримки ЗСУ.

Також медіа повідомляли про те, як німецька організація Bundesanstalt передала на Рівненщину шість генераторів, які мають забезпечити безперебійне централізоване водопостачання і водовідведення в Рівному; про збір на допомогу переселенцям, які втратили житло, та про зібрану допомогу для рівненського зоопарку.

24% новин про волонтерство повідомляють про роботу місцевих і регіональних волонтерських організацій та ініціатив.  Наприклад, сайт “Рівне медіа” повідомив про те, що місцева ГО “Рівне разом” збирає кошти на антидронову рушницю для ЗСУ, а також про те, як рівненський БФ “Скарбниця надії” збирає гроші на лікування маленького хлопчика-переселенця.

До місцевих волонтерських ініціатив зараховано матеріали про громади на Рівненщині, які збирали й передавали благодійну допомогу на передову та жителям Херсонщини

15% новин про волонтерство становить прихована реклама, тобто джинса. Найбільше матеріалів з ознаками замовності виявлено щодо секретаря Рівненської міської ради Віктора Шакирзяна. Щоправда, у цих публікаціях його зображують не як політика, а як очільника волонтерського центру “Рівне Разом” (Шакирзян є засновником однойменної партії. – Ред.). Так, на сайтах “Рівне медіа” і “Рівне вечірнє” вийшли однакові публікації з однаковим заголовком “Рівненські волонтери стали справжньою опорою для ЗСУ”. У матеріалі спочатку повідомляється про те, як багато допомоги рівненські волонтери надали для військових, подається коментар військовослужбовця, який розповідає про те, що наразі існує велика потреба в автомобілях. А далі – ЗМІ публікують фото Віктора Шакирзяна, який розповідає, як “Рівне разом” шукає автомобілі для військових і з якими проблемами стикається. Видається, наче вся допомога, про яку заявили на початку публікації, – робота виключно “Рівне разом”, адже коментарів інших волонтерських організацій у публікації немає. Зважаючи на те, що Віктор Шакирзян політик, а публікації ідентичні й однозначно сприяють формуванню позитивного іміджу посадовця, ці матеріали зараховано до джинси. До речі, фактично кожен моніторинг виявляє джинсу Шакирзяна на сайті “Рівне медіа”. 

Ще один матеріал з ознаками замовності повідомляє, що Віктор Шакирзян допоміг у реалізації громадської меморіальної ініціативи – розміщенню білбордів, що символізують пам’ять про загиблих в Оленівській колонії захисників Маріуполя.

Також на сайті “Рівне медіа” вийшло дві публікації з ознаками прихованого піару міського голови Рівного Олександра Третяка. Один із них – “Бахмут, Торецьк, Лиман: Третяк передав допомогу рівненським військовим на передовій” проілюстровано фото мера з військовими. Із заголовка випливає, наче міський голова сам став волонтером.

Зі статті дізнаємося, що мер відвідав прифронтові міста на Донеччині, де нагороджував військових і передав їм реанімобіль, який надали благодійники зі США та Українська Церква Християн Віри Євангельської, а також теплі речі, які зібрав Капеланський патруль з Рівного. Однозначно таке подання матеріалу сприяє формуванню позитивного іміджу політика. Аналогічно джинсою слід вважати повідомлення про те, що Третяк поїхав до Бахмута з метою доставити допомогу воїнам. 

Виявлено публікацію з ознаками замовності про Рівненську єпархію УПЦ (МП) на сайті “Радіо Трек”. Повідомляється, що єпархія передала військовим у Бахмут автомобіль, попередньо його освятивши. Стаття вийшла під заголовком “З росією бореться навіть церква: Рівненська єпархія УПЦ передала для військових у Бахмут автомобіль (ФОТО)”. Зауважимо, що в листопаді й грудні силовики провели низку обшуків у храмах УПЦ на Рівненщині в межах роботи з протидії підривній діяльності російських спецслужб в Україні. Загалом, зважаючи на становище УПЦ, яку небезпідставно вважають проросійською, поява матеріалів про допомогу цієї церкви військовим видається намаганням відбілити репутацію і сприяє формуванню позитивної думки про діяльність цієї церкви. 

7% матеріалів про волонтерство стосуються роботи всеукраїнських волонтерських організацій та ініціатив. Зокрема, ЗМІ повідомляли про те, як Благодійний фонд Ескулаб проводить збір гречки та інших крупів на сухпайки для військових, як за підтримки медіакомпанії “What Took You So Long?” та Українського БФ “Перемога” Укрзалізниця роздаватиме свічки пасажирам, які їдуть до міст із суттєвими проблемами енергопостачання, а також про те, як Українська Жіноча Варта навчатиме жінок надавати домедичну допомогу і в межах навчання збиратиме кошти на підтримку інструкторів, які їздять на передову і безоплатно тренують наших військових. 

Під час моніторингу не виявлено новин про волонтерську допомогу, яку надають Україні міжнародні волонтерські організації. 

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області 

 

Liked the article?
Help us be even more cool!