Хто замовляє дніпровську джинсу: аналіз дніпровських онлайн-медіа
4% новин у дніпровських онлайн-медіа — це політична джинса. Ще 1% — контрагітація. Половину джинси замовляють органи місцевої влади. 41% джинси присвячено соціальній тематиці.
Такі результати моніторингу, який провели представниці та представники Інституту масової інформації із 5 до 9 липня 2021 року включно. У Дніпрі проаналізовано 794 новинних матеріали на ресурсах dnepr.info, Днепровская панорама, Информатор, gorod.dp.ua, Днепр оперативный.
Метою моніторингу було визначити частку джинси/контрагітації в регіональних онлайн-медіа та кількість неналежно маркованої реклами; також визначити основних замовників та тематику джинси.
Політична джинса та контрагітація
Під час моніторингу ГО “Інститут Масової Інформації” виходить із принципу: “Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.” (ч. 1 ст. 9 ЗУ “Про рекламу”).
Тому, згідно методології ІМІ, джинса — це прихована реклама (замовний матеріал). Може подаватись у вигляді журналістського матеріалу, що спрямований на поліпшення/погіршення або ж створення позитивного/негативного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, а також благодійних фондів та релігійних організацій. Не позначений як реклама жодним чином.
Політична джинса — це немаркований матеріал, що має на меті привернути увагу або підтримувати інтерес до політика або політичної сили, в тому числі з метою спонукати голосувати або не голосувати за них на виборах.
Найбільше політичної джинси виявлено на ресурсі “Днепровская панорама” — 9%. В основному, медіа компліментарно писало про міську владу Дніпра та міського голову Бориса Філатова. Як, наприклад, у матеріалі “Город без окраин: в Днепре ремонтируют жилой фонд на ж/м 12 квартал”, де зазначено, що “Для того, чтобы в их доме сделали ремонт, жители Инженерной, 4 обратились к городскому голове Борису Филатову“. Нагадаємо, ремонт проводиться бюджетним коштом, а не за власні гроші Бориса Філатова.
Також ресурс ретранслював політичні заяви представників партії “Пропозиція”, навіть, якщо вони не з Дніпра, як у тексті “Инвесторов нужно мотивировать собственными успехами внутри страны”, – пропозиционер Валерий Оноприенко” . Головний спікер тут — депутат Житомирської облради.
На цьому ж ресурсі виявлена контрагітація — 3% від усіх новин за моніторинговий період — і уся вона спрямована проти депутата міськради Загіда Краснова або присвячена конфлікту, що виник навколо демонтажу рекламних носіїв у Дніпрі, які асоціюють із цим депутатом.
Наприклад, у 6 матеріалах “Всплыли шокирующие подробности бойни, которую устроили боевики Загида Краснова (Фото)”, “Одиозный депутат Загид Краснов пытается спасти незаконные борды через “нужных” судей”, “Назад в “лихие 90-е”: горожане шокированы беспределом боевиков Краснова”, “В Днепре члены группировки Загида Краснова опять пытаются помешать коммунальщикам сносить аварийные билборды (Фото)”, “Нелегальные борды в Днепре сносят законно, – адвокат”, “В Днепре сознательные предприниматели самостоятельно демонтируют рекламные конструкции” жодного разу не надано можливості прокоментувати заяви журналістів або спікерів звинувачуваній стороні або, принаймні, не згадано про спробу отримати такі коментарі.
П’ять з шести перерахованих матеріалів із ідентичними текстами опубліковані також на ресурсі “Днепр оперативный”, що склало 3% від усіх новин на цьому сайті у моніторинговий період.
Нагадаємо, 2 липня у Дніпрі стались сутички через демонтаж рекламних бордів. Тоді травмувалися двоє людей: співробітник КП “Муніципальна варта” та телеоператори телеканалів Д1 та ОТВ. Поліція затримала 5 підозрюваних, серед них двоє — співробітники КП “Муніципальна варта”. Усім обрано запобіжний захід та оголошено про підозру.
Додамо, що, згідно моніторингу “Інфокрайм Дніпро”, у цей же період незбалансовані матеріали скеровані проти міської влади Дніпра та КП “Муніципальна варта” виходили на телеканалі Д1.
Замовники
Замовники 50% джинси — органи місцевої влади. Зокрема, міська влада Дніпра, як у матеріалі на gorod.dp.ua “«Безопасная школа» и «Безопасный город»: как Днепр внедряет цифровые технологии”. Матеріал не має жодної суспільної значущості, але усі три спікера в ньому по черзі наголошують, що Дніпро — інноваційне місто.
Замовники 41% “джинсових” матеріалів — органи державної влади, зокрема ОДА. Наприклад, як у матеріалі “Новые амбулатории, «скорые» и спортивные проекты: публичный отчет Днепропетровской ОГА”. Звіт ОДА включав лише згадування про “позитивні” зміни, критичних питань протягом нього озвучено не було.
Замовники ще 6% таких матеріалів — політики місцевого рівня, такі як Борис Філатов та Геннадій Гуфман. Обидва звітували про дипломатичну зустріч із делегацією з Казахстану. 3% — замовлені політиком загальнонаціонального рівня, зокрема, народним депутатом від “Слуги народу” Дмитром Киселевським. У новині “В Самаровке открыли workout комплекс для уличного спорта”, серед іншого, зазначено: “Создание возможностей для отдыха и досуга – один из пунктов избирательной программы Дмитрия Кисилевского. Народный депутат шаг за шагом движется по ее выполнению“.
Тематика
41% джинси присвячений соціальній тематиці: комунальна інфраструктура, транспорт, пільги, соціальні програми, медицина, освіта тощо. З цієї теми виокремлені повідомлення про програму президента “Велике будівництво” — таких зафіксовано 35% від усіх матеріалів із ознаками замовності на моніторинговому тижні. Про це писали Днепр инфо (6 разів за 5 днів), Днепровская панорама (2 рази) та gorod.dp.ua (4 рази).
24% джинси були присвячені місцевій та загальноукраїнській політиці.
Загалом, найбільше джинси та контрагітації виявлено на “Днепровской панораме” — 10% та 3% відповідно; 6% джинси на Днепр инфо; по 3% джинси на gorod.dp.ua та Днепр оперативный, також тут зафіксовано ще 3% контрагітації; і 1% джинси на Информаторе. Неналежно маркованої політичної реклами моніторингом не виявлено.
Порівняно із минулорічним моніторингом ІМІ, що досліджував замовні матеріали в онлайн-медіа Дніпра у жовтні 2020, зараз на місцевих ресурсах зафіксовано у 3 рази менше матеріалів із ознаками замовності та у 6 разів менше контрагітації. Таке зменшення обумовлене сезоном, у тому числі політичним, оскільки минулий моніторинг проводився напередодні місцевих виборів. Але навіть такі зменшені показники лишаються найвищими серед усіх досліджуваних ІМІ регіонів України. Періодично до використання контрагітації ресурси вдалися саме під час минулорічних передвиборчих кампаній. Утім на таких ресурсах як “Днепровская панорама” і “Днепр оперативный” її використання стало вже традиційним і після завершення виборів. Як і в минулорічному дослідженні, половину всієї джинси досі замовляють органи місцевої влади.
Валерія Мальченко, регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!