Головний експерт – мер, жінки – експертки із соціалки та криміналу: який вигляд має гендерний баланс у чернівецьких медіа
Два роки повномасштабної війни позначилися на всіх сферах життя, зокрема й на гендерному балансі новин. Тільки 22% експертних коментарів припадають на жінок-експерток, ще менше в новинах героїнь: тільки 15% загальної кількості героїнь і героїв у публікаціях були про жінок.
Водночас більшість новин з чоловіками-героями стосується втрат українських воїнів на війні Росії проти України.
Такими є результати моніторингу, який Інститут масової інформації проводив з 5 лютого 2024 року. Ми аналізували по 50 новин з п'яти чернівецьких онлайн-медіа (Молодий буковинець, МА АСС, БукІнфо, Чернівецький промінь, 0372). Всього промоніторили 250 новин. Під час роботи враховували кількість експерток та експертів, героїнь та героїв, а також їхній тематичний розподіл.
Експертки та експерти в чернівецьких онлайн-медіа
Найчастіше в ролі експерток у чернівецьких новинах виступали речниці, прессекретарки, директорки комунальних установ, очільниці ОСББ. За результатами моніторингу, експертки залучалися до новин утричі менше, ніж чоловіки: 22% експерток проти 78% експертів у регіональних новинах. Найчастіше жінки коментували соціальну тематику (50% загальної кількості експертів та експерток у цій категорії), кримінальні новини й культуру (по 40% відповідно). До речі, єдиний експертний коментар в економічній новині також належав жінці-експертці.
Кримінальні новини зазвичай коментувала речниця Нацполіції в Чернівецькій області Кароліна Маришева. Експертка, зокрема, розповідала про справу із синцями на обличчі митрополита Лонгіна та загибель 19-річного буковинця з Кострижівки.
Ситуацію, як за борги кількох споживачів без електроенергії залишили мешканців усієї багатоповерхівки, коментували прессекретарка Чернівецької обласної енергопостачальної компанії Ліліанна Іонашку та голова ОСББ "Клен" Антоніна Волощук.
Про економіку і соціальну тематику періодично розповідала заступниця голови Чернівецької ОВА Альона Атаманюк, утім коментар базувався на дописі посадовиці в соцмережі. Загалом топпосадовиці Чернівецької ОВА нечасто виступають у медіа з ексклюзивними коментарями. Це не пов’язане із закритістю самих експерток, радше зі стратегією висвітлення їхньої діяльності самими комунікаційниками ради та піарниками. Здебільшого робота посадовиць презентується паркетно та не викликає особливого зацікавлення в медійників.
Чоловіки-експерти в новинах найбільше коментували суспільну тематику, кримінальні новини, здоров’я, спорт і політику, найменше – війну й економіку. Зазвичай у ролі експертів у новинах виступали посадовці: мер Чернівців Роман Клічук, голова облради Олексій Бойко, голова ЧОВА Руслан Запаранюк. Як експерт цитувався й митрополит Епіфаній, який перебував з візитом у Чернівцях. Популярність у буковинських медіа має міністр цифрової трансформації Михайло Федоров та головний державний санітарний лікар України Ігор Кузін. Утім, найцитованішим експертом Чернівців наразі залишається мер Чернівців.
Героїні та герої матеріалів
З 15% героїнь у журналістських новинах найчастіше жінки були присутні в шоубізнесі (67%), соціальній тематиці (56%), спорті (50%) і кримінальних новинах (12%). Утім, великий відсоток жінок у новинах шоубізнесу насправді не має дивувати: з початку повномасштабної війни таких матеріалів небагато, і за весь час моніторингу ми зафіксували в мінімумі таких новин тільки дві героїні й одного героя. Разом з цим жінки часто постають у новинах як жертви соціальної несправедливості, шахраїв і надзвичайних ситуацій.
Водночас у спортивних новинах жінки виступали як переможниці. Про жінок з позитивною конотацією, зокрема, згадували в культурних новинах про Євробачення. Також у новинах писали чернівчанку Ольгу Буназів, яка перекладала цьогорічний нацвідбір "Євробачення" жестовою мовою.
Чоловіки як герої новин найчастіше згадувались у матеріалах про війну (97% загальної кількості героїв і героїнь), щодо суспільної тематики (95%) та криміналу (88%).
Через повномасштабну війну велика кількість новин – про загиблих героїв на війні. І це дані тільки за тиждень моніторингу. Трагічні звістки про втрати через повномасштабну агресію Росії проти України з’являються в чернівецьких медіа дуже часто. Новинні стрічки медіа всіяні десятками повідомлень про втрати наших Героїв на війні.
Дискримінація та стереотипи
У чернівецьких медіа на 100% відсутні вияви сексизму та дискримінації, також журналісти не цураються фемінітивів та звично застосовують їх у роботі.
Водночас присутній чітко сформований новий стереотип про чоловіків, які намагаються перетнути кордон, ймовірно, через потенційну мобілізацію. У медіа для них уже сформували ярлик: "ухилянти". Такі новини, як ці: Тікали гірськими стежками: на Буковині спіймали групу ухилянтів, Зачаїлись у таємному сховку автомобіля: на Буковині викрили ухилянтів, На кордоні затримали групу з 38 ухилянтів з 11 областей України, які хотіли прорватися у Європу, трапляються мало не щодня. Акцент на слові "ухилянти" є зміщеним та неправильно інтерпретованим. Оскільки "ухилянтом" ми можемо називати людину, яка отримала повістку та ухилилася від явки до ТЦК. У жодній з новин про українців, які намагалися перетнути кордон, цього уточнення немає.
Ще одним стереотипним твердженням щодо чоловіків стала згадка про чоловіка літнього віку як дідуся. Зауважимо, що дідусем ми можемо називати тільки родичів, яким ми є онукою чи онуком, в іншому разі це ейджизм.
Альона Чорна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!