ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Зеленський вніс до Ради закон про олігархів (огляд тексту)

03.06.2021, 10:12
Фото – Roland Technology Group, Inc / forbes.com
Фото – Roland Technology Group, Inc / forbes.com

Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради як невідкладний законопроєкт щодо олігархів.

Законопроєкт №5599 “Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)” зареєстровано в парламенті 2 червня.

Проєкт закону в разі його ухвалення матиме обмежений термін дії – втратить чинність через 10 років із дня введення його в дію.

Документом пропонується внести зміни до низки законів України “з метою створення Реєстру осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів), визначення порядку включення осіб до реєстру та наслідків такого включення, запровадження декларування публічними службовцями контактів з особами, включеними до зазначеного реєстру”.    

Цей закон визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання надмірному впливу осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів), зміст і порядок застосування заходів впливу до цих осіб.

Метою цього закону є подолання конфлікту інтересів, спричиненого злиттям політиків, медіа та великого бізнесу, гарантування національної безпеки України в економічній, політичній та інформаційній сферах, захисту демократії, забезпечення державного суверенітету та уникнення випадків маніпулювання свідомістю громадян умисно спотвореною інформацією задля отримання доступу до ресурсів, належних на праві власності українському народові.

Законопроєкт складається з 10 статей та прикінцевих положень.

Олігархом (особа, яка має значну економічну або політичну вагу в суспільному житті) вважається особа, яка одночасно відповідає щонайменше трьом з таких ознак (стаття 2 законопроєкту)

1) бере участь у політичному житті;

2) має значний вплив на засоби масової інформації;

3) є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб'єкта господарювання, який на день введення в дію цього закону є суб'єктом природних монополій або займає монопольне (домінантне) становище на загальнодержавному товарному ринку відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище;

4) підтверджена вартість активів особи (та осіб, бенефіціаром яких вона є) перевищує 1 мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Особа вважається такою, яка відповідає ознаці значного впливу на засоби масової інформації, якщо вона:

1) є бенефіціаром засобу / засобів масової інформації, та/або;

2) є контролером засобу / засобів масової інформації, та/або;

3) була бенефіціаром або контролером засобу / засобів масової інформації станом на дату набрання чинності цим законом, однак втратила такий статус до дня введення його в дію, внаслідок чого бенефіціаром або контролером такого засобу масової інформації стала пов'язана особа або особа, яка не володіє бездоганною діловою репутацією в розумінні статті 10 цього закону.

Рішення про визнання особи олігархом ухвалюється Радою національної безпеки і оборони України на підставі подання Кабінету Міністрів, члена РНБО, Національного банку, Служби безпеки України або Антимонопольного комітету.

Особу, визнану олігархом, вносять до електронного Реєстру осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів). Положення про реєстр, порядок його формування та ведення затверджуються РНБО.

Реєстр містить такі відомості: рішення РНБО про визнання особи олігархом та обставини, які обґрунтовують ухвалення такого рішення; прізвище, ім'я та по батькові; декларації про контакти з олігархом або його представниками; рішення РНБО про вилучення особи з реєстру.

Особам, яких внесено до реєстру, забороняється:

1) робити внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні";

2) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об'єктів великої приватизації.

3) Особи, яких внесено до реєстру, зобов'язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом України "Про запобігання корупції".

Особа, до якої після набрання цим законом чинності перейшов статус бенефіціара (контролера) засобу масової інформації (далі – покупець), не може бути визнана олігархом у разі, якщо вона формально відповідає ознакам, наведеним у статті 2 закону, однак:
1) відповідність покупця ознакам, наведеним у статті 2 цього закону, настала після набрання ним чинності внаслідок переходу (набуття, придбання) статусу бенефіціара (контролера) засобу масової інформації;
2) покупець має бездоганну ділову репутацію.

Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи є:

1) наявність в особи судимості, яку не погашено та не знято в установленому законом порядку;

2) застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які вчиняють збройну агресію проти України), міждержавними об'єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їхнього скасування або закінчення строку, на який їх було введено);

3) внесення особи до переліку осіб, пов'язаних з веденням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом 10 років після її вилучення з нього);

4) позбавлення особи права обіймати певні посади або вести певну діяльність згідно з вироком або іншим рішенням суду (застосовується впродовж строку дії такого покарання);

5) неналежне виконання особою обов'язків зі сплати податків, зборів або інших обов'язкових платежів, якщо загальна сума несплати дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (застосовується протягом строку цього порушення та протягом трьох років після його усунення);

6) придбання (намір придбати) засобу масової інформації за ціною, яка є істотно нижчою від ринкової, або за кошти, джерело походження яких не є документально підтвердженим;

7) істотні та/або систематичні порушення особою вимог законодавства про засоби масової інформації, банківського, фінансового, валютного, податкового законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про цінні папери, акціонерні товариства та фондовий ринок.

Порядок проведення перевірки ділової репутації покупця (потенційного покупця) засобу масової інформації затверджується Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення.

Рішення про вилучення особи з реєстру може бути також ухвалене РНБО на підставі заяви особи, внесеної до реєстру, та поданих нею документів, відомостей, які підтверджують відсутність у неї ознак, вказаних у частині першій цієї статті.

Як повідомляв ІМІ, 20 травня на пресконференції президент Володимир Зеленський анонсував появу законопроєкту про деолігархізацію, який, зокрема, послабить вплив олігархів на медіа. За його словами, в Україні з’явиться спеціальний реєстр олігархів. "Впливу на мас-медіа, політику, посадовців не буде. Але якщо буде, то ці люди з’являться в спеціальному реєстрі. Тоді цей бізнес утратить частину активів за кордоном, ціна цих активів буде зменшена не завдяки санкціям України, а завдяки появі в законі поняття "олігарх", – сказав Зеленський.

27 травня редакція ZN.UA ознайомилася з текстом проєкту закону "Про олігархів" (підготувала робоча група в Мін'юсті) та проаналізувала його основні положення.

Видання заявило, що законопроєкт "Про олігархів" ризикує стати законом про медіарейдерство.

В Офісі президента сказали, що опублікований редакцією ZN.UA зміст законопроєкту про олігархів не відповідає тексту, який підготували в ОП. 

"Законодавча робота – це процес, у якого є свої етапи. Початок цього процесу – реєстрація відповідного законопроєкту в парламенті або хоча б його офіційна презентація. Це точно не відбувається у формі публікації чиїхось фантазій про можливий законопроєкт або у формі "зливу" в якийсь із засобів масової інформації якихось ніким не підтверджених і взагалі незрозумілих варіантів. Те, що опубліковано сьогодні в ЗМІ, не є текстом підготовленого законопроєкту", – заявив у коментарі “Українській правді” радник голови ОП Михайло Подоляк.

Зі свого боку ZN.UA відповіло Подоляку так: "Михайлу Подоляку брехати як дихати. Якщо ОП хоче таким чином змусити ZN.UA видати джерело – не вийде. А якщо, знявши реакцію на своє хитро-вбогу нормотворчість, команда Зеленського відкоригує законопроєкт, то ми тільки за. Не дякуйте".

Виконавча директорка ІМІ Оксана Романюк вважає, що законопроєкт "Про олігархів", який оприлюднило видання ZN.UA, закладає підвалини великого переділу медіаринку і його заходу в тінь.

Liked the article?
Help us be even more cool!