ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

«Запитай державу»: німці лише зрідка користуються своїм правом на доступ до інформації

27.01.2012, 04:21
Ось уже півроку у Німеччині функціонує інтернет-портал «Запитай державу», на якому німці можуть без зайвої бюрократії робити запити до державних установ. Але користуються ним поки що не дуже активно.
 

Згідно із законом про доступ до інформації, що діє в Німеччині із січня 2006 року, громадяни ФРН мають право запитувати державні установи щодо будь-яких суспільних тем. Для цього їм не потрібно ні обґрунтування, навіщо їм ця інформація, ні особистої причетності до тієї чи іншої проблеми. Крім того, для того, щоби подати запит, не обов’язково бути німцем.

Щоправда, громадяни користаються такою можливістю не вельми активно. За шість років дії закону було зроблено лише 8600 запитів до державних установ. Інтернет-портал fragdenstaat.de, заснований півроку тому, має на меті полегшити життя сором'язливим німцям і спростити процедуру подання запитів. Проектом опікується фонд «Open Knowledge Foundation Deutschland».

Запитувати стає простіше

«Будь-хто може зареєструватися на порталі та зробити свій запит онлайн» - каже програміст Штефан Вермайєр, який створив сторінку і опікується нею на громадських засадах. На сайті є формуляр такого подання з урахуванням усіх юридичних вимог, користувачеві залишається лише вписати, що саме його цікавить. Як запит, так і відповідь стають публічними. За півроку існування сайту на ньому зареєструвалося вже близько 500 користувачів.

Можливими на разі є лише запити до федеральних державних установ. Бракує повного переліку земельних відомств, а в деяких землях – і правової бази, каже Вермайєр: «Нижня Саксонія, Баварія, Баден-Вюртемберг, Саксонія та Гессен не мають власного закону про доступ до інформації». Проте вже незабаром на сайті з’явиться можливість звернутися із запитом до земельних установ Північного Рейну-Вестфалії та Берліна.

Щоправда, нарікає Вермайєр, навіть з тими установами, які мали б вчасно і докладно відповідати на запити, виникають проблеми. Так, деякі замість чіткої відповіді пересилають громадян до інших, нижчих по рангу установ. Інші розпливчато відповідають, що результати ще опрацьовуються і будуть оприлюднені через місяць-два в інтернеті.

«Пасивна» статистика

Загалом із 234 запитів, які були зроблені за час існування порталу, відповіді надійшли лише у 32 випадках, 8 відхилили, а у 89 випадках вже вийшов місячний термін, впродовж якого, за законом, мала надійти відповідь, однак цього не сталося. Вермайєр припускає, що, ймовірно, деякі користувачі просто отримали відповідь на свій запит поштою, однак багато установ справді не реагують.

«Прозорість громадського життя не лише посилює демократичні права громадян на співучасть у цьому житті, але й допомагає запобігати маніпуляціям та корупції, - наголошує Кристіан Гумборґ, один з ініціаторів сайту fragdenstaat.de та комерційний директор «Transparency Deutschland». - Ми виходимо з того, що в Німеччині поінформованість населення про їхні права у сфері доступу до інформації є дуже низькою».

Для прикладу він наводить Великобританію, де, приміром, на схожому сайті «WhatDoTheyKnow» з 2008 року було зроблено вже близько 80 тисяч запитів до уряду.

 

Автори: Матільда Йорданова-Дуда, Христина Ніколайчук, Німецька хвиля
 

 

 
 
 
 
Liked the article?
Help us be even more cool!